gastouder clubje op het forum???

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door tuc, 21 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cvm1985

    cvm1985 Fanatiek lid

    2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Ik heb de feestdagen zelf vrij genomen en 2 januari extra vrij genomen. Woensdag is mijn vaste vrije dag dus werk ik twee weken alleen op donderdag en vrijdag, heerlijk!

    Ik doe flex opvang, kids die 24 uur per week komen over vier dagen hebben dus gemiddeld 6 uur per dag. Dus met vrije dagen gaat er 6 uur per vrije dag van het aantal uur af. Nu in de week van kerst komt er een kindje op donderdag en vrijdag van 7-17 uur dus dat is 20 uur (van de 24) dus dan gaat er maar 4 uur van die weekuren af.
     
  2. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.659
    985
    113
    In de nieuwsbrief van het gob stond kort iets over het personenregister. Ik ga natuurlijk verder zoeken. Hadden jullie er al wat over gehoord? Wat vinden jullie ervan?
    Ik vind het tot nu toe geldklopperij en vraag me ook af hoe er gecontroleerd gaat worden en of de veiligheid in de gastouderopvang nu echt vergroot wordt.
    Er staat bij dat inschrijven tot juli gratis is, maar die VOG mag iedereen wel even zelf betalen. De studerende kinderen die in de vakanties thuiskomen van gastouders, moeten ook ingeschreven worden (als de gastouder dan opvangt).
    Gelukkig valt een incidentele klusjesman er niet onder. Oktober is de buitenboel geschilderd. De schilder belde tijdens opvanguren aan of hij alvast kon beginnen, is natuurlijk langer dan een halfuur bezig geweest. December is de CV-ketel vervangen, buiten opvanguren, maar het voorwerk (wat boren) werd wel tijdens de opvanguren gedaan. Ik zag de bui al hangen dat die mannen ook een VOG en inschrijving moeten voorleggen in de toekomst, maar dat hoeft gelukkig niet.
    En hoe zouden ze het willen controleren, overal aanbellen om te zien of alle aanwezigen wel in het personenregister staan ingeschreven? Dat ze op een kinderdagverblijf bijv. de stagiaires en vrijwilligers willen registreren, dat snap ik. Maar verder vind ik het een hoop gedoe.

    Moeder van mijn gastkindjes krijgt contractuitbreiding en ik dus ook;). Die 2 kindjes komen straks 5 uur per week extra.

    Ik wil deze maand met het thema "Winter" werken, maar ik heb verder nog geen flauw idee. Jullie nog ideeën? Vorig jaar hebben we over de vogels gewerkt; papieren vogelhuisje gemaakt, vogeltjes geverfd en geplakt, op de deur een groot vogelhuis, van wc-rollen vogelvoer gemaakt (insmeren met pindakaas en dan door de zaadjes heen rollen) en in de tuin ophangen.

    Eén van de gastkindjes viert vandaag zijn verjaardag. Erg gezellig. Ik vond het alleen jammer dat er "alleen" voor de gastkindjes een traktatie is (jammer klinkt wel heel zwaar, natuurlijk hartstikke leuk dat hij trakteert en het was ook een hele leuke traktatie). Is de eerste keer dat er niet iets voor mij bij is. Bij de andere kinderen was het meestal iets kleins (bonbon, zo'n mercireepje, of een kindertraktatie extra voor mij), maar vond het altijd wel leuk dat er ook aan mij werd gedacht. Ben niks tekortgekomen hoor, heb lekker een koek uit de kast gepakt.

    Mijn jongste zorgt ook goed voor zichzelf. De slimmerik heeft door dat ze een krukje bij het aanrecht kan schuiven en had vanochtend een zak drop van het aanrecht gepakt. Ze was iets minder slim door vervolgens naar de kamer te lopen en recht voor mijn neus te gaan zitten eten:roflmao:. Oudste gastkindje (3 jaar) had door dat dat niet de bedoeling was en heeft het weer in de keuken opgeruimd.
     
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Hmm ik krijg dus geen melding meer dat er nieuwe reacties zijn.

    Dat personenregister wordt nog een dingetje idd. Want een schilder die meer dan 1 keer moet komen moet dat straks wel kunnen overleggen.
    Ik vind deze maatregel veel te ver gaan en geldklopperij.

    Thema winter ben ik ook mee begonnen deze week. Wij hebben van de week boerenkool met rookworst geknutseld.
    We gaan nog "sneeuw" maken (kliederen met scheerschuim) en wantjes plakken met snippers gekleurd papier. Een wintermuts is ook altijd leuk met stukjes wol.
     
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Hier loopt het met aanvragen ook ineens lekker, kan ze niet eens allemaal kwijt;)
    Een meisje van 2 komt er ws bij (1 dag) en een jongetje van net 1 voor 2 ochtenden, wat perfect is, want op die 2 dagen heb ik ook 2 naschoolse kinderen dus die gaatjes vult hij dan perfect op.
    Was nog een aanvraag voor 2 hele dagen maar die kan ik dus niet kwijt. Omdat er in maart al een baby bij komt.
     
  5. Juun012

    Juun012 Bekend lid

    30 jun 2017
    797
    275
    63
    Vrouw
    #1985 Juun012, 11 jan 2018
    Laatst bewerkt: 11 jan 2018
    Wat super leuk dit topic! Ik was namelijk op zoek naar iets dergelijks.
    Ik ben pas sinds kort begonnen als gastouder. Ik heb 3 kindjes in opvang, waarvan 2 op een vaste dag en 1 flexibel verdeeld over 2 dagen. Perfect voor mij, meer wil ik eigenlijk ook niet. In totaal is het ongeveer 25 uur, soms iets meer en soms iets minder. Er is hier in de buurt enorm veel vraag naar gastouders, bij jullie ook? Misschien als mijn eigen kinderen op school zitten dat ik de dagen uitbreid maar voorlopig niet. Je moet toch ook rekening houden met het feit als je eigen kind ziek naar huis komt ofzo.
    Ik hoop hier vanalles te leren :) Ik ga even lezen
     
  6. Juun012

    Juun012 Bekend lid

    30 jun 2017
    797
    275
    63
    Vrouw
    Meteen een vraag...
    Hoe doen jullie dit met zwangerschapsverlof? En dan bedoel ik niet per se de financiële kant. Maar hoelang nemen jullie vrij? Of zijn die 16 weken verplicht?
    Ik heb de mazzel (denk ik) dat al mijn gastkindjes terugkomen nadat de baby is geboren, dus ik heb ergens het gevoel dat ik hen niet te lang in de steek wil laten haha
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Hier zijn er veel gastouders maar ook veel vraag ja. Het gaat met periodes. Heb ook een poosje een stop gehad en het gob gemeld dat ik geen nieuwe kinderen wilde. Vorige week aangegeven dat ik her en der een plaatje heb en deze week al 3 nieuwe aanvragen.
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Ik zou zeker de 16 weken aanhouden. Het is best pittig met je eigen baby zo klein en andere kindjes erbij (ik spreek uit ervaring haha). Toen mijn zoontje 20 weken was kreeg ik een baby erbij die evenoud was en had ook al 2 peuters en mijn 4 jarige. Die 16 weken wil je echt even hebben om van je eigen gezin te genieten;)
     
  9. Juun012

    Juun012 Bekend lid

    30 jun 2017
    797
    275
    63
    Vrouw
    Ja snap ik wel. Bij de 2e was ik binnen een week alweer helemaal fit en deed alles zelf, vandaar mijn gedachte. Sowieso bij beide kinderen geen problemen gehad na de bevalling. En door de bv was alles heel relaxt, althans zo heb ik het ervaren.
    Ik heb sowieso geen andere baby's, mijn eigen jongste (dan 1,5) is dan alsnog jonger dan mijn opvangkindjes haha. En ik werk geen 4-5 dagen zoals ik hier vd meesten gastouders lees.
    Maar ik ga er nog eens over nadenken.. Misschien denk ik met 35 weken er wel anders over ;)
     
  10. Skatje

    Skatje VIP lid

    10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    16 weken zijn verplicht. Volgens mij ben je zelfs niet verzekerd als er voor die tijd iets gebeurt.
     
  11. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.659
    985
    113
    De 4 weken voor de uitgerekende datum en 6 weken na de uitgerekende datum (of bevaldatum als je overtijd gaat) zijn verplicht. Je mag dus eerder beginnen met werken. Eventueel kun je het bij het UWV-gedeelte op het forum navragen, misschien is dit in 2 jaar tijd veranderd.

    Bij mijn oudste ben ik met 36 weken met verlof gegaan. Bevallen met 37+4. Eerste gastkindje kwam toen mijn dochter 12 weken oud was, dus ± 4 weken eerder gestart. Dit jongetje kwam niet zo heel erg vaak. Ik heb toen wel reserve-opvang gedaan en dat vond ik wel heel zwaar, direct na mijn zwangerschapsverlof volle bak.

    Bij mijn tweede ben ik met 35 weken met verlof gegaan en bevallen op de uitgerekende datum. Op mijn laatste werkdag heeft 1 van mijn gastkindjes een zusje gekregen. Ik ben toen 3 weken eerder begonnen omdat ik het voor dat babietje geen prettig idee vond dat ze 3 dagen naar een "vreemde" moest. (Dit broertje en zusje kwamen 1 dag in de week, 7 uurtjes per dag). Kon toen heel rustig starten, wat op zich wel fijn was, maar mijn eigen baby was precies 2 maanden toen ik begon en dat was toch wel heel jong.

    Ik ga deze keer lekker voor mezelf en pak gewoon lekker die 16 weken. Waarschijnlijk meer, want we gaan april verhuizen en juli ga ik met verlof. Ik vermoed dat ik voor mei en juni geen gastkindjes zal vinden.
     
    Juun012 vindt dit leuk.
  12. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.659
    985
    113
    Die 10 verplichte weken (4 voor en 6 na) is trouwens wanneer je de ZEZ-uitkering van het UWV hebt. Die krijg je voor alle 16 weken, ook als je eerder zou beginnen.

    Er was tijdens 1 van mijn vorige zwangerschappen een andere gastouder die tot een week voor de bevalling heeft doorgwerkt en echt heel snel na de bevalling weer begon. Zij had geen ZEZ-uitkering aangevraagd. Kon de gastkindjes niet zo lang missen.
    Maar de vraag is of je dat moet willen.
     
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Nou gaat lekker hier. Gister een kennismaking gehad en ouders hebben vandaag laten weten dat ze hun kindje graag bij mij willen brengen:)

    Vrijdag nog een kennismaking, zou leuk zijn als ik er in 1 week 2 bij krijg;)
     
  14. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.659
    985
    113
    Dat is lekker. Start het nieuwe kindje al snel?

    @Juun012, Zag dat er laatst een vraag over ZEZ en werken in de UWV-topic was gesteld (en beantwoord). Nog hetzelfde als 2 jaar geleden.
    http://www.zwangerschapspagina.nl/threads/zzper-en-in-loondienst-mag-ik-doorwerken-als-zzper.669797/
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
  16. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.659
    985
    113
    Dames, ik zie in mijn agenda opeens dat de vader van een kindje jarig is. Helemaal vergeten! Hebben jullie ideeën?
    Het is een jongen van 9 jaar, met een ontwikkelingsachterstand. Hij komt al heel lang en heeft voor zijn vader al veel gemaakt bij mij:
    - Autodriehoek Papa aan boord
    - Memobord
    - Parkeerschijf
    - Etiketje op flesje bier
    - Stropdas
    - Sleutelrekje
    - Tijdschriftcassette

    De meeste kinderen zijn van 0-4 jaar hier, en dan hoef ik niet zoveel te bedenken, maar ik vind het wel leuk als hij iedere keer iets anders maakt. Dus hebben jullie nog ideeën?
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    - een klein emmertje (bv van yoghurt) versieren met een ingekleurde auto en andere gekleurde snippers enz. En dan een doekje, spons oid indoen: auto wassetje.
    - een fotolijstje versieren
    - kei van een vader: grote steen verven
     
  18. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.659
    985
    113
    Dat autowassetje vind ik wel erg leuk. Bedankt!
     
    tuc vindt dit leuk.
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Ik ga hem dit jaar met vaderdag doen. 2 jaar terug heeft de oudste het op school gemaakt.
     
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Even benieuwd hoe jullie het aanpakken met waterpokken e.d.
    Als een ouder meldt dat een kindje waterpokken heeft, laat je die dan komen en geef je de ouders van andere ouders de keuze of ze hun kindje wel of niet brengen. Of vraag je eerst de andere ouders of zij het een probleem vinden en beslis je aan de hand daarvan of je het kindje met waterpokken laat komen?
     

Deel Deze Pagina