Gastouder met obesitas.

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Kletskoek, 30 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.170
    3.124
    113
    Vrouw
    Pffff dit vind ik echt vermoeiend. Heb ik ergens geschreven dat ze weggestopt moeten worden? Nee.

    Ik zeg alleen dat ik vind dat het niet normaal is en dat dat dus ook niet is wat ik meegeef aan mijn kind. Er werd gesproken dat mensen er in alle soorten, kleuren en maten zijn. Huidskleur daar wordt je mee geboren en is inderdaad normaal, maar je wordt doorgaans niet met morbide obesitas geboren. In de meeste gevallen zijn die kilo's er gewoon aangekomen door te veel slecht eten. En ik vind morbide obesitas niet normaal. Dat iemand daarmee kiest om voor de klas te staan moeten ze zelf weten maar ik ga (als mijn kind er naar vraagt) niet zeggen dat dat normaal is.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  2. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Toch apart. Ik weet namelijk zeker dat de leukste en meest actieve leidster op de bso waar mijn kinderen zitten ook de meest zware is en zeker wel obees (zeker niet morbide) is. Oordeel niet voor je het zelf meemaakt.
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  3. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Ik zou mijn kinderen nooit naar een gastouder brengen, puur omdat wij er beide geen fijn gevoel bij hebben (No offense voor de gastouders hier).

    Maar overgewicht zou geen rol spelen bij het uitzoeken van 1. De dame bij onze kinderopvang (nso) is ook een forse dame, maar echt een Superleuk mens! Ik heb zelf ook een te hoog bmi, maar reageer sneller in situaties dan mijn enorm slanke schoonzusje. Die is zo traag met alles, dat je kind geheid verdronken is tegen de tijd dat zij eens van haar luie gat afkomt....

    Het gevoel is voor mij de doorslag en niet hoe iemand eruitziet.
     
    Oceanna en suus1983 vinden dit leuk.
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ik oordeel niet, ik praat vanuit mn eigen situatie. Ik weet wat mijn werk inhoudt en dat ik gesloopt ben aan het einde van de dag. Om een BMI van 30 te krijgen moet er 20 kilo bij bij mij. Misschien scheelt het wat de rest van je bouw of postuur is, maar met 20 kilo meer kan ik absoluut niet meer achter 6 kinderen aan rennen. 20 kilo is meer dan een derde van mijn gewicht.
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Ja dat denk je, maar dat weet je toch helemaal niet? Je hebt het toch nooit ervaren? Ik wel en ik kan rustig 3km achter mijn kindjes aanrennen, dan kun je toch nooit heel stellig beweren dat jij niet dan niet zou kunnen? Dat weet je immers niet.
     
    Victoria30 vindt dit leuk.
  6. Logan

    Logan Niet meer actief

    Ik begrijp je niet? Hoe voel je je nu?

    Met 30 ben je obees ja. Dat was ik ook. Ik voel me nu beter. Wat spreek ik tegen dan?
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Nee wat ik dan precies nog kan weet ik niet. Maar het feit dat ik bijna 1,5 keer zo zwaar zal zijn en dan hetzelfde moet doen als nu dat gaat nooit op dezelfde makkelijke manier.
    En wat ik al zei: als moeder is het heel anders dan als go of leidster. Op ma, di en do moeten er tussen 13.15 en 14.45 3 kindjes naar bed hier. Dat is racen want ik ben rond 13.05/13.10 thuis en moet 15.00 uur weer weg. Dat betekend dat ik steeds 10-15 min heb om 3 kinderen om te kleden en 3x op en neer naar boven.
    Dat is totaal anders dan wanneer ik als moeder s avonds mijn 2 kinderen op bed moet leggen.
     
    Logan vindt dit leuk.
  8. Logan

    Logan Niet meer actief

    Overigens is dit gewicht 'nieuw' voor me. Ik heb me tijdens de zwangerschap nogal laten gaan en dus behoorlijk uitgedijd. Normaal ben ik nog 10kg lichter en kan ik dus heel goed inschatten dat je met 30kg een behoorlijk verschil in fitheid hebt.
    Daarnaast is bmi natuurlijk een getal, evenals gewicht. Mijn bmi is altijd wat hoger geweest, maar mijn spiermassa niet. (Nu niet, nu is mijn vetmassa ook meer dan de bedoeling is ;) )
    Ik ga stoppen met deze discussie maar waar ik mee af wil sluiten is dat ik een go wil die fit is en actief met de kinderen mee kan komen en in geval van nood wel een sprintje kan trekken of wat dan nodig is. Bij de intake ga ik echt geen bmi vragen of een bodyscan doen, het beeld wat ik heb is dan belangrijker. Een persoon met obesitas lijkt mij niet fit, omdat ik wéét hoe het voelt om zo te zijn. Ik heb absoluut geen afkeer tegen te zwaar zijn, het zal me een rotzorg zijn hoe iemand eruit ziet. Al gaat het nu om mijn kind en dan wil ik gewoon iemand die daar actief mee om kan gaan.

    Let's agree to disagree ;)
     
  9. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb een bmi van 32 en zit al jaren rond de 30, en misschien ben ik uiteindelijk meer moe dan jij maar de dingen die jij omschrijft gaan met gemak, ook toen mijn kinderen kleiner waren. Ik kolfde fulltime voor mijn jongste die sondevoeding kreeg, ging veel met ze op stap wat een hele volksverhuizing was altijd, maar ik heb dat echt nooit als zwaar gezien ofzo. Tuurlijk zou het met wat minder gewicht prettiger zijn voor mezelf, maar het is echt geen probleem ofzo.
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  10. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Haha nee. Voor het eerst ben ik het met je eens hoor. Ik ben ook voor het eerst zo zwaar en ik wil niet voor niks afvallen, tuurlijk ben je dan fitter. En des te hoger het bmi des te hoger de kans dat de veiligheid in het gedrang komt, dat vind ik ook. Ik denk alleen maar dat die grens nog iets hoger ligt dan 30. Vandaar.
     
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Ik vind het wel vreemd dat je denkt dat iemand die 20 kg zwaarder is dat niet meer kan. Hier zijn altijd wel 4 of 5 kinderen in huis als ik vrij ben hoor. Niet dat ik dan de hele dag niets doe.
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Verkeerd gequote...
    Tuurlijk voel je je nu beter, maar was je toen echt ongeschikt om voor je kinderen te zorgen met bmi van 30? Valt wel mee denk ik?
     
  13. Kyra73

    Kyra73 Fanatiek lid

    24 okt 2013
    1.563
    453
    83
    Nou dan zal ik de eerste zijn. Ik heb morbide obesitas door te veel slecht eten in combinatie met PCOS en ik beweeg hierdoor te weinig. :oops:

    Leuk hoor om te lezen dat zoveel van jullie mij als gastouder niet eens een kans zouden geven. Gelukkig heb ik hele leuke vraagouders die verder hebben gekeken dan mijn gewicht.

    En wat betreft eten in de opvang, daarin ga ik helemaal mee met de ouders als het maar verantwoord is. Dus hier geen witte boterhammen met alleen maar zoetigheid, maar volkoren boterhammen met hartig beleg en af en toe iets zoets. Verder fruit en een klein koekje/snoepje na schooltijd en een bekertje limonade met een miniem laagje siroop. Als ze dorst hebben is de kraan geduldig.
     
  14. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Dat is gewoon pure kortzichtigheid van mensen...
    Ik maak me meer zorgen over wat zij hun kinderen mee gaan geven in het leven dan over een gastouder met obesitas :)
     
  15. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wat een 'foute' discussie is dit geworden!
    Als er een topic wordt geopend door een moeder die vindt dat haar kind te weinig buiten komt op het kdv, of dat een gastouder haar vakanties te kort van te voren aangeeft: een moeder zegt dat ze er geen goed gevoel bij heeft, dan wordt er gelijk geadviseerd om uit te kijken naar een ander.
    Maar als iemand twijfel heeft over het functioneren van een gastouder/PMer vanwege (mogelijk) lichamelijke beperkingen, dan krijg je het hele forum over je heen!
     
    Hopsatee, DastyQueen en Logan vinden dit leuk.
  16. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.393
    1.780
    113
    Ik heb jaren gewerkt als pm-er in een kdv. En ja ik had morbide obesitas.
    Ik had wel degelijk moeite met zitten op de knieën en opstaan als ik op de grond zat. MAAR ik was ontzettend snel in handelen in nood situaties. Ook mijn reflexen bij ingrijpen was heel snel. Daar heeft menig mens zich in verbaasd, ik denk dat dat soort dingen ook "aangeboren" zijn als je met kinderen werkt of wil werken.
    Nu ik 50 kg lichter ben ervaar ik op heel veel vlakken dat het werk toch anders is dan toen ik nog zo zwaar was. Maar dan komt het wel aan van opstaan van de grond en van het zitten op de knieën ( en ja van het rennen en stoeien met de kinderen).

    Maar ik moet wel heel eerlijk zeggen dat het me ontzettend pijn zou doen als mensen mij hun kind niet zouden toevertrouwen als ik nog obees zou zijn. Werken met kinderen is mijn leven!
     
    Victoria30, Oceanna, Hopsatee en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Shandy

    Shandy Fanatiek lid

    14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    En ik maar denken dat als je een gastouder zoekt,dat het iemand is waarmee het klikt..ook met de kinderen en met jezelf.
    Dat je een beetje dezelfde ideeën hebt qua opvoeden.
    Dat je op een prettige manier met elkaar omgaat.
    Het blijven mensen...mensen zijn nou eenmaal verschillend. Met de 1 heb je een klik en met een ander niet.
    En als t gaat over handelen... hoeveel mensen blokkeren niet als er iets gebeurt. En doen dan dus niks.
    Ik zeg niet dat je specifiek iemand moet zoeken met obesitas,maar wel dat je je verstand moet gebruiken. Een goed gevoel,een tevreden kind.
    Als ik zelf zo kortzichtig zou doen zou m'n leven saai zijn. Er zijn vele mensen om me heen die ik liefheb. Oud,jong,net anorexia af , obesitas, extreem lang, veel littekens in t gezicht, zwaar rokend, zwaar gelovig, zwart,bruin, Indonesisch, Thais, Hollands, Marokkaanse. Allemaal mooie mensen met ieder zijn of haar kwaliteit
     
    Loesje86, Fietwordtmama, Oceanna en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Issie

    Issie Actief lid

    16 mrt 2015
    324
    93
    28
    Ik denk dat een gastouder vinden die 100% op één lijn met je zit en een geweldige voorbeeldfunctie heeft simpelweg niet bestaat. Je gaat er toch vanuit dat een gastouder geen zakken chips en pakken koek gaat wegwerken op het moment van oppassen. Hoe kan puur iemand zijn uiterlijk dan een verkeerd voorbeeld zijn? Een kind van 0 tot 4 legt de link met overeten en dik zijn helemaal niet? Dus tenzij je als moeder je kind lastig valt met "niet te veel eten want anders word je dik" Wat ook niet erg pedagogisch is. Denk ik dat het met het verkeerde voorbeeld wel mee valt.

    Dus ja ik vind het vreselijk oppervlakkig, en helemaal niet te vergelijken met roken. Roken gaat in je kleren zitten en kan schadelijk zijn voor een kind ook als je dat buiten doet. Een kind met alle liefde verzorgen terwijl je obesitas hebt is niet schadelijk.
     
  19. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Helemaal eens. Bij kdv waar zoontje zit is onze topfavoriete leidster ook de zwaarste van het stel. Echt een kundige vrouw. En een heerlijk warme hartelijk mens ook. De kinderen zijn allemaal dol op haar. En de ouders ook.
     
  20. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Iedereen is anders en heeft andere competenties......maar heel eerlijk....ik vind dat een GO/ leidster geen obesitas moet hebben. Ik wil mijn kinderen een goed voorbeeld geven van een gezond en vitaal leven. Mijn kinderen gaan 3 dagen naar de BSO en dat vind ik veel, dus wil ik iemand hebben die mijn ideeën/visie zoveel mogelijk draagt. Ik ben blij met de variatie van de leidsters, ik ben blij met de variatie van mensen in het leven van mijn kinderen, maar laten we eerlijk zijn iemand met obesitas is geen rolmodel.
     

Deel Deze Pagina