Gbs bacterie

Discussie in 'Gezondheid' gestart door leandrotje, 3 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. leandrotje

    leandrotje Fanatiek lid

    25 nov 2009
    1.550
    47
    48
    NULL
    Assen
    Hallo,

    Ik ben zo onzeker als wat en weer niet zo goed meer wat ik nu wel of niet moet geloven.

    3 weken geleden kwam er uit de urine kweek de bacterie streptokokken b.
    Bij de dipstick test was mijn urine schoon. Niks te vinden.
    Wel antibiotica gekregen furabid.

    2 weken na de laatste pil weer dezelfde klachten.
    Buikpijn, vaak plassen, overgeven, misselijk.

    Weer urine ingeleverd en weer schoon. Is op kweek gezet en die uitslag hoor ik maandag.
    Ik kreeg geen antibiotica dit keer en moest maar afwachten.
    Gisteren trok ik het niet meer en ben naar de huisartsenpost geweest.
    Weer urine ingeleverd waar niks in te zien is maar na mijn uitleg toch antibiotica gekregen.
    Dit keer amoxicilline voor 5 dagen.

    Wat is dit toch voor gedoe? Is het wel een blaasontsteking als de dipstick niks aangeeft? Heb ik nu kans op de hele zwangerschap antibiotica en gezeur om het steeds op kweek te laten controleren?

    Wie heeft dit ook zo meegemaakt? Ik lees vaak dat mensen uit de dipstick wel een ontsteking krijgen.
     
  2. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Je bent drager van gbs. Die komt dan in je blaas voor zonder een ontsteking te veroorzaken.
    Amoxicilline heeft idd de eerste voorkeur

    Heb je zoveel klachten dat je het niet meer trok?

    Er is je neem ik aan verteld dat je onder antibiotica zal moeten bevallen?

    Ik ben zelf ook drager en weet er door schade en schande veel van. Hier ook nooit een aantoonbare ontsteking, maar wel bijna altijd positieve kweken. Bij weinig klachten wordt het vaak niet behandeld, behalve bij mij omdat wij ons zoontje verloren zijn door gbs :(
    Als je meer wil weten hoor ik het wel.
     
    Marielle1993 vindt dit leuk.
  3. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Hier ook klachten.. veel plassen (geen kleine beetjes), buikpijn (soort menstruatiekrampen en ook veel darmkrampen), vorige week voelde ik me ook misselijk en niet mijzelf. Ook urine laten testen en geen blaasontsteking. Moet aankomende week een uitstrijkje laten maken ivm gbs. Mijn verhaal is dus best wel vergelijkbaar als met die van jou. Wat zijn klachten die je nog meer kan hebben?
     
  4. leandrotje

    leandrotje Fanatiek lid

    25 nov 2009
    1.550
    47
    48
    NULL
    Assen
    Ik heb ook vaak plassen maar geen kleine beetjes, af en toe harde buiken, algeheel ziek zijn gevoel, overgeven en ook die buikpijn.
    Beetje als jouw dus LMSB.

    Ik ben vooral heel misselijk en hou me eten niet meer binnen. Leef nu op yoghurt en water.
    Brood en vast voedsel komt er gelijk weer uit.
     
  5. sweetL

    sweetL Fanatiek lid

    8 jul 2014
    2.089
    2.095
    113
    Vrouw
    Brabant
    Zorg inderdaad dat je onder antibiotica bevalt mocht je er nog niets over verteld zijn.
    Hier ook drager en ik heb nooit ergens last van gehad, wij kwamem er pas achter nadat ik beviel en mijn zoontje doodziek was, na een aantal weken knokken heeft hij het gelukkig gehaald... had ook anders kunnen lopen.
     
  6. leandrotje

    leandrotje Fanatiek lid

    25 nov 2009
    1.550
    47
    48
    NULL
    Assen
    Ja dat ik onder antibiotica moet bevallen weet ik.
    Dit is mijn 4e zwangerschap en dit is voor mij de 1e keer dat de bacterie actief is. en ik heb wel echt vliegensvlugge bevalling van 1 a 2 uur hooguit vanaf het begin.
    En de antibiotica moet minstens 1x4 uur zitten en liever zelfs 2x. Dat ga ik nooit redden dus moet met 36 weken in overleg met de gynaecoloog over hoe of wat.
     
  7. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Is het eerder wel getest dan? Veel mensen weten niet dat ze drager zijn.

    Dan moet je kindje ab krijgen na de bevalling en 24 uur ter observatie blijven. Tenzij ze je gaan inleiden. Ab moet trouwens 8 uur van te voren het liefst, en dan vlak voor de bevalling de tweede gift.

    Je klchten klinken mij meer als een virale infectie. Dit zijn geen klachten die je van gbs krijgt. Ik heb zelf de gbs in mijn bloedbaan gehad ( is via m'n blaas naar de placenta gegaan), maar ben daar totaal niet ziek van geweest. Zelfs geen koorts. Alleen wel bevallen met 18.4 weken. Placenta bleek vol ontstekingshaarden te zitten. De bacterie veroorzaakt bij dragers vaak geen symptomen van ziekte omdat je lijf als het ware gewend is aan deze bacterie.
    Klachten die wel typisch zijn: harde buiken, die regelmatig en pijnlijk kunnen zijn, buikpijn, veel plassen kan maar hoeft niet. Ik krijg zelf altijd blaaskrampen als ik weer teveel van dit beest in m'n blaas heb.
     
  8. leandrotje

    leandrotje Fanatiek lid

    25 nov 2009
    1.550
    47
    48
    NULL
    Assen
    Nee was eerder niet getest hoor. Dus dat ik altijd al drager was is zo. Heb dus 3x "mazzel" gehad.
    Bij 2e bevalling bij dochter wel 12 uur gebroken vliezen gehad en heb ik zelf een baarmoederinfectie opgelopen.
    Maar dochter had helemaal niks gelukkig.
     
  9. leandrotje

    leandrotje Fanatiek lid

    25 nov 2009
    1.550
    47
    48
    NULL
    Assen
    Ik heb verder ook geen koorts.
    Mijn blaas heeft een heel irritant gevoel. Soort prikkelend gevoel.

    Tja ik weet het ook niet... er kwam niks anders uit de kweek. Alleen die streptokokken b 3 weken geleden.
     
  10. leandrotje

    leandrotje Fanatiek lid

    25 nov 2009
    1.550
    47
    48
    NULL
    Assen
    Dit gedoe is trouwens 3 weken geleden begonnen na een schimmelinfectie.
    Kreeg 3 eieren daktarin en daarna kreeg ik dus deze klachten.
    Het is helemaal ontregeld daar beneden.
    Ik slik nu ook al een tijdje probiotica ook nu tijdens deze antibiotica in de hoop niet nu weer een schimmelinfectie te krijgen.
     
  11. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Oei dan hebben jullie idd geluk gehad! juist bij gebroken vliezen kan het gevaar voor het kindje opleveren.

    Dat prikkelende gevoel is herkenbaar idd. Irritant beest is het!
     
  12. leandrotje

    leandrotje Fanatiek lid

    25 nov 2009
    1.550
    47
    48
    NULL
    Assen
    Zeker een irritant beest!

    Hoe vaak krijg jij nu antibiotica? Hoe vaak heb jij last zeg maar?

    Ik ga nu mijn wekker maar zetten voor de antibiotica om 23.30 uur. Kan ik nog even een uurtje slapen.
     
  13. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Ik heb nu 2 kuren gehad. 1 rond 14 wk 1 rond 22 wk. Daartussen had ik veel last maar wilden ze het even aankijken. Toen ik echt veel buikpijn en weer voorweeen kreeg hebben ze wel ab gegeven.
    Nu wacht ik de uitslag van de controle kweek na die kuur af, die krijg ik woensdag.

    Tijdens de zw van m'n dochter heb ik 3 kuren gehad. Toen was ik wel schoon erna tot week 34, daarna is toen niet meer gekweekt. Wel ab gehad toen m'n vliezen braken, ondanks dat ik een sectio kreeg.
     
  14. leandrotje

    leandrotje Fanatiek lid

    25 nov 2009
    1.550
    47
    48
    NULL
    Assen
    Oke opzich is dat nog te doen. Al is ziek zijn echt niet leuk. Het is geen zorgeloze zwangerschap meer.

    Ik wil hierna ook een controle kweek.

    Ik hoop maar dat na deze kuur ik wat schoner ben.
    Had al wel gevonden dat cranberry en d mannose en vitamine c allemaal geen zin heeft bij deze bacterie.

    Ik had het gehoopt dat ik het met voeding op kon lossen.

    Vannacht veel wakker gelegen. Maak me echt zorgen.
     
  15. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Ik ben er niet ziek van, dus heb er wat dat betreft geen last van. En zorgeloos zijn mijn zwangerschappen toch niet helaas :(. Naast de vroeggeboorte heb ik ook deze zw weer veel harde buiken en voorweeen, dus veel rusten en vaak naar het zh. Is niet anders, het resultaat is het meer dan waard :). Moet wel zeggen dat mijn dochter me nu echt wel de kracht geeft om door te gaan. Is zo'n lief en leuk kind, elke dag is een feestje met haar om me heen.

    Cranberry etc heeft idd geen zin.
    Het is ook spannend, maar complicaties zoals ik gehad heb komen gelukkig maar heel zelden voor. Kans is echt heel klein. Maar je moet het wel in de gaten houden idd.
     
  16. leandrotje

    leandrotje Fanatiek lid

    25 nov 2009
    1.550
    47
    48
    NULL
    Assen
    Nog eventjes!

    Hier begint de antibiotica aan te slaan. Kan weer eten en niet meer misselijk.

    Net uitslag gehad van de mini kweek bij de huisarts zelf en die was helemaal schoon.
    Wel gaf ze aan dat deze kweek anders was als in het ziekenhuis.

    Ik moet als deze kuur is afgelopen weer urine inleveren en als ik dat wil sturen ze het weer naar het ziekenhuis voor de uitgebreide kweek.
     
  17. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Hier helaas ook weer gbs in m'n blaas :(.
    Omdat ik al 2 kuren gehad heb wil de gyn het even aankijken. Als m'n buik onrustiger wordt dan ie nu is dan wel weer een kuur. Blijft gedoe
     
  18. leandrotje

    leandrotje Fanatiek lid

    25 nov 2009
    1.550
    47
    48
    NULL
    Assen
    Jeetje wat een gedoe!

    Ik heb morgen de laatste ab pil en moet maandag mijn urine inleveren voor een kweek in het ziekenhuis om te kijken of hij voor nu weg is.

    Het is echt een rot bacterie. Gewoon niet leuk zo.

    Krijg jij ook amoxicilline - cluvaanzuur?

    Ik had de 1e keer furabid gekregen. Nu dus de amoxicilline omdat die veel breder is.

    Heeft extra veel drinken ook geen nut om hem weg te spoelen?
     
  19. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Ja irritant. Sinds vorige week ook weer steeds pijnlijke en regelmatige harde buiken dus het is niet heel grappig. Als dat dus te gek wordt moet ik wel weer ab krijgen, maar proberen zo lang mogelijk uit te stellen.

    Nee ik krijg alleen amoxicilline omdat clavulaanzuur niks doet op de gbs.

    Furabid heeft idd niet zoveel zin bij gbs volgens mij.

    Ik probeer het wel met veel drinken maar helpt helaas niet. Drink minimaal 2.5 liter.
     
  20. leandrotje

    leandrotje Fanatiek lid

    25 nov 2009
    1.550
    47
    48
    NULL
    Assen
    Oké ja ik weet het ook niet zo goed qua ab.

    Huisartsenpost vond het ook wel raar dat ik furabid had gekregen inderdaad.

    Pfieuww 2.5 liter. Dat red ik echt nooit. Ben Al blij als ik 1.5 liter op heb.

    Ik ga wel extra probiotica slikken. Kijken of ik daarmee wat voor elkaar kan krijgen.
     

Deel Deze Pagina