Gebruiken en Rituelen tijdens de zwangerschap, bevalling en kraamperiode in de islamitische cultuur.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Liefdeis, 19 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liefdeis

    Liefdeis Fanatiek lid

    2 sep 2011
    1.012
    1
    36
    Hilversum
    Goedenavond Meiden,

    Sinds afgelopen Februari doe ik de opleiding tot Obstetrie verpleegkundige.
    Voor deze opleiding moet ik een opdracht maken, over cultuurverschillen tijdens
    de zwangerschap, bevalling en kraamperiode. In dit geval hebben wij gekozen voor
    de islamitische cultuur.
    Ik heb natuurlijk al een poosje zitten googleen, en over de kraamperiode is veel te vinden. (Tahniek, geboortefeest etc.)
    Maar over de gebruiken tijdens de zwangerschap (wanneer word het verteld, mogen bepaalde dingen wel/niet, etc.) en specifiek de bevalling (houdingen, gewoontes etc.) kan ik weinig vinden.
    Er zijn hier vast Islamitische dames die mij misschien een beetje op weg kunnen helpen.

    Dank alvast.

    Groetjes Liefde is
     
  2. LolaBloem

    LolaBloem Niet meer actief

    Ik denk dat het best lastig is om daar antwoord op te geven.
    Meestal komen dingen uit cultuur.. Vanuit geloof weet ik niks van bepaalde plichten oid ....
     
    Tranquila vindt dit leuk.
  3. Liefdeis

    Liefdeis Fanatiek lid

    2 sep 2011
    1.012
    1
    36
    Hilversum
    Ja, is ook lastig. Zeker omdat er binnen de cultuur ook weer bepaalde stromingen zijn, dat realiseer ik me. Er zijn vast ook vele tradities verwesterd.
    Maar toch leuk, en interessant om daar achter te komen. :)
     
  4. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Ik volg, uit pure interesse!
     
    Liefdeis en HvO vinden dit leuk.
  5. Theprinces

    Theprinces Actief lid

    17 jun 2013
    238
    91
    28
    Vrouw
    Er bestaat geen islamistche cultuur... wat betreft islam zelf zijn er geen specifieke regels of rituelen omtrent zwangerschap, bevalling of kraamtijd.... wat betreft cultuur tja dat is zoo breed.... en dan nog is elke huishouden binnen datzelfde cultuur anders net zoals bij “niet” moslims...
     
    LolaBloem vindt dit leuk.
  6. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Kennis werkt in een groot ziekenhuis in de randstad. Wat ze daar vaak zien is dat er niet altijd mannen bij de bevalling zijn. De vader komt pas als moeder en kind gedoucht en netjes weer in bed liggen. Sommige mannen fluisteren eerst een islamitisch gebed in het oor (eerste wat de baby hoort).

    Ook komt het regelmatig voor dat de familie geen mannelijke hulpverleners bij de bevalling wil. Zelfs een keer gebeurd dat een mannelijke gyneacoloog op de gang aanwijzingen moest geven aan de vrouwelijke assistent. Dat weigeren ze nu maar het zorgt regelmatig voor problemen omdat er geen vrouwen beschikbaar zijn.

    Na de bevalling kon en er grote groepen familieleden langs. Vaak met speciaal eten.

    Mijn kraamzorg vertelde over een gezin waarbij moeder en kind pas weer in het gezamenlijke bed mochten komen nadat de vrouw weer rein was. Dus niet meer bloeden.
     
  7. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Het boek en de tv serie Birth Day is voor jou een aanrader.
     
  8. LolaBloem

    LolaBloem Niet meer actief

    Hmmm.. dit is sowieso niet geloofsgebonden kan ik je met zekerheid zeggen. Mijn man was er (gezellig :p ) bij en heeft me door de bevalling geholpen (heeft ook echt alles gezien down under). Na de bevalling slapen we ook gewoon weer samen in 1 bed. Nog nooit gehoord of gezien dat dat niet hoort volgens geloof. Denk dat het een cultuur dingetje is wat zelfs voor mij onbekend is (kom uit gemixte cultuur)..

    En het speciale eten is ook cultuur gebonden. Bij de marokkanen is het volgens mij iets met verse kip/duif? Ik weet het echt niet meer haha, maar volgens de cultuur helpt dat een vrouw sneller herstellen na de bevalling.

    Ik zelf vind het HEEEEEEEEEL ongemakkelijk als ik een mannelijke gyn toegewezen zou krijgen. Maar dat is denk ik voor meerdere vrouwen zo en is niet zo zeer geloofsgebonden. Bij mijn bevalling had ik afgesproken dat ik geen man in de kamer wou hebben (hoe ongemakkelijk is dat, snap dat het voor hem normaal is, maar voor mij niet). Tenzij de bevalling fout gaat en er ingegrepen moet worden omdat het levensbedreigend word voor de baby / of mij.

    Ik denk dat dit echt moeilijk is om uit te zoeken omdat cultuur en geloof vaak door elkaar word gehaald. Vanuit geloof klopt het wel dat er in de oor een vers uit de Koraan word gefluisterd door de vader na de geboorte. (bij ons gebeurde het toen ze nog op me buik lag) maar verder is er niks geloofs gebonden (op de besnijdenis van een jongen na een bepaalde periode na)
     
    Theprinces vindt dit leuk.
  9. Tweekids

    Tweekids VIP lid

    26 aug 2012
    13.148
    329
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik heb een bekeerde kennis. En zij doen na de bevalling een dadel in de wangzak van de baby ( nog voor het aanleggen!) en scheren de baby kaal op dag 7.
    Ook borstvoeding tot 2 jaar is normaal bij hen.
     
  10. Tweekids

    Tweekids VIP lid

    26 aug 2012
    13.148
    329
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    De Chinezen zijn trouwens ook erg interessant die wassen zich een maand niet inclusief tanden poetsen niet. En ook mag het raam een maand niet open.
     
  11. Theprinces

    Theprinces Actief lid

    17 jun 2013
    238
    91
    28
    Vrouw
    Dit is allemaal cultuur wat je beschrijft .... 1 ding heb je gelijk in en dat is dat gefluister in t oortje maar dat gebeurt direct na de geboorte.... ik kreeg bijna niemand over de vloer pas na een week kwam heel Mn familie langs... kraamverzorgster kon makkelijk haar werk doen.... islam is geen cultuur!
     
    LolaBloem vindt dit leuk.
  12. LolaBloem

    LolaBloem Niet meer actief

    dat is ook allemaal niet geloofsgebonden, maar cultuur (doen wij trouwens ook niet, misschien cultuur uit het oosten?)
     
  13. Pinar

    Pinar Actief lid

    19 nov 2007
    458
    120
    43
    Vrouw
    Fulltime MoM
    utrecht

    Hoi misschien kan ik je helpen,

    Ik ben turkse moslima.
    Als we vanaf het begin gaan. Eenmaal zwanger het licht puur aan jouw wanneer je de blije nieuws gaat delen. Tijdens de zwangerschap word je natuurlijk niet meer ongesteld dus je moet blijven bidden 5x p/dag, want normaal gesproken als je ongi wordt mag niet bidden en vasten. Als je zwanger bent ben je niet verplicht om te vasten dat geldt ook voor borstvoeding, maar je moet de aantal dagen wat je niet hebt gevast inhalen. Je mag gewoon gemeenschap hebben met je man. Tijdens het bevalling bepaal
    Jij wie erbij mag zijn hoor! Dat de mannen niet aanwezig zijn heeft nix met islaam te
    Maken dat is gewoon hun achterlijke cultuur! Tijdens de bevalling maakt het houding totaal niet uit.

    Ik moet mijn dochter ophalen de rest komt zo:D:roflmao::roflmao:
     
  14. amg

    amg Lid

    8 jan 2013
    74
    19
    8
    Nederland
    Hoi!
    Wat leuk dat je dit wilt onderzoeken! Ik ben het eens dat Islam en cultuur twee verschillende dingen zijn. Zo horen wij bijvoorbeeld van decPakistaanse familie vaak pas 'het nieuws' als de baby er al is! Terwijl er In Islam geen regels zijn wat betreft het bekend maken. Ik ken een hele goede en uitgebreide lezing over de Islamitische regels omtrent zwangerschap en geboorte. Hij is wel in het Engels: 'Fiqh of pregnancy and newborn'. Deze is op YouTube te vinden. Veel succes!
     
  15. Mery

    Mery Bekend lid

    24 mei 2017
    697
    278
    63
    Vrouw
    Heel veel wat ik hier heb gelezen is cultuurgebonden en niet vanuit het geloof.Ik ben moslima maar veelal goed geïntegreerd in de nederlandse cultuur en doe onbewust dingen die ik niet zou doen als ik zou wonen in land van herkomst(van mijn ouders).Ben hier opgegroeid.Op het gebied van islam weet ik dat de adhan(oproep tot het gebed) in de oor van de baby wordt gelezen.Daarna kun je verzen lezen en bidden tot bescherming van je baby en ook Allah bedanken voor alles!Zelf bleef ik vooral in het begin veel bidden en bedanken.Na 40 dagen ‘stap’ je uit deze periode door jezelf en de baby te reinigen.Ik heb gewoon gedouched en de baby in badje gedaan.De intentie uitgesproken dat ik deze periode afsluit.Ze zeggen dat na deze periode de baby zijn ritme krijgt en dat de kraamvrouw ook weer de dagelijkse dingen oppakt en dat ze waarschijnlijk ook niet meer vloeit nu.De engelen zijn in deze periode volop aanwezig rondom kraamvrouw en baby.Hierna kun je ook weer gemeenschap hebben(als je er klaar voor bent,hoeft niet).
     
  16. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Islamitische collega vertelde inderdaad dat je 40 dagen moet wachten met gemeenschap. Dacht bij een jongen. Bij een meisje is de periode korter.

    Je moet je volledig rein maken voor he man.

    Ook smeren ze veel donker oogpotlood in en rond de ogen van de baby (vroeger was dit zwarte kool). Dit is voor bescherming.

    De kraamperiode is van oorsprong een vrouwen aangelegenheid. Mannen blijven er ver van.
     
  17. Pinar

    Pinar Actief lid

    19 nov 2007
    458
    120
    43
    Vrouw
    Fulltime MoM
    utrecht
    Na de bevalling ben je gelijk onrein net als de periode van een menstruatie. Je mag niet bidden en gemeenschap hebben. In de oor van het kind wordt eerst adhan gelezen en daarna zijn/haar naam dat wordt er 3x herhaalt: jouw naam is...Zo begint een nieuwe leven dat is het eerste wat er voor je gedaan wordt. Als je dood gaat wordt er gebeden voor je dat is weer de eind en laatste wat er voor je gedaan wordt. Net als de dagelijkse gebed je wordt geroepen met adhan tot gebed en daarna moet je bidden. de kraamperiode moet een vrouw goed uitrusten om goed te kunnen herstellen. Bv wordt aangeraden in de islaam. Je onrein houdt op wanneer he gestopt bent met bloeden. Je moet gaan douchen en je zelf wassen, daarna mag je gewoon gemeenschap hebben en je moet weer bidden.

    Meeste dingen zijn bijgeloven zoals: eerste 40 dagen thuis blijven, apart slapen met je man etc etc. Sowieso heb je zulke dingen niet (meer) in de turkse cultuur. Een grote onzin is dat een mannelijke arts!! Dat heeft puur de maken met opleiding en hoe je vanuit hart en islaam naar de wereld kijkt en heeft nix te maken met cultuur. Islam is de religie van gemak. De keuze ligt aan jouw of je volgens de islaam leeft of niet en ook de consequenties natuurlijk.

    Sommige posten hebben nix met islaam te maken meer met cultuur
     
  18. Pinar

    Pinar Actief lid

    19 nov 2007
    458
    120
    43
    Vrouw
    Fulltime MoM
    utrecht
    Ow ja je moet een schaap slachten. Als je economisch goed zit 1 schaap voor een meisje en 2 voor een jongen en de vlees wordt uitgedeeld aan de armoede.
     
  19. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Ieuww
     
  20. LolaBloem

    LolaBloem Niet meer actief

    Dat is ook geen verplichting en kun je misschien aan mij (uit interesse) de bron geven waarin staat dat voor een jongen 2 en meisje 1? heb dat namelijk nog nooit gehoord dat er zo onderscheid zit in het geslacht. Denk ook niet dat het in de Koran zo vermeld staat misschien is dit toch ook een cultuur dingetje?
     
    Theprinces vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina