Geen curettage of pillen maar gewoon wachten op miskraam

Discussie in 'Miskraam' gestart door Izzie7676, 6 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Zoals een aantal mensen al weten ben ik op dit moment zwanger ( 7,6 dagen geleden was ik voor het laatst ongesteld ) en helaas is vorige week op de echo een vruchtje gezien zonder hartje.

    Ik heb mijn hcg laten prikken en helaas pindakaas is het aan het dalen, voor mij de bevestiging dat het inderdaad een missed abortion betreft.

    Ik ben gisteren gestopt met utrogestan en hoop dat het vanzelf los komt. Eigenlijk wil ik namelijk helemaal geen geforceerd ingrijpen op dit moment , mijn lijf geeft nog nit aan dat het klaar is om het vruchtje los te laten.

    Ik voel ook niet de noodzaak om het nu nu nu uit mijn lijf te halen, ik heb er op dit moment berusting in dat het is wat het is.

    Maar mag ik afwachten. Zijn daar risico’s aan verbonden? Hoe lang kun je eigenlijk wachten? En ala mijn hcg aan het dalen is mag ik dan aannemen dat de boel niet aan het doorgroeien is van binnen?

    Wie heeft er ervaring met afwachten tot het vanzelf los komt en wil die ervaring delen?
     
  2. Raket78

    Raket78 Fanatiek lid

    7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Even crossposten vanuit je andere topic, waar ik toevallig net had gepost, voor eventuele meelezers:

    Uit mijn blote hoofd, omdat ik de gegevens niet meer terug kan vinden:
    2 weken nadat het vruchtje gestopt is met groeien, is rond de 50% van de miskramen compleet, zonder tussenkomst van medicatie of curettage. Deze weet ik vrij zeker.
    Na 6 weken is dat volgens mij 80% of misschien 90% (weet ik niet meer zeker).
    Dit is uiteraard zonder dat er progesteron is genomen. Ik weet dat progesteron ook helaas een onvermijdelijke miskraam kan vertragen. Maar hoe dat er precies uitziet vanaf het moment dat je stopt met progesteron, durf ik niet te zeggen.

    Afwachten is in de meeste gevallen een optie. Het is inderdaad zoals Frummels al zei misschien goed om voor jezelf een grens te trekken. Maar ook al doe je het niet, op het moment dat je besluit: NU is medicatie de beste optie voor me, of NU is een curettage de beste oplossing voor me, kan dat natuurlijk altijd.


    Ik begrijp je gevoel helemaal, heb zelf beide keren gekozen voor afwachten. De eerste keer heb ik 2 dagen gewacht vanaf dat ik het wist (maar een week vanaf het moment dat het vruchtje stopte met groeien) en de tweede keer 1½ week vanaf dat ik het wist (maar 4 weken vanaf het moment dat het vruchtje stopte met groeien). Beide keren kwam ik erachter dat het mis was door bloedverlies, en beide keren waren de vruchtjes rond 6½ week gestopt. Voor mij voelde dit proces goed. Ik ken iemand bij wie er niets gebeurde, na lang afwachten niet, na medicatie niet, en uiteindelijk koos zij voor een curettage omdat dat de enige logische oplossing was die overbleef. Dit had tot resultaat dat het proces van de miskraam voor haar meerdere maanden in beslag nam. Dat kan gebeuren. Maar het is in principe een uitzondering. En alleen jij beslist wanneer je welke stap zet! Nogmaals heel veel sterkte!
     
  3. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    fijn dat je hem hier ook plakt. Ik vind het zelf heel prettig om veel informatie te hebben, ik ben er zelfs zo naar op zoek dus wellicht hebben anderen er ook wat aan
     
  4. Raket78

    Raket78 Fanatiek lid

    7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Aan alle opties is een klein risico van een ontsteking in de baarmoeder verbonden. Dat risico is het kleinste bij afwachten en medicatie, en iets groter bij een curettage. En veel hangt af van omstandigheden en toevalligheden. Ik heb tijdens het miskraamproces altijd mijn temperatuur in de gaten gehouden, want als de temperatuur omhoog gaat kan dat betekenen dat er een ontsteking is, en als dat gebeurt moet je er vroeg bij zijn.

    Maar aan afwachten op zich zijn geen extra risico's verbonden, behalve de kans dat je lang moet wachten of uiteindelijk tot een volgende stap moet overgaan. Zie vorige post.
     
    Izzie7676 vindt dit leuk.
  5. TigerAngel7

    TigerAngel7 Fanatiek lid

    2 jan 2015
    1.898
    1.277
    113
    Vrouw
    Ik heb ook een miskraam en was 9+3 wkn toen ik de termijnecho had ook met 6,5 week is het gestopt met groeien en geen hartslag te zien. Ondertussen ben ik 10,5 week en heb ik voor medicijnen gekozen. Nadat ik eerst weer een inwendige echo heb gehad was het vruchtje gekrompen mijn lichaam nam het weer terug al ware. Ik had geen krampen en of bloedverlies dat kon duiden dat het mis was. En de symptomen namen bij mij ook niet af. Aangezien ik dus al 4 weken met een dood vruchtje in m'n lichaam rondloop wou ik daarom medicatie. Bij mijn eerste miskraam heb ik het wel op een natuurlijke manier laten komen dat heeft bij mij 2 weken geduurd voordat het los komt. Ik weet niet of je het door hebt gegeven aan de gynaecoloog of verloskundige maar hun kun kijken met nog een echo hoe en wat met het vruchtje zit. Sterkte
     
  6. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Dank je wel ook voor jouw reactie. Ik moet volgende week pas heen, ik hoop eigenlijk dat t voor die tijd al los gekomen is en anders kunnen zij wellicht iets zeggen over de tijdsduur die t nog nodig heeft.

    Ik ben nog niet toe aan medicijnen of een curretage. De vorige twee miskramen kwamen vanzelf op gang , daardoor wist ik dat t mis was want ik verloor bloed.
     
  7. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    En kan er ook een infectie ontstaan bij helemaal geen bloedverlies nog? Het lijkt mij op dit moment dat wat in mijn baarmoeder zit nog steriel is want ik heb immers geen “ontsluiting” nog en geen enkel bloedverlies. Wel af en toe wat steekjes vandaag maar dat kan wishfull thinking zijn.

    Temperatuur in de gaten houden is wel een goede
     
  8. TigerAngel7

    TigerAngel7 Fanatiek lid

    2 jan 2015
    1.898
    1.277
    113
    Vrouw

    Ik had precies hetzelfde maar nee dat kan geen kwaad. Je kan met de gynaecoloog gewoon bespreken dat je het zelf wil afwachten je blijft daar dan wel onder controle staan in hoe het verder vorderd ook krijg je als het goed is een extra echo om te kijken hoe het met je baarmoederwand en vruchtje voorstaat. Ze kunnen je geen zekerheid geven hoelang dat kan gaan duren maar tot op een bepaald punt als je lichaam het nog niet afgestoten heeft gaan ze wel over na actie want dan kan er wel infecties ontstaan. Voor nu zal ik gewoon afwachten tot je afspraak en dan bespreekt de gynaecoloog of verloskundige vanzelf wel hoe of wat
     
    Izzie7676 vindt dit leuk.
  9. Maps

    Maps Bekend lid

    18 mei 2017
    631
    680
    93
    Vrouw
    Veel sterkte Izzie, wat naar dat het mis is gegaan tijdens je zwangerschap. Bij mij vonden ze vrijdag een dalende hcg waarde, ik was 6 weken zwanger. Toen ben ik direct met de utrogestan gestopt en zondagavond begon het bloedverlies. Dus als je stopt duurt het misschien 2/3 dagen. Elk geval is anders, maar als het binnen een week niet begon moest ik direct bellen.
    De artsen hebben mij wel geadviseerd een week later opnieuw bloed te prikken ivm bbz en of het hcg bijna uit het bloed is. Hoop dat je er wat aan hebt.
     
    Izzie7676 vindt dit leuk.
  10. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Jazeker. Ik hoop dat het hier ook vanzelf komt nu ik gestopt ben met utrogestan. Mijn hcg was gisteren ochtend nog 7400 en vorige week donderdag 8739 dus het daalt wel.
     
  11. Maps

    Maps Bekend lid

    18 mei 2017
    631
    680
    93
    Vrouw
    Jeetje nog best hoog jouw hcg. Bij mij werd het niet hoger dan 145, dus bij de 2e keer prikken wist ik dat het niet goed zat en was het wachten op de 3e keer, toen was het 105 (vrijdag). Hopelijk zet het snel door, heel veel sterkte.
     
  12. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Er waren ook 2 zakjes te zien op de echo, eentje heel klein en eentje groter . We gaan t zien
     
  13. Raket78

    Raket78 Fanatiek lid

    7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Ik denk dat met jouw dalende HCG de kans vrij groot is dat de miskraam vanzelf op gang komt.
     
  14. Theprinces

    Theprinces Actief lid

    17 jun 2013
    238
    91
    28
    Vrouw
    Ik heb niet gewacht...wilde er zo snel mogelijk klaar mee zijn...had toen pilletjes gekregen die ik moest inbrengen na paar uurtjes kwam alles eruit....echo controle gehad en t was allemaal schoon.
     
  15. Curitiba

    Curitiba Fanatiek lid

    21 dec 2015
    1.447
    393
    83
    Ik heb het in december gewoon afgewacht. Kreeg op 1 december te horen met 10 weken dat het hartje met 7,6 was gestopt. Ik heb afgewacht en op 3 december kwam het meeste los. Daarna helaas wel 10 weken lang veel bloedverlies en stolsels. Er bleek nog een stukje placenta te zitten die de gynaecoloog operatief wilde verwijderen. Ik heb gezegd dat ik dat ook wilde afwachten en uiteindelijk kwam het eruit en was ik een maand geleden helemaal schoon.
    Ondanks dat het een lang proces is geworden en ik niet veel tijd heb (ben ook uit '76) ben ik onwijs trots op mijn lijf en blij dat ik het zo heb gedaan.
    Heel erg veel sterkte meis!!!! Het is gewoon k*t, zeker als de klok tikt
     
    Izzie7676 vindt dit leuk.
  16. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw

    Nou precies, ik had al het gevoel onder tijdsdruk te staan en nu nog veel meer. Ik wil alleen echt veen enkel risico nemen op verklevingen wanneer dit voor mij nog net nodig is. Heb liever dat ik inderdaad een maandje langer vloei als dat ik het lat curetteren en dan met verklevingen kom te zitten.

    Vooralsnog gebeurt er niets, ja ik merk duidelijk dat mijn Humeur erg slecht word en mijn borsten minder gespannen zijn. Ik verwacht eigenlijk ergens eind deze week te gaan vloeien ( maandag gestopt met utrogestan)
     
  17. Curitiba

    Curitiba Fanatiek lid

    21 dec 2015
    1.447
    393
    83
    Ik had EXACT hetzelfde! Stel dat er verklevingen komen... stel dat er complicaties ontstaan. En de klok maar tik tak tik tak. Dus ondanks dat het wat langer duurde, echt blij het zo te hebben gedaan.
    En dat wachten is echt killing he pffffff. Vond ik al in de 2 dagen tussen dat ik de slechte echo kreeg en het ook werkelijk begon te vloeien
     
    Izzie7676 vindt dit leuk.
  18. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Zojuist heel licht roze slijmverlies gehad. Maandagmiddag de laatste dosering utrogestan genomen dus als het vandaag inderdaad begint dan durf ik met grote zekerheid te stellen dat de utrogestan er voor heeft gezorgd dat het nog niet eerder is los gekomen. Wat niet erg is want dat houdt in dat het spul prima doet waar het voor gemaakt is.


    Ik heb nog geen pijn of wat dan ook en verwacht eerlijk gezegd ook geen drama wat dit betreft. Mijn vorige twee miskramen waren ook niet meer dan een flinke menstruatie .

    Ik zal hier sowieso blijven updaten zodat als er in de toekomst dames zijn die op zoek gaan naar ervaringen hier kunnen lezen wat mijn ervaring was
     
  19. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    Heel veel sterkte in deze moeilijke tijd
     
  20. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Dank je wel
     

Deel Deze Pagina