Geen toezicht in de klas tijdens pauze. Mag dit?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mexicang, 5 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mexicang

    mexicang Fanatiek lid

    1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Toen ik vandaag mijn dochter van school haalde en samen met haar en een vriendinnetje naar huis fietste, vertelden de meiden ineens een verhaal waar mijn oren best van gingen klapperen. Nadat ik het aangehoord stelde ik wat vragen.
    Wat bleek, het was allemaal gebeurd tijdena de pauze, ze waren binnen gebleven vanwege het weer, maar de juf was in de koffiekamer.
    Er was geen toezicht in de klas.
    De leerkracht die pleindienst had, maar nu dus binnen dienst had, is één keer kort komen kijken.
    Tijdens de afwezigheid van de leerkracht is er een kind van een stoel getrokken, op het hoofd gevallen, de stoel is door de klas gegooid en een andere leerling is tegen de grond gegooid. Dit alles door één leerling, welke bekend staat om bijzonder gedrag en agressie.

    Mag een klas alleen achter gelaten worden?
     
  2. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.837
    2.703
    113
    't Gezellige Brabant
    Of het echt mag weet ik niet. Of het in dit geval verstandig was vind ik wel te betwisten en ik zou er ook zeker een melding van maken bij de juf om herhaling te voorkomen.
     
  3. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Hoe oud zijn de kinderen?
     
    Zara75 vindt dit leuk.
  4. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier hebben de kinderen continue rooster.
    In de pauze moeten de kinderen eerst eten en mogen dan naar buiten, de ene leraar staat buiten en de andere eet wat en zo wisselen ze elkaar af. Er is geen toezicht op de etende kinderen in de klas.
    Ik denk dat het wel mag en ook zou moeten kunnen, maar dat dit gebeurd is natuurlijk niet oké.
    In welke groep is dit?
     
    Athina vindt dit leuk.
  5. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Ik zou er in ieder geval wel melding van maken. Of het mag weet ik niet, welke groep/leeftijd betreft het?
     
  6. mexicang

    mexicang Fanatiek lid

    1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Groep 5 , 8 jaar
     
  7. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.494
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Het gebeurde hier in elk geval wel toen we nog pleindienst hadden... Het zou ook gewoon moeten kunnen - als er iets is, dan kan de juf gehaald worden. Ik neem aan dat er na dit wel gesproken is in de klas en hoe het een volgende keer te voorkomen? Of dat ze het volgende keer anders oplossen ofzo..
     
    dds vindt dit leuk.
  8. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    De groep valt onder verantwoording van de leerkracht. Ik zou zelf nooit mijn groep zo lang alleen laten! Snel even plassen of snel thee halen, dat wel. Maar dat is beide bij mijn lokaal op de gang en ik heb een rustige groep. Anders kan het niet.
     
    Snoeki, puzzelstukje en mexicang vinden dit leuk.
  9. mexicang

    mexicang Fanatiek lid

    1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Deze leerling staat al sinds begin groep 1 bekend om zijn bijzondere gedrag. Ik als ouder zou denken dat ze dan in groep 5 wel weten dat ze hem niet zo lang alleen kunnen laten. Zeker niet op dag 3 van het schooljaar waarin hij de nieuwe juffen absoluut zal uit proberen. En geen toezicht is voor deze leerling de vrije hand.
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  10. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Op die leeftijd moeten ze natuurlijk wel ff alleen gelaten kunnen worden. Bijv als juf ff naar toilet moet bijv. Zeker nu met leraren te kort komt dat wel is voor. Lijkt mijn ook geen probleem in groep 5 en ja met wet passend onderwijs zitten er in elke klas wel kinderen met een rugzakje. Zeker als ze normaal buiten eten, wat ze bij dochter ook doen met de fruit en er dan een leerkracht oplet op 3 klassen bijv. en nu ze ineens binnen blijven en dus leraren te kort. Ze hebben nu eenmaal ook recht op pauze of moeten toch even hun lunch halen in kantine. Wat optie is is kinderen die problemen veroorzaken op de gang laten eten, appart van de rest Maar goed dat nu te laat
     
    mexicang vindt dit leuk.
  11. mexicang

    mexicang Fanatiek lid

    1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Ben ik met je eens hoor, de leerkracht heeft recht op pauze en moet ook naar de wc kunnen. Ze zouden even alleen moeten kunnen, maar dit kind zet direct de hele klas op stelten en heeft ook fysiek anderen pijn gedaan.
    Wie is er verantwoordelijk als er daadwerkelijk wat gebeurd. Ik zou dat niet op mijn geweten willen hebben, omdat je even de klas uit was...
     
  12. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Ik zou zeggen: de leerkracht/directie is aansprakelijk. De leerkracht heeft de verantwoording over de groep.

    Ik zou je willen adviseren een gesprekje aan te gaan met de leerkracht om haar kant van het verhaal te horen. Ik zou het als juf zijnde ook fijn vinden als ouders bij mij komen als zij zich zorgen maken. De juf zal vast gehandeld hebben naar wat zij denkt goed is. Samen komen jullie er vast wel uit!
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  13. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    O dan geef ik je gelijk. Ik vind groep 5 niet een groep die je alleen kunt laten.

    Vanaf groep 7 vind ik dat je na afspraken met de groep prima apart even kunt gaan zitten.
     
  14. mol81

    mol81 Niet meer actief

    Deze leerkracht heeft haar groep net drie dagen. Je kunt een groep 5 over het algemeen prima 5 minuutjes alleen laten om bijv naar de wc te gaan of om snel iets te kopiëren. Blijkbaar kan deze leerling dat niet aan. De leerkracht ziet nu wat er dan gebeurt en had vast wel in de overdracht van de vorige leerkracht gehoord dat deze leerling een zorgleerling is. Ze heeft nu gemerkt dat ze niet uit de klas kan zonder iets af te spreken met de groep / deze leerling en zal het een volgende keer anders aanpakken.

    Je hoeft niet direct naar de lkr te gaan, deze leerkracht weet zelf nu ook heus wel dat ze het anders aan moet pakken. Geef haar de ruimte en niet direct mee bemoeien. Stel dat je het nog eens van je kind hoort, dan zou je kunnen zeggen dat je .... van je kind hoorde en dat je dit even wilt aangeven zodat de lkr er extra attent op kan zijn.
     
    mexicang vindt dit leuk.
  15. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Mijn klas 20 jaar geleden kon je in groep 5 beter alleen laten dan in groep 7-8. Daar vlogen rustig 5 stoelen en 8 laadjes door de klas. Als je voor straf binnen moest blijven deden we tikkertje op het dak van de school. 4 leerkrachten overspannen (vreselijke ongeremde kut kindjes waren we!)

    Je zou inderdaad met juf kunnen praten en achterhalen waarom mis ging hoe dat in vervolg opgelost wordt.

    Ik vind persoonlijk niet dat een juf kan en moet instaan voor gedrag van 20-30 leerlingen. Tuurlijk probeer je zoveel mogelijk te sturen, toezichthhouden, ruzies te voorkomen etc. Dit soort dingen kunnen gebeuren onder schooltijd, maar net zo goed ook vlak na schooltijd of met buiten spelen.
     
  16. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.410
    4.732
    113
    Mee eens. Ik denk dat het inmiddels voor de juf wel duidelijk is. En anders vind ik het aan ouders van de leerlingen die bij dit betrokken waren, om hiermee met de juf in gesprek te gaan.
     
    mexicang en Athina vinden dit leuk.
  17. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Eens. Maar een gesprekje is toch iets anders dan bemoeien?
    TS maakt zich zorgen, ander post ze dit toch niet hier? Ik zou zelf ook willen dat ouders hun zorgen kwamen uiten dan onderling erover babbelen. Daar krijg je alleen maar ‘verhalen’ van.
     
    mexicang, Jo79 en puzzelstukje vinden dit leuk.
  18. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Domme vraag misschien, maar heeft iemand de leerkracht verteld wat er gebeurt is?

    Ik mag aannemen dat er een plan van aanpak ligt hoe met deze moeilijke leerling om te gaan. Blijkbaar is dat plan onvoldoende of hield de leerkracht zich er niet aan.

    Aangezien de leerling echt agressief is geweest en ik me kan voorstellen dat dat het gevoel van veiligheid van jouw kind niet ten goede komt, zou ik het wel ter sprake brengen bij de leerkracht, niet als verwijt, maar als zorg om jouw kind.
     
    mexicang vindt dit leuk.
  19. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dit is wel behoorlijk mis gegaan. Het belangrijkste vind ik: is de leerkracht op de hoogte dat dit gebeurd is? Vraag even bij je dochter na of de kinderen dit bij de leerkracht gemeld hebben. Of, als je de ouders van de gedupeerde leerlingen kent, even aan hun vragen of zij dit weten en met de leerkracht besproken hebben. Ik vind het in de eerste plaats aan hun om hierover met de school in gesprek te gaan.
    Ik snap je zorg, maar hierna zou je er op moeten kunnen vertrouwen dat deze leerling niet meer alleen wordt gelaten. Stel dat dit wel vaker gaat voorkomen, zou ik wel met de juf in gesprek gaan. Als ze dit niet goed oplossen, is de volgende keer misschien jouw dochter de pineut. Voorkomen is beter dan genezen, dus als je van jouw dochter hoort dat de klas toch nog vaker alleen wordt gelaten mag je zeker aan de bel trekken. Je bent misschien bij het gebeuren van vandaag niet direct 'belanghebbende'. Maar als dit soort situaties zich blijven herhalen, is er ook voor jouw dochter sprake van een onveilige omgeving. Daar mag (moet) je de school op aanspreken.

    Ik vind het nu heel vroeg in het schooljaar om een klas al alleen te laten. Het is niet altijd helemaal te voorkomen. Zèlfs juffen moeten wel eens naar de wc. Maar als bekend is dat er een kind in de klas zit met zulke ernstige gedragsproblemen, zul je die dan toch even ergens anders moeten parkeren òf aan een collega moeten vragen om even toezicht te houden.
     
  20. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Heb je de meiden ook gevraagd of de juf het weet en wat juf gedaan heeft (na dit voorval)

    Ik zou toch een gesprek met de juf aangaan maar dit wel dicht bij je kind houden, dus uitleggen dat ze er flink van onder de indruk is en dat ze eigenlijk toch wel bang is dat het weer gebeurt en zich niet echt veilig voelt in de klas wanneer juf er niet is.

    ook even met je dochter om tafel zitten om met haar te bespreken hoe ze de volgende keer kan reageren door b.v af te spreken dat als hij weer met spullen gaat gooien of andere kinderen (of haar) pijn doet ze de klas uitgaat (ook al is er gezegd dat ze binnen in de klas moeten blijven) en hulp gaat halen. Dit ook mededelen aan juf, dat jullie dit afgesproken hebben zodat ze handvatten heeft hoe te handelen wanneer het weer gebeurt.
     
    mexicang, Lieke1989 en tuc vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina