Geen vso op vrijdag, afwachten?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Lumiere, 29 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    In aug gaat onze zoon naar school. Nu gaat hij naar een gastouder waar we heel gelukkig mee zijn en die maar 1 (groot) nadeel heeft: ze meldt zich vaak en laagdrempelig af waardoor we vaak alternatieven moeten regelen. Wij blij dat er straks bso is, leidsters die vervangen worden bij ziekte etc.

    Nadeel is natuurlijk dat we in dagdelen betalen, dus tot 18.30 ook al halen we hem vroeger op. Nou ja, balen maar so be it. Nu horen we vandaag dat er op vrijdag geen bso is, wat eerder wel gezegd was. Te weinig animo...
    Mijn vriend is om de week om 5.15 de deur uit en ik moet om 7.40 weg. School begint om 8.30. Nu kan ik hopelijk regelen dat ik iets later kan beginnen en om 8.10 weg moet. Maar goed, dan staat hij dus op het schoolplein te kijken, net 4, veel te jong om zonder toezicht te staan vinden wij.
    Ik kan me niet voorstellen dat wij als enige hier tegenaan lopen, andere ouders werken toch ook? Hoe doen die dat? Ik hoop dat het zo loopt dat ik met een andere ouder kan afspreken dat zij onze zoon meeneemt en bv ik op woensdag (mijn vrije dag) de hare oid. Alleen kennen wij nu nog niemand in de buurt met kinderen op die school dus dat is nog even afwachten. Familie woont niet in de buurt en ook vrienden helaas niet in het dorp.

    Heb ook school gemaild dat goed geregelde bso een van de hoofdredenen was dat we deze school hebben gekozen, dat we dit behoorlijk vervelend vinden. We zijn niet op het laatste moment aan het regelen ofzo....5mnd vooraf al.
    En of ze mogelijkheid hebben dat hij vast binnen mag om 8.15 ofzo tot hij oud genoeg is om op het schoolplein te wachten. Geen idee hoe dat werkt bij scholen, kan me gewoon niet voorstellen dat wij hiermee de enige zijn.
     
  2. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.012
    3.478
    113
    Vrouw
    Ik meen dat scholen wel een inspanningsverplichting wat betreft BSO. Maar hoe ver dat gaat... geen idee.
    Is het een grotere BSO organisatie? Wat ik hier wel zie gebeuren is dat er op 1 locatie in de wijk voorschools wordt opgevangen, ipv op de eigen locatie.

    Ik denk niet dat school er aan gaat beginnen om jouw zoontje eerder binnen te laten. Jouw zoontje wel, anderen niet, of anderen ook en vooir je het weet is iedereen er straks om 8.00 uur ipv schooltijd.

    Wij hebben er bewust voor gekozen dat ik later begin (9.00 uur). Werk dan tot ca. 17.30/18.00 uur. Dus die hele middag BSO gebruiken we ook echt wel.
    Misschien kun je al eens bij de leerkracht vragen of zij weet dat ouders elkaars kinderen opvangen en of je hen kunt benaderen.
     
  3. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ja zoiets dacht ik ook. Ik verwacht niet dat ze alleen onze zoon binnenlaten, ik verwacht eerder dat er meer ouders met kleuters zijn die hier op vrijdag mee zitten. Veel mensen in de zorg bv beginnen vroeg.

    Vorig jaar besloot de g.o op dinsdag om 17.15 te sluiten, toen heb ik geregeld dat ik om 17u weg kon van het werk. Als we nu toch tot 18.30 moeten betalen kan ik dat half uur op dinsdag hopelijk weer eraan plakken, en op vrijdag een half uur later (8.30 ipv 8u) maar later gaat echt niet en dan moet ik hem nog om 8.15 op school afzetten om om 8.30 op het werk te zijn.

    Pfff wat een gedoe. Ik verwacht dat dit wel weer opgelost word linksom of rechtsom, maar ik baal er stevig van. Grrrr. o_O
     
  4. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.012
    3.478
    113
    Vrouw
    Dat baalgevoel ken ik wel: wij hadden zoontje een klein jaar van te voren in geschreven op de basisschool en de bso. Van de bso zouden we pas 3 maand van te voren horen of hij er geplaatst kon worden. En uiteraard: geen plek! Paar weken voor de start als nog rond kunnen krijgen (op andere dagen).
     
  5. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Mijn dochter gaat naar de VSO (en BSO) op sommige dagen. Op de dagen dat het er niet is (zoals morgen - goede vrijdag en dus geen VSO) dan heeft mijn baas even pech en ben ik een half uurtje later. Ik kan haar echt niet met haar 4 jaar om 8.10 op het schoolplein parkeren en zoek het verder maar uit (het kan niet eens bij ons, het plein is nog dicht en de deur gaat pas om 8.15 open).
    Voor die dagen dat het structureer is start ik mijn dienst ook pas om 09.00 uur. Maar voor die enkele keer dat het niet lukt ... sja, jammerdebammer dan (voor de baas)
     
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.707
    42.536
    113
    School zal er niet aan beginen hem eerder binnen te laten.
    Wat betreft te weinig animo kan ik mij voorstellen, hier wordt op wo en vr volgens mij niemand door de bso gebracht. De meesten zijn vrij en anders begint 1 van de 2 later.
     
  7. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    554
    113
    Vrouw
    Als school om 8:30 begint dan is er daarvoor toch wel een inloop neem ik aan? Meeste scholen gaan zijn de deuren wel om kwart over 8 open.
     
  8. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Heb ik nu, sta bij 2 bso op de wachtlijst waarvan bij een al dik 1,5 jaar:eek:
    We horen het in mei.

    Nou hebben wij beide kantoorbanen waarbij we flexibel mogen werken en thuiswerken etc dus naar school brengen wordt sowieso geen probleem (behalve dat we zelf langer moeten doorwerken haha)


    Is er geen mogelijkheid (als je parttime werkt ts) om een dag te ruilen? Dat je dus ook een dag bso hebt als er wel animo is en je zelf vrijdag vrij bent?
     
  9. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.204
    113
    zuid-holland zuid
    Bij onze school gaan de deuren om 8:15 open en is er een kwartiertje inloop. Ik weet niet hoe dat bij jullie op school straks gaat? Staat daar niks over in de schoolgids?

    Onze bso heeft alle dagen vso en als er weinig animo is worden andere locaties in de buurt samengevoegd op onze locatie, dus wij hebben gelukkig dat probleem niet. Op onze school kun je je tot een maand van tevoren inschrijven, maar de bso heeft een wachtlijst van dik een jaar... handig!
    Dus er zijn inderdaad best wat kinderen die om beurten in de ochtend bijelkaar ontbijten.

    Misschien kun je op de bso vast een briefje op het prikbord hangen, dat je ouders zoekt om
    Vso op vrijdag mee te regelen?
     
  10. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.554
    21.039
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dan heb je een baan waarbij dat ook kan. Ik ben doktersassistente en zit meestal alleen. Dan kan ik echt niet later dan om 8 beginnen. Maar gelukkig een achtervang in vorm van sm.

    @TS wel echt balen zeg! Hier is ook geen vso op vrijdag en woensdag, ook geen bso. Hopelijk kun je iets regelen met een andere moeder.
     
  11. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Soms loont het om met de ouderraad binnen de opvang organisatie te praten.

    Wij hadden onze kinderen voorheen op reguliere opvang, kdv. Ze hadden daar ook bso, maar geen vso. Het hoofdkantoor vond dat we maar naar een andere locatie moesten, maar daar hadden ze heel veel kinderen lopen. Niet onze keus. En omdat we de jongste dan ook van het kdv moesten halen ivm 2 locaties.
    Met de leidsters gesproken en zo kwam het advies om te mailen naar de ouderraad. Het heeft wel even geduurd (sep tot feb), maar uiteindelijk was er wel vso mogelijk.

    En anders de organisatie vragen welke oplossingen zij hebben.
     
  12. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.397
    10.595
    113
    Als school om 8.30 uur begint met de lessen dan zullen ze waarschijnlijk wel rond 8:15 uur de deur open maken. Dat is hier wel in elk geval.
     
  13. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier niet, deuren gaan om 8.30 open, dan gaan de klassen in rijen naar binnen en bij de kleuters is er inloop tot 8.45. Kleuters moeten tot in de klas gebracht worden, dus dat kan echt pas vanaf 8.30.
     
  14. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.397
    10.595
    113
    Omdat TS schrijft “school begint om 8:30 uuur”. Starten dan de lessen of gaan dan de deuren pas open?
     
  15. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.024
    320
    83
    Bij ons gaat de deur om 8.20 open, dus tien minuten om je kind naar de klas te brengen.

    Ik snap dat je hiervan baalt ts, ik hoop dat je een oplossing vindt.
     
  16. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.528
    7.033
    113
    Bij ons op school is er op woensdag en vrijdag helemaal geen BSO, en VSO hebben ze op geen enkele dag. Er is te weinig animo.
    Er werkt hier ook bijna niemand op vrijdag, merk ik. Kun je dat niet wisselen, dat je een andere dag gaat werken?
    1 jongen uit mijn dochters klas hadden hetzelfde probleem, alleen dan op dinsdag ofzo, dat er dus geen VSO is. Zij brengen hun zoon bij een meisje uit de klas, die nemen hem mee naar school. En na school dan naar de BSO. Dat gaat prima begreep ik. Voor dat mijn dochter naar groep 1 ging (en die jongen dus ook), stond er al een oproep in de nieuwsbrief van school voor opvang voor schooltijd voor hem. Dat kun je dus ook proberen, een oproepje doen, nu al, in de nieuwsbrief, met de vraag of er een gastouder is voor VSO, of iemand van school die je zoontje mee wil nemen.
     
  17. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.012
    3.478
    113
    Vrouw
    Dat vind ik dus zo irritant. Doordat er al zoveel mensen op woe- en vrijdag vrij zijn, is dat op het werk ook lastiger te regelen om op die dagen vrij te zijn (als er een bepaalde bezetting moet zijn).
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  18. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik ben ook doktersassistente. Wij zijn met 2-en en de telefoon/spreekuur begint om 8.30. Tussen 8 en 8.30 kan mijn collega het alleen af, maar om 8.30 ontploft de telefoon en dan moeten we met 2-en zijn. We hebben 2 grote praktijken met totaal 7000 patienten.

    Ruilen gaat helaas niet. Andere collega wilde vorig jaar weg op vrijdag en ik heb toen de woensdag vrij gevraagd/gekregen, dat was ook mijn voorkeur omdat dan school om 12u uit is en ze om de week de hele woensdag vrij zijn tm groep 4.
    Mijn vriend komt om 14.30 uit zijn werk dus die vangt de vrijdagmiddag op gelukkig.
     
  19. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.554
    21.039
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier loopt het om 8 uur al storm. Vind t soms wel echt een nadeel dat ik meestal alleen ben en weinig flexibel. Maar gelukkig heb ik een lieve collega die erg flexibel is. Ik werk 4 dagen.
    Ik zou niet weten wat ik zonder mn sm zou moeten doen, redster in nood, haha.
    Jammer dat je nog niet echt iemand kent, ik zou best een wijkgenoot kunnen vragen voor zoiets.
     
  20. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Mijn collega's hebben (voor zover kleine kinderen) allemaal ouders/schoonouders om de hoek en altijd beschikbaar. Dat is een van de hoofdredenen dat ik me zo bezwaard voel als ik weer vanalles moet regelen en schuiven, zij hebben 2 of meer kinderen en ik maar 1, maar zij hoeven niet te puzzelen. Helaas wonen mijn ouders ver weg, schoonpa werkt 40+ uren en met de moeder van mijn vriend is er geen contact. Zussen werken ook fulltime.

    En voor 20min oppas laat je ook niemand door de ochtendspits heen en weer komen uit een andere plaats.

    School heeft nog niet gereageerd. Maar we verwachten sowieso een intake binnen nu en een maand, dan zal ik zeker vragen of er niet een soort "forum" oid is waarin ouders elkaar voor dit soort zaken kunnen vinden
     

Deel Deze Pagina