Geen vso op vrijdag, afwachten?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Lumiere, 29 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bij onze school was er ook lange tijd geen VSO. Probleem daarmee is dat er steeds wel kinderen aangemeld worden met het verzoek om VSO. Maar dan is het er niet en kom je op een wachtlijst tot er genoeg kinderen zijn. Maar dan lost iedereen het al anders op, want je kunt daar niet op gaan zitten wachten.
    Uiteindelijk heeft onze school echt aangedrongen bij de organisatie die de opvang verzorgt, om voor schooltijd gewoon open te gaan en dit een aantal maanden vol te houden. In het begin zaten er dan vaak maar 1 of 2 kinderen en toen draaiden ze dus verlies op die uren. Maar die instroom komt dan wel op gang. Iets meer dan een half jaar verder werd de VSO wel rendabel. Het is dus vanuit zo'n organisatie ook een kwestie van investeren.

    Scholen hebben een inspanningsverplichting, maar geen opvangverplichting. Dus al een school geprobeerd heeft opvang te regelen, maar het lukt niet dan is toch aan de verplichting voldaan. Maar zeker bij scholen die krimpen en weer groei willen, willen misschien toch wel eens een stapje verder gaan. Goed geregelde opvang vóór en naschool, kan extra aanmeldingen opleveren. Het kan dus soms ook in het belang van de school zijn om de opvang tijdelijk intern te regelen met de afspraak dat de opvangorganisatie het overneemt zodra er genoeg kinderen zijn. Of om een deel van de kosten op zich te nemen in die eerste periode dat er nog niet genoeg kinderen zijn. Maar dan moet het geld er wel zijn natuurlijk!
     
  2. jupke

    jupke Niet meer actief

    Heel herkenbaar.

    Ook ik ben doktersassistente. Ik moet echt om 7.45 aanwezig zijn. Later kan echt niet vanwege drukte.

    Ook op de school in het dorp hier is er geen bso op woensdag en vrijdag. Net mijn werkdagen natuurlijk.

    Uiteindelijk heb ik gekozen voor een andere gastouder. De vorige was ook makkelijk afwezig. Dan was het aan haar om iets anders te regelen maar dat verzuimde ze nogal eens.

    Is een andere gastouder een idee?
     
  3. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Gastouderopvang is toch maar tot de dag dat ze 4 zijn geworden?
    Ik vond het al heel lief dat onze gastouder zei dat hij gewoon tot aug kon blijven komen, ondanks dat hij begin juni al 4 wordt.
    Kan dat ook op deze manier dan, voor school? Dat het geld kost maakt ons niet uit (nou ja, daarmee bedoel ik dus dat de veiligheid van onze zoon prioriteit heeft, niet dat we rijk zijn ofzo)
     
  4. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Waarom is dat maar tot 4? Een kdv is idd tot 4 jaar maar gastouders dan werkt dat heel anders. Die kunnen ook gewoon bso taken hebben.
     
    Syane vindt dit leuk.
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Gastouders kunnen ook oudere kinderen opvangen voor en na schooltijd en bv tijdens vakanties. Maar niet alle gastouders doen dat, misschien die van jullie dus bv niet.
     
    vlindertje90 en Syane vinden dit leuk.
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik heb 2 gastkinderen van 4 en 6, dat kan elke go zelf bepalen hoor:)
     
  7. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Dat is een goede tip!
     
  8. jupke

    jupke Niet meer actief

    Mijn kinderen gaan alle 3 naar een gastouder.

    De oudste 2 brengt en haalt ze van en naar school. Geloof dat het tot een jaar of 11 kan.

    Ideale oplossing moet ik zeggen
     
  9. Mama&Go

    Mama&Go Actief lid

    5 mei 2017
    305
    107
    43
    Vrouw
    Blijkbaar doet de huidige go alleen 0-4, maar het kan de hele basisschoolleeftijd net als bso.
    En heel lief, is toch normaal? Ik vind dat niet heel bijzonder. Doen ze hier allemaal als ze na een vakantie starten.
    Ook vind ik de bso best heftig voor een kleutertje een go is toch een stuk rustiger en ze zijn vaak al moe van een dag school. In de praktijk nemen de meeste kinderen hier rond gr4 afscheid want dan wordt de bso leuker. Leeftijdsverschil tussen de kinderen wordt dan wel erg groot en ik wil wel leuke dingen doen met een bso kind, maar dan moet eerst de baby de fles en tijdens de fles poept kind 2 zich onder, kind 3 valt als we net aan het spelletje zitten, etc. Kortom het loopt wel eens anders dan gepland en dE kleuters spelen met hun 2-3 jarige vriendjes die ze nog kennen en vermaken zich zo ook prima, maar een 9-jarige heeft hele andere interesses. Hangt natuurlijk ook van het kind af.
     
  10. jupke

    jupke Niet meer actief

    Dat merk ik hier ook inderdaad. Mijn zoon van bijna 9 vermaakt zich niet meer zo goed bij de go.

    Twijfel er wel eens aan om de jongste 2 naar de go te brengen en de oudste naar d e bso.
    Maar dit is wel een geregel in de ochtend.

    Totaal off-topic. Sorry
     
  11. Mama&Go

    Mama&Go Actief lid

    5 mei 2017
    305
    107
    43
    Vrouw
    En oudste ' s morgens wel naar haar en 's middags bso als go dat ok vindt.
    Ik zou er zelf geen problemen mee hebben als ik merk dat kind daar beter op zijn of haar plaats zit.
     
  12. jupke

    jupke Niet meer actief

    Kan het eens voorstellen.
    Denk niet dat ze hier voor open staat. Maar het is het proberen waard.

    Bedankt voor de tip.
     
    Zomaariemand vindt dit leuk.
  13. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.037
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    Ik werk in de zorg, onregelmatig. Mijn man heeft daarom een clausule in zijn contract dat hij doordeweeks altijd om 9.30 uur begint. Superfijn want dan hoef ik alleen nog maar het stukje opvang te regelen voor na school, aangezien hij de jongens weg brengt. Om de week heeft hij op donderdag alleen vergadering om 8.00 uur, als ik vrij ben gaat hij daar heen maar heb ik nachtdienst (tot 8.00 uur) dan kan hij niet. Zijn baas weet dit ook. Ter compensatie heeft mijn man geen ochtendpauze. Het was een gepuzzel om dit voor elkaar te krijgen maar uiteindelijk gelukt.

    Misschien is zoiets ook bij jullie te regelen?
     
  14. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Je kunt bij diverse kinderopvang organisaties informeren of zij VSO doen bij jouw school, of anders een gastouder zoeken die dit doet. En ook zoeken naar een BSO of gastouder die op vrijdag opvangt.

    Ik heb ook 2 jaar nog VSO via een gastouder gehad, 2 dagen BSO via school en 1 dag BSO bij een andere gastouder omdat er dan geen BSO bij school was. Er is geen limiet aan de hoeveelheid gastouders, BSO's of kinderopvangorganisaties die je inschakelt.
     

Deel Deze Pagina