nuchter zijn (?)

Discussie in 'Voeding' gestart door kwebbel86, 23 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kwebbel86

    kwebbel86 Niet meer actief

    Als je een kindje krijgt dan denk je waarschijnlijk: Ooo dat krijgt ze later NOOIT!! en dan hups, opa of oma stopt er toch even een likje slagroom in vlak voor de 6 maanden.
    Of denken dat je biologisch eet en het achteraf toch niet zo ziet zitten bijv. door de prijs.
    Geen pindakaas op brood, dat is niet nodig en ja hoor, bij de go krijgt ze gewoon een boterhammetje met pindakaas! Grrrr ??

    Bovenstaande zijn voorbeelden uiteraard. Ik denk persoonlijk dat je wel ns nuchter moet zijn. Mijn dochter kreeg ook op een verjaardag een likje slagroom, toen ze nog geen 6 maanden was. Achteraf vroeg ze: Vind je het erg?
    Nou ja, kan het er moeilijk uithalen zullen we maar zeggen ;)

    Een beetje nuchter moet je wel zijn als je kind vaster voedsel gaat eten, sommige goede beloften aan jezelf en/of partner komen niet helemaal uit, soms door diverse omstandigheden...

    Of ben IK alleen nuchter? ;)
     
  2. kzh

    kzh Fanatiek lid

    30 mei 2011
    3.465
    0
    36
    Gelderland
    Ik denk dat je nooit vast moet houden aan principes puur omdat je nu ooit eenmaal bedacht hebt dat het zo zou moeten.
    Soms gaan dingen anders dan dat je verwacht had, dan kan je het jezelf heel moeilijk maken door vast te houden aan principes..
     
  3. MMarianne

    MMarianne Niet meer actief

    #3 MMarianne, 23 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 aug 2013
    Ik heb over dat soort dingen nooit nagedacht en nog steeds niet :D
    Ik bedoel, het is voor mij logisch dat ik mijn kind geen slagroom geef maar een likje van oma prima, heb daar verder geen draaiboek voor en geen afspraken met man over gemaakt...ben denk ik vreselijk nuchter.

    Ik ken in mijn omgeving mensen die daar heel anders in staan en daar denk ik het mijne van maar maak er verder niks van...ieder z'n ding, ook daar ben ik nuchter in :D
     
  4. Marvb

    Marvb Fanatiek lid

    17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mee eens.... hoewel ik wel na 10 likjes van het ijsje van oma heb gezegd dat het wel genoeg was:D Die week ervoor vroeg ze het nog netjes en kreeg hij er ook het nodige..... uiteindelijk me man maar wat van gezegd.. en een week later deed ze het gewoon... tja... ik kan me er niet direct aan storen. Maar als vervolgens iemand haar ijsje zelf nauwelijks eet maar aan me zoontje aan het voeren is tja.....

    Verder probeer ik makkelijk te wezen, zeker bij opa's en oma's.... en het is gewoon zo. Zodra ze aan vast voedsel beginnen, denken zij dat ze echt alles mogen!!! maar ja.... ach... het hoort nou eenmaal bij het opa en oma zijn denk ik (beide kanten doen het...):)
     
  5. Polletjepiek

    Polletjepiek Niet meer actief

    't Is dat mijn jongste KMA heeft anders mocht hij gerust een likje slagroom of een likje softijs.

    Pindakaas op brood prima, zitten goede vetten in die kinderen wel nodig hebben.


    Ik ben ook wel nuchterder inmiddels. Mijn dochter kan bijna alles wel eten en lust ook alles wel. Dus als oma haar een ijsje na het eten heeft belooft, nou ja goed dan.

    Mijn zoontje heeft dus KMA en daar moet ik wel goed opletten dat mensen hem niet van alles gaan geven.
    Laatst stond mijn schoonvader op het punt hem een lepel vanillevla te laten proeven. Dat zag ik net op tijd. Was met goede bedoelingen hoor dat hij wilde laten proeven, ik zei doe nog maar even niet voorlopig.
     
  6. Justy

    Justy Fanatiek lid

    12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Hier ook hoor....

    Bijvoorbeeld: thee en water is t gezondst om mee te beginnen maar hier dronk hij niet goed van. Toen eens een mini beetje diksap geprobeerd in t water te doen en meneer dronk. Ja dan ga ik niet moeitlijk lopen doen.

    Kinderen hebben houd in: zeeeeeeeeer flexibel zijn ;)

    En je leest hier idd heel vaak dat mensen het een doodzonde vinden als oma een likje ijs heeft gegeven. Dan ben ik heel nuchter hoor! Gaat je kind dood van dat ene likje ijs? Nee!!! Oma lekker dr lol gunnen dan!

    Zolang je ze verder gewoon gezond laat eten is er niks san de hand.
     
  7. channe

    channe Fanatiek lid

    4 aug 2012
    1.144
    67
    48
    NULL
    maar misschien gaat het soms niet eens zozeer om dat likje, maar wel om het feit dat jouw manier van opvoeding of jouw ideeën daarop te kak worden gezet..

    Ik ben hier ook best gemakkelijk, maar ik vind het niet nodig om mijn dochtertje nu al diksap te geven (ze drinkt gewoon water) of om al aan de lange vingers te gaan knagen ofzo.
    Maar een likje ijs van haar neefjes of oma ach dat is niet zo'n ramp, zolang ze niet dat hele ijsje gaan geven.
     
  8. Nova81

    Nova81 VIP lid

    18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Eens, je moet er wel flexibel in zijn, zeker als ze ouder worden...
    Vandaag ging het met toch even iets te ver, toen een oom van mij haar een theelepeltje koffie :$ wilde voeren!!

    Verder probeer ik in grote lijnen wel het ritme en de regels van thuis aan te houden, maar dat de opa's en oma's haar zo nu en dan wat verwennen moet kunnen vind ik...

    (denk dat het bij nr2 een heel ander verhaal gaat worden en ik er meer mijn best voor zal moeten doen om hem/haar het eerste jaar niet te veel rotzooi naar binnen te laten voeren...)
     
  9. Hopefultimes

    Hopefultimes Fanatiek lid

    5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ben op zich wel nuchter en verwacht ook niet dat alle andere mensen precies zo met mijn kindje omgaan, als ik zelf doe.
    Daarnaast vind ik dat vooral opa en oma best een beetje mogen "verwennen", maar wel binnen redelijke grenzen.

    Ik weet namelijk zeker dat mijn sv bijvoorbeeld rustig mijn kindje zou volstouwen met koek en snoep en het geen punt vindt als er dan niet gezond wordt gegeten.
    Natuurlijk mag mijn kindje straks best iets krijgen dat we thuis niet geven. Dat is juist een beetje de attractie van bij opa en oma zijn. Tenminste, kan ik mij van vroeger herinneren.
    Maar er zijn wel grenzen, wat mij betreft.

    We hebben namelijk ook al een hele discussie gehad, omdat baby vervoeren in de auto volgens mijn so best los op schoot kan.
    En dat soort dingen... dan trek ik toch een grens.
     
  10. kwebbel86

    kwebbel86 Niet meer actief

    Goed dat ik niet in m'n eentje nuchter ben :)
    Mijn dochter heeft nog maar 1 opa en 1 oma (mijn ouders)
    Gelukkig 2 overgrootmoeders (ook mijn kant) dus die mogen zo af en toe wel wat geven. Mijn vader wilde een stukje frikadel geven. Eeh nee. Dat dan weer niet.
     
  11. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ach hoe nuchter blijf jij als je kind stijf van het eczeem komt te staan na wat koemelk of pinda?
     
  12. AlwaysHappy

    AlwaysHappy Niet meer actief

    Mijn dochtertje heeft kma dus die krijgt uiteraard geen like slagroom.

    Toen wij dit ng niet wisten heeft ze wel.eens een hapje kwarktaart gehad en daar kregen we natuurlijk spijt van.

    Nu we dit weten krijgt zulke dingen niet...
    Ze krijgt wel.eens een extra cracker of stukje fruit maar daar.houd het een beetje op
     
  13. AlwaysHappy

    AlwaysHappy Niet meer actief

    Oh van papa krijgt ze wel eens likjes van zijn suikervrije waterijsje..

    Als ze geen kma en reflux had was ik waarschijnlijk wel heel nuchter .
     
  14. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Ik denk dat ik er redelijk gemakkelijk in ben maar op dit moment krijgt hij netjes wat hij moet hebben omdat het niet zo een grote eter is, hij is ook nog maar klein, kleiner dan het gemiddelde dus ik geef geen extra's omdat hij anders slecht zou drinken, af en toe een halve liga als snoep en om te oefenen voor vast voedsel want hij wil brood eten maar hij krijgt het moeilijk weg.

    Een likje slagroom zou ik niet erg vinden maar wij hebben het niet en de mensen die we kennen geven zoiets niet dus heb ik dat "probleem" wat sommigen hebben ook niet.

    Omdat hij vast voedsel zoals brood moeilijk wegkrijgt (blijft aan zn gehemelte plakken en door zijn kort tongriempje moet hij meer moeite doen) heeft het cb zelfs gezegd dat af en toe 1 frietje ook wel mag om te oefenen omdat dat gemakkelijk is.

    Omdat hij nog klein is en moeite heeft met vast eten ben ik op dit moment zelfs langzamer met nieuwe dingen aanbieden dan anderen.
     
  15. kwebbel86

    kwebbel86 Niet meer actief

    ??????? Ik volg je niet. Mijn kind heeft geen kma oid dus ik snap m ff niet.
     
  16. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

    Mijn kind had dat wel. Dus nee, niemand mocht er iets instoppen zonder onze goedkeuring. Of ben ik dan niet nuchter?
     
  17. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Waarom laat je dat niet even klieven? Kleine ingreep, zo gebeurd! Dan eet hij makkelijker, het scheelt straks op logopedie en in de verre toekomst zal zijn partner het ook prettiger vinden!
     
  18. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Ben ik ook aan het denken, alleen papa en vooral opa vinden dat maar eng ;)
    Op het cb vertelden ze dat het zich vaak vanzelf oplost door middel van op zijn gezichtje vallen wat regelmatig zou gebeuren maar als dat scheurt tijdens het vallen lijkt me echt wel pijnlijker dan het laten klieven brrrrrr:(

    Het is echt te kort, als hij zn tong wil uitsteken zie je ook een splitsing omdat het tongriempje de tong terugtrekt

    Maar dit was offtopic.

    Maar als hij nergens moeite mee had qua eten en ook vaker honger had dan zou ik het niet erg vinden als iemand hem iets geeft. Hij krijgt nu nog maar 3 flesjes, fruit en groenten en soms een koekje of ik gaf hem een yoghurtje en daar heeft hij genoeg mee. Ik bied hem wel dagelijks brood aan en hij vind het heerlijk en het gaat nu ook wel wat beter, ik geef het niet meer in blokjes maar laat hem zelf prutsen.
     
  19. MMarianne

    MMarianne Niet meer actief


    Lijkt me logisch dan, net zoals het me logisch lijkt dat wij het hebben over kinderen zonder allergieën of iets ;)
     
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    flexibel ben ik wel, met feestjes mag mijn oudste wel meer snoepen dan thuis. Maar als iemand mijn jongste ongevraagd een likje slagroom of iets anders met suiker geeft dan ga ik echt uit mn plaat..dus zo nuchter ben ik niet haha.
     

Deel Deze Pagina