Geld besparen! Hoe en waar doen jullie dat op?

Discussie in 'De lounge' gestart door SDonya, 18 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Als je deuren neemt met veel glas heb je denk ik net zoveel lichtinval. Ik vind het gewoon heel vervelend, wil gewoon met mooi weer die deuren open kunnen gooien. Nu kan maar de helft open. Weet niet, maar vind het gewoon irritant haha.
     
  2. Katenhond

    Katenhond Fanatiek lid

    14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    @ts

    Geld besparen kan op veel manieren.
    Ik begrijp dat het niet zozeer extreme noodzaak is maar wel wenselijk.

    Zet op een rijtje wat jullie belangrijk vinden en waar je op zou willen besparen.
    Loop vaste lasten na.
    Check of je niet dubbel bent verzekerd.
    Bij grotere of impulsaankopen, stel ze een x-aantal dagen uit en kijk of je het echt nog wilt.
    Kook zonder zakjes en pakjes. Veel gezonder en goedkoper.
    Koop jouw merken op voorraad in de reclame. Dus bv wasmiddel, toiletpapier, tandpasta etc.

    Nou ja, zo maar even wat tips.
    Wij besparen uit noodzaak en daarnaast omdat we het milieu graag sparen.
    Maar wij bezuinigingen bijna overal op, maar geven denk ik 75% van ons vrij besteedbaar budget uit aan voedsel omdat we veel waarde hechten aan gezonde, verse voeding. Maar zo zal voor ieder verschillen wat belangrijk is en besparen houd je het langste vol als het aansluit bij je visie
     
    klaver85 vindt dit leuk.
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.534
    113
    Misschien kinderachtig maar ze raakt denk ik wel de kern van het probleem en het antwoord op je vraag in dit topic.
    Je hebt nogal een dure smaak als ik dat hier lees en dat gaat niet alleen om slippertjes van 130 euro.
    Ik denk dat je als je wil besparen (of minder geld wil uitgeven) dat je hele denkwijze anders moet. Zolang je 130 euro voor een paar slippers oke vindt zit je niet echt in de bespaarmodus. Ik denk dat dat pas gaat lukken als je inziet hoe bizar 130 euro voor een paar slippers is.
     
    floppie888, Nescio, Debaky en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mee eens en vooral die paar euro die je bespaart met boodschappenlijstjes maken, dat zet geen zoden aan de dijk als ik kijk naar jouw uitgavenpatroon.

    Of ga je het komende jaar daar ook helemaal in bezuinigen? Dan snap ik het wel :)
     
  5. SDonya

    SDonya Niet meer actief

    Natuurlijk ben ik meteen op me pik getrapt. Die reactie was echt wel uitlokkend bedoeld. Buiten dat om, ik wil NU beginnen met besparen op wat dingetjes. Niet een paar maanden terug. Die reactie slaat gewoon echt nergens op. En wat heeft mijn bed ermee te maken dat ik nu op dit moment op mijn uitgaves wil letten? :roflmao: Ik wil juist nu opletten omdat ik over 1 jaar niet 1 bed van duizenden euro's wil halen maar een heleboel dingen van duizenden euro's. Ik vind het fijn om dat niet teveel te voelen op mijn spaarrekening en vraag daarom om tips. Echt heel bijzonder hoe sommige mensen denken...
     
  6. SDonya

    SDonya Niet meer actief

    Dat soort uitgaves gaan ook niet veel meer gedaan worden maar he, die kon ik zelf wel bedenken! Ik ben echt op zoek naar andere soorten tips zoals die van online boodschappen doen, boodschappen lijstjes maken etc! Het shoppen staat natuurlijk de aankomende tijd op een lager pitje, vakanties zijn uitgesteld etc. Daar hoef ik geen tips voor te krijgen want dat soort dingen weet ik al. Ik vind het gewoon ontzettend kinderachtig dat er eerdere aankopen van mij nu bijgehaald worden. Ik vroeg daar niet om in dit topic. Ik heb een hele ruim gevulde spaarrekening, geen schulden etc dus ik hoef niet op die manier wakker geschud te worden ofzo? Ik wil de uitgaves die ik volgend jaar ga doen niet teveel voelen op mijn spaarrekening en als ik dan buiten de grote dingen om, die ik zelf ook weet, ook de kleine dingetjes mee pak dan scheelt dat echt wel veel op jaarlijks termijn. Er zijn altijd wel dingen waar je zelf niet op komt en dan is het fijn om hier wat ideeen op te doen.
     
  7. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Het is gewoon een voorbeeld om je uitgaven patroon aan te halen.. dat bed en die slippers kunnen niet meer terug nee...

    Maar als je dit jaar nog 5 paar schoenen can 100/200 euro per paar gaat halen ben je niet aan het bezuinigen..


    Die boodschappen e.d heeft echt geen zin tegenover jouw uitgaven patroon, tenzij je daar ook mee stopt...

    En ach waarom leg ik het nog uit je weet dondersgoed wat er bedoeld word, je bent echt niet gek zover ik weet ;)
     
    Chocolat, Assi, jojo85 en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. fafa

    fafa Niet meer actief

    Je kan het ook omdraaien. Als je kleding, schoenen etc zo belangrijk vindt dat je daar veel geld aan kan en wil uitgeven, moet je dat vooral doen. Dat wij (ja, ik ook) dat een bizar bedrag vinden, wil niet zeggen dat ts daar dan maar op moet bezuinigen.

    Wij hebben ook een paar debiel dure dingen in huis (handgemaakt servies en designbank) die we voor honderden of duizenden euro's minder bij de Ikea hadden kunnen halen. En ander kan dat ook een bizarre aankoop vinden. Maar soms bezuinig je liever op het één om (veel) meer geld aan het ander te kunnen uitgeven.
     
    Melian en Chillin vinden dit leuk.
  9. sillies

    sillies Fanatiek lid

    15 aug 2013
    3.130
    1.370
    113
    #49 sillies, 19 sep 2017
    Laatst bewerkt: 19 sep 2017
    Boodschappen doen we al basic, alleen brood wil ik van de bakker. We drinken geen frisdrank, sap enz (houden we niet van). Optimel voor dochter, maar dan van Jumbo, volgens de ingrediënten ver hetzelfde. Koffie probeer ik altijd in de aanbieding te kopen, net als wasmiddel en wasverzachter, dan vaak wel even een groot bedrag in een keer. Ik bestel online bij Jumbo en haal het zelf op, ik denk dat online bestellen veel scheelt, je wordt niet verleid door lekkere geuren en dingen en ik bestel als ik geen honger heb.

    Verder bespaar ik eigenlijk nergens op, zou wel moeten omdat we gaan verhuizen, dus ik lees mee.
     
  10. SDonya

    SDonya Niet meer actief

    Natuurlijk weet ik dat dondersgoed. Als je mijn berichten terug lees dan zie je ook staan dat ik het shoppen op een veel lager pitje zet ja. Dat waren dingen die ik zelf wel kon bedenken, daar heb ik geen hulp bij nodig. Fijn dat je mijn berichten goed doorleest voordat je mij komt veroordelen. En natuurlijk scheelt wekelijks op je boodschappen letten veel op jaartermijn.

    Natuurlijk kunnen dat bed en die slippers niet meer terug. Die wil ik niet eens terug doen ik gebruik dat en heb daar absoluut geen spijt van hoor. Integendeel juist, ben er echt ontzettend blij mee.
     
  11. fafa

    fafa Niet meer actief

    Wat anderen ook al zeiden. Boodschappenlijstje maken etc zal je misschien honderd euro per jaar opleveren. Als jij in ordes van duizenden aan het denken bent zou ik mezelf lekker de moeite besparen. ;)
     
  12. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Volgens mij staat in je OP alleen dat je wil besparen en pas in je laatste berichten dat je ook minder wil gaan shoppen
     
  13. Chocochippie

    Chocochippie Niet meer actief

    Ik bespaar voornamelijk op de boodschappen.
    Deze doe ik bij de lidl en in ben echt niet meer dan 50 euro pw kwijt.

    Wij hadden 2 auto's en hebben er 1 vervangen voor een scooter. Scheelt in benzine kosten en verzekeringskosten.

    Abonnementen veranderen waar het kan.
    Ik stap zodra mijn abbonement verloopt over naar een andere provider en naar sim Only. Scheelt ook weer 40 euro ;)
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.534
    113
    Ik zeg niet dat ze dat niet uit mag geven: be my guest. Maar ze vraagt met een bepaalde reden om bespaartips.
    Die paar euro op de wekelijkse boodschappen besparen weegt niet op tegen zulke uitgaven..
    Ik benoem het omdat het als je echt wil besparen en en moet zijn, anders heeft het geen nut.
     
    Assi vindt dit leuk.
  15. chantal1985

    chantal1985 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.577
    832
    113
    Weet niet of het al genoemd was, maar ook bijv. geen eten bestellen, of afhalen. Van dat bedrag kun je gewoon een paar dagen eten. Ook als je ergens heen gaat even een broodje thuis smeren voor onderweg. Altijd een flesje water in je tas, etc. Eigenlijk gewoon 'bewust' worden van wat je uitgeeft. (en beste is dan om dit bij te houden, dan zie je ook je uitgavenpatroon in beeld en waar het meeste geld heen gaat, etc)
     
    Chillin en Nescio vinden dit leuk.
  16. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Tja, ik doe ook niet echt aan besparen. Het kost teveel tijd. Ik let gewoon heel goed op bij het boodschappen doen. Hebben we dit nodig? Nee? Dan neem ik het niet mee.

    We sparen elke maand een vast bedrag. Voor de rest let ik dan niet echt op. Geld pinnen en apart houden doe ik niet, dat werkt voor ons niet.

    Zo te lezen is te weinig geld niet je probleem. Sparen vereist een bepaalde mindset en zo te lezen heb je die niet (ik ook niet).

    Daar staat tegenover dat ik niet elke maand een nieuwe garderobe wil. Ik probeer maar 2x per jaar kleding te kopen en dan echt iets wat ik wil en wat lang mee gaat. Of dat besparend is weet ik niet. Het is gewoon wat werkt voor mij. Nu nog voor de kinderen... daar koop ik wel veel voor en dat mag ook best minder.
     
  17. SDonya

    SDonya Niet meer actief

    100 euro is ook geld. Toch weer lekker meegenomen. Overigens zal het wel wat meer dan 100 euro schelen bij ons denk ik. Ik had natuurlijk geen duizenden euros op mijn boodschappen verwacht maar als je met meerdere kleine dingen al oplet dan kan het zo over 1 jaar een groot bedrag schelen!
     
  18. SDonya

    SDonya Niet meer actief

    Er staat ook dat ik ga stoppen met impuls aankopen doen. Moet ik dan ook letterlijk mijn impuls aankopen verwoorden voor jullie? Ja er stond dat ik wil besparen en niet dat ik bekritiseerd wil worden. Dat voelt nu voor mij wel zo. Als iemand anders dit topic had geopend dan waren er waarschijnlijk alleen maar normale reacties geweest. Gelukkig is dat in mijn topic ook merendeel het geval maar erg jammer dat er ook wat betweters tussen moeten zitten.
     
  19. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Wat ons veel geld scheelde was verzekeringen en abonnementen nakijken en desnoods oversluiten. Overstappen van energieleverancier, telecombedrijf, schadeverzekeringen.
    Je kunt heel gemakkelijk vergelijken op gaslicht.com, bellen.com en independer.nl
    Wij gingen voor de energie van 160 naar 116 euro en voor de telefoon van 70 naar 32 euro. Scheelt toch elke maand weer lekker!

    Verder bewust boodschappen doen, prijzen vergelijken, boodschappenbriefje maken en een weekmenu.
    Verwarming niet te hoog, korter douchen, wassen in een daltarief en niet met een snel programma, was ophangen ipv een droger aanzetten.
    Scheelt allemaal geen honderden euro`s maar bij elkaar toch weer mooi meegenomen.

    Maar of dit gaat helpen dat je al die grote uitgaven die je van plan bent niet in je spaarrekening gaat voelen, dat vraag ik me af...
     
  20. fafa

    fafa Niet meer actief

    Maar begrijp je waar die reacties vandaan komen?

    Het voelt voor mij een beetje plaatsvervangend genant om om bespaartips te vragen en mensen, die misschien noodgedwongen moeten besparen, dan antwoorden geven die hier en daar een tientje of een honderdje opleveren. Wat soms veel geld is als je het niet breed hebt.

    En dat dan blijkt dat jij wil besparen om uitgaves van duizenden euro's iets minder hard te willen voelen op je goeddoorspekte bankrekening.

    Snap je dat dat raar voelt en dat mensen dan zo reageren?
     
    twee, Logan, Lafelife en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina