Geld besparen! Hoe en waar doen jullie dat op?

Discussie in 'De lounge' gestart door SDonya, 18 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Misschien een idee om je kledingkast uit te mesten? En bijvoorbeeld je nog goed uitziende kleding op Marktplaats te zetten. (Wat je niet meer draagt)

    Weet niet of wel eens drinken onderweg haalt, of flesjes drinken in huis hebt. Die vervangen voor water/limonade.

    Weet niet of je weleens bij Action komt. Maar daar huishoudartikelen halen (allesreiniger, vaatdoekjes, sponsjes. En batterijen! Scheelt ook veel)
     
    Chillin vindt dit leuk.
  2. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als diegene er ook om 'bekend' staat dure aankopen doen waren het dezelfde reacties geweest.
    Ik snap je wel hoor, dat je stopt met impulsaankopen en dure spullen aanschaffen, maar ik denk dat je dan al heel veel bespaart en in verhouding stelt het bezuinigen op dingen als boodschappen dan weinig voor.
     
    fafa en Biny vinden dit leuk.
  3. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.502
    5.592
    113
    Vrouw
    dus als we het over boodschappen gebben mag het wel maar je dure smaak niet?

    Kom op zeg niet zo aanstellen
     
  4. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.180
    936
    113
    Zuid-Holland
    Ik pin juist veel liever, dan kan ik online veel beter in de gaten houden waar het geld werkelijk naar toe is gegaan!
     
    Chocolat en jojo85 vinden dit leuk.
  5. Poppy4

    Poppy4 Bekend lid

    13 jan 2016
    707
    480
    63
    Normaal budgetteer ik altijd. X bedrag voor boodschappen, X bedrag voor extra's en op is op. Meestal ook wel genoeg voorraad in huis om me aan het op = op beleid te houden.

    De laatste tijd heb ik budgetteren even gelaten voor wat het is en ik merk dat het verschil bij ons huishouden echt in de boodschappen zit. Een impulsaankoper ben ik niet. Wel een voorradeninkoper. En nu ik al bijna 6 maanden geen aanbiedingen groot inkoop, maar het haal wanneer het op is merk ik pas hoe ontzettend veel het scheelt (6-persoons huishouden, vaak mee-eters).

    Dus mijn tip: koop goede aanbiedingen groot in (1 + 1 gratis of minstens 50% korting op de echte prijs, goed letten op wat de echte prijs is en of je daarop ook echt 50% krijgt of dat ze de prijs tijdelijk verhogen).
     
  6. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.643
    3.770
    113
    Wow, ik heb anderhalf uur kraamvisite en dit topic is ontploft!

    @SDonya ik bedoelde het echt niet rot maar als jij serieus wil besparen lijkt mij dat de makkelijkste manier om te beginnen... verder vind ik jou niet speciaal interessant hoor, echt niet. Maar ik heb dat mode & shop topic een tijd gevolgd en jouw naam kwam regelmatig voorbij, verder heb ik gewoon een goed geheugen. Niets meer of minder dan dat :).
     
    jojo85, SDonya en Biny vinden dit leuk.
  7. SDonya

    SDonya Niet meer actief

    Nee hoor je mag het over van alles hebben. Er komen hier veel meer goede tips langs maar die zijn o.a voor mij niet van toepassing. Ik heb namelijk geen lopende abonnementen etc. Daarom benoemde ik die bijvoorbeeld niet. Je mag het zeker over mijn smaak hebben maar het bekritiseren slaat nergens op nee. Zoals ik al eerder heb gezegd zijn dit aankopen van een paar maanden geleden. Wij zitten niet in de schulden en gaan ook niet dom met ons geld om. Daarom vind ik het irrelevant om het in dit topic over mijn vorige aankopen te hebben. Ik heb geen wake up call nodig omdat ik geld uitgeef die ik niet had of heb. Ik ben enkel op zoek naar tips hoe anderen besparen als inspiratie voor mijzelf. Zoals ik al eerder heb gezegd laat ik de dure aankopen die nu niet nodig zijn uiteraard liggen. Dat zijn namelijk mijn impulsaankopen waar ik het in mijn openingspost over had.

    Ik lees vaak dat mensen geld gespaard hebben en dat dat dan na 1 klap weer op is door een grote uitgave. Dat vind ik persoonlijk hartstikke dom. Als ik weet dat ik een grote uitgave krijg dan ga ik daar ruim van te voren rekening mee houden. Nu gaat er een enorme uitgave aankomen dus dit word voor het eerst voor mij dat ik echt wil gaan besparen op kleine dingetjes. Zo behoud ik alsnog een mooi bedrag op mijn spaarrekening. Ik vind het hartstikke fijn om te lezen hoe anderen het doen! Dat van die abonnementen is ook een super tip bijvoorbeeld! Geld pinnen, en zo staan er nog wel meer tussen! Ik ga vanavond alles weer een keer goed doorlezen!

    Bedankt voor het meedenken allemaal!
     
    Madeliefke, Biny en Marchella vinden dit leuk.
  8. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Vind het altijd zo jammer dat jij meteen dat soort reacties als iets negatiefs moet zien. Mensen willen je alleen maar duidelijk maken dat besparen geen zin heeft als je met die uitgave instelling die jij hebt door gaat. Wat is daar mis mee? Ze bedoelen het gewoon goed.
     
    Biny vindt dit leuk.
  9. LiveLifeLovely

    LiveLifeLovely Niet meer actief

    Wat een gezeur over besparen en tegelijkertijd dure slippers kopen.

    Het zijn toch keuzes die je maakt? Als je blij wordt van dure slippers, prima om op andere dingen te sparen en zo zonder problemen die slippers te kunnen kopen.
     
    Essie3, NiekeKris en Melian vinden dit leuk.
  10. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ze vraagt toe hoe en WAAROP andere besparen?

    Wat is er dan mis dat andere aangeven dat je kunt besparen op het kopen van goedkopere slippers? Niemand zegt dat ze dat geen dure slippers moet kopen, er word alleen advies gegeven. Dus het is geen gezeur maar gewoon netjes een antwoord op TS dr vraag.
     
  11. ElizaR

    ElizaR Niet meer actief

    Er komt een enorme uitgave aan en je wil echt gaan besparen op kleine dingetjes?
    Ik zou kritisch naar je uitgavenpatroon kijken, dan zie je snel genoeg waar je op kan besparen.
    3 jaar geleden zijn wij begonnen met de bouw van ons huis. Uit ervaring: je geld vliegt er uit en je spaarpot is zo leeg.
    Ik heb t volgende gedaan:
    Tijdelijk bespaard op kopen van kleding, kado's voor verjaardagen, uitstapjes, uit eten gaan, vakanties.
    Dat spekte de spaarpot gelukkig.
    Op andere kostenposten (boodschappen, abonnementen, gas/licht/water enz) hoefde er niet bespaard te worden, want die uitgaven waren gewoon normaal.
    Nu zijn we 3 jaar verder. Project nieuwbouw is zo goed als af. We zijn niet over ons budget heen gegaan en hebben normaal kunnen leven en eten/drinken.
    Nu is er weer ruimte (en tijd ) voor de extra uitgaven. Die 3 jaar zijn we prima doorgekomen.
    Succes!
     
  12. MiaMaria

    MiaMaria Niet meer actief

    Maar smaken verschillen, dus wat jij heel vies vindt kan voor iemand anders prima zijn, toch?
     
  13. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ow zeker weten, bedoelde het meer dat een goedkoper merk niet altijd het zelfde smaakt zoals werd gezegd ;)
     
    MiaMaria vindt dit leuk.
  14. SDonya

    SDonya Niet meer actief

    Waarom nou weer genant? Dat tientje of honderdje hier en daar kan oplopen tot best een bedrag. Ik waardeer elke cent, of dat nou 10 euro of 100 euro is. Geld is geld dus alle tips zijn welkom. Ik vind het best neerbuigend overkomen dat deze tips dus niet goed genoeg zijn ofzo of vat ik dit verkeerd op?

    Ik snap de laatste opmerking ook niet helemaal.. Moet je eerst al je geld op maken voordat je om besparingstips mag vragen? Waarom moet ik me om me vraag generen? Ik vind het juist een verstandige beslissing. Zo kom je nooit met lege handen te staan en houd je altijd je buffer!
     
  15. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Bijzonder glas zit daar in:roflmao::roflmao:

    De mensen zagen het niet zitten om dat te vervangen?

    Komt dus nog wel een aardig bedrag op om nieuw glas erin te zetten. Maar dat zal allicht een stuk goedkoper zijn dan hele nieuwe deuren.
    Leuk als je zo kan slagen hè?


    Ik koop veel kleding tweedehands. Vandaag weer even naar een tweedehands winkeltje geweest. Heb een winterjas, een broek en een paar handschoenen voor mijn zoon van 5. Voor mijn zoon van bijna 2 drie broekjes en een trui. En voor mijn zoon van 9 ook een paar handschoenen. Voor dit hele pakket heb ik €21 betaald! Dat voelt lekker hoor:thumup:
     
    Marchella vindt dit leuk.
  16. SDonya

    SDonya Niet meer actief

    Staat er wellicht een beetje raar zo maar dat was een reactie op iemand anders. Ja op de kleine dingen nu ook. De grote dingen worden al rekening mee gehouden. De kleine dingen zijn nieuw voor ons dus daarom mijn topic.
     
  17. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Op verzekeringen en abonnementen, ieder jaar vergelijk ik ze en vooral de auto verzekeringen kunnen vaak goedkoper.
     
  18. Roos32

    Roos32 Bekend lid

    2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    @SDonya ik vermoed dat ik een beetje hetzelfde uitgavenpatroon als jij heb. Ik heb trouwens die zwarte slippers met steentjes en klein hakje van Uzurii ;)

    • Om het allemaal wat in evenwicht te houden doe ik inderdaad boodschappen online waarbij ik goed op aanbiedingen let en zo nodig een voorraadje aanleg.
    • Als ik iets anders online bestel speur ik altijd goed of er ergens niet een kortingscode te vinden is.
    • Ik doe veel met de fiets.
    • Heb geen abonnement op tijdschriften of kranten.
    • Klinkt misschien een beetje raar, maar ik heb een creditcard van de Bijenkorf. Daarmee spaar ik punten die omgezet worden in geld als je geld besteed binnen en buiten de Bijenkorf. Zo kan ik dus eens in de zoveel tijd die mooie tas kopen die ik op het oog heb.
    • En inderdaad het belangrijkste is dat ik geen impulsaankopen doe. Dus ook niet even snel een broodje of een kopje koffie op het station halen bijvoorbeeld. Dat soort dingen gaan altijd aardig in de papieren lopen. Waarom voor 4 euro een koffie bij Starbucks halen als ik 20 minuten later op mijn werk koffie kan drinken.
    • Kijk ook eens naar je huidige abonnementen. Kan je abonnement voor energie niet goedkoper als je overstapt? Zelfde met televisie en internet of je verzekeringen. Vaak krijg je nog een welkomstbonus als je overstapt ook.

    Oh en ik hou heel goed bij wat er per maand bij ons in en uitgaat. Dan wordt je ook bewuster van je uitgavenpatroon.
     
  19. Whysteria

    Whysteria Niet meer actief

    Haha, zie ook mijn uitleg elders in dit topic:

     
    Grietjenb vindt dit leuk.
  20. Sue87

    Sue87 Niet meer actief

    Alle andere dingen die al genoemd zijn en daarbij het vooraf budgetteren. Dus niet alleen bijhouden wat je uitgeeft, maar ook van te voren al bedenken wat je nodig gaat hebben die maand en wat je ervoor uit wilt geven. Zo heb je de eerste beslissing al gemaakt, nog voor je in de winkel staat.
    Kijk vooral eens goed naar je vaste lasten en waarop je kunt besparen.

    Daarnaast voor ELKE aankoop bedenken:
    * Heb ik het nodig?
    * Kan ik het anders regelen door te lenen van iemand of tweedehands te kopen? (Bijv. een grasmaaier)
    * Kan ik dit later ook aanschaffen?

    Geef jezelf bedenktijd. Je zult zien dat je hierdoor 50% niet koopt.
     
    Bootcamp babe vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina