Zelf bloedonderzoek aanvragen

Discussie in 'De lounge' gestart door Babyengel, 27 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Heeft iemand dat wel eens gedaan, zelf een bloedonderzoek via internet bij een lab aanvragen?

    Ik ben normaal gesproken niet zo'n voorstander hiervan, maar mijn huisarts weigert een bloedonderzoek uit te voeren waarvan ik echt dolgraag de uitslag wil weten, en ook tamelijk belangrijk is naar mijn idee. Ik loop al weken te zeiken erom en ben het echt zat!

    Heb wel gelezen over hoe het in zijn werk gaat een beetje, maar hoe beviel het, ging het makkelijk allemaal?
     
  2. SeaShell

    SeaShell Niet meer actief

    Ik zou anders sowieso even een 2nd opinion willen als hij het niet wil prikken

    Hier prikt de huisarts altijd, ook al zou hij het niet super nodig vinden. Je betaald er immers zelf voor (eigen risico)

    Wat wil je laten prikken als ik vragen mag? Vind dat de dokter het niet kan weigeren als het bijv medisch noodzakelijk kan zijn
     
  3. Dreamer83

    Dreamer83 VIP lid

    16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Je mag altijd bij een andere dokter om een second opinion vragen he!
    Dus zou dat eerst even proberen.
    Verder geen ervaring met online bloedonderzoek.
     
  4. SeaShell

    SeaShell Niet meer actief

    Dit Servicelab werkt samen met ons ziekenhuis, en werken dezelfde laboranten als bij ons in het ziekenhuis

    Op die site kun je oa lezen hoe het werkt met betaling en de prijzen etc

    Bloed moet je gewoon bij ons in het zkh laten prikken, alleen dan wel voor betalen buiten je verzekering om want het word dan niet vergoed

    Servicelabs - Index

    En hier de tarieven:

    Servicelabs - Betaling: Tarieven 2012
     
  5. Ik zou niet weten waar ik om een second opinion kan vragen.. krijg altijd te horen dat ik een doorverwijzing van de huisarts nodig heb.

    Het gaat om homocysteine en methylmalonzuur omdat mijn B12 laag was (en al tijden).. MCV weet ik wel maar dat geeft geen zekerheid erover.
     
  6. Dreamer83

    Dreamer83 VIP lid

    16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Je kan een andere huisarts bellen en vragen om een second opinion.
    Wordt vergoed door je verzekering en volgens mij mogen ze niet weigeren (maar dit weet ik niet zeker)

    Kan je anders de gyn niet bellen hierover?
    Lijkt me dat zij je wel willen helpen, want ze snappen je angst.
     
  7. Kylie1986

    Kylie1986 Niet meer actief

    Vaak vraagt de 'second opinion-arts' wel of je het met de eigen arts besproken hebt, stellen ze vaak op prijs.
     
  8. SeaShell

    SeaShell Niet meer actief

    Spuit je al b12? Anders hebben die waarden volgens mij al weinig "nut" meer, omdat je al b12 spuit en die waarden daardoor nu dus al beïnvloed zijn volgens mij
     
  9. Nee geen injecties want dat wordt niet nodig geacht. Die waarden hebben nog wel nut hoor die veranderen pas na een tijd injecties.

    De gyn hier in het ZH wilt me ook niet helpen. Doen ze pas als je 3 miskramen met dezelfde partner hebt gehad.
    Ik kan misschien wel naar het AMC, maar daar kan ik ook niet zo binnen een week terecht.

    Andere huisartsen hier lopen bij vakanties van eigen huisarts al te zeiken als ze moeten helpen.. kan het wel proberen maar of ik er nou vertrouwen in heb, nee..
     
  10. SeaShell

    SeaShell Niet meer actief

    Dus je b12 is aantoonbaar te lag gebleken en je krijgt geen injecties?
    Schande.. Vooral nu je zwanger bent

    Je hoort 10 injecties in 5 tot 10 weken te krijgen (wel van Nycomed nu je zwanger bent en niet van centrafarm) en daarna onderhoudsinjecties

    Weet je dokter dat als je b12 onder de 180 zit je 3,5x zoveel kans hebt op een kindje met een hartafwijking of neutraalbuisdeffect?
    Lijkt me dat jullie meeeeeer dan genoeg hebben meegemaakt, snap niet dat de dokter dus zo ontzettend laks is

    Morgen een andere HA uit je woonplaats opbellen en vragen of je terecht kan voor een second opinion
     
  11. LiLaLief

    LiLaLief VIP lid

    1 jan 2009
    6.729
    0
    0
    boekhoudkundig medewerkster/zangeres
    Gelderland
    Grappig (maar eigenlijk dus ook niet) ik ben voor PRECIES dezelfde bloedonderzoeken naar een servicelab gegaan.
    gewoon doen, dan weet je waar je aan toe bent!
     
  12. Marjolente

    Marjolente Bekend lid

    13 jul 2011
    969
    0
    0
    Secretaresse
    Leiden
    Als een vervangende arts moeilijk doet, waarom bel je dan niet met de huisartenpost?
    Als je het verhaal uitlegt willen ze je misschien wel helpen....
    Misschien wil je zorgverzekeraar helpen hierbij?
    En anders even bellen met een lab voor bloedprikken
     
  13. Daantje, precies.. mijn B12 waarde viel voorheen in het zogenaamde grijze gebied (298) alweer een jaar geleden. Na de bevalling was het 185. Daarna heb ik alleen maar bloedverlies gehad dus lijkt me niet dat het hoger is geworden. Ik heb noodgedwongen smelttabletten gehaald maar dat is ook niet de meest ideale oplossing, injecties werken toch beter en veel sneller. Maar nu blijft deze zwangerschap tot nu toe in stand.
    Ik heb ook een hogere kans op miskramen en vraag me af, hoe vaak moet ik hier nog doorheen gaan?? Ik ben het zo zat dat alles op de situatie van mijn dochter* wordt gegooid, dat ik er depressief van zou zijn etc.

    Mijn man gaat morgenochtend de huisarts nog een keer lastig vallen en als dat niks wordt, ga ik duidelijk bij een andere huisarts langs.. hopelijk kom ik dan bij iemand terecht die er wat meer verstand van heeft.

    Lilalief, wat kwam er bij jou uit als ik vragen mag?

    Huisartsenpost zegt altijd dat ik toch bij mijn eigen huisarts moet zijn, dat ze niks kunnen doen. :x
     
  14. SeaShell

    SeaShell Niet meer actief

    Ik duim voor je meid! Jullie hebben al genoeg meegemaakt!
    En ik hoop heeeeeeeel erg hard dat jullie over 9 maanden een mooi gezond kindje in jullie armen mogen sluiten, het is jullie van harte gegund!!
     
  15. Trees

    Trees Niet meer actief

    Ik heb een paar jaar geleden in hetzelfde schuitje gezeten. Mijn B12 was 163 en dat was volgens mijn huisarts en gynaecoloog niet te laag. Ik heb mijn gynaecoloog gemeld dat ik een second opinion ging aanvragen en dat vond hij uiteraard dikke onzin. Ik heb contact opgenomen met verschillende ziekenhuizen, verhaal uitgelegd en ik kon heel snel terecht op de herhaalde miskramenpoli van het AMC.

    Ik weet niet of het nog steeds zo makkelijk gaat, maar msischien is het een poging waard. Naast de te lage B12 kwam het AMC er ook achter dat ik een schildklieraandoening heb. Ze hebben me namelijk nogmaals zeer uitgebreid getest. Zelf heb ik een kopie van mijn medische dossier opgevraagd van het eerste ziekenhuis en meegenomen. Dit bleek wel erg behulpzaam te zijn.

    Wat je eventueel ook nog kan doen is een privekliniek benaderen. Na mijn second opinion ben ik doorgegaan voor een third opinion (tja wanhopig :)) en daar kon ik binnen een paar dagen terecht toen ik aangaf dat ik zwanger was. Bij mij is alls vergoed door mijn verzekeraar plus de behandelingen.
     
  16. Kimba

    Kimba Actief lid

    11 sep 2011
    203
    1
    18
    Gelderland
    Ik zou contact opnemen met je zorgverzekeraar. Die zijn vaak erg behulpzaam met dit soort zaken en mocht een second opnion nodig zijn dan kunnen zij dat vaak heel snel regelen.
    Succes!
     
  17. LiLaLief

    LiLaLief VIP lid

    1 jan 2009
    6.729
    0
    0
    boekhoudkundig medewerkster/zangeres
    Gelderland
    Ik heb b12 deficiëntie uit kunnen sluiten.
    Dat verklaarde mijn terugkerende B12 tekort niet, maar gaf wel duidelijkheid dat DAT het in ieder geval niet was.

    Achteraf kwam ik erachter dat mijn schildklier niet goed werkt, ik voedselallergieën heb en niet tegen de hormonen van anticonceptie kan.
    Wie weet valt het samen met één van die dingen.
    Bij de eerstvolgende afspraak bij de VK krijg ik een bloedprikformulier en vraag ik ook even of de B12 weer eens meegepakt kan worden.

    Succes ermee!
     
  18. LiLaLief

    LiLaLief VIP lid

    1 jan 2009
    6.729
    0
    0
    boekhoudkundig medewerkster/zangeres
    Gelderland
    Ook schildklierafwijking ja?
    Dan zou je zeggen dat het toch samenhangt misschien?

    Wat 'normale' bloedwaardes betreft;
    Ze hebben de afgelopen jaren de referentiewaardes omlaag gegooid!!
    Dit omdat de bevolking 'slechter eet' dan voorheen.
    Nou ik kan je zeggen, als je gevoelig bent voor lage waardes dan hoef je de nieuwe ondergrens niet te bereiken om je vreselijk ziek te voelen!
    Bij mij was een othomoleculair arts de uitkomst, hij kijkt tenminste nog naar de oude waardes..
     
  19. Trees

    Trees Niet meer actief

    Ik wist niet dat ze de waardes omlaag hadden gebracht. Erg vervelend, want ik eet en leef behoorlijk gezond. Mijn huisarts en gynaecoloog hanteerden toentertijd een grenswaarde van 155. Ik zat er dus 8 punten boven en mijn klachten plus aantal miskramen was niet voldoende voor een proefbehandeling.

    Mijn schildklierafwijking is een autoimmuunaandoening (ziekte van hashimoto) en een b12-tekort kan ook veroorzaakt worden door een autoimmuunaandoening. Deze komen wel vaker samen voor, dus er kan inderdaad een verband zijn.

    Wat doet een orthomulecair arts precies? Krijg je via deze arts ook b12-injecties? Welke grenswaardes hanteert deze arts?
     
  20. jem1979

    jem1979 Niet meer actief

    Wat vervelend dat artsen er niet aan mee willen werken he. Ik ga morgen de strijd aan met mijn huisarts omdat ik ook injecties wil hebben. Ik heb al heel lang klachten en vanaf januari heb ik ook neurologische klachten waardoor ik nog maar moeizaam kan lopen op sommige dagen. Gisteren de neuroloog gesproken en die vind mijn b12 normaal ( was 190) dus daar lag niet het probleem volgens hem. Als je nog eens naar de huisarts gaat dan kun je wat papieren printen op de site van hendrik de jongh daar staat veel op beschreven. Heel veel succes en hopelijk vind je snel iemand die je kan helpen!
     

Deel Deze Pagina