Gemeenteraadsverkiezingen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Manque, 10 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manque

    Manque Niet meer actief

    Leeft het een beetje op ZP?

    Ga jij stemmen en heb je jezelf al verdiept in de programma's van de lokale partijen?
    Zijn er onderwerpen die jij voor de lokale verkiezingen belangrijk vindt?

    Ik merk dat ik voor de lokale verkiezingen andere overwegingen heb dan landelijk. Binnen onze gemeente was er een groot budget over voor de zorg en dat verbaasde me, maar het schijnt dat de gemeente de lokale zorg heel slecht bereikbaar gemaakt heeft. Ik ga stemmen op een partij die deze pot optimaal gebruikt en zorgt dat het geld op de juiste plek terecht komt.

    Ook vind ik het belangrijk dat leegstand in ons centrum tegengegaan wordt door pop-up concepten de ruimte te geven, sociale ontmoetingsplaatsen creëren en dergelijke.

    Disclaimer: ik kan me herinneren dat het onderwerp politiek vroegâh verboden was, maar ik zie de regel nu niet meer terug... En aangezien andere 'verboden' onderwerpen (seks, geloof) de laatste tijd gedoogd worden, durfde ik het aan om dit te openen. Als ik het fout heb, berisp me maar en sluit het topic.
     
  2. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    15.988
    14.966
    113
    Ik ga wel stemmen maar me er nog niet in verdiept
     
  3. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    5.986
    3.454
    113
    Vrouw
    Stemmen ga ik zeker.
    Nog niet heel erg in de programma's verdiept.
    Niet een big issue, maar er wordt in onze stad nog heel bekrompen gedaan over koopzondagen. Provinciehoofdstad die 1x p.m. een koopzondag toe staat. Ik vind dat enorm achterhaalt, de stad is uitgestorven op zondag en dagjes mensen gaan naar omliggende plaatsen die wel een koopzondag hebben. Ik ga dus iig stemmen op een partij die pro koopzondag is (en dat zijn alle parrijen waar mijn politieke voorkeur naar uit gaat). Nu is de ChristenUnie nog de grootste partij in onze stad.
     
    Manque vindt dit leuk.
  4. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Ja, ik ga zeker stemmen. Vandaag nog campagne gevoerd ;)
     
    Elsss en Manque vinden dit leuk.
  5. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.379
    415
    83
    Limburg
    Ik ga ook stemmen. Hier is een zwembad het onderwerp. Een deel wil nieuwbouw met minder recreatie een beetje buitenaf terwijl er nog een zwembad ligt midden in het centrum. Er moet wel wat aangepast worden maar dan kan dat zwembad nog jaren mee. Sterker nog de glijbaan is pas geleden nog opgeknapt.
     
  6. Winter30

    Winter30 Niet meer actief

    Ik ga ook stemmen. Vandaag weer de kieswijzer ingevoerd. Kreeg weer een ander advies dan een paar dagen geleden. Andere stellingen ook. Vorige keren was het makkelijker.
     
  7. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.655
    9.574
    113
    Ja zeker! Ik heb de lokale kieswijzer al ingevuld en een top 3 voor mezelf gemaakt. Maar heb al wel een sterk idee welke partij het gaat worden. Omdat mijn man stemmen wel belangrijk zegt te vinden maar er geen moeite voor wil doen, mag ik in feite altijd twee keer stemmen (keer drie: gemeenteraad, referendum en gebiedscommissie)
     
  8. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.979
    1.797
    113
    Provincie Groningen
    Ik ga zeker stemmen, ik stem altijd.
    Mensen die niet stemmen...moeten ook niet zeuren!

    Moet mij nog even gaan verdiepen in de lokale partijen.
    Zijn er erg veel hier in de gemeente.
     
    Elsss en Yellowsun vinden dit leuk.
  9. Manque

    Manque Niet meer actief

    #9 Manque, 10 mrt 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 mrt 2018
    Helaas doet mijn partij niet mee met de gemeenteverkiezingen, anders had ik dat ook gedaan :)

    Heb net de stemwijzer gedaan, ben verrast door de uitkomst. Ik had niet verwacht dat ik met deze partijen zoveel overeen had! Moet misschien toch nog eens heroverwegen.

    1. PvdA 76%
    2. SP 70%
    3. CDA 57%
     
  10. Jute

    Jute Fanatiek lid

    20 jul 2011
    2.011
    204
    63
    Vrouw
    Ik ga zeker weten stemmen. Heb de programmapunten doorgenomen en kan me vinden in de punten van 2 partijen. Nu ga ik me verder verdiepen in de partijen.
     
  11. RoBiJe

    RoBiJe Niet meer actief

    Ik ga zeker stemmen maar heb mij er nog niet zo in verdiept.
     
  12. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik ga sowieso stemmen, altijd op de ChristenUnie trouwens.

    Ik ben voor een groenere stad, solidairdere stad en juist géén koopzondagen. In deze stad zijn de winkels elke zondag open, het is nooit meer stil in onze prachtige binnenstad en de kleine ondernemers gaan er aan onderdoor. En ik ben echt heel fel tegen de 24/7 economie, wil niet richting Amerika waar beide ouders 40 uur moeten werken en er geen gezin-tijd meer is.
     
    fafa en kleinepien vinden dit leuk.
  13. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Ik stem lokaal ook heel anders dan landelijk.

    Lokaal is er vaak geen enorme verdeling tussen links en rechts meer en gaat het veel meer om de standpunten die lokaal van toepassing zijn.
     
  14. Luuz

    Luuz VIP lid

    16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Stemmen doe ik sowieso. Ik weet alleen nog niet op wie. Ik moet nog van 2 partijen inlezen. Gelukkig heb ik nog even ;)
     
  15. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Ik ga op een lokale partij stemmen. Ben er nog niet helemaal over uit welke. Waarschijnlijk dezelfde als waar ik de vorige keer op gestemd heb. En ik ga natuurlijk ook meteen stemmen voor/ tegen bij het referendum.
     
  16. Novastar

    Novastar Fanatiek lid

    9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik heb gisteren voor het eerst wat partijprogramma’s gelezen en de plaatselijke stemwijzer ingevuld. Ik kwam op een lokale partij uit waar ik al eerder op heb gestemd. De tweede en derde keuze zaten er wel heel dicht achter en aangezien ik me in geen van drieën nog echt goed van vinden kan ik dus niet kiezen. Speerpunten hier in de gemeente zijn de aanleg van een nieuwe (brede) weg die weliswaar een hoop gedoe in de spits gaat oplossen maar waar ook weer een hoop natuur voor moet wijken, het bouwen van woningen op het terrein van het kasteel (zou eeuwig zonde zijn. Waarom moeten ze alles toch zo vol bouwen?), een nieuw zwembad, milieu-eisen en verduurzaming, landbouw en ruimte voor evenementen en festivals (hoeft voor mij niet, meerdere keren per jaar zo’n outdoor feest een kilometer verderop. Geeft alleen maar geluidsoverlast). Op sommige punten ben ik het met de partijen uit mijn top 3 helemaal eens maar met andere punten dan weer totaal niet. Ik ben er dus nog niet uit.
     
  17. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.495
    6.197
    113
    zuid-holland zuid
    Ik heb een aantal partijprogramma's gelezen en het valt me op dat partijen zo veel totaal algemene dingen willen, waarvan ze vaak helemaal niet concreet maken wat ze dan lokaal willen en kunnen verbeteren. Zoals bijvoorbeeld "goed onderwijs" en "goede zorg" en "mensen met een uitkering meer mee laten doen". Die programmas staan zo vol algemene vaagheden... alleen de wereldvrede ontbreekt nog :rolleyes:

    Dus de programmas uitpluizen is 1 ding, maar vertrouwen hebben dat er wat van terechtkomt is weer een heel ander probleem.
    Voor mij is het (niet) volbouwen van onze groene polders de belangrijkste issue. En verder verstandig omgaan met woningbouw, het liefst zou onze gemeente al het laatste groen opofferen voor villawijken, terwijl er vooral behoefte is aan groen en sociale woningbouw. Maar ja die villawijken valt meer aan te verdienen natuurlijk.
     
    Yellowsun en Linda86 vinden dit leuk.
  18. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Ik kom altijd op dezelfde partij uit, landelijk als met de gemeente.

    Ik twijfel nu of ik het eerst weer uit ga zoeken, of gewoon mn standaard partij stem.

    We hebben nog even :) ik stem tevens ook voor mn man, die wil niet stemmen dit keer.
     
  19. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik heb de kieswijzer ingevuld omdat ik het even niet wist wat ik moet stemmen. Ik ga nu lokaal anders stemmen dan landelijk.
    En een dikke ‘nee’ tegen de sleepwet natuurlijk.
     
    Noushka, bosi333, cowgirl80 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Afkes 10tal

    Afkes 10tal Fanatiek lid

    4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Ik stem lokaal altijd groen :D
    Dit jaar dus weer.
     

Deel Deze Pagina