Gereformeerde dames

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door mutskuh, 23 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.155
    768
    113
    Ken je het boek van Ben Hobrink? Wetenschap en de Bijbel. Daarin legt hij dit uit. In die tijd was het veel langer hoofdvoedsel, zeker in tijden dat voedsel schaars was. Daarnaast kregen moeder nog niet allerlei hormonen binnen via bewerkt voedsel en werkte bv dus echt nog als ac. Lees maar eens over het feest dat gegeven werd toen Izak niet meer ‘gespeend’ werd. Hij was toen ongeveer 3 jaar. Als een kind dus geen bv meer nodig had werd er een feest gegeven, onder andere omdat dit betekende dat moeder dan weer vruchtbaar was. Dit was zo rond de 3e verjaardag...
     
  2. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Er werd toen ook anders bv gegeven dan wij in onze westerse samenleving gewend zijn. Baby'' s gingen aan de borst bij iedere beweging/ geluidje. Dat heeft ook een naam, iets van ecologic nursing ofzo. Op die manier kan bv echt als ac werken. Dan voed je wel minimaal elke 3 kwartier, als ik het goed onthouden heb.
    Kindjes waren ook altijd bij hun moeder, dag en nacht.
     
  3. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Dan heb je ook geen AC meer nodig :rolleyes:

    Maar in Afrika wordt er wel op die manier nog gevoed denk ik en daar zijn er ook veel grote gezinnen.
     
    MirW vindt dit leuk.
  4. Katenhond

    Katenhond Fanatiek lid

    14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    @borstvoeding en anticonceptie

    Ik denk dat het allemaal vroeger heel anders lag. Ik heb mij er toen wel eens iets in verdiept en heb gelezen dat de biologische speenleeftijd rond de tandenwisseling lag. Als er bijvoorbeeld vier voortanden missen, is een vacuum maken niet meer (goed) mogelijk.
    Klinkt heel logisch.
    Ik denk dat moeder en kind ook voortdurend in elkaars nabijheid verkeerden.

    Het eerste jaar ben ik nooit langer dan anderhalf/twee uur van m'n kind weg, voed ik eigenlijk elke twee uur of vaker live, (klokje rond) draag ik, slapen we samen en krijgt borstvoeding voorrang boven vaste voeding.

    Ik word ook pas ongesteld als er meer dan zes uur tussen de voedingen gaat zitten en ik wat langer van m'n kind weg ben.

    In Afrikaanse dorpen is het vaak nog weer anders, dacht ik. Daar doen ze echt aan "it takes a village to raise a child". Daar is het best normaal dat een zuigeling bij elke willekeurige zogende vrouw een slokje melk krijgt.
     
  5. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.033
    15.040
    113
    Nav het bridezilla topic.... weten jullie of een hoofddeksel verplicht is als gast bij doop en trouwen?
    Bij ons was het "wenselijk" zei de kerkenraad maar ze zouden je er niet om weigeren
     
  6. Hatsie

    Hatsie Bekend lid

    13 jan 2012
    531
    214
    43
    Vrouw
    Nee weigeren absoluut niet! Gelukkig maar..
     
  7. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Bij ons hetzelfde. Het is wenselijk maar niet verplicht, tenzij de dame in kwestie degene is die het kindje binnendraagt, dan wel.
     
  8. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier gelukkig sowieso niet. Ook met broek mag gewoon, al doen dat er maar weinig (naar de kerk dan)
     
  9. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.528
    7.033
    113
    Het ligt helemaal aan welke kerk je komt. Bij ons in de kerk draagt bijna niemand een hoed, een enkeling draagt ook een broek, mijn dochter heeft ook wel eens haar broek aan in de kerk, zelf doe ik het niet, omdat ik weet dat mensen dat echt niet fijn vinden in onze kerk, en dat er best wel wat veranderingen zijn geweest (toen we daar voor het eerst kerkten zo'n 16 jaar geleden droegen bijvoorbeeld bijna alle vrouwen nog een hoed), waardoor 'men' toch al vindt dat het afglijdt zeg maar. Wat helemaal niet zo is, maar voor mij is momenteel daarom nog wel de keuze om altijd in rok of jurkje naar de kerk te gaan.
    Maar als je bij ons in de stad naar de oud gereformeerde gemeente in Nederland gaat, dan moet je toch een hoofddeksel op, ook als je gast bent, als je die niet bij je hebt, dan krijg je er 1 van de koster.
     
  10. mutskuh

    mutskuh Fanatiek lid

    10 dec 2014
    2.223
    1.038
    113
    Bij ons is het wel heel wenselijk. Ik weet dat als je een x zonder hoed zou komen ze je niet zullen weigeren maar als je de volgende x zou komen zonder hoed je wel aangesproken zult worden dat ze toch graag zien dat vrouwen een hoed dragen.
     

Deel Deze Pagina