Geslachtsdiscriminatie

Discussie in 'De lounge' gestart door Bloem2310, 23 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.534
    1.885
    113
    Hai allemaal!
    Ik las zojuist een column dat me aan het denken zette en het leek me leuk hierover ervaringen met elkaar te delen.
    Discriminatie naar vrouwen blijkt anno 2017 nog aan de orde van de dag. Niet meer op de manier van vrouwen mogen niet stemmen maar nu op andere manieren. Zo werd het voorbeeld genoemd van 'knap dat je carrière en gezin zo goed kunt combineren' (mannen doen dat toch ook?) en 'mijn vriendin trekt gelijk een joggingpak aan als ze van haar werk komt en trekt dan een fles wijn open en kookt niet eens!' (wie heeft er niet zo'n man thuis?) En laten we de lagere salarissen van vrouwen in topfuncties niet vergeten.
    Hebben jullie wel eens te maken gehad met deze vorm van (positieve) discriminatie? Hoe denken jullie hierover?
     
  2. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.831
    12.956
    113
    Vrouw
    Vergelijk in een voetbalstadion in Nederland maar eens het aantal dames toiletten met het aantal heren toiletten... gelukkig lopen ze in Engeland niet meer zo erg achter en hebben ze vaak meer dames dan heren toiletten. In Nederland krijg ik nog steeds het gevoel dat voetbal meer op mannen gericht is.

    Als mijn man met vrienden een weekendje weggaat wenst iedereen hem veel plezier, ga ik daarentegen een weekend weg dan is het plotseling zielig voor de kinderen en zwaar voor mijn man. :mad::eek::roflmao:
     
    Nescio, Natasja, snoes79 en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Tweedeopkomst

    Tweedeopkomst Niet meer actief

    Ik krijg sneller gratis drankjes als ik op stap ga :roflmao: en alle mannen vroegen of ze met ons mee mochten op vakantie toen ik alleen met een vriendin op vakantie ging. Geniet ervan werd er gezegd ipv zielig voor de kids ;)
    Ik mag op mijn werk alle cliënten begeleiden, terwijl er genoeg cliënten zijn die geen begeleiding willen van mannelijke collega's
    Nee ik voel me absoluut niet gediscrimineerd. Ik denk dat het met veel dingen ook is hoe je er zelf in staat of op reageert.
     
    masami en Phloxx vinden dit leuk.
  4. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    In het commerciële bedrijfsleven heb ik het niet altijd makkelijk gehad nee.

    Zeker in mijn eerste functies probeerden mannelijke collega's mij bepaalde vrouwentaken toe te bedelen als koffie en water halen voor meetings. Kan me herinneren in mijn eerste baan dat mijn manager me vroeg klederdracht te dragen van het land van een internationale klant tijdens een bedrijfsbezoek. Zó seksistisch en rolbepalend.

    Gelukkig heb ik de drang tot pleasen nooit gehad en altijd een sterk carrière pad voor ogen gehad waar ik ook gekomen ben. Een bepaald type traditionele man onder collega's ervoer mij altijd als vreselijk en vice versa.

    Verder veracht ik ook zaken als rondemissen bij een Tour de France oid, wederom seksistisch en zet de vrouw weg als een leeg iets wat vooral ter gezelligheid en aankleding dient.

    Voor degene die denken dat ik een soort van vierkant type in tuinbroek en op gympen ben. Nee, ik heb juist denk ik zo'n enorme hekel aan seksistisch gedrag omdat ik qua uiterlijk aan het poppetjes type voldoe maar ik vind mijn inhoud te belangrijk om over te slaan...
     
    Louise11110, rocketscience, Maev en 8 anderen vinden dit leuk.
  5. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Gratis drank als ik ergens op stap ben vind en vond ik vreselijk. Moet je verplicht even belangstellend en aardig doen voor dat lullige drankje terwijl ik geld zat heb en had om het zelf te halen. Nee, bedankt!
     
    RoxannaG, jojo85 en Manque vinden dit leuk.
  6. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Tijdens mijn carrière heb ik het vaak dit soort voorbeelden meegemaakt. Gelukkig heeft het me nooit in de weg gezeten, maar ik merk dat ik me vaker extra moet bewijzen als vrouw.

    Niet bij mijn eigen leidinggevenden, daar is het altijd duidelijk wat ik in mn mars heb ;) ;) ;) Maar zeker wanneer ik in een andere setting kom, een overleg met externen, klanten, zelfs ingehuurde consultants, dan merk ik dat er toch nog altijd standaard vanuit gegaan wordt dat op mijn positie een man zit...

    En werkende is dat snel weer over, maar het is duidelijk wel het standaard referentiekader.

    Is dat dan discriminatie? Zo ervaar ik het niet, maar ik ben me er wel bewust van.


    Een opmerkelijke vond ik wel hoe veel reacties ik kreeg toen ik in verwachting was. Je wilt niet weten hoe vaak ik de vraag heb gekregen wanneer ik zou stoppen met werken (niet zwangerschapsverlof, maar echt stoppen), of hoeveel dagen ik weer ging werken als ik terug kwam van mijn verlof.
    Als ik antwoordde dat ik full-time bleef werken, keek menig man én vrouw me aan alsof ze water zagen branden. Zeker toen ik een 2e kreeg, was dat voor sommige echt not-done.

    Hoe vaak zal een man de vraag krijgen of hij niet beter maximaal 2 of 3 dagen per week kan gaan werken als er kinderen komen? Precies.... zelden!
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  7. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Los van het feit dat ik bij mijn laatste baan ben ontslagen terwijl ik zwanger ben - ook vaak.

    Daarvoor werkte ik in de consultancy en ho maar dat vrouwen daar dezelfde kansen krijgen als mannen. Je komt gewoon niet vooruit in je carrière omdat je met en voor mannen werkt en die houden nu eenmaal van elkaar de bal toespelen. Rekening houden met dat vrouwen het anders doen (vaker op inhoud gedreven ipv puur netwerk en laten zien wie de baas is) is er niet bij. Klant is vaak slechter af (advies v lager niveau), maar ja dat boeit toch niemand. Is jammer
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  8. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    In mijn carrière zie ik het echt wel terug, ik werk dan ook in een echte mannenwereld... Ik ga me hier nu (helaas) niet verder over uitweiden.

    Maar er werd iig toen ik in verwachting was wel aan me gevraagd of ik minder zou gaan werken nadat het kind er was, dat is aan mijn man (ander bedrijf, zelfde sector) echt nooit gevraagd.

    Verder weet ik zeker dat ik een keer mijn rijbewijs kwijt was geweest als ik een man was geweest. Nu kwam ik er met lief lachen, beleefd doen etc nog van af met 1 flinke boete tijdens het aangehouden worden (nee ik ben er niet trots op maar gezien waarvoor ze me allemaal konden opschrijven was ik zeer verbaasd).

    Daarnaast heeft mijn school (hts) me wel extra geholpen om diploma te halen, ik was 1 vd 2 meisjes van mijn jaar (en 100 jongens). Ik ben niet gematst ofzo maar ze hebben me wel een paar zetjes extra in de goede richting gegeven.

    Verder vind ik het fijn dat mensen vroeger altijd mannen/jongens vroegen een pc te fixen of naar een telefoon te kijken. Terwijl ik het vaak net zo goed of beter kon, maar ik heb altijd mijn mond gehouden :) (mijn ouders help ik wel uiteraard)
     
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Bij vergaderingen waarop ik mijn mannelijke trainee meehad, begon de klant automatisch tegen hem te praten. We hadden nochtans voordien al contact per mail gehad.

    Hier op het forum blijkt het ook bij sommigen: vrouwen moeten bij voorkeur maar een dag of twee werken. «Want je hebt toch geen kinderen gekregen om ze dan altijd in de opvang te dumpen?». Mannen mogen rustig vijftig uur per week werken, goed toch, dat ze voor hun carrière gaan?

    Positief: bij de autokeuring krijg ik voor mijn auto makkelijker een groene kaart dan mijn man.
     
    Nescio, Rundeeprunwild en Bloem2310 vinden dit leuk.
  10. Sue87

    Sue87 Niet meer actief

    Ik heb een aantal jaar gewerkt als internationaal vrachtwagenchauffeur en daar was geslachtsdiscriminatie bijna aan de orde van de dag, zo wel positief als negatief. Dat ging van "WAT DOE JIJ HIER, dit is geen plek voor meisjes. Tot voorgelaten worden of extreem geholpen worden.

    Ik ben absoluut een feminist, tot het irritante aan toe. En ondanks dat ik me vrij snel heb bewezen in het vak en 3x zo hard werkte dan menig man, ben ik wel van mening dat verschillen er mogen zijn. Als ik hulp nodig had, accepteerde ik het wel. Maar alleen als het nodig was. Ik liet niemand voor me werken.
    De dingen die ik niet voor elkaar kreeg omdat ik te klein/slap voor was, loste ik creatief op. Een krukje en een koevoet lossen een hoop op. ;)

    Ik kan oprecht zeggen dat ik een professionial was die beter was dan menig man. Helaas betaald het werk te slecht en zijn de tijden te onregelmatig, om als alleenstaande moeder dit te blijven doen.
    Ik mis het!!
     
  11. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.884
    7.594
    113
    Ik sluit me aan bij alles wat hierboven gezegd is. Het is niet meer een echte keiharde uitgesproken discriminatie maar meer een onbewuste, onderhuidse, gevoed door aannames en normen. Let op: van zowel mannen als vrouwen! Hoe doe je dat toch, met zo'n drukke baan en drie kinderen? Vindt je het niet jammer dat je hun eerste stapjes niet gezien hebt? Blijf je straks nog zo veel werken?

    Ik reageer altijd standaard door mensen te vragen of ze dit ook vragen aan alle mannen in hun omgeving. Het zal nog wel een generatie of twee duren (als het er ooit helemaal uit gaat) om dit gedachtenpatroon aan te passen.
     
    amdaa en Bloem2310 vinden dit leuk.
  12. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.033
    15.040
    113
    Ik "discrimineer" mee wat betreft uren werken. Ik snap niet dat moeders full time WILLEN werken terwijl ik dat voor een man gewoon vind. Maar ik zeg niet dat andersom verkeerd is.

    Wel erger ik me er aan als verschoonplek voor baby's bij het vrouwentoilet is. Geef mannen er ook 1 of doe het in een gezamelijke/aparte ruimte. Waarom moet een vrouw de luier verschonen?
     
    Edith1987, mam1991, lies276 en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. Phloxx

    Phloxx Niet meer actief

    Ja het zal vast voorkomen dat ik weleens vanwege mijn geslacht anders behandeld ben, maar dat is zowel in positieve als in negatieve zin. En ik heb daar totaal geen probleem mee eigenlijk.
     
  14. Regina88

    Regina88 Niet meer actief

    Ik vind het nog steeds verbazingwekkend dat er in veel van de openbare toiletten voor heren geen verschoontafel is voor kleine kinderen. Alsof die taak speciaal voor moeders is.

    Als kind ziek is/hulp nodig heeft bij arts of cb stellen ze de vragen aan mij en niet aan mijn man. Alsof hij nergens van af weet.

    En nog wel meer zaken wat ik verwonderlijk vind.
     
    Edith1987, Champetter, amdaa en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Harperhazel

    Harperhazel Niet meer actief

    Ik denk dat hetgeen dat de vraag of vrouwen minder uren gaan werken puur uit de gedachte voortkomt dat moeder baart/zoogt. Ik denk dat het niet perse discriminatie is, meer een 'natuurlijk' proces (van oudsher).
     
    masami vindt dit leuk.
  16. yoshi

    yoshi Actief lid

    12 aug 2015
    362
    45
    28
    Behalve gratis drankjes en hulp met tillen heb ik er nooit echt iets van gemerkt.
     
  17. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Ik vind vragen aan een zwangere vrouw of ze minder gaat werken helemaal geen discriminatie.
    Zolang de overgrote meerderheid van de moeders nog steeds parttime werkt is het dus eigenlijk een hele normale vraag. In 80% van de gevallen zal het antwoord waarschijnlijk ja zijn.

    Uiteraard is negatief reageren op iemand die wel fulltime blijft werken gewoon belachelijk.
     
    Zara75 vindt dit leuk.
  18. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.680
    3.465
    113
    Dit, ik vind dat er vaak een ontzettend drama wordt gemaakt van helemaal niets. Oké, op de meisjesafdeling hangt meer roze, nou en..? Dat zijn door commercie ingegeven keuzes, maw: blijkbaar verkoopt dat beter. Pak lekker wat anders als jouw dochter van stoer ipv roze houdt. Zolang die keuze er ook is, geen probleem toch? Ik heb me echt nog nooit gediscrimeerd gevoeld als vrouw. Niet op school, niet tijdens mijn studie, niet in mijn werk en niet privé. Anders behandeld, dat wel, maar niet negatiever. Mensen die aan vrouwen vragen of het lastig is gezin en carrière te combineren, maar aan mannen niet? So what, dat is ingegeven door het feit dat vrouwen er nu eenmaal vaker dan mannen voor kiezen om het grootste deel van de zorg te dragen. Dat kunnen we met z’n allemaal vreselijk en archaïsch vinden, maar zolang je allemaal die keuze zelf kunt maken, is het dan erg dat die keuze toch vaak nog ‘traditioneel’ wordt gemaakt? Moet dat er met geweld worden uitgeramd door maar vooral met z’n allen te doen alsof dat niet zo is? Het is wat het is, en of dat nou zo is doordat het een eeuwenlang gegroeide gewoonte is, om doordat er biologische factoren meespelen, dat maakt mijns inziens niet uit, omdat vrouwen nu zelf vrij zijn om te kiezen waar ze zich prettig bij voelen. En dan zal in de praktijk misschien vaak toch de traditionele route zijn, misschien juist wel omdat dingen misschien niet voor niets op een bepaalde manier zijn gegroeid. Het voorbeeld van meer herentoiletten in het voetbalstadion, hoe kun je daar nou discriminatie in zien? Het is simpelweg een feit dat er doorgaans meer mannen bij een voetbalwedstrijd zitten dan vrouwen. Dan kun je wel heel erg gaan zitten doen alsof dat totale onzin is, maar dat maakt het niet anders.

    Nou ja, lang verhaal, maar mijn mening in het kort: vrouwen doen soms echt heel moeilijk. Ik voel me geen minderheid, nooit gedaan, ik ga er niet mee beginnen.
     
    Nellie4, Zara75, Mop81 en 13 anderen vinden dit leuk.
  19. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.680
    3.465
    113
     
  20. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ah, deze heb ik een aantal keer meegemaakt. Dan belde het consultatiebureau mij op met een specifieke vraag. Ik was aan het werk, en kon ze direct doorverwijzen naar mijn man. Daarbij netjes gevraagd of ze hem voortaan ook als eerste contactpersoon wilden registreren (hadden we al aangegeven, maar is blijkbaar niet opgenomen in het systeem). Sindsdien gaat het goed, maar het is niet standaard :)

    Ik vind wel dat de vanzelfsprekendheid er vanaf zou moeten gaan. Veel vrouwen zijn zich er niet van bewust, of vinden het zelf ook prima, maar gedurende de hele dag gaat de samenleving er vanuit dat vrouwen bepaalde taken op zich nemen. Ook op het werk: notulen moeten gemaakt worden in een vergadering? 9 van de 10 keer wordt er naar een vrouw gekeken. Een externe komt binnen in een groep, en houdt zijn/haar presentatie zo dat met name de mannen worden aangekeken. Als echtpaar ontmoeten we nieuwe mensen, aan mijn man wordt gevraagd wat voor werk hij doet en aan mij niets...

    Ik merk in dit soort onbewuste dagelijkse dingen dat het nog geen gemeengoed is dat vrouwen en mannen op gelijke voet staan.

    Vervang man en vrouw nu eens door Nederlandse man met blauwe ogen en een Nederlandse Marokkaan met een migratie-achtergrond, dan is het toch minder gewenst ;)
     
    Juul75 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina