Gevaarlijk voorval situatie

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door auroraa, 25 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. auroraa

    auroraa Niet meer actief

    Hoi meiden, mijn 2 kinderen gaan al geruime tijd 2 dagen in de week naar onze gastouder. Ik vind haar nogal dominant maar wel goed verder en de kinderen komen er graag. De laatste tijd waren er wel wat dingen waar ik mijn vraagtekens bij zette. Nu is er gisteren echter iets heel vervelend gebeurd. Mijn dochter van 15 maanden zit volop in de ontdekkingsfase. Ze loopt heel snel en ik moet haar continu in de gaten houden. Ze is tenger en klein en als je even niet oplet is ze weg. Gisteren kwam ik mn kinderen ophalen samen met mn vriend en zag ik dat ze buiten bij de gastouder voor was zonder broekje aan. Dat vond ik al gek. Toen zag ik dat haar schoenen kletsnat waren. Thuis vertelde mijn vriend dat de gastouder vlak voor we ze gingen ophalen in paniek huilend hem had gebeld. Toen ze binnen drinken ging halen voor mn zoontje was ze mn dochter even uit het oog verloren. Onze gastouder heeft voor haar huis een groot grasveld met bomen waar veel kinderen spelen. Mijn dochtertje was het grasveld over gerend, de weg over waar auto's rijden, richting de sloot naast de weg. De gastouder hoorde haar hard huilen. Mijn dochter was uitgegleden en hield zich met haar handjes vast aan het gras en was half in de sloot gevallen. Daaron waren haar schoenen en broek dus nat. Ik ben er zo van geschrokken dat ik vannacht slecht geslapen heb en steeds moet huilen. Het voelt voor mij niet fijn meer om ze er heen te brengen. Ik durf niet meer. Je kunt even niet opletten maar hoe kun je een kind zó uit het oog verliezen? Het is enorm vervelend want a s. dinsdag moeten ze er weer naar toe maar als ik er aan denk krijg ik een knoop in mn maag.
     
  2. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.079
    286
    83
    Emmeloord
    O wat een schrik! Ik snap het. Ik denk ook dat je gastouder erg geschrokken is. De kans dat het nog eens gebeurd zal klein zijn. Ze weet nu hoe vlug je dochter is. Praktisch gezien: zie de deur niet op 'slot' en het tuinhek??
     
  3. Chocochippie

    Chocochippie Niet meer actief

    Jeetje..
    Is het misschien een idee dat je de gastouder belt om te zeggen dat je nogal geschrokken bent van wat er gebeurd is en om te vragen hoe dit heeft kunnen gebeuren en wat ze nu gaat doen om dit in het vervolg te voorkomen?
    Je weet dan door het antwoord of je het wel of niet verantwoord vind om je kinderen daar weer te brengen.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  4. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.960
    1.230
    113
    Tsjonge, ik vind het ook nogal heftig! Hoe heeft je dochter het huis uit kunnen lopen? Waarom is er geen hek op slot rondom de tuin? Waarom zat ze buiten de tuin niet in de kinderwagen/buggy? Waar was de gastouder toen dit gebeurde?

    Van jullie kant vind ik het verhaal ook een beetje vreemd. Als ik zo eerlijk mag zijn. De gastouder had je vriend gebeld maar hij had dit niet aan jou verteld? Heb je het niet meer over het voorval gehad toen je de kinderen kwam ophalen? Heb je niet gevraagd waarom je dochter (dus weer??) alleen buiten stond? En waarom de schoenen nat waren?

    Ik zou dit gesprek vandaag of morgen nog aangaan met de gastouder. Op basis daarvan zou ik besluiten of ik mijn kinderen daar nog zou brengen. Maar Waarschijnlijk niet.
     
    puzzelstukje en Be Happy vinden dit leuk.
  5. auroraa

    auroraa Niet meer actief

    Bedankt voor jullie reacties! Ik wil vanmiddag graag met de gastouder in gesprek.

    De kinderen spelen meestal niet in haar achtertuin maar in het plantsoen bij haar aan de voorkant. Dat is open.

    Mijn vriend had het net pas gehoord en wilde het mij thuis pas vertellen. De gastouder was erg overstuur dus haar verhaal was erg warrig. Ik had een enorme stressvolle dag gehad en was moe. Vraag mezelf ook steeds af waarom ik niet vroeg waarom haar benen bloot waren en haar schoenen zo nat. Ik dacht dat ze door haar luier gepoept had en het gras nat was. Stom
     
  6. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar als ze ergens spelen waar ze zo de straat op kunnen, dan is dat toch nooit veilig? De gastouder zal toch altijd wel eens een luier moeten verversen, of een pijntje verzorgen, of drinken moeten halen, waardoor ze geen direct contact meer heeft met de kinderen die buitenspelen?
     
  7. Newmom1986

    Newmom1986 Actief lid

    13 jul 2015
    462
    105
    43
    Vrouw
    Hmmm ja net als @Shakes zegt.. Het kan toch nooit veilig zijn voor kindjes bij een gastouder om op een plantsoen te spelen wat niet afgesloten is én ze ook nog op meerdere kindjes moet letten? Wij hebben een grote tuin welke compleet is afgesloten door hekken, en nóg hou ik mijn zoontje in de gaten. Want ja stel je voor.. Kinderen weten zich soms op gekke manieren toch te "bevrijden".

    Ik zou me hier totaal niet goed bij voelen. Een ongeluk zit in zo'n klein hoekje en ik vind dat als je gastouder bent je verplicht bent om de kinderen op een uiterst veilige plek te laten spelen!

    Het is heel makkelijk om over een situatie te oordelen die je niet kent.. Het zal vast een lieve en goede gastouder zijn, maar ik ben van mening dat dit niet door de beugel kan.
    Als ik je een raad mag geven dan zou ik nu meteen actie ondernemen. Of een andere opvang voor je kindje, of de gastouder moet een veilige plek creëren voor de kindjes om te spelen. Maar ik weet persoonlijk niet of ik nog echt vertrouwen zou hebben in deze gastouder..
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    OMG ik ben zelf go, maar zoiets kan echt niet hoor! De kinderen horen nooit maar dan ook nooit zonder toezicht ergens te zijn waar ze weg kunnen.

    Het gesprek aangaan is prima, maar heel eerlijk: ik zou het ook direct bij het gob melden met de mededeling dat mijn vertrouwen volledig weg is en ik direct een ander go wil.
     
    jupke, blossom85, amdaa en 9 anderen vinden dit leuk.
  9. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Nou ik vind dit echt niet kunnen, hoe kan zoiets gebeuren?
    Je geeft al tussen de regels aan dat je niet helemaal tevreden bent en dit vind ik toch echt wel een hele grote fout , denkende aan wat er wel niet zou hebben kunnen gebeuren.
    Mijn vertrouwen zou compleet weg zijn en ik zou opzeggen en inderdaad een melding maken.
    Sterkte, want ik kan me je angst en schrik goed voorstellen.
     
  10. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.274
    113
    Ik had mijn dochter daar weggehaald het vertrouwen is weg. Het had heel erg kunnen aflopen. Je kan nooit alle kinderen in de gaten houden voor het huis zonder hek, wat dacht ze wel niet.
    Ben benieuwd wat jullie nu gaan doen.
     
  11. MammaBS

    MammaBS Actief lid

    29 jan 2015
    290
    8
    18
    Ik vind het een lastige situatie. Normaal gesproken had ik snel geoordeeld en gezegd het vertrouwen is weg en ik zou mijn kinderen niet meer brengen.

    Een situatie die vrienden van ons met hun gastouder hebben gehad, heeft me echter aan het denken gezet. Bij hun gastouder is dochterlief van de trap gevallen omdat het traphekje niet dicht zat met als gevolg een gebroken beentje. Dat is uiteraard heel erg en ik had mijn oordeel ook meteen klaar. Zij zijn echter eerst het gesprek aangegaan met de gastouder en geloof me de gastouder zelf voelde zich vreselijk dat het was gebeurd. Misschien verdient jullie gastouder ook wel een 2e kans, al kan ik me heel goed voorstellen dat jullie jullie kinderen niet meer willen brengen. Succes!!
     
  12. Newmom1986

    Newmom1986 Actief lid

    13 jul 2015
    462
    105
    43
    Vrouw
    Ik snap jou redenatie wel maar ik vind dit toch een heel andere situatie... De gastouder waar jij het over hebt heeft tenminste gewoon netjes een traphekje. We zijn allemaal maar mensen, natuurlijk kan er wel eens wat misgaan, dat kan bij ons thuis ook gebeuren. In dit geval zou ik ook zeker eerst het gesprek zijn aangaan. Maar kinderen laten spelen aan een (drukke) weg zonder hek o.i.d.? Met ook nog eens een sloot aan de overkant... En dan nog wel andermans kinderen?!
     
    merah vindt dit leuk.
  13. Fabje123

    Fabje123 Bekend lid

    9 jan 2016
    555
    53
    28
    Vrouw
    Tweede kans? Ja. Maar dan zou ik wel eisen dat de kinderen nooit meer in het open plantsoen mogen spelen. Dat kan echt niet!
     
  14. Brinta

    Brinta Fanatiek lid

    9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Ik had mijn kind daar per direct weggehaald.
    Ik vind sowieso niet dat iedereen een tweede kans verdient en deze GO is daar één van waar ik die twee kans niet aan zou geven.
    Je dochter had gewoon kunnen verdrinken en aangezien het plantsoen gewoon open is zou dit zomaar nog een keer kunnen gebeuren. Hoe wilt ze dat inderdaad doen als er een kind een nieuwe luier nodig heeft of als een kind in/uit bed gaat?

    Daarbij vind ik het ook nog eens heel slordig dat ze blijkbaar bij het ophalen niet gelijk haar excuses heeft gemaakt en niet met een oplossing is gekomen waarbij dit nooit meer kan gebeuren.
     
  15. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.655
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik zou echt hels zijn en meteen 's avonds de gastouder nog gebeld hebben. Ze had wel kunnen verdrinken! De situatie zoals jij hem omschrijft is volgens mij ook tegen de regels. Nee, mijn kind zou daar niet meer heen gaan, hoeveel spijt ze ook zou hebben.
     
  16. LVtje

    LVtje Fanatiek lid

    20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw
    Ik zou mijn kind daar ook per direct weghalen.
    Ongelukjes kunnen gebeuren, maar dit vind ik toch wel een stapje verder... te ver ....

    Hoe doet ze dat normaal dan? Ze zal wel eens vaker iets moeten pakken, kindje troosten, luier verschonen .... Als dat grasveld niet afgesloten is en grenst aan een weg en sloot.
    Vind dat echt onverantwoordelijk omdat ze maar alleen is.

    Ook dat ze bij het ophalen van je dochter daar niet verder op ingegaan is of niet al eerder met jullie gebeld heeft toen de ergste paniek weggezakt was.

    Je dochter had onder een auto kunnen komen, of verdrinken ... Nee, dan kan ze nog zoveel spijt hebben maar dat vertrouwen zou toch echt weg zijn.
     
    Syane vindt dit leuk.
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    het verschil met jouw voorbeeldsituatie is dat de go wel degelijk een traphekje heeft en dat nooit bewust open zou laten staan. Een kindje dat bij mij in de tuin speelt kan ook zn beentje breken met heel veel pech.

    De go van ts laat bewust kinderen zonder toezicht spelen op een plek waar geen omheining is en op peuter loopafstand van een sloot. Dat is gewoon geen inschatting van gevaar zien, levensgevaarlijk!
     
    amdaa, puzzelstukje, merah en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Inderdaad. Groot verschil. Ben enkele maanden geleden ook met mijn zoontje naar spoed kunnen gaan omdat hij gevallen was bij de onthaalmoeder. Daar was ik niet boos voor, want die dingen gebeuren en zij had niets fout gedaan. Maar een aantal kinderen buiten op een plek laten spelen waar geen omheining rond staat, dat vind ik gewoon onverantwoord. Ik snap eigenlijk ook niet dat dat mag. Is er geen controle op gastouders in Nederland, op hun huis en tuin?
     
    Nescio, Vero0504 en tuc vinden dit leuk.
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    absoluut een strenge controle, daarom begreep ik van de week dat topic ook niet van iemand die schreef dat het huis van haar go niet zo veilig en schoon was. Hier in West Brabant kun je direct je toko sluiten.
    Tuin en huis moeten aan allerlei eisen voldoen. Uiteraard kan de GGD er niks aan doen als ik voor mijn huis bij een sloot met de kinderen ga spelen;)
    Het inschattings en beoordelingsvermogen ligt nog altijd bij de go zelf.
     
    merah en Shakes vinden dit leuk.
  20. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het feit dat ze normaal gesproken buiten spelen bij een plantsoen dat niet is afgesloten én dat dit nu dus grandioos mis is gegaan, maakt dat ik denk dat zij het totaal verkeerd heeft ingeschat en ik het niet meer vertrouw. Natuurlijk valt een kindje wel eens etc, ongelukjes gebeuren, maar dit is vele grenzen over en had grándioos fout kunnen aflopen.
     

Deel Deze Pagina