Links en rechts willen moeders aan de bak

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Wilma, 3 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wilma

    Wilma VIP lid

    22 mei 2006
    6.396
    0
    0
    Uithoorn
    Links en rechts willen moeders aan de bak


    GroenLinks en de VVD willen meer moeders aan het werk helpen door de opvang van hun kinderen te verbeteren. Met de extra belastinginkomsten, en door te snijden in regelingen die moeders belonen thuis te blijven, moeten beoogde bezuinigingen in de kinderopvang overbodig worden.

    Dat blijkt uit plannen die de twee partijen vandaag hebben bekendgemaakt. GroenLinks schaft in haar plan onder andere de heffingskorting voor niet-werkende partners af. Door deze regeling, ook bekend als de aanrechtsubsidie, blijven veel vrouwen met een goedverdienende man thuis.

    De VVD is ook voorstander van afschaffing. De partij is het echter niet eens met het voornemen van GroenLinks om gezinnen met een hoog inkomen minder overheidssteun voor hun kinderen te geven. GroenLinks wil het geld dat daarmee bespaard wordt, ten goede laten komen aan de kinderopvang.

    De partijen vinden elkaar wel in de overtuiging aan de aangekondigde bezuinigingen op de kinderopvang van tafel moeten. Zo wil verantwoordelijk staatssecretaris Sharon Dijksma de vergoeding voor opvang door gastouders ongeveer halveren.

    Veel werknemers, zoals verplegers en politieagenten, zijn echter afhankelijk van deze vorm van opvang omdat zij buiten de openingstijden van kinderdagverblijven werken, stelt Tweede Kamerlid Ineke Dezentjé Hamming van de VVD.

    Om geld te besparen, wil zij dat ouders slechts een bijdrage voor de kinderopvang krijgen op die dagen dat zij zelf werken. Op dit moment hebben vaders en moeders recht op geld als zij minimaal een dag in de week werken. De partij wil onderzoeken hoeveel mensen de regeling misbruiken door hun kinderen meer dagen te laten opvangen dan dat zij zelf aan de slag zijn.

    Dezentjé Hamming neemt een rapport van het Centraal Planbureau (CPB), waaruit blijkt dat betere kinderopvang nauwelijks voor meer werkende moeders zorgt, met een korreltje zout. "Ik kijk om mij heen en zie dat vrouwen met kinderen in de opvang gaan werken. Ik heb het CPB niet altijd nodig".
     
  2. Wilma

    Wilma VIP lid

    22 mei 2006
    6.396
    0
    0
    Uithoorn
    Word ik dalijk dus gestraft voor mijn overtuiging dat ik thuis hoor te zijn voor mn kinderen...
    En toch ga ik niet werken. Want dan zou ik al mn inkomsten zo ongeveer aan anderen moeten betalen zodat zij mijn kinderen opvoeden voor de tijd dat ik niet thuis ben...zie ik niet zo heel erg zitten
     
  3. SandraK

    SandraK Fanatiek lid

    29 mei 2006
    3.282
    1
    0
    Aan het IJselmeer....
    Zou dit niet gewoon vanaf het begin logisch zijn geweest? :rolleyes:
    Nogal wiedes dat er misbruik van gemaakt wordt....
     
  4. Guinevere

    Guinevere Fanatiek lid

    25 mei 2006
    1.179
    0
    0
    echt heel triest hoor!ik blijf ook lekker thuis, de groetjes!
     
  5. knorretje21

    knorretje21 VIP lid

    1 jan 2008
    5.805
    0
    0
    ik ook
     
  6. miekie82

    miekie82 Fanatiek lid

    8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    @Sandra:
    Dit roep ik nu ook al vanaf het begin dat die vergoeding er kwam. Ik ken genoeg mensen die hun kinderen vaker weg brengen dan ze werken, want dat kunnen ze ff rustig winkelen! Wat dus inhoud dat men geld van de belasting krijgt om de opvang te betalen omdat ze aan het winkelen zijn! Dat is toch absurbt?!?!

    Ik vind dat je het aantal uren dat je werkt vergoed moet krijgen, niet meer of minder! Ja misschien een uur extra ivm reistijd.

    kus miek
     
  7. Wilma

    Wilma VIP lid

    22 mei 2006
    6.396
    0
    0
    Uithoorn
    Ja dat is al helemaal van de gekke!
    Ik dacht dat je gewoon niet meer tijd kreeg als wat je werkte eigenlijk :oops:
    Heb me er een 4 jaar geleden toen ik alleen staand was in proberen te verdiepen.
    Maar de gemeente werkte totaal niet mee en hoe t nou werkt weet ik dus nog niet.
    Maar dat was iig mn indruk... Sowieso...dan betaal je je eigen bijdrage toch ook meer...
    Nou ben ik er zo een die dr kinderen totaal niet kan missen dus snap al niet waarom je je kinderen tijdens t winkelen kwijt zou willen... Maar goed dat zal wel persoonlijke voorkeur oid zijn.
     
  8. melloncollie

    melloncollie Niet meer actief

    wanneer laten die wankers in den haag die moeders nou eens met rust en laten hen echt ZELF een keuze maken !
     
  9. maja82

    maja82 VIP lid

    30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ik ben het er wel mee eens, ben benieuwd of het ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Er is de laatste tijd zoveel gedoe rondom kinderopvang, werkende vrouwen etc..
     
  10. Miez

    Miez Fanatiek lid

    7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Nou dat van die kinderopvangtoeslag vind ik nog wel logisch dat ze dat gaan aanpassen. Je hebt toch alleen die opvang nodig als je zelf aan het werk bent? Anders mogen de thuisblijfmoeders ook wel een dag in de week gratis opvang, zodat ze lekker een dagje vrij zijn.

    Verder vind ik het jammer dat er zo negatief gedaan wordt over moeders die thuis blijven. Net alsof ze alleen maar geld kosten ofzo. Ik werk straks ook helemaal niet meer, en daar leveren wij zelf geld voor in. Niemand anders hoeft daarvoor te betalen. Ik vind het belangrijk om zelf mijn kind op te voeden, en niet het kinderdagverblijf.
     
  11. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik had er nog nooit bij stil gestaan dat je je kind gesubsidieerd in het kdv kunt zetten om te shoppen?! vind het gewoon al een balachelijk idee dat ik mijn kind daar 'dump' (ja, dán vind ik het wel dumpen), omdat ik even geen zin heb in mijn kind?!
    áls ik al eens iets wil doen waar ik mijn handen bij vrij moet hebben gaat de uk lekker naar oma, vind ie heerlijk, zou nooit stil gestaan hebben bij een kdv, dat er mensen zijn die dat doen zeg....
     
  12. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Nou precies ! En naar oma doe ik eigenlijk ook nooit. Kindlief gaat eigenlijk altijd met mij mee of blijft bij mijn man thuis.
     
  13. mel1977

    mel1977 Actief lid

    "Om geld te besparen, wil zij dat ouders slechts een bijdrage voor de kinderopvang krijgen op die dagen dat zij zelf werken."
    Raar verhaal, kan er met m'n pet niet bij. Wie brengt er nu z'n kind naar het kdv als ie zelf vrij/thuis is? Wij hebben bij het kdv een vakantiecontract, dus als ik vakantie heb (onderwijs ;)), heeft onze kleine man dat ook :)

    "GroenLinks schaft in haar plan onder andere de heffingskorting voor niet-werkende partners af. Door deze regeling, ook bekend als de aanrechtsubsidie, blijven veel vrouwen met een goedverdienende man thuis."
    m.a.w. als je man nu goed verdient "krijg" je geld om thuis te blijven? En wat is volgens Den Haag een goed verdienende man?

    "De partij is het echter niet eens met het voornemen van GroenLinks om gezinnen met een hoog inkomen minder overheidssteun voor hun kinderen te geven."
    Ik ben dan altijd weer benieuwd wat volgens hun een "hoog" inkomen is. Wij "piesen" eigenlijk altijd net naast de pot, en dan is het vaak ook eigenlijk echt "net" naast. Beetje jammer van Den Haag.

    groetjes Melanie
     
  14. Wilma

    Wilma VIP lid

    22 mei 2006
    6.396
    0
    0
    Uithoorn
    Dus...je krijgt overheids steun als je je kinderen elke dag naar een kdv brengt ipv er zelf op te passen. Maar niet als je er voor KIEST om zelf op je kind te passen ondanks dat t niet nodig is dat je werkt omdat je vent een goeie baan heeft.
    Vrije keuze...sure...
    Ik werk niet maar krijg wel inkomen door het een en ander (ex had een verzekering/pensioen achtig iets die mij nu elke maand geld uitbetaald voor de jongens tot ze 21 zijn). Hoe zit t dan met mij? Krijg ik dan nog wel die overhevelings toeslag? Of moet ik persee daadwerkelijk mn kinderen n aantal uur p dag uitlenen aan het kdv?

    Door de kinderen en door een aantal ellendige dingen in mn directe verleden ben ik niet meer aan t werk gegaan. De planning was als ze 4 waren rustig eens rond te kijken. Toen ik ging scheiden was de rust er natuurlijk af. Maar door mn depressie ging alles uiteindelijk toch niet door (ondanks dat ik wel wilde) Nu ben ik weer zover dat ik misschien weer kan werken (ondanks dat ik nog steeds niet van de depressie af kom...zal ook wel nooit helemaal lukken) maar nu komt er weer een kleintje. En ik VERTIK het om deze wel voor dat hij op de bassis school zit weg te brengen. Ik wil hem/haar de eerste jaren leren hoe de dingen er thuis aan toe gaan in alle rust en vrijheid. Dan zal hij/zij met n jaar of 2 op een peuterspeelzaal gaan en daarna naar de bassis school. Daarna wil ik eventueel wel n paar uur p dag gaan werken. Maar dan NOG wil ik thuis zijn als mijn kinderen er al 8 uur op school op hebben zitten.
    Ik krijg kinderen omdat IK ze groot wil brengen en niet om dat gedeelte uit te besteden.
    Mijn mening...en ik dacht dat we in een vrij land woonden en dus onze eigen mening en levens overtuiging mochten hebben.
    Maar begin nu redelijk te twijfelen aan bepaalde dingen.
    Weer een puntje meer op de meter van naar n ander land emigreren...maarja...welke dan?
    Moederschap begint n ondergeschove kindje te worden.
    En onze minister van jeugd en gezin maar zeuren dat er meer kindjes geboren moeten worden.....
     
  15. San79

    San79 Fanatiek lid

    10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Strak plan! Afschaffen die rare regeling dat je kinderopvangtoeslag voor meer uren is dan dat je werkt. En afschaffen die heffingskorting voor niet werkendende vrouwen met een werkende partner.

    Nooit gedacht dat ik het nog eens eens zou zijn met de politiek. :)
     
  16. San79

    San79 Fanatiek lid

    10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Je mag een mening en levensovertuiging hebben. Alleen als je niet werkt terwijl je zou kunnen werken moet je zelf een oplossing bedenken hoe je dan je huur en boodschappen betaald. Als je niet werkt omdat je niet kunt werken, dat is iets anders, daar zijn vangnetten voor.
    In andere landen is het ook niet zo dat je geld krijgt als je niet wilt werken hoor. ;)
     
  17. Wilma

    Wilma VIP lid

    22 mei 2006
    6.396
    0
    0
    Uithoorn
    Waarom moet er dan bij vrouwen die niet werken ineens een andere regeling gaan gelden als er altijd geweest is omdat de overheid vrouwen aan t werk wil jagen maar niet nagedacht heeft over de kosten ?
     
  18. Zouden er ook ouders zijn die alle dagn gebruik maken van de 'overblijfservice' op school zonder dat ze werken?
     
  19. San79

    San79 Fanatiek lid

    10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Ik mis even de link van lunchen op school naar een dag opvang. Vind het nogal 2 verschillende dingen.
     
  20. Nynke

    Nynke VIP lid

    30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    @Rach: overblijven moet je gewoon zelf betalen hoor.

    Maar om ontopic te blijven: het is toch absurt dat men subsidie krijgt om te gaan winkelen, of gewoon een dagje vrij te hebben. Met kinderen weet je dat je niet"vrij"bent. Ik ga winkelen als manlief thuis is of neem ze gewoon mee. Tuurlijk gaan de oudste twee meiden ook wel eens logeren bij opa en oma maar niet omdat IK dat wil maar omdat ze dat leuk vinden.
     

Deel Deze Pagina