Griep en 3 weken oude baby

Discussie in 'Verzorging' gestart door Irisje24, 5 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Irisje24

    Irisje24 Bekend lid

    18 apr 2017
    763
    298
    63
    Bij ons thuis is iedereen ziek (ik zelf nog niet) is dit gevaarlijk voor onze baby van 3 en een halve week? Het is gewoon de griep voor zover ik weet.
     
  2. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.080
    288
    83
    Emmeloord
    Gevaarlijk niet direct. Je kunt niks anders doen dan goede handhygiëne toepassen en je kindje in de gaten houden. Mocht je kindje ook verkouden worden kun je druppelen met zoutoplossing in de neus en een ui naast het bedje. Bij ziek worden gelijk naar de huisarts. Pasgeborene zijn wel erg vatbaar voor rs-virus. Het verkoudheid/ griepvirus kan bij kleintjes ernstiger verlopen. Dus bij verandering in temperatuur, huidskleur die bleek of grauw word, of als je kindje benauwd word, of totaal anders reageert dan je gewend bent(slap kf juist geïrriteerd) bel je met spoed de dokter. En natuurlijk als je je zorgen maakt.
    Hier was de jongste in de kraamweek al heel verkouden. Dat vond ik ook wel eng. En nu zijn we allemaal ziek geweest en zij is denk ik door de borstvoeding alleen heeeeel verkouden. Dus mocht je borstvoeding geven, voorlopig blijven doen want dan krijgt je kindje antistoffen mee die jij aan hebt gemaakt.
     
    Uuz vindt dit leuk.
  3. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Na de geboorte zijn baby's nog zo'n 3 maanden beschermd door jouw eigen antistoffen, die ze tijdens de zwangerschap hebben meegekregen. Dus iig niet kwetsbaarder dan jijzelf, in dit geval.; misschien heb jij dit type griep al eens gehad.
     
  4. Irisje24

    Irisje24 Bekend lid

    18 apr 2017
    763
    298
    63
    Nog even wat anders. Mijn moeder denkt dat ze een koortslip heeft, gister en vanochtend was het alleen schraal rond de lippen maar er zit sinds vanavond een blaasje op. Ze had hier voor nog nooit eerder een koortslip gehad dus we weten niet zeker of het er echt een is. Maar ze heeft wel ons kind gekust enzo (voor het blaasje er zat) ik weet hoe gevaarlijk het kan zijn voor z' jonge baby. Kan hij ook besmet zijn zonder zelf een blaasje te krijgen? We zijn super ongerust nu...
     
  5. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Snap ik, erg vervelend virus. Meer dan helft van alle mensen draagt het virus bij zich (zit in (veel) mindere mate ook in speeksel dus - ik was geen fan van zoenen die eerste maanden, en zeker niet op de mond). De meeste mensen krijgen nooit blaasjes. Als jijzelf het virus draagt of er mee in aanraking bent geweest (via je moeder), beschikt de baby ook hiervoor over antistoffen. Ik zou het gewoon even in de gaten houden, en naar de huisarts als je symptomen merkt. Zolang de blaasjes dicht zijn is besmettingkans een stuk kleiner dus.
     
  6. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Je baby is ook beschermt via jouw melk. Je lichaam maakt antistoffen die je baby binnenkrijgt en dus niet ziek wordt. Mooi geregeld door de natuur :)
     

Deel Deze Pagina