Groeiachterstand? 20 weken echo

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Juun012, 25 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Light

    Light Fanatiek lid

    15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Hoi! Ons eerste kindje was ook erg klein en had een verlate groeivertraging. Hier was ook het buikje altijd het kleinste, maar de artsen gaven aan dat dit juist logisch was aangezien de belangrijkste groei in het hoofdje (de hersenen) plaatsvindt. Als een kindje tekort komt (wat bij ons het geval was) zal 'ie als eerste besparen op het kweken van spekkies (de buik dus), zo werd ons uitgelegd.
    Ik weet geen precieze cijfers meer, maar hij zat niet eens meer op een p-lijn zeg maar, zo klein.

    Overigens spraken ze nooit over "zoveel weken achterstand", belangrijkste was volgens hen dat de groeicurve bekeken wordt.
    Ik had bij deze zwangerschap met 24+6 weken een groeiecho, zag op het beeld dat ze steeds een week 'achter' maten, maar in de grafiek kwamen ze nét onder het gemiddelde lijntje uit (bijna 700 gram). Helemaal prima dus!

    Laat jullie niet gek maken! Vraag anders ook of je de grafieken mag zien. Zijn heel verhelderend, vind ik. Daarbij krijg je echt inzicht hoe de groei is en welk gebied nog binnen het normale valt (niet alleen qua groei, maar bijvoorbeeld ook hoeveelheid vruchtwater en dopplers).
     
  2. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    Nee omdat ze prima op dat lijntje blijft dus dat is haar eigen groeilijn .. Iedereen is weer anders en ze zeggen over haar dat ze gewoon een lange slanke den word... Mijn andere dochter was met 40 weken 3035 gram, ook niet de allergrootste.
    Zou mij er niet te druk om maken vooral niet als hij op dezelfde lijn blijft. Met volwassenen heb ook niet iedereen dezelfde lengte en gewicht.
     
    Dominique00 vindt dit leuk.
  3. Dominique00

    30 nov 2017
    94
    93
    18
    Vrouw
    Bij ons praten ze idd ook niet over zoveel weken achterstand. Dat bereken ik dan ongeveer zelf hihi. De grafieken laten ze al vanaf het begin zien, dat is wel erg verhelderend inderdaad!!
     
    Light vindt dit leuk.
  4. Dominique00

    30 nov 2017
    94
    93
    18
    Vrouw
    Vanmorgen weer groeiecho gehad. Een hele uitgebreide dit keer waarbij ze alle botjes hebben gemeten. Dit om eventuele aanwijzingen op een skeletafwijking op te sporen. Gelukkig was alles goed! Baby groeit nog steeds goed mee op zijn eigen lijn. Alle botjes zijn goed in verhouding. Baby blijft gewoon een achterstand houden van ongeveer 2 weken, maar de botjes zelf vertonen geen afwijkingen. Goed nieuws dus! Doorbloeding in de placenta werkt ook nog goed. Baby wordt nu geschat op 857 gram. Gynaecoloog probeerde tóch nog bij ons om een genetisch onderzoek met het overgebleven vruchtwater van de punctie. Ze blijven zoeken ... Maar dit wilden wij niet meer. We gaan nu genieten!! De kans is groot dat de achterstand komt door de hoge bloeddruk icm placenta. dus wekelijkse controle blijft maar dat is alleen maar goed.
     
    meisje1977, Light, Talithaaa en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. meisje1977

    meisje1977 VIP lid

    1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    Wat een goed nieuws
     
    Dominique00 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina