Groeiachterstand? 20 weken echo

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Juun012, 25 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juun012

    Juun012 Bekend lid

    30 jun 2017
    797
    275
    63
    Vrouw
    Hallo Dames,
    Afgelopen week hebben we de 20 weken echo gehad van ons 3e kindje, alles gezond! Heel blij natuurlijk. Maar de echoscopist deed wat vaag over de groei, althans vond ik. Manlief zei meteen geen zorgen maken, stelt vast niets voor. Ik had zelf naar de groei gevraagd omdat ons 2e kindje onverwachts klein was bij de geboorte. Onze 2e liep achteraf 4 weken achter in groei, dit is pas net voor de bevalling opgemerkt.
    Maar oké, wij naar huis en vol van de leuke filmpjes en beelden :)
    De volgende ochtend werd ik gebeld door de verloskundige, de echoscopist had toch gebeld ivm de groei. Er was meteen overleg gepleegd met de gynaecoloog, groei stond nu op 2 weken achterstand. Over 2 weken opnieuw groeiecho, en is de kans groot dat ik onder de gyn ga vallen. er word door dezelfde persoon en apparaat gemeten, dus dat moet een redelijk goed beeld/vergelijking opleveren.
    Bah spanning meteen!

    Meer dames dit gehad?
     
  2. Dominique00

    30 nov 2017
    94
    93
    18
    Vrouw
    Ik heb afgelopen maandag de 20 weken echo gehad, was toen 18,5 weken. Daar bleek ook dat de groei achterloopt, het hoofdje is klein, maar nog binnen de norm, maar de beentjes en armpjes zijn onder de norm. dus onder de ondergrens. Het buikje ook geloof ik. Dit kon een aantal dingen betekenen, misschien een zeldzame chromosoomafwijking (NIPT was wel goed), of een niet goed werkende placenta (hoop het niet want dan is het veel te vroeg!!) of misschien trekt het nog bij. Moet er wel bij zeggen, dat de baby er niet goed voor lag, dus ze kon niet overal even lekker bij. Sommige dingen kon ze ook echt niet beoordelen zoals het hartje. Aanstaande maandag hebben we een afspraak in het WKZ om de 20 weken echo af te maken, en dan dus gelijk te kijken naar de groei.

    Maak me wel ontzettend zorgen nu!! Hoe is het met jou afgelopen?
     
  3. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    @Juun012 Hoe was de groeiecho? Welk 'onderdeel' liep achter? En is dat nu nog?

    De groei van je baby gaat niet met alles tegelijk. De ene keer groeit het hoofdje, de ander keer de beentjes of de buik. Je krijgt pas een goed beeld van de groei na meerdere echo's. Soms zit je net voor een groeispurt aan, waardoor de groei van je baby achter lijkt te lopen. Twee weken later kan alles weer bijgetrokken zijn.

    Bij onze jongste was ook sprake van een groeiachterstand tijdens de zwangerschap. Dit werd bij toeval ontdekt doordat we een pretecho lieten maken. De echoscopist vond haar aan de kleine kant en adviseerde ons dit te overleggen met onze verloskundige. Zij heeft ons toen doorgestuurd naar het ziekenhuis. Daar bleek er inderdaad sprake te zijn van een achterstand in groei. Ik was toen rond de 23 weken zwanger dacht ik. Het was een klein meisje waarvan de buik nog iets verder achter liep. Ben toen onder controle gebleven bij de gyn tot aan de bevalling. Elke keer kreeg ik een groeiecho. Ze volgde mooi haar eigen groeicurve, maar mocht niet verder afbuigen. Toen ik 30 weken zwanger was kreeg ik meer harde buiken en leek het minder goed te gaan qua groei. Mijn gynaecoloog zei toen dat ik moest stoppen met werken en mijn rust moest nemen. Uiteindelijk woog ze 2300 gram bij een lengte van 45 cm. Het was dus een kleintje, maar mooi in verhouding.

    Nooit een oorzaak gevonden van de groeiachterstand. De placenta is na de bevalling wel onderzocht.
     
    Dominique00 vindt dit leuk.
  4. Leo78

    Leo78 Bekend lid

    10 feb 2012
    910
    394
    63
    Bij ons is met 25 weken een afbuigende groei geconstateerd. Ze vonden de baby met 20 weken al klein, het bovenbeen was toen al onder de P3. Hier bleek het groeivertraging te zijn met als oorzaak placentainsufficiëntie. Ik zal je onze lange weg besparen, maar ik lig hier nu in bed te knuffelen met onze kleine gezonde meid. Ze is thuis na 7 weken ziekenhuis. Geboren met 1120 gram op 32w4d. Goed dat je naar het wkz gaat, daar ben je in goede handen.
     
    Dominique00 vindt dit leuk.
  5. Dominique00

    30 nov 2017
    94
    93
    18
    Vrouw
    Ik hoop gewoon dat morgen blijkt dat het allemaal wel meevalt...dat de baby nog even een groeispurtje heeft gemaakt. 18,5 week is natuurlijk wel vroeg voor de 20 weken echo...
     
  6. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    @Dominique00 Heb je de echo al gehad? Was even benieuwd naar de uitslag.

    -x-
    Mooiezomer
     
  7. Dominique00

    30 nov 2017
    94
    93
    18
    Vrouw
    Zometeen rond 15:00. Ben net aangekomen in zkh...
     
  8. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Succes!!
     
  9. MariamZ

    MariamZ Niet meer actief

    En?? Hoe is t gegaan?
     
  10. Dominique00

    30 nov 2017
    94
    93
    18
    Vrouw
    De baby is idd zorgelijk klein. loopt nu ongeveer 2 weken achter in groei. Morgen vruchtwaterpunctie (voor chromosoomafwijkingen) en testen op infecties. Mocht het dat niet zijn, dan is het de placenta en krijgen we strenge controles. De baby zal altijd te klein blijven tijdens de zwangerschap, maar als hij meegroeit onder de curve is het niet zo erg. Pas als de baby het moeilijk gaat krijgen kan besloten worden het eerder te halen. Tja, hopelijk is dat niet al te vroeg in de zwangerschap (grens is 500 gram en 25 weken). Want dan red hij het niet (levensvatbaar). Of je hebt de zorgen rondom een premature baby. Of de placenta houd er zelf mee op, dat kan ook nog. Kortom, weg zorgeloze zwangerschap.
     
  11. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Dat is schikken! Hebben ze een goed beeld van de groei? Kan het niet zo zijn dat je baby tegen een groeispurtje aan zit? En is de eerdere meting gedaan door de zelfde gynaecoloog, met hetzelfde apparaat? Ik wil je geen valse hoop geven, maar daar kan echt verschil in zitten.

    Ik hoop zó voor je dat het mee gaat vallen.
    Digi knuffel!!!

    -x-
    Mooiezomer
     
  12. Dominique00

    30 nov 2017
    94
    93
    18
    Vrouw
    Vorige week was de eerste echte groei meting in een ander ziekenhuis idd. Dus wat dat betreft hebben ze nog geen grafiekje kunnen maken in het Wkz. Wel zagen ze dat tov vorige week, de baby wel gegroeid is. Maar uiteraard binnen zijn eigen lijn dus nog steeds te klein. Maar of het groeien blijft... weet niemand. Ik neem aan dat ik voorlopig onder controle van het Wkz bijf..
     
  13. meisje1977

    meisje1977 VIP lid

    1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    Yep vanaf de 20 weken groei achterstand 10-14 dagen. Uiteindelijk goede placenta functie gehad. Het wordt erop gehouden dat mijn vriend en ik beide niet heel groot zijn. Ik werd nauw in de gaten gehouden. Geregeld echo's gehad. De kleine zat op p3 maar omdat deze lijn steeds gevolgd werd waren ze tevreden
    Viel wel onder de gyn en moest in het ziekenhuis bevallen. Ben ingeleid met 40+6. Kleine man was 46 cm en 2795 gram
     
  14. Dominique00

    30 nov 2017
    94
    93
    18
    Vrouw
    Gisteren ziekenhuis geweest. Geen infecties en geen chromosoomafwijkingen gevonden. Dus dat is goed nieuws. Baby was nog steeds veel te klein maar groeit wel op zijn eigen lijn. Weegt nu 259 gram met 22 weken dus veel te licht, maar de arts hoopt dat hij 28 weken en 750 gram gaat halen. Dan heeft hij nl. goede kansen. Maar hij kon uiteraard niks zeggen over het verloop, het is voor hun ook afwachten. Misschien stagneert de groei alsnog. De oorzaak is zeer waarschijnlijk wel te wijten aan de placenta.(te klein, of verkeerd aangelegd, of groeit niet goed mee). Maar de doorbloeding is wel normaal tot nu toe dus dat is positief. Volgende week weer een echo voor het hartje en over 2 weken weer een groeiecho. Vooral die laatste is spannend; groeit de baby nog goed mee..? Bloed en urine worden nog wel getest op pre-eclampsie ivm verhoogde bloeddruk. Rustig aan doen blijft dus van kracht. Hopen, hopen dat de baby blijft groeien en niet gaat afbuigen!!
     
  15. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Zou nog steeds proberen je niet al teveel zorgen te maken.

    Onze jongste was ook maar 270gr bij 21 weken. En nu een (nog steeds) klein maar gezond meisje van 6 weken oud.

    Alle echo’s bleef ze achterlopen maar wel op eigen lijn. Nooit een oorzaak gevonden trouwens. Ik maak gewoon kleine kinderen ;)
    Zolang de flowmetingen goed zijn en de groei in eigen lijn blijft geen zorgen maken.
    Maar er valt nu nog weinig over te zeggen.
    Pas over een een meting of 2 weet je of de baby eigen lijn blijft groeien.
     
    Dominique00 vindt dit leuk.
  16. Dominique00

    30 nov 2017
    94
    93
    18
    Vrouw
    Ja precies over 2 weken ben ik al geruster en 2 weken daarna helemaal alhoewel hij ten opzichte van de vorige 2 keren al mooi gegroeid is.
     
    Meiske2015 vindt dit leuk.
  17. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Nou gelukkig maar :)
    Hopelijk gaat hij zo door!
     
    Dominique00 vindt dit leuk.
  18. meisje1977

    meisje1977 VIP lid

    1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    Ik herken je spanning. Succes
     
    Dominique00 vindt dit leuk.
  19. Juun012

    Juun012 Bekend lid

    30 jun 2017
    797
    275
    63
    Vrouw
    Hoe gaat het inmiddels?
    Ik ben de laatste weken veel ziek geweest en had een energie van 0,0! Galstenen gehad, griep en voel me naar ruim 3-4 weken eindelijk weer een beetje Oke.
    Inmiddels ook 2 groefecho's gehad sinds de 20-wkn echo. Ons mannetje is echt te klein helaas, hij loopt inmiddels ruim 3 weken achter op groei. Zowel hoofd als buikje is te klein, het is dus niet 1 onderdeel zeg maar.
    2 groeiecho's dus al gehad, het lijkt geen toevallige meting. Daarna ben ik ziek geworden en ik hoop maar dat het geen effect heeft op ons mannetje. Ik heb veel pijn en koorts gehad dus maak mij wel zorgen.
    Volgende week weer een groeiecho....

    Ik weet dat het niets hoef te zeggen maar zijn jullie zelf ook wel/niet veel aangekomen? Ik was tot voor kort 2,5 kg aangekomen, maar door het ziek zijn -3kg afgevallen. Dus ik ben nog niets aangekomen. Bij de oudste (8pond) was ik wel 10 kg aangekomen, bij de 2e uiteindelijk 5 kg.
     
  20. Dominique00

    30 nov 2017
    94
    93
    18
    Vrouw
    Hoi Juun,

    Gisteren uitgebreide echo van het hartje gehad. Dit hadden ze steeds niet goed kunnen beoordelen omdat de kleine er niet goed voor lag. Cardioloog, gynaecoloog en echoscopist erbij. Alles was goed. dus eigenlijk op geen enkel gebied afwijkingen gevonden nu. Ze hebben gelijk de doorbloeding van de placenta weer gemeten (was vorige week nog gedaan) en deze was nog steeds goed. Dus placenta werkt nog op 'vol vermogen' (voor wat hij aankan natuurlijk omdat hij slecht is aangelegd). En het meest positieve; beebje was iig gegroeid! Eigenlijk mag de groeimeting pas volgende week. Maar ze heeft nu ff snel een korte meting gedaan voor het beeld. en als deze meting klopt, is hij de afgelopen week iets méér gegroeid dan in totaal de 2 weken daarvoor! Ook al is de meting iets te positief genomen, dan nóg is hij wel gegroeid op zijn eigen lijn dus dat is super positief. Hij zei wel, eigenlijk hebben we pas volgende week een goed beeld. (misschien groeit hij deze week wel weer minder). Maak je dus niet gelijk te blij, het blijft natuurlijk een zorgen-zwangerschap. maar tot nu toe moet de placenta het gewoon vol blijven houden. Enige minpunt; mijn bloeddruk was helaas gestegen; 150/100. Ze doen nu nog niets, maar ik moest wel beloven dat als ik me niet lekker voel; ik gelijk moet komen. Dan kunnen ze misschien de medicatie ophogen.

    Ik voel de baby goed bewegen, en mijn buik wordt ook groter, maar het blijft natuurlijk erg spannend hoe lang hij het nog volhoud.
     

Deel Deze Pagina