Groeiachterstand en bijvoeding 6 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door HvO, 11 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HvO

    HvO Niet meer actief

    We naderen bijna de 6 maanden en J. heeft nog steeds een groeiachterstand. En we hopen/duimen dat zodra we starten met bijvoeding binnenkort hij wat meer spekjes zal krijgen.

    En nu ben ik op zoek naar tips wat te geven. Ik weet dat avocado mits ze het lusten een voedzaam en rijk hapje is. Maar wat nog meer?
     
  2. HvO

    HvO Niet meer actief

  3. Niveah

    Niveah Fanatiek lid

    4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Waarom start jij niet eerder met bijvoeding? Is daar een reden voor? Gezien kindjes vanaf 4 maanden al bijvoeding mogen. Verder kom ik ook niet dan avocado. Je hebt biologische pap zonder toegevoegde suikers ed bij de Albert Heijn. Als hij straks warm eten krijgt zalm ed en je kan olijfolie toevoegen
     
  4. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Je kindje moest zo te zien ook wel van verder komen. Ondanks die achterstand groeit curve wel mooi mee omhoog

    Ik heb zelf ook kleintje die op gewicht ook aan de onderkant zit.

    Wij gaven veel volle producten. Eiwitten,
    Scheutje olijf olie, broodje roomboter, volle joghurt, gekookte eitjes, vlees. Kaas (eigenlijk beetje vanalles wat je laat staan als je aan de lijn doet )

    Haar lengte heeft ze ingehaald (nu 3 jaar )maar is wel te dun. Maarja wat is te dun? Zij en ik hebben er geen last van.
     
  5. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Boter op zijn brood, klontje boter door zijn pap of hapjes (niet de allereerste hapjes anders leert hij de echte smaken niet kennen), later volle melkproducten gebruiken, volle yoghurt, volle kwark.
     
  6. Mammie79

    Mammie79 Actief lid

    28 aug 2014
    266
    81
    28
    Ondanks onder de lijnen buigt mi de curve niet echt af!
    Gewoon een mini. Lekker rustig gaan starten en er ook van genieten, de druk niet te hoog leggen. Bij jezelf en de kleine.
    Idd avocado, klontje boter, beetje olijfolie en later de volle producten.
     
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je kindje heeft toch geen groeiachterstand? Lijntje volgt perfect een curve, alleen eentje helemaal onderaan. Je hebt dus een mini kindje, dat netjes compenseert in de gemiddelden voor mijn reus.
     
  8. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    Dit is toch geen groeiachterstand? Hij volgt keurig z’n eigen lijntje en is alleen wat lichter, maar een groeiachterstand zou ik het niet willen noemen.. Hij is tenslotte ook lichter geboren.

    Wat zegt de kinderarts?

    Avocado, banaan, boter, olie etc. zijn goede producten met veel vetten.
     
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Ik vind de curve ook netjes hoor, ondanks dat je gewoon een hele ieniemienie hebt. Het zou natuurlijk fijn zijn als hij iets omhoog gaat om wat reserves op te bouwen.

    Wat betreft eten, avocado, banaan, roomboter, ei, notenpasta. Eigenlijk alles met goede vetten.
    Maar ik zou gewoon van alles gevarieerd aanbieden, kijken waar hij behoefte aan heeft. (Zolang je gezond aanbiedt natuurlijk)
     
  10. suikerklontje

    suikerklontje Fanatiek lid

    23 nov 2015
    1.116
    522
    113
    Je kleintje heeft een prachtig eigen lijntje en dat is toch prima!

    Ik geef Griekse yoghurt 10%vet i.p.v. magere yoghurt.
    Roomboter op boterham smeren

    Succes met de eerste hapjes
     
  11. Miepiemoos

    Miepiemoos Bekend lid

    13 mei 2013
    970
    157
    43
    Hij volgt een prima lijn. Lengte en gewicht prima in verhouding ook. Hij is ook klein geboren! Scheelt je een hoop stress door gewoon te vertrouwen dat het goed gaat aangezien de lijn heel mooi is. Gewoon gezond gevarieerd eten geven, avocado idd en banaan. Volle producten gebruiken en idd roomboter.
    Maar dikke kans dat hij deze lijn blijft volgen, hier 4 jaar later nog steeds geen inhaalgroei. Mijn oudste zit op de -3 (ook klein geboren) mijn jongste op de +1,5 lijn. Oudste is 4 en 95 cm en 13,5 kg ofzo. Jongste is nog geen 9 maanden en al 75 cm en ruim 9 kg. Geen gezicht maar is nou eenmaal zo.
     
  12. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Omdat de darmen pas rijp zijn met 6maanden. Ja, ik weet ook dat er nieuwe onderzoeken zijn dat je vanaf 4 maanden kunt bijvoeden, maar dat zijn naar mijn mening wceend onderzoeken. En daarnaast, de WHO houdt hun advies op 6 maanden.

    @ts. Ziet er keurig uit hoor de groeicurve!
     
    joepy, Celika, Appeltje85 en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Niveah

    Niveah Fanatiek lid

    4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Ja ik weet het! Ik begon met mijn dochter voorzichtig met 5 maanden
     
  14. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Onze oudste heeft dezelfde groeicurve. Ja hij is altijd klein en slank geweest maar hij volgt zijn lijn. Vorig jaar dipte hij ineens en weden we strenger gecontroleerd maar dat trok weer bij. Nu is hij 4 98 cm en 13 kilo. Dat is mini maar prima. Ik denk dat er eerder ook zoiets bij je kindje aan de hand is want de curve is mooi.

    Wat wij deden
    Volle kwark
    Roomboter
    Avocado
    Volle melk
    Volvette kaas
    Banaan
    Noten (als dat al kan)
     
  15. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.694
    14.045
    113
    Geloof dat twee dips achter elkaar op t eigen lijntje pas een vlaggetje was tenzij er weer iets verklaarbaars tegenover stond zoals fikse buikgriep ofzo.

    Wat anderen ook zeggen, t lijntje van de kleine zelf gaat gewoon netjes omhoog en het is ZIJN lijntje. Hij komt van een totaal ander startpunt. Tuurlijk mooi baby spekkie geeft wat meer rust en een paar cm extra groei is ook fijn. Mijn broer was ook een ukkie, zowel qua lengte als gewicht, zat ver onder alles maar op zijn lijn maar waar anderen stopten met de groei ging hij gewoon nog ff door. Tis nu echt een beer van een vent.

    Hier met eten nooit echt problemen gehad, pakken altijd volle producten en korte interval dus elke twee uur, maar dat was meer ivm reflux en nu is ze t gewend en aangezien t voor dr bloedsuiker ook wel weer fijn is dat daar geen mega pieken en dalen in zitten laten we t ook lekker zo. 3 maaltijden en tussendoor kleine porties licht verteerbaar spul. Banaan (niet teveel ivm verstopping), avocado etc.

    Je kan kijken wat er zoal op de lijst staat van ik geloof kino dieet, zag zoiets op pinterest en volgens mij is dat een dieet wat op volle onbewerkte producten met hoog energie gebaseerd is en dat dan weer vertalen wat een baby mag hebben. Uiteraard niet t volledige dieet volgen want dan komt die kleine denk ik wat te kort her en der, maar de ingredientenlijst bekijken en dat opnemen, waar mogelijk, tussen je standaard dingen.

    Maar er is altijd wel wat om te zeiken zeker bij t cb. Als je een baby op +1 qua gewicht hebt en -1 qua lengte je de ongevraagde campagne over obesitas ook krijgt zelfs al is de kleine de 6mnd nog niet gepasseerd en krijgt alleen nog maar melk. Heb op een gegeven moment maar gezegd dat ik de fles eens linksom zou roeren ipv rechtsom wellicht dat dat hielp. Stomme opmerkingen krijg je stomme reacties terug. T trekt vanzelf recht.
     
  16. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Wat er al gezegd is: kokosolie door wat pap, roomboter op stukje brood, avocado, ei...
    En na het eerste jaar ook de volle zuivelproducten.
     
    Pechvogol vindt dit leuk.
  17. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.453
    1.634
    113
    Brabant
    Verwacht ajb niet dat je kleintje extra gaat groeien van groente.
    Moet je voor de grap eens kijken hoeveel kcal er in zijn voeding nu zitten en hoeveel broccoli hij daarvoor moet eten;)

    Niet om je in mineur te brengen hoor, maar om even je verwachtingen iets realistischer te laten zijn.

    Als wij willen afvallen gaan we worteltjes eten... Ik bedoel..;)

    Als je straks verder in de bijvoeding bent dan inderdaad de volle producten gebruiken en kcal rijke producten.
     
  18. Donutlover

    Donutlover Fanatiek lid

    1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    Ik vind het wel een mooi lijntje zeker omdat hij lichter is geboren. Mijn zoontje was met 5 maanden 4960 gram maar wel geboren met 3550..dus die verhouding is heel anders. die had/heeft echt een groei achterstand gecreëerd zeg maar ..dat zie je ook heel erg in het lijntje. Hij heeft ook een sonde sinds hij 3m oud is.

    Ik heb wat tips van de diëtiste en dat is
    avocado inderdaad, overal roomboter voor gebruiken en olijfolie ect.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  19. Niveah

    Niveah Fanatiek lid

    4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Ik weet nog dat ik mijn dochter al voor het eerste jaar na haar avond eten een beetje volle kwark gaf. Ik dacht dat dat wel mocht?
     
  20. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Geen idee wat de richtlijnen zijn, maar ik gaf zelf geen koemelk voor het eerste jaar. Dacht ik.
    Maar ik ga nu twijfelen, want ik gaf wel vanaf 7 maanden ongeveer roomboter, en dat is op zich ook zuivel... (is alweer 5jaar geleden, beetje weggezakt merk ik):oops::|
     

Deel Deze Pagina