Bloedgroep o-negatief, vriend o-positief, en zwanger?

Discussie in 'De lounge' gestart door Claudia1977, 6 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Claudia1977

    4 aug 2009
    56
    0
    0
    PA
    near Rotterdam
    Hej,

    Ik had zondag ongesteld moeten worden, nu ben ik dat nog steeds niet :D, ben voorzichtig happy want ik heb nog geen test gedaan en ik wacht geduldig af, geen zin in teleurstellingen. Ik voel me wel goed, al heb ik wat kleine voorgevoelens dat het raak is :) voelt nl. anders dan anders.

    Stel dat ik echt zwanger ben, ik heb o-negatief mijn vriend o-positief van bloedgroep dus als ik geen injectie krijg, is een miskraam groot, vanaf wanneer of hoe snel heb je zo'n injectie nodig?? weet iemand dit??

    Grt,
    Moi
     
  2. Wup

    Wup Fanatiek lid

    23 apr 2007
    4.912
    0
    36
    Pas rond de 30 weken zwangerschap krijg je dan een prik, en na de bevalling ook nog eentje.
     
  3. melloncollie

    melloncollie Niet meer actief

    Yeps dat klopt, ik heb 'm ook bij 30 weken gekregen. Alleen begrijp ik even niet waarom de bloedgroep van je vriend van belang is. Bij mij kwam dat namelijk helemaal niet ter sprake.
    Ik heb zelf ook 0-negatief. En ik zou alleen nog een injectie krijgen na de bevalling als mijn kind een positieve bloedgroep had. En dat was dus zo dus ik kreeg er nog eentje.
     
  4. Foxter

    Foxter Niet meer actief

    Je vriend's bloedgroep heeft er niks mee te maken toch?
     
  5. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    3
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
  6. Eefke84

    Eefke84 Niet meer actief

    hier precies zo alleen heb ik ab negatief. zeldzame bloedgroep.
     
  7. butterfly83

    butterfly83 Fanatiek lid

    14 feb 2008
    2.037
    40
    48
    friesland
    inderdaad rond de 30 weken
     
  8. nicole26

    nicole26 Niet meer actief

    Ik heb de prik ook met 30 weken ongeveer gehad , maar de bloedgroep van de andere kant is nooit besproken hoor .. dus geloof niet dat het echt van toepassing was ..
     
  9. melloncollie

    melloncollie Niet meer actief

    Ja oke, maar bij mij hebben ze nooit gevraagd naar de bloedgroep van mijn vriend. Je krijgt vrij vroeg in je zwangerschap een bloedonderzoek en daar komt uit wat je bloedgroep is. Je krijgt dan uit voorzorg en ook omdat het praktischer is, alvast een prik. En dan na de geboorte kijken ze direct naar de bloedgroep van de kleine. Althans zo ging het bij mij.
     
  10. Badeend

    Badeend Lid

    19 jun 2008
    52
    0
    0
    Wat spannend voor je dat je overtijd bent! De kans op een miskraam is niet groter dan bij anderen. Alleen wanneer je eerder zwanger bent geweest boven de 10 weken uitlopend in een misrkaam en je toen geen antistoffen hebt gekregen.
     
  11. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    de bloedgroep van je vriend maakt wel uit, want als die ook negatief is kan je kind niet positief zijn en maakt je lichaam daar dus geen stoffen tegegenaan.
     
  12. brendat

    brendat Bekend lid

    6 jun 2008
    964
    1
    18
    Rotterdam
    Je hoeft je nu in elk geval niet druk te maken, het geeft geen grotere kans op een miskraam. Pas tijdens de bevalling zou het mogelijk een probleem op kunnen leveren bij een rhesus positief kindje. Mocht je op dat moment bloed-bloed contact maken met je positieve kindje (en gezien de bloederige bedoeling is deze kans natuurlijk groot), ga je normaal antistoffen maken tegen dat bloed. Dit kindje is er tegen die tijd natuurlijk allang uit, maar bij een volgende zwangerschap van een positief kindje kan dit betekenen dat jij zijn/haar bloed af gaat breken in de baarmoeder. Niet zo handig natuurlijk! Vandaar dat ze rond de 30 weken een injectie geven en direct na de bevalling als je een rhesus-positief kindje blijkt te hebben. Hierdoor wordt voorkomen dat jij antistoffen aan gaat maken.

    Je kan alleen een rhesus-positief kindje krijgen als je partner rhesus positief is. Zodoende is de rhesus-factor van je partner wel degelijk van belang. Maar ik denk dat ze alle negatieve vrouwen standaard de injectie geven gezien het aantal zwangerschappen waarbij de papa niet de echte papa blijkt te zijn. Voor de veiligheid van het kindje kun je het je niet veroorloven om alleen op het woord van mams af te gaan...
     
  13. Claudia1977

    4 aug 2009
    56
    0
    0
    PA
    near Rotterdam
    Bedankt voor alle 'snelle' reacties, het is teveel om iedereen persoonlijk te bedanken, maar dankbaar ben ik zeker.

    Over die miskraam heb ik ergens gelezen, dus niet uit mij eigen duim gezogen. Dat het fout gaan kan altijd, al hoop je van niet natuurlijk. Maar stelt eea wel gerust.

    Maar dat de vaders bloedgroep het er niet toe deed wist ik niet, dat had ik zo van moeders begrepen. Allebei mijn ouders zijn 0-positief, apart he.

    Thankx!
     
  14. Trees

    Trees Niet meer actief

    Mocht je geen injectie krijgen, dan heb je een volgende zwangerschap een grotere kans op een miskraam i.v.m. de antistoffen. Voor nu geldt dat dus niet en heb je geen hogere kans op een miskraam.
     
  15. mila2008

    mila2008 Bekend lid

    12 jun 2009
    628
    0
    0
    volgens mij doet bloedgroep vader er wel toe maar omdat ze niet 100% zeker weten dat het echt de vader is gaan ze er gewoon voor de zekerheid van uit dat er wel een prik nodig is.
    ow ja dat zei brendat ook al zie ik :p
     
  16. Wup

    Wup Fanatiek lid

    23 apr 2007
    4.912
    0
    36
    De bloedgroep van de vader doet er inderdaad toe. Maar dan maakt het nog uit of de vader in zijn genen twee keer positief is of een negatief+positief. Dan kan hij alsnog de negatieve doorgeven aan de baby terwijl hij zelf positief is. Bij negatief is het altijd dubbel negatief. Beetje ingewikkeld, dat wel.

    Maar ze checken idd de vader niet omdat je nooit 100% weet of het de vader wel is
     
  17. zonnetjes

    zonnetjes Fanatiek lid

    19 aug 2006
    3.079
    0
    0
    drenthe
    ja heb ik ook gehad geloof ik
     
  18. mv3hartendiefjes

    mv3hartendiefjes Niet meer actief

    nee een bloedgroep heeft niks te maken met het zwanger zijn
    ik heb ook a negatief de 1e keer dat je zwanger bent krijg je de injectie 2 maal een maal met 30 weken en dan na de bevalling
    als je voor de 2e keer zwanger bent dan krijg je het alleen na de bevalling mits je kind een ander bloedgroep heeft
    als jou kind het zelfde bloedgroep heeft zal je geen injectie krijgen

    er heerst ook een erge fout
    het kind zal er niks van merken als het een ander bloedgroep heeft als de moeder
    het is alleen gevaarlijk voor de moeder
    als de injectie niet word geplaatst dan kan het vechten tegen het bloedgroep van de moeder daar kan ze ernstige dingen aan over houden
    soms word het ook wel is vergeten door het ziekenhuis dus vraag altijd alles na en als je dus de spuit nog niet hebt gehad vraag er naar dan kan er ok niks gebeuren
     
  19. luuus

    luuus Niet meer actief

    ik en mijn vriend hadden ook 0 negatief en ik zou met 30 weken toch een prik krijgen.. als je allebei 0negatief als bloedgroep heb kan het indd niet dat je kind positief heb... maar toch is de prik verplicht omdat ze er niet van uitgaan dat je man ook echt de vader is. snappen jullie hem zo werd het mij uitgelegd
     

Deel Deze Pagina