Groep 2 overslaan?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Tienn, 22 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tienn

    Tienn Niet meer actief

    Inmiddels moet ik wel een keus gaan maken: laat ik mijn zoon versneld naar groep 3 gaan of niet? Het speelt natuurlijk al langer, maar ik weet het gewoon echt niet. Vandaar dat ik opzoek ben naar ervaringen en/of meningen van anderen, misschien leerkrachten?

    Zoon zit in een combiklas 1/2. Hij zit in een plusklasje waar hij groep 3 werk doet. Zolang hij dit werk mag doen vindt hij school leuk. Het echte spelen op school vindt hij niet leuk, hij wil graag leren.

    Sociaal-emotioneel gezien denk ik dat hij wel mee kan met groep 3. Hij speelt buiten school nu al veel met de kindjes uit groep 2, die dan natuurlijk volgend schooljaar in groep 3 zitten. Ik zeg denk ik, omdat ik het moeilijk vind in te schatten ook gezien het verlies van zijn vader.

    Uiteraard ben ik voorzien van informatie en advies vanuit school, maar ik zou graag nog wat andere meningen horen.

    Alvast bedankt!
     
  2. Sascha87

    Sascha87 Actief lid

    3 dec 2014
    419
    114
    43
    Ik zou voor groep 2 overslaan kiezen.

    Wat gaat hij anders volgend jaar in groep 2 doen? Ik denk dat ze hem weinig uitdaging kunnen bieden.

    Hier nu uiteindelijk een discussie wel/niet groep 3 overslaan. Maar ik ben van mening dat je beter groep 2 dan groep 3 over kan slaan.
     
  3. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.473
    24.329
    113
    Gezien je verhaal zou ik voor versnellen zijn. (Wel lastig natuurlijk, zonder het kind te kennen). Vooral door de aansluiting met groep 2 kinderen en het schoolplezier dat groep 3 werk hem geeft, klinkt het alsof hij daar wel klaar voor is.
    Spelen is belangrijk voor de (soc.em.) ontwikkeling, maar als hij dat op andere manieren wel doet en op school graag juist leerwerk wil doen, zie ik geen problemen. Dan lijkt me een extra jaar kleuteren en misschien minder aansluiting meer met de kinderen uit zijn klas die overblijven geen meerwaarde te hebben voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.
     
  4. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    Ik zou dat zelf liever echt niet doen. Hij is ook nog eens van augustus, dus relatief jong binnen de klas. Ik heb zelf vroeger een klas overgeslagen, maar was emotioneel daarna altijd wel echt de kleinste in de klas ( en dat blijft natuurlijk altijd, ook toen ik ging studeren was ik met mijn 17 jaar op kamers wel echt een Broekie :D)
    Ik ben zelf dan ook erg blij met alle mogelijkheden in de huidige tijd om extra werk of extra verdieping aan te bieden. Je kan ook aan heel ander soort uitdaging denken zoals bijvoorbeeld Chinese les buiten schooltijden.
    Wat is het advies van de school ?
    En hoe ver is hij met de groep drie stof? Misschien kun je aangeven wat hij wel en niet al kan op dat niveau (alhoewel ik dat dus zelf niet heel zwaar mee zou laten wegen)
     
  5. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou het met je eens zijn als de school nog geen verrijking zou bieden. Dan moet dat stap 1 zijn, voordat je aan versnellen gaat denken. Maar zoals ik het lees, doet de school dat al wel. Al lijkt het erop dat het stiekem eigenlijk al versnellen is, in plaats van verbreding / verdieping. (Hij krijgt daar immers al werk van het volgende leerjaar.)

    Ik heb veel vragen TS:

    - Heeft de school al ervaring met versnellen? Begrijpen ze dat ze na het versnellen niet 'klaar' zijn, maar dat verrijking nodig blijft? En dan bedoel ik met verrijking niet stof uit een volgend leerjaar bieden, maar echt verdiepend of verbredend materiaal.
    Is dat soort materiaal op school aanwezig? Bijvoorbeeld pittige plustorens, levelwerk, pluiswerk e.d.

    - Is de school voldoende bekend met hoogbegaafdheid? Los van materiaal; is er de kennis en bereidheid om je zoon te begeleiden? Kennen ze de specifieke leerbehoeften, theorieën rondom mindset e.d.

    - Hoe ontwikkelt jouw zoon zich nu? Toont hij doorzettingsvermogen? Kan hij omgaan met de frustratie van dingen die niet meteen lukken? Kijkt hij naar leren als iets dat oefening vergt of als iets dat je meteen moet kunnen?

    - Hoe 'zit hij in zijn vel'? Wat zou hij zelf graag willen? Daarmee bedoel ik niet dat hij de keuze mag maken, maar wel dat je hem erbij moet betrekken. Een gevoel van autonomie & eigenaarschap is voor àlle kinderen belangrijk en voor HB-kinderen nog meer. Belangrijk dus dat zowel ouders als leerkrachten niet alleen over hem praten, maar ook met hem.

    Het is een lastige beslissing. En zeker niet één die overhaast genomen moet worden. Staar je dus niet blind op de naderende zomervakantie. Versnellen kan op ieder moment. Zeker als hij nu al leerstof krijgt uit groep 3. De school moet dan al in beeld hebben op welk niveau hij leest. En welke 'kernen' (zeg maar hoofdstukken) hij van de leesmethode feitelijk kan overslaan.

    Gezien zijn leeftijd zou je dan de komende maanden, als dat nodig is, nog kunnen insteken op het spelenderwijs werken aan de fijne motoriek. Dubbelhandige bewegingen maken etc.
     
  6. Tienn

    Tienn Niet meer actief

    Bedankt voor jullie reacties en vragen! Ik zal proberen ze allemaal te beantwoorden.

    Het advies vanuit school is om hem te laten versnellen. Ze hebben gezegd dat ze het lastig vinden om hem de uitdaging te bieden die hij nodig heeft en dat hij daarom beter naar groep 3 kan gaan. Hij doet nu werk van midden groep 3.

    De school heeft geen ervaring met versnellen. Ik heb ze ook nog nooit gehoord over het materiaal dat je noemt @tupp , maar dat ga ik zeker vragen en ik ga me er zelf in verdiepen.

    Hoogbegaafdheid is al wel eens eerder gevallen op school. Om eerlijk te zijn ben ik nogal een leek op dit gebied. Hij is niet getest en ik weet ook niet zo goed hoe ik hier mee om moet gaan. Kan hij niet ‘gewoon slim’ zijn?

    Mijn zoon ontwikkelt zich goed, of in ieder geval geen grote problemen. Hij is heel nieuwsgierig en wil graag van alles wat weten. Hij wil graag telkens nieuwe dingen leren en niet herhalen. Hij heeft zeker doorzettingsvermogen maar ik vind dit soms wel wat doorslaan naar perfectionisme. Wanneer iets niet lukt waarvan hij vindt dat hij het ‘moet’ kunnen kan hij wel gefrustreerd raken en zich hier moeilijk overheen zetten. Leren ziet hij dan ook wel als iets dat je meteen moet kunnen.

    Hij zit gelukkig goed in zijn vel. Het is een vrolijk jochie dat thuis het willen leren ook wel los kan laten. Naar groep 3 gaan zal hij geweldig vinden.

    Pfoe, moeilijk. Mijn gevoel zei versnellen, maar na jullie goede vragen zie ik in dat het misschien het verschuiven van het ‘probleem’ is. Zal sowieso zelf eens kijken naar verrijking.
     
  7. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Het klinkt mij als dat versnellen onvermijdelijk is. Maar wat Tupp ook zegt, naast versnellen is er dan conpacten, verrijken, verbreden, verdiepen nodig. Sowieso gaat hij een individuele leerlijn nodig hebben als hij nu al halverwege groep 3 zit maar daar zal de school ook wel een plan voor hebben neem ik aan als ze hem nu werk van midden groep 3 laten doen.

    Mijn oudste dochter is ook van groep 1 naar groep 3 gegaan. Zij had in de kleuterklas niet veel zin om te spelen maar toen ze eenmaal in groep 3 zat wilde ze dat weer wel. Helaas zat er geen kleuterklas meer op school waar ze af en toe nog kon gaan spelen.

    Mijn jongste dochter is van groep 2 naar groep 3 versneld (met individuele leerlijn) toen het jaar al was begonnen (met de kerst) en zij gaat 1 dag in de week nog bij de kleuters spelen.
    Iets om in gedachten te houden als optie voor als hij daar behoefte aan blijkt te hebben.
     
    amdaa vindt dit leuk.
  8. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Maakt de school deel uit van een groter bestuur? Laat ze dan binnen dat bestuur informeren of er scholen / collega's zijn die hier meer verstand van hebben en ervaring mee hebben en die mee willen denken en mee willen helpen. Het klinkt nu alsof de school wil gaan versnellen omdat ze zelf ook niet zo goed weten wat ze ermee moeten. Het kan best zijn dat versnellen voor jullie zoon een prima stap is, maar het uitgangspunt is dan verkeerd. Je zou moeten versnellen omdat het goed is voor het kind, niet omdat de school handelingsverlegen is.

    Als je zoon nu in groep 1 zit en al werkt op niveau van halverwege groep 3, loopt hij flink voor. Officieel moet ik dan misschien praten over een ontwikkelingsvoorsprong. Maar de kans dat er sprake is van hoogbegaafdheid, is vrij groot denk ik. "Gewoon slim" klinkt heerlijk nuchter en dat kan een goede benadering zijn maar... wel als je de achterliggende theorie goed kent en weet wat deze snel-lerende kinderen nodig hebben. (Veel) minder herhaling, minder instructie (niet te verwarren met géén instructie!), andere benadering van lesstof.

    Misschien is het verstandig als je zelf een boek hierover leest, om met school mee te kunnen denken. "Als je kind (g)een Einstein is" van Tessa Kieboom is een goede (eerste) boek om te lezen.
     
  9. Kiwi25

    Kiwi25 Niet meer actief

    Heeft de school echt geen ervaring met versnellen, nooit eerder een kind gehad die ergens groep 2/3 (of later) een klas overgeslagen heeft? Ik hoor het zelf namelijk regelmatig in mijn omgeving, en daardoor denk ik er zelf inmiddels ook makkelijker over. Ik heb ergens gelezen volgens mij dat tegenwoordig 6% van de leerlingen ergens op de basisschool een klas overslaat, veel meer dan vroeger.

    Mijn dochter zit ongeveer in dezelfde situatie. Ze is ook van zomer 2013, zit nu ook in een combiklas 1/2 (op een montessorischool) en slaat waarschijnlijk groep 2 over en zal ze na de zomer in de middenbouw instromen (groep 3/4/5).
    Mijn dochter pakt alles heel snel op. Ze kon na 5 weken in groep 1 lezen en een week later schreef ze haar eigen boeken. Inmiddels kan ze ook aardig rekenen, sociaal-emotioneel loopt ze ook voor, motorisch is ze ook snel. Ik probeer haar thuis motorisch uit te dagen, veters strikken, hoela hoepen, handstand maken, touwtje springen, tennisbal slaan, dat soort dingen laten oefenen.

    Google ook even op "De VersnellingsWenselijkheidsLijst."
    In die vragenlijst staan bijvoorbeeld punten dat het in het voordeel is als het kind wat langer is dan gemiddeld, en in het nadeel is bijvoorbeeld als je kind bij een ouder broertje/zusje in de klas komt. Je zou het kunnen doornemen en mee kunnen nemen naar een gesprek, als school zelf niet een plan/protocol hebben voor hoogbegaafde/ontwikkelingsvoorsprong kinderen. Heeft de IB'er van school al meegekeken?

    De redenen dat school mijn dochter adviseert een klas over te laten slaan zijn momenteel:
    1) omdat haar werkhouding overgaat naar onderpresteren. Ze doet bijna niks meer op school, alleen dingen waar ze zelf nut van in ziet.
    2) Het voordeel op de montessorischool is dat ze individueel op eigen niveau kan werken (en ook extra werk kan doen), maar de klassikale momenten in de kring loopt ze steeds meer op vast. Ze vindt de kring echt ontzettend saai en doet nooit meer mee, zit alleen te dromen.
    3) de hele omgeving van de klas is ze op uitgekeken. Alles in de kasten heeft ze 1 keer gedaan en is ze klaar mee.
    Toch zie ik het ook een beetje als falen van de school dat ze haar niet twee jaar in een kleuterklas kunnen houden (want ze is echt geen wonderkind), maar na een half jaar liep ze al vast.

    Hier hebben we in overleg met juf en IB'er nu afgesproken het nog even aan te kijken tot de zomer (ze is wel alvast meegenomen als groep 3 in de groepsindeling). Ze doet mee met de Cito toets van eind groep 2, gaan nog een ontwikkelingsvoorsprong vragenlijst doornemen en kijken in het verdere jaar of ze na de zomer al naar groep 3/4/5 doorstroomt of na de kerstvakantie pas, want ze zeiden dat het niet heel veel langer meer te rekken is. Ander voorstel van de school was de ochtenden in groep 3 en dan de middagen nog spelen in groep 2. Dat laatste spreekt mij momenteel het meeste aan, omdat ik dochter ook nog kind wil laten zijn.
     
  10. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.593
    1.792
    113
    Vrouw
    Ik zou hem laten testen op hoogbegaafdheid. Uit de observaties en testen volgt een advies qua versnellen/verbreden of zelfs voltijds hb onderwijs en dat kun je weer meenemen naar school en in je verdere keuzes.
    Alleen versnellen is bijna nooit de oplossing. Als hij nu al halverwege gr 3 functioneert, wat gaat hij dan het hele jaar in gr 3 doen? Heeft de school daar een plan voor? En daarna? Blijven versnellen? Je zult de breedte in moeten, door thuis veel aan te bieden, en/of op school.

    Mijn oudste is op een reguliere school met kerst (bijna 5 jaar) naar gr 2 gegaan en de daaropvolgende zomer naar gr 3. Dat was even leuk, n maand of 4, tot hij kon lezen en het saai ging vinden. In gr 4 ging hij ontzettend onderpresteren en heb ik hem laten testen (iq 138) en halverwege het jaar naar voltijds hb onderwijs laten gaan. Hij is 8, zit nu in gr 5 maar functioneert op m6 niveau.
    Mijn jongste is na 5 weken gr 1 naar gr 2 gegaan en na 4 maanden de verrijkingsklas erbij. Hij is met 5j2m naar gr 3 hb onderwijs gegaan en bleek een iq van 145+ te hebben. Nu is hij bijna 6 en gedeeltelijk bezig met gr 4 stof.
    Hoewel ze allebei dus nog steeds voor lopen, krijgen ze ook veel andere activiteiten en vakken aangeboden op school. Van Spaans, Engels, schaken, filosofie, creavakken, programmeren, techniek, presenteren, sport tot zelfs koken en gymles geven.

    Het blijft een grote zorg, want mn jongste heeft ook momenten dat hij echt nog een kleuter wil zijn en bij tijd en wijle is hij echt boos en soms zelfs verdrietig/depressief.
    En toch was niet versnellen m.i. ook echt geen oplossing. Het voelt als kiezen tussen 2 kwaden..

    Het hierboven genoemde boek is trouwens echt n aanrader!
     
  11. Tienn

    Tienn Niet meer actief

    Wat fijn om wat ervaringen te lezen, maar ook verdrietig om te lezen dat het problemen kan geven.

    De school heeft inderdaad geen ervaring met versnellen. Kinderen die voorlopen mogen bepaalde vakken in een hogere groep volgen, maar echt versnellen is nog niet voorgekomen. Nouja, niet de afgelopen jaren. Het is ook een kleine school, een hele fijne school maar ze hebben hier weinig ervaring mee. Natuurlijk ben ik wel bereid om mee te denken.

    Bedankt voor de tips @Kiwi25 . De IB’er heeft nog niet meegekeken. Ik heb het allemaal bewust een beetje op z’n beloop gelaten, juist omdat zoon gewoon goed in zijn vel zat en door het groep 3 werk met plezier naar school ging. Wat je zegt betreft het nog kind laten zijn, dat vind ik ook heel belangrijk. Dat maakt het ook moeilijk. Ik hoop dat er voor jouw dochter een goede oplossing komt.

    Dus toch richting hoogbegaafdheid gaan kijken… Natuurlijk heb ik daar ook zelf wel aan gedacht en ik herken ook aardig wat in hem. De reden dat ik er nog niks mee heb gedaan is, zoals eerder gezegd, omdat hij goed in zijn vel zat (zit). Ik bedoel niet het raar of negatief, maar omdat je toch vaak leest dat kinderen die hoogbegaafdheid zijn al vroeg tegen (grote) problemen aan lopen.

    Mag ik vragen hoe het in zijn werk gaat, testen etc. @Relax ? Mag ook via pb als je dat liever hebt. Wat naar om te lezen dat het soms zelfs leidt tot depressie.

    Dat boek ga ik zeker aanschaffen. Verder neem ik alle tips mee. Ik weet even niet zo goed wat ik moet:confused:.
     
  12. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.593
    1.792
    113
    Vrouw
    Testen kun je doen bij een gespecialiseerd bureau. Met een indicatie van bijv CJG kan de gemeente soms bijdragen. Ik deed het zonder dat label en betaalde zo'n 600 euro per kind. In ons geval was het een traject van vragenlijsten, observatie 2 keer en het afnemen van de test in 2 keer.
     
  13. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Tienn: Als je wilt testen, kan ik in regio zuid-west een goed bureau aanraden dat hier echt in gespecialiseerd is. Ze kijken niet alleen naar het IQ-cijfer maar ook maar peroonskenmerken en zaken zoals creatief en oplossingsgericht denken. Ik werk op een basisschool en wij hebben veel aan dit bureau gehad qua nascholing en ik vind hun onderzoeksverslagen ook altijd erg compleet en duidelijk.
    Een IQ-test afnemen bij een kind dat (mogelijk) hoogbegaafd is, is echt anders dan dezelfde test afnemen bij een kind dat juist langzamer leert. Dus ook als je uit een andere regio komt, is hebt zaak om goed te kijken waar je terecht komt voor dit soort onderzoek.

    Ik wil hiermee trouwens niet zeggen dat je per se moet testen. Het fijnste is natuurlijk gewoon dat school en jullie gewoon samen, door goed te kijken naar waar jouw zoon behoefte aan heeft, met een aanpak kunnen komen die bij hem past. Maar mocht dat lastig gaan, bijvoorbeeld omdat er toch vragen zijn over zijn intelligentie / leertempo, dan kan het misschien duidelijkheid geven.
    Dit kan nu zijn, vanwege de vraag om versnellen. Maar houd het ook in je achterhoofd eventueel voor in de toekomst. Stel (hoeft niet) dat je zoon later toch lager gaat scoren. Misschien wil je dan wel kijken of er sprake is van onderpresteren of dat er toch sprake was van een tijdelijke voorsprong.
     
  14. Lena1982

    Lena1982 Niet meer actief

    Ik heb groep 2 overgeslagen. Ik ben nu 36 en neem het mijn ouders zo nu en dan nog altijd kwalijk. Uiteraard weten ze dat niet.
    Wat er bij ons is "mis gegaan" is dat ik altijd achter liep met wat voorbeelden
    - iedereen kreeg levis, ik niet, ja een jaar later
    - iedereen had gezoend in de brugklas, ik niet
    - iedereen mocht naar Noordwijk op vakantie, ik niet
    - jaar later mocht iedereen naar Spanje... ik naar Noordwijk
    - Iedereen mocht naar de colasoos, ik niet kwam er niet in
    - Jaar later mocht iedereen naar de grote discotheek, ik naar de colasoos..

    Snap je mn punt? Begrijp dat de focus ligt op het schoolwezen zelf maar daarbuiten speelt ook een grote rol
     
  15. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #15 tupp, 23 apr 2018
    Laatst bewerkt: 23 apr 2018
    Ik snap je punt. Zelf ben ik “alleen maar” een jonge leerling en ik heb er ook vaak last van gehad altijd, overal de jongste te zijn. Niet eens zozeer qua dingen niet mogen, maar ik was gewoon erg jong en heb mezelf dus ook lang overschreeuwd in een poging er meer bij te horen.

    Ik vind versnellen dus een laatste maatregel, als blijkt dat het (goed!!) aanbieden van verrijking nog niet voldoende is. En dan nog vind ik het erg vroeg om dat nu al te doen, want als de school het nu binnen een jaar al niet meer kan bijbenen... het is niet zo dat een kind na 1 keer versnellen ineens hetzelfde tempo van leren heeft als de rest. Die blijft sneller leren dan de rest. De eerste weken / maanden is er misschien sprake van inhalen, dan is zo’n kind even bij en dan haalt hij de rest weer in. De kans bestaat dan dus dat het in de loop van de schoolcarrière nog vaker nodig zal zijn. Geen beslissing om licht te nemen.

    Aan de andere kant: je weet ook niet hoe het uitpakt als je een kind niet laat versnellen. Als een leerling op een gegeven moment niet alleen op de lesstof is uitgekeken, maar ook geen aansluiting heeft bij leeftijdsgenoten kan versnellen bijvoorbeeld een goed idee zijn. Dan zit je wel tussen oudere klasgenoten, maar de leerstof “klopt” dan weer wel. Dan is het niet 100% ideaal, maar nog altijd beter dan 0% ideaal omdat het op beide terreinen niet goed loopt.

    Vandaar dat het echt belangrijk is dat er iemand met verstand van zaken met TS en de school van haar kind meekijkt. Wat is er al gedaan aan verrijking? Is er nog meer mogelijk? Niet alleen nu, maar ook de komende jaren. Ongeacht of haar zoon nu wel of niet versnelt, er moet gewoon een goed plan komen en steeds bijgesteld worden.

    @Tienn: ik opperde eerder al om eens op school na te vragen of er binnen het bestuur bij andere scholem de juiste expertise is waarvan jullie school gebruik kan maken. Maar het hoeft eigenlijk niet eens per se binnen het eigen bestuur te zijn. Ik weet dat de hoogbegaafdheidsexperts van ons schoolbestuur soms ook consulten of langdurige begeleiding bieden op andere scholen, buiten ons bestuur. Hangt wel een prijskaartje aan, maar dit kan dan weer via het samenwerkingsverband. (Da’s voor jou misschien jargon, maar de IB-er moet weten waar dit over gaat.) Laat dit niet alleen bij de juffen liggen. Mijn ervaring is dat IB-ers vaak beter weten welke routes er zijn om ook buiten de school een hulpvraag neer te leggen. En zo te lezen is dat wel nodig. Ook op een kleine school moeten statistisch gezien constant enkele hoogbegaafde leerlingen zitten. Als ze hier nooit mee te maken hebben gehad, hebben ze de afgelopen jaren dus de nodige HB-kinderen niet herkend!
     
    Lena1982 vindt dit leuk.
  16. Kiwi25

    Kiwi25 Niet meer actief

    Interessant om het hier over te hebben, dank Tienn :D
    Mag ik vragen of er andere mensen zijn die ervaring hebben met kleuters die op het klassikale gedeelte vastlopen? Verrijkingsstof kan alleen individueel lijkt me, en volgens mij hebben de meeste kleuterklassen toch wel (minstens) 1 kring-moment per dag (los van eten/drinken, maar echt iets klassikaal bespreken zegmaar), dat vindt mijn dochter inmiddels echt verschrikkelijk door het niveau-verschil.

    Verder vind ik het ook bijzonder dat 2% van de kinderen gemiddeld hoogbegaafd zou zijn. Maar ik heb cijfers proberen op te zoeken (van DUO/Onderwijsinspectie) en in 2008 sloeg 4% een klas over op basisschool, in 2012 6,4% en in 2015 bijna 9%! Dus de meeste kinderen die een klas overslaan tegenwoordig zijn/blijken helemaal niet hoogbegaafd? (dat zijn er immers maar 2%) Ik heb zelf veel vrienden van de universiteit in mijn omgeving en ik ken momenteel echt behoorlijk wat versnellingskinderen. In de tijd van Lena1982 (is ook mijn tijd) zal het zeldzaam zijn geweest en ben je echt een uitzonderingsgeval, op mijn middelbare school waren er in ieder geval nog niet heel veel. Maar wat als 10% van je klasgenoten een jaar jonger is, voel je je dan ook een buitenbeentje op de middelbare school vraag ik me af? Ik ga er daardoor wel makkelijker over denken, terwijl ik eerder nog behoorlijk fel tegen was om o.a. door jou genoemde redenen.
     
  17. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    @tupp

    Mag ik die naam van dat bureau nog eens? Je hebt het al eens verteld maar kan het zo snel niet vindrn
     
  18. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Biny: Praktijk Hoogbegaafd in Roosendaal.

    @Kiwi25 gausscurve.gif
    Ken je de Gauss-curve? Die laat zien hoe IQ verdeeld is over de bevolking. Bijna 2,5 % van de bevolking is hoogbegaafd. Maar daaronder zit er nog een flinke groep meerbegaafden. Samen is dat ongeveer 15% van de bevolking. (Meerbegaafd is vanaf een IQ van 115 en hoogbegaafd vanaf 130 i.c.m. bepaalde persoonlijkheidskenmerken.)

    Aan de andere kant van het gemiddelde, heb je ongeveer 15% zwakbegaafden (IQ lager dan 85) Als aan die kant van de grafiek je IQ 30 punten onder het gemiddelde ligt, wordt zelfs gesproken van geestelijk gehandicapt.

    Voor kinderen die geestelijk gehandicapt zijn, vinden we speciaal onderwijs heel normaal en wordt het door de overheid bekostigd. Voor kinderen die net zoveel afwijken van het gemiddelde, is er maar weinig. Ter vergelijking: wat zou het met een gemiddeld begaafd kind doen om jarenlang in een klas te zitten met allemaal kinderen die zwakbegaafd tot geestelijk gehandicapt zijn, zonder dat er voor hem aanpassingen gedaan worden aan de lesstof?

    Voor zwakbegaafden is er lang niet altijd speciaal onderwijs. Maar vaak wel extra begeleiding in de vorm van verlengde instructie en zeker in de bovenbouw krijgen deze kinderen vaak aangepaste lesstof. Voor meerbegaafde leerlingen is dat helaas minder vanzelfsprekend.

    Uiteindelijk denk ik dat je een deel van de versnellingen kunt voorkomen door ook voor deze kinderen de nodige onderwijsaanpassingen te doen. En dat gebeurt gelukkig steeds meer. Net zoals er ook minder kinderen blijven zitten, doordat meer onderwijs op maat wordt geboden.

    Maar daarvoor is nog wel een flinke ontwikkeling nodig en niet elke school is daarin even ver.
     
    Roanna, Biny en Fristi2012 vinden dit leuk.
  19. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
  20. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.898
    7.617
    113
    @Tienn , hier een mening vanuit ervaring. Ik heb in dezelfde situatie gezeten als je zoontje en ze hebben mij toen versneld naar groep 3 gedaan. Dit heeft mij gesterkt in mijn mening dat versnellen een oplossing is voor luie leerkrachten en het kind niet dienen. Ik verveelde me na een half jaar in groep 3 ook al. Versnellen is een tijdelijke oplossing waardoor het kind even uitgedaagd wordt, en dan zit het kind weer op het niveau van de klas en gaat zich vervelen. Wat ga je dan doen? Opnieuw versnellen? Dan kun je wel bezig blijven.

    De school moet verdiepen en extra stof aanbieden. En het kind moet leren dat de hele wereld langzamer is en dat verveling en onbegrip voor de rest van zijn leven er bij horen, dus bot gezegd kan hij er maar beter aan wennen.

    Hoogbegaafdheid is niet iets wat alleen maar in je schoolcarriere voorkomt. Zorg ervoor dat je kind voorbereid is op een leven in een maatschappij die langzamer is, verbanden niet ziet en interesses niet altijd deelt. Dat is niet erg, maar de wereld past zich niet aan dus je kind moet leren hier tot zekere hoogte in te passen. Hou je kind dus ook in deze wereld en zonder hem niet af door een utzonderingspositie, aparte scholen of iets dergelijks. Dit is namelijk het moeilijkste om als hoogbegaafde te leren, de aanpassing aan de maatschappij, wat is geaccepteerd gedrag, hoeveel kun en mag je laten zien?

    Ik zou dus niet versnellen maar meer aandacht vragen voor verdieping en sociale ontwikkeling. En vervelen is niet erg voor je kind. Daar kan hij maar beter aan wennen. Je kind moet leren dat hij hierop moet reageren door uitdaging te zoeken en niet te gaan rotzooien of klieren. Niet dat hij dat doet, maar ik bedoel te zeggen dat veel voorkomende reacties van kinderen op hoogbegaafdheid ook gewoon gedrag is dat je kunt sturen, zonder er een heel pakket aan ondersteunnende maatregelen zoals versnelling of speciaal onderwijs tegenaan wordt gegooid.
     
    Popidepi vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina