Groep 3 vvl zon en maan

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door one of kind, 27 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.139
    276
    83
    Hallo dames

    Mijn zoon is bijna 4 weken geleden begonnen in groep 3.
    Ik maakte me er een beetje zorgen om maar gelukkig gaat het best goed.
    Hij heeft nu 2 toetsingen gehad voor zon.
    Omdat hij zo strevend is willen ze hem voor de zekerheid nog bij maan houden.
    Waar hij zelf best verdrietig door was.
    Maar wat maakt een kind nu maan of zon ?

    Hoe bevalt het jullie kinderen in groep 3?
     
  2. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Zon kinderen zijn, op de school van onze dochters, kinderen die lezend aan groep 3 beginnen. Volgens onze oudste geldt dit systeem alleen voor taal/lezen. Ze krijgen dan moeilijkere werkjes. Wanneer er grote sprongen gemaakt worden, dan kan een maan kind later in het jaar een zon kind worden.
     
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Waarom was hij verdrietig dat hij maan bleef?
    Hier werd ook niet getoetst om als uitslag zon of maan te krijgen, of bedoelde je dat niet.
    De zon kinderen hier waren degenen die vaak al lezend in groep 3 kwamen en het VLL allemaal zelfstandig kunnen maken.

    Maar ook al zit een kindje in principe op het niveau van zon dan kunnen er nog redenen zijn om niet op dat niveau te laten werken. Mijn dochter heeft groep 2 2x gedaan en kwam dus al lezend in groep 3. Ondanks dat zij op zon niveau zat is ze in de maan groep ingedeeld. Het is namelijk een kind waar je voor moet waken dat ze niet overvraagd wordt. Waar andere kinderen juist veel uitdaging nodig hebben heeft zij het tegenovergestelde. Ze presteert niet als ze ook maar het idee heeft dat ze het niet kan en raakt snel van de wijs.

    Maar wij hebben haar nooit vertelt dat ze wel eens in het zon groepje kon zitten, ze wist niet beter. Daarom vraag ik mij af waarom jouw zoontje dan teleurgesteld is?
     
  4. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.139
    276
    83
    Dank je voor je reactie.

    Ik vind op de pagina van vvl als een kind 20 woorden in 1 minuut kan lezen wordt het zon.
    Mijn zoon had er gisteren 38 in 1 minuut en niveau correct goed niveau vlot zeer goed.
    Toch houden ze hen nu nog maan.
    Hij was hier zelf best verdrietig over eigenlijk.
     
  5. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.139
    276
    83
    Dat weet ik dus ook niet.
    Denk dat hij iets opgevangen heeft.
    Er staat op zijn "diploma" ook zon matig.
    Ik hoor het van meer ouders om me heen eigenlijk daar.
    Het is net alsof hij nu zoiets heeft ik moet me er helemaal op storten want ik wil het zo graag goed doen. Hij is enorm strevend.
    Ik denk omdat ze na elke kern zo'n diploma krijgen hij hier extra op gaat letten zal ik maar zeggen. Hij leest graag uit zichzelf dus niet dat ik achter hem aan zit van doe dit of dat.
     
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    misschien is het feit dat hij zo enorm strevend is ook de reden om hem bij maan te laten, om ervoor te zorgen dat hij de lat niet te hoog legt voor zichzelf.
    Wat er op het diploma staat kan ik je verder niet mee helpen, hier werd het diploma altijd op het klassikale niveau (dus maan) afgenomen en daar kregen ze dan een score voor (G,RV,V,M,O)

    Ik zou het anders zelf even aan de juf navragen wat ze ermee bedoelen en haar wellicht ook uitleg aan je zoontje laten geven dat het prima is dat hij in de maan groep zit. Van de juf nemen ze het eerder aan dan van ons;)
     
  7. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.139
    276
    83
    Dar klopt absoluut!
    Dank je wel!
     
  8. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.803
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier werken ze niet met zon en maan, maar met sterren. Gros zit op 2 sterren, 1 ster krijgt extra instructie en 3 sterren krijgt pluswerk. Hier was het voor dochter wel een dingetje. Ze haalde bij de leestest net niet AVI M3 qua tempo, maar wel ruim qua goede worden. Dus ze heeft toch 3 sterrenwerk gekregen en ondanks dat ze sommige dingen nog wel pittig vindt, is het wel goed voor haar. Juist ook om haar te motiveren door te gaan, als het allemaal niet vanzelf gaat.

    Hier proberen de juffen er niet al te veel aandacht aan te schenken wie hoeveel sterren heeft (in de groep) en dat het ook gewoon prima is als je 1 of 2 sterren hebt.
     
  9. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Belangrijkste is eigenlijk dat hij zelfstandig kan werken, lukt dat nog niet dan zal hij dus met de rest van de klas mee blijven doen (maan), ook wanneer hij al goed kan lezen.

    Kinderen die op zon niveau werken krijgen een eigen werkboekje (zon dus) waarin ze dus zelf aan de slag gaan als juf klassikale lessen geeft (letters leren, opdrachtjes maken). In het begin gaan ze zelf aan de slag mbv picto's en later dmv korte zinnen.

    Hij zit ook pas 4 weken in groep 3, het is allemaal nieuw en ze leren nu vooral de regels in de klas, hoe/wat doen we wanneer.... kortom: het komt echt wel goed wanneer de tijd rijp is

    Vind eerlijk gezegd de focus op zon/maan bij je zoon (de klas? De juf?) ook nogal "bijzonder". Bij ons op school wordt hier totaal geen aandacht aan besteedt. Er zijn kinderen die een geel boekje (zon lijn) hebben en kinderen die een groen boekje (maan lijn) hebben. Klaar :) Ik zou er thuis ook niet te veel aandacht aan besteden als ik jou was. Toen mijn dochter in groep 3 zat gingen er halverwege het jaar een aantal kinderen terug naar maan, omdat het zon niveau toch wat te pittig bleek (en dat is het ook best op die leeftijd!). Een vriendinnetje was toen ook totaal overstuur omdat ze het echt voelde als "falen". Heel sneu natuurlijk...

    Ik zou het sowieso even met juf bespreken en ook de reactie /teleurstelling van je zoon even bij haar neerleggen. Wellicht dat ze hem beter kan uitleggen hoe de vork in de steel zit.
     
  10. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Zonlijn is echt iets heel anders dan woordjes technisch snel lezen.

    Mijn zoon en dochter zaten in de zongroep en dit hield in dat ze andere werkboeken hadden en vanaf het begin zelfstandig werkten met leesboekjes en vragen inzake begrijpend lezen.

    De juf heeft aan het begin van de schooljaar kinderen getoetst op leesniveau, zelfstandigheid, gestructureerd zelf werken en begrijpend lezen. En vervolgens per kind gekeken of het kind gebaat is met de andere leerlijn.

    Het is echt niet meer of minder dan een ander werkboekje hoor. Ik vind jullie beeld over de zonlijn op zn minst heel bijzonder.
    Van wie heeft je zoon meegekregen dat je hiervoor 'hard moet werken' en dat dit boekje betekent dat ie het 'goed doet'?

    Het zou best kunnen dat de juf hem juist hierdoor begeleiding wil bieden. Leren leren is immers de belangrijkste leerdoel in groep 3.
     
    tuc vindt dit leuk.
  11. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Begin van groep 3 is maan normaal. De kindjes die net even wat verder zijn (moeilijkheid van de woorden/zinnen) zitten in zon. Hier ook een start gehad in maan maar de meeste kinderen in zon. Vergeet niet dat de overgang van groep 2 naar groep 3 zo vreselijk groot is. Vraag nog niet teveel van je kleine knul. Vaak hebben scholen tot aan de herfstvakantie dat kinderen het nog rustig aan doen kwa dingen moeten afmaken enzo. Ze krijgen ontzettend veel nieuwe informatie en dat kost veel energie voor de kinderen.

    Hebben ze bij jullie leesmoeders? Hier helpen ouders (moeders over het algemeen) met lezen in groep 3. 1 of 2x per week een korte sessie lezen op school.

    Ik heb vanaf het begin thuis met mn zoontje gelezen. Bij bieb passende boekjes gehaald en hop lezen maar. In de bieb hebben ze ook maan en zon
     
  12. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    Hier werd op de informatieavond verteld dat alle kinderen op dat moment de maanlijn volgden. Ik heb ook nog geen resultaten van toetsen of iets dergelijks gezien, ben wel benieuwd hoe hij het doet. In de bibliotheek hebben ze bij ons voornamelijk oude vll boeken ( maan roos vis) en niet uit de Kim lijn, die ze nu op school gebruiken. En de schoolboeken krijgen ze niet mee naar huis, ze hadden wel een keer een soort woordenlijst/ samenvatting van kern 1, daarmee oefenen wij af en toe.
    Maar ik heb geen idee of het goed of slecht gaat in vergelijking met anderen en eerlijk gezegd ook geen voorstelling, hoe ze op school precies te werk gaan. Mijn zoon is wat dat betreft niet zo spraakzaam. De juf stuurde wel afgelopen week een filmpje, toen waren ze in de klas aan het lopen met hun boek in de hand en er was muziek, wanneer de muziek stopte, gingen ze allemaal tegelijk een stukje lezen in het boek. Ik heb echt geen idee, of en hoe vaak ze individueel kijkt of ze de juiste worden wel kunnen lezen.
    Ik heb het idee gekregen, dat sommige stukken klassikaal goed geoefend zijn en dat mijn zoon die snel (uit het hoofd?) kan lezen en bij andere woorden heeft hij met hakken en plakken de letters juist, maar leest dan gerust een heel ander woord, wat soms nog niet eens op het woord lijkt, wat er echt staat. Ik hoop wel dat de juf vanzelf aan de bel trekt als wij meer moeten oefenen, ze hebben inmiddels al meer nieuwe letters erbij gekregen.

    Verder vindt hij het, denk ik, wel leuk in groep 3, maar het is ook best vermoeiend. De juf heeft ze volgens mij snel aan het werk gekregen. Ik ben overblijfmoeder en soms ben ik paar minuten eerder en kan stiekem door het raam kijken, dan zitten ze allemaal rustig en keurig netjes op hun eigen plek iets in het werkboek te schrijven....dat kon ik mij aan het begin van het schooljaar echt niet voorstellen.
    Wij mogen ook alleen nog 's ochtends de klas mee in, maar dan beginnen ze nu nog met spelen of kleuren.

    Leesmoeders zijn er denk ik ook nog niet, ik zie wel af en toe een paar meisjes buiten de klas met een boek, maar of die echt lezen, of voornamelijk gezellig kletsen...geen idee, er is in elk geval niemand bij die controleer of ze "juist lezen".
     
  13. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    Dit vind ik mooi verwoord. Duidelijke uitleg - ik heb me ook afgevraagd wat het nou precies inhoudt, fijn te weten hoe of wat. Mijn zoontje leest zelf alles door elkaar - maan/zon, het is maar net welke kaft en titel hem in de bieb aanspreken op het moment dat we daar zijn om boekjes uit te zoeken. Ik vraag me wel af of ik hem "tekort" doe door hem niet alles aan te kunnen bieden (eg de bijbehorende werkboekjes) maar daar kan ik op dit moment weinig mee. Eerst hem volgend jaar maar eens laten beginnen op de basisschool.

    @TS ik zou het eens aan de juf voorleggen. Misschien is er iets gezegd door zijn vriendjes in de klas waardoor hij zo graag bij de "zon groep" wil horen?
     
  14. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.139
    276
    83
    Ik heb vanmorgen eens gevraagd aan zijn 2e juf ( die er vandaag was)
    Reactie was hij doet het geweldig.
    Omdat hij vorig jaar last van faalangst gat had willen ze hem nu nog even maan houden.
    Deze school is er idd wel veel mee bezig en erg open mee.
    Hij is inmiddels 2 maal getoetst ook als enige op zon.
    Hij is enorm gegroeid en ze zijn bang als het een keer mis zou gaan hij terug zou vallen.
     
  15. Ahava

    Ahava Fanatiek lid

    27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    @TS, zoals jij het omschrijft ligt er wel erg veel focus op het maan-zijn of zon-zijn in de klas...dan gaat het zijn doel mijns inziens voorbij. Het is gewoon een vorm van differentiatie, gelukkig leggen ze bij ons op school daar niet zoveel nadruk op. Maar ik weet dat het voor kinderen onderling soms best een dingetje kan zijn.

    Er kan nog van alles gebeuren. Onze oudste startte in de maanboekjes, maar ging na de kerstvakantie in de zonboekjes lezen en werken.
    Bij een vriendinnetje van hem gebeurde het tegenovergestelde.

    Onze middelste zit nu in groep 3, hij kon al lezen en startte daarom gelijk in de zonboekjes. Belangrijk hierbij is ook ern grote mate van zelfstandigheid om met deze materialen te kunnen werken.

    Hebben jullie geen informatieavond voor groep 3 gehad? Daar werden bij ons zulke dingen uitgelegd. Mijn advies is om even met de juf te praten en het verder los te laten, niet teveel nadruk erop, dat is zonde. Liever met plezier leren lezen!
     
  16. Ahava

    Ahava Fanatiek lid

    27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Ah, ik zie nu deze post pas. Goed dat je de juf hebt gesproken. Duidelijk verhaal toch, klinkt alsof ze er goed over nagedacht hebben!
     
  17. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.139
    276
    83
    Ja heb haar vanmorgen gesproken ;)

    Ze heeft hem ook geprobeerd te " gerust stellen"
     
  18. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Ik vraag me af wat zijn leesniveau nu dan is. Want het technisch lezen is bijna het dubbele aantal van wat moet voor zon lees ik. Hoe is zijn begrijpend lezen? Misschien vind hij het wel gewoon saai omdat hij al verder is met lezen?

    Maar werk geven dat zo makkelijk is dat hij geen fouten maakt is geen manier om van faalangst af te komen hè? Hij zal juist moet leren dat fouten maken erbij hoort en dat dat de manier is om te leren.
     
  19. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Het bevalt onze oudste zoon prima in groep 3. Maar van zon en maan heb ik nog nooit gehoord. Wordt op onze basisschool niet gehanteerd. (Mijn vriend is dinsdag naar de info-avond geweest.)
     
    one of kind vindt dit leuk.
  20. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.139
    276
    83

    Hij had goed en zeer goed uit zijn testen.
    Zijn werkjes van begrijpend lezen geen of maar 1 a 2 fouten.
    Zijn citotoets was vorig jaar erg slecht.
    Maar nu zit hij helemaal bovenaan.
    Dus vraag me ook af of hij idd vorig jaar een beetje wat heeft aangehobbeld.
    Hij zat in een enorm drukke klas en dat maakte hem erg overprikkeld.
    Hij heeft nu ook een bril en is zich bewust vooraan bij de juf gaan zitten om goed op te letten.
    De uitslag van zon was matig?
    Maar waarop dit gebaseerd werd weet ik niet.
    Hij leest nu boeken zoals dolfje weerwolfje helemaal zelf.
     

Deel Deze Pagina