Groot gezin en pleegkind ?

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door Klavertje6, 8 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Klavertje6

    Klavertje6 Actief lid

    17 feb 2016
    389
    0
    16
    NULL
    NULL
    Zijn er mensen hier die zelf een groot gezin hebben en daarnaast één of meerdere pleegkinderen hebben ?

    Wij zijn ons aan het inlezen, wat het inhoudt, wat de ervaringen zijn van anderen, eventuele valkuilen. Maar de meeste verhalen gaat over mensen zonder of met 1 / 2 kinderen.

    Wij hebben 4 kinderen (van 6 maanden tot en met 9 jaar) en ik vraag me af of dat wel te combineren is met pleegzorg.
     
  2. Leraje

    Leraje Fanatiek lid

    19 apr 2013
    4.961
    2.790
    113
  3. Gemma79

    Gemma79 Fanatiek lid

    19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Realiseer je wel dat een pleegkind invloed heeft op iedereen in het gezin, niet alleen op de opvoeders.
    Het zijn veelal kinderen met een rugzak en hebben vaak hechtingsproblematiek met veelal bijbehorende gedragsproblemen.
    Dit heeft invloed op iedereen.
    Wij hebben een pleegkind (5 jaar oud) in huis.
    Je mag me PB mocht je info willen.
     
  4. miss84

    miss84 Bekend lid

    2 okt 2013
    943
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn ouders hadden 3 eigen kinderen en wij zijn jaren lang pleeggezin geweest. Ik heb zelf nu 2 kinderen en ben zelf pleegouder,
    Je mag me pb doen voor meer info.
     
  5. Mommyplus

    Mommyplus Actief lid

    22 jul 2014
    358
    0
    16
    Hier 3 kinderen en een pleegkind. Het is heel intensief. Achteraf gezien ben ik er heel naïef ingestapt. Ondanks alle voorbereiding en cursussen. Je krijgt niet alleen een kind maar ook een heel verhaal er bij.
    En realiseer je ook dat je ruimte in je huis moet hebben. Een pleegkind moet bij de start op een eigen kamer.
    Ook vreet het heel veel tijd. Contact met ouders, pleegzorgwerker, voogd etc. etc. En....het is bij tijden heel frustrerend.
    Ik heb moeten stoppen met werken omdat het niet te combineren viel met een getraumatiseerd kind opvoeden. Dat vroeg zoveel energie.

    Maar....het heeft ook geweldig leuke kanten. Dus geen kommer en kwel hoor. Het heeft ons gezin ook verrijkt. Alleen al door alle ervaringen die we opdoen. En dat liefde voor een kind niet zit in of het uit jezelf voortkomt. Ik houd van mijn pleegkind net zo veel als van mijn eigen kinderen.

    Maar denk er wel heel goed over na of je dit echt wil. Bedenk vooral na over wat je motief is dit te doen. En denk na of je die ruimte echt kan en wil bieden aan andermans kind. Een kind met vaak een enorme rugzak.
    Ga ook na of je gezin genoeg draagkracht heeft om dit te kunnen. Hoe staan je eigen kinderen er in. Ze zijn nog erg jong lees ik.
    Ze gaan bij de pleegzorginstellingen ook niet over één nacht ijs hoor. Je krijgt een heel traject aangeboden om er echt goed achter te komen of dit is wat je wil.

    Ook is bij ons het zaadje met nadenken over pleegzorg al 10 jaar geleden geplant. Ook toen zijn we er intensief mee bezig geweest. Maar op dat moment had ik niet de ruimte om het te bieden wat nodig was. Jaren hebben de ideeën liggen verstoffen en twee jaar geleden hebben we ons toch weer aangemeld. Ik stond er toen heel anders in dan 10 jaar geleden. Had zelf ook belangrijke ontwikkelingen mee gemaakt. En en nu had ik wel de ruimte in mijn hoofd, hart en huis om te bieden wat nodig is.

    Dus het kan alle kanten op. En dat is ook juist goed.

    Succes met erover nadenken!!
     
  6. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.819
    1.673
    113
    Vrouw
    Mn schoonouders hebben 4 kinderen van henzelf en daarnaast 3 pleegkinderen... Waren noodplaatsingen maar uiteindelijk dus blijven plakken.
    1 van de jongens kon niet bij zn moeder wonen, omdat zij drugs en alcoholverslaafd was (en nog steeds is). Als baby kwam hij bij mn schoonouders en woont nu inmiddels op zichzelf. Wel begeleid, want hij heeft helaas wel iets overgehouden aan de verslavingen van moeder.
    De 2e jongen komt uit Colombia. Hij heeft inmiddels zelf een gezinnetje. Deze 2 zijn goed terecht gekomen en voor zover ik weet ook nooit voor problemen gezorgt.
    De 3e jongen is helaas een ander verhaal. Rond zn 16e sloeg hij ineeens om en werd agressief... Uiteindelijk, na wat nare voorvallen, is hij weggelopen. Hem.hebben ze nooit meer gezien.
    Dat heeft wel impact gehad op het gezin.

    7 jongens dus.. Altijd druk en gezellig als ik het zo hoor. Financieel wel pittig maar schoonouders zijn zo onwijs positief ingesteld, dat heb je wel nodig denk.
    Nu, zijn er dus 6 mannen over die allemaal een eigen gezin hebben. Met Sinterklaas, kerst, verjaardagen en weekenden weg een en al gezelligheid :) Echt enorm hecht gezin.

    Het is zeker te realiseren... Maar je hebt wel een dosis positiviteit nodig. En financieel moet t wel haalbaar zijn natuurlijk.
     
  7. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.578
    113
    Dat kan zeker wel en jullie hebben genoeg ervaring met kinderen. Wel zou ik ervoor zorgen heel duidelijke grenzen te bespreken. Wat kunnen jullie aan qua draagkracht en in combinatie met je eigen gezin ? Geef dit bij pleegzorg heel duidelijk aan (bijvoorbeeld leeftijd, gedragsstoornissen, seksueel overschrijdbaar gedrag, geslacht etc).

    Verder moet het pleegkind een eigen kamer hebben. Hebben jullie daar ruimte voor? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat jullie eigen kinderen een kamer moeten opgeven voor het pleegkind. Zeker in deze situaties is het heel belangrijk dat ieder kind in het gezin een eigen plekje heeft. Die hij ook kan afsluiten voor anderen. En waar ze (als ze wat ouder zijn) rustig kunnen leren of spelen met vriendjes. Of zich even terugtrekken.

    Bedenk je ook dat met een pleegkind veel tijd kost vanwege overleg met de voogd, de pleegzorgmedewerker, contactmomenten met ouders en misschien heeft hij/zij wel behandeling nodig. Ook kan het frustrerend zijn dat jij nergens zelf beslissingen over mag nemen. Voor alles ben je afhankelijk van de voogd.

    Ik zo in ieder geval wachten tot jullie jongste kind wat ouder is. Die heeft op dit moment nog alle tijd en aandacht nodig van jullie als ouder. Een pleegkind kost ook heel veel tijd en dat gaat nu nog ten koste van de baby in jullie gezin. Ook raden ze vaak een onderplaatsing aan (pleegkind dat qua leeftijd jonger is dan je eigen kinderen ivm concurrentie met eigen kinderen).

    En hoe hard en vervelend het ook klinkt. Je eigen kinderen dienen wel voor te gaan! Als de situatie niet meer houdbaar is. Of eigen kinderen komen in de knel door een te zware plaatsing kan het pleegkind helaas niet langer blijven. Veel pleegouders gaan veel te lang door en daarbij over hun eigen grenzen heen. Heel begrijpelijk maar soms wel schadelijk voor andere kinderen in het gezin.
     

Deel Deze Pagina