Grote hongerige baby (4 wk) - wie ervaring?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Marie85, 10 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marie85

    Marie85 Lid

    22 jan 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Hoi allen!

    Mijn zoontje is vandaag precies 4 weken. Het is een grote baby (bij geboorte 4660 gram en 56 cm). In de kraamweek ben ik gestart met flesvoeding - toen dronk hij nog netjes om de 3 uur (moesten hem ook vaak wakker maken voor de fles) en liet hij er 's nachts al wel eens 4-6 uur tussen. Maar na die eerste week begon hij zich ineens steeds vaker te melden.. wij voeden op verzoek en kwamen zo op ongeveer 8 flessen uit met daarin 120/4, soms dronk hij de fles wel leeg en soms niet. Op zich prima.

    Maar bij het consultatiebureau bleek hij vorige week 430 gram aangekomen in 1 week, dat vonden ze wel erg veel. Hij woog toen (3 wk oud) zo'n 5270. Ze gaven aan dat we moesten proberen naar 7 of zelfs 6 flessen over te gaan en meer in de fles te doen (150/5). Dat doen we en twee dagen ging het goed.. hij zat ineens op 6 flessen (dronk niet alle flessen leeg hoor).. maar sindsdien is het weer 7/8, laatst zelfs 9 flessen! Hij laat er vaak maar 2,5 uur tussen.. zo was het vannacht bijv. 23:30 u, toen 01:30, 04:00 en 07:00 u. Hij drinkt ze niet allemaal leeg, maar de meesten wel.. dus meer in de fles helpt niet.

    Je zou denken als hij zich zo snel meldt, heeft hij misschien te weinig.. maar ja als hij meer niet opdrinkt.. moet ik dan terug naar 120/4 per fles en dan de 7 flessen aanhouden? Want nu zit hij ruim over de liter elke dag. Dat is volgens mij niet goed voor de nieren?

    Anderen met een grote/hongerige baby en hoe ging dat bij jullie? Ook veel en vaak drinken?

    We hebben overigens drie weken geleden Hero Comfort voeding geprobeerd (i.v.m. krampjes en goede ervaring mee bij onze dochter), maar hij raakte helemaal verstopt door het johannesbroodpitmeel dat erin zit (krijsen van de pijn en niet meer poepen).. dus dat gaan we niet meer proberen!
     
  2. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.638
    21.132
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Doet 'ie wel lang genoeg over een fles? En wat is het dat je denkt dat hij weer honger heeft? Refluxklachten misschien? Dan willen ze de pijn wegdrinken bv.
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  3. Marie85

    Marie85 Lid

    22 jan 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Hij drinkt de flessen in ongeveer 20 minuten leeg, volgens mij gaat dat goed. Zijn signalen zijn zoeken met zijn mond, sabbelen op de handjes.. hij heeft ook wel eens gewoon zuigbehoefte, dan wil hij zijn speentje of mijn pink wel, maar bij honger echt niet.

    Hij is verder heel tevreden, geen klachten.. op af en toe wat krampjes en het dagelijkse huiluurtje na.
     
  4. Mammie79

    Mammie79 Actief lid

    28 aug 2014
    266
    81
    28
    Ik zou zeggen vaker kleinere flesjes. Waarom niet even 8-9x 90/3. Hier tot 17 maanden bv gegeven en dat mag allemaal op verzoek. Ik denk dat die kleintjes het prima zelf kunnen regelen ook met de fles.
    Je zou ook nog wat kunnen spelen met de hoeveelheden per fles varierend tussen bv 80 en max 120cc.
    Ophogen kan altijd nog naar van de grote flessen, hij is pas 4 weken.
    Succes!
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  5. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Volgens mij maakt het niet veel uit wat je doet.

    Je zat op 8 x 120 ml = 960 ml per dag

    Ze willen dat je 7 X 150 ml =1050 ml per dag ( of 6 x 150 ml = 900 ml per dag) gaat doen.

    Qua totale hoeveelheid ml zit je dus ongeveer gelijk en als je kleine het goed deed op die 8 x 120 ml dan ging ik dat lekker weer doen.

    Mijn zoon was ook zo'n hongerige (alweer bijna 12 jaar geleden), dat hebben we tot de 4 maanden kunnen schipperen, toen ging hij structureel over een liter voeding per dag. Dit hebben we toen opgelost (in overleg met cb) door Fantomalt aan zijn flessen toe te voegen. Dit is een poeder waarmee je extra calorieën aan de fles toevoegt maar niet de effecten krijgt zoals je van johannesbroodpitmeel krijgt
     
  6. Nemo1

    Nemo1 Bekend lid

    27 okt 2017
    502
    207
    43
    Vrouw
    #6 Nemo1, 11 jul 2018
    Laatst bewerkt: 11 jul 2018
    Ik vind het behoorlijk veel voor 4 weken oud, ik zou 120 aanhouden maximaal.
    Hier heb ik in het begin ook een beetje moeten puzzelen met de voedingen! Maar hier bleek het een verborgen reflux te zijn. Dus ben ik weer terug gegaan naar de basis 90+3 En echt 20 minuten over een voeding enz..

    Mijn zoontje is bijna net zo zwaar als jou zoontje 5.5 kilo en 58 cm maar hij is 3.5 maanden wat een verschillen he!
     
    Kerstbal vindt dit leuk.
  7. Ellie88

    Ellie88 Lid

    20 jul 2018
    6
    2
    3
    Vrouw
    Mag ik vragen welke voeding je gebruikt? Want hier ook een huilerige baby (6-16 uren op een dag) op Hero Comfort, maar Nutrilon was nog vele malen slechter. Ook ik heb het idee dat het aan JBPM kan liggen maar zijn ontlasting is wel normaal volgens mij (iedere dag een paar 'slangen' en zacht klei achtig.

    Wellicht kun je de honger stillen met een smallere fles en kleinere speen? (Difrax S in Dr. Brown fles). Heb ook gelezen dat sommigen zelfs prematuur spenen gebruiken tegen gulzige babys. Ben zelf ook nogal zoekende momenteel dus weet niet of je er wat aan hebt :).
     
    Kerstbal vindt dit leuk.
  8. Marie85

    Marie85 Lid

    22 jan 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Hi sorry beetje late reactie! We geven hem Nutrilon. Sinds we zijn gestopt met Hero comfort gaat het gelukkig weer goed met de ontlasting.

    We hebben overigens de dr brown fles met speen 1. Hij doet zo’n 20 min over de fles, dus dat gaat goed.

    Inmiddels is hij al 6,5 kilo met zijn 7 weken! Hij groeit als kool.. krijgt nu 6 x 150 en cb adviseer ook 5 x 180 te proberen omdat hij vaak snel weer honger heeft.. maar ik weet niet of hij nu ook regeldagen heeft of in een sprongetje zit.. hij drinkt nu heel onregelmatig en steeds de fles niet leeg. Daarover zo een nieuw topic
     
  9. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Maar het is toch niet erg als hij snel weer honger heeft? Dan geef je toch vaker kleine flesjes?
     
  10. Marie85

    Marie85 Lid

    22 jan 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Nee op zich niet, maar hij accepteert kleinere flesjes niet. Heb ik geprobeerd, maar hij wordt echt woest dan! En hij is gewoon heel huilerig en ontevreden.. dus we lopen hele dagen/avonden met hem. Als hij verder tevreden was met meer en kleinere flessen dan ok, maar hij is zit niet lekker in zijn vel.
     
  11. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Heb je wel al uitgesloten of hij krampjes/reflux heeft?
    Kindjes die pijn hebben schijnen dat te willen wegdrinken waardoor het lijkt alsof ze bijna constant honger hebben.

    Ik ben zelf vrij makkelijk, maar 180/6 adviseren bij een 7 weken oude baby....daar schrik ik echt van, vooral omdat hij al zoveel aankomt elke keer en het geen ‘normale’hoeveelheden zijn
     
  12. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar over een kleiner flesje moet hij dus óók twintig minuten doen om aan zijn zuigbehoefte te kunnen voldoen. Is dat wel het geval?
     
  13. Kleinedaantje

    21 nov 2017
    19
    7
    3
    Anders mischien overstappen op nutrilon forte. Enige wat bij mijn dochter werkten.
    Helft van de schepjes gewonen nutrilon en andere helft forte. En dan een kleine speen en vaker per dag kleine flesjes.
     
  14. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.247
    113
    Hier had ik ook een hongerige baby + zware en grote baby bij de geboorte( nog steeds, nu 8 maanden oud en +10 kilo.:oops:)

    Hij kwam vaak na 2/2,5 uur voor de volgende fles, gek werd ik er van '' want dat mocht echt niet van het CB.'' Ik ben toen overgestapt op nutrilon forte, dat werkt hier dus nog steeds niet, althans in het begin kwam hij dan na 2,5/3 uur. CB vond dat wel oké. Nu heeft hij nog steeds 4 flessen verdeeld over 5 flessen, hij drinkt nu 200/6 200/5 200/5 125/2 en 225/6 plus fruit, brood, tussendoortjes(rijstenwafel) avond eten en daarna weer fruit als toetje. Het is dus echt een hele grote eter.

    Ik zou mij er dus niet te druk om maken, je kindje heeft het gewoon nodig. Het enige waar ik even op zou letten is of hij geen Reflux heeft en daarom zoveel wilt drinken.
     
  15. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Hier 2 grote hongerige baby's (eentje is nu peuter ;) ).

    Bij geboorte 9pond en idd ook een boel honger. Bij 4wk ging ik nog niet over de liter heen denk ik, maar daar zat ook wat borstvoeding bij.
    Maar met 2mnd ging ik er wel overheen, hij kreeg 7x150cc. Hij is nu 4,5mnd en krijgt 7x180. Iedere 3u, zo goed als, ook snachts... Als je baby het nodig heeft dan denk ik dat je het gewoon moet geven. Als de de lengte maar met het gewicht blijft corresponderen toch?
     
  16. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Deze berekening klopt niet. Je pakt water ipv voeding en dat is onterecht.

    Als je 120/4 geeft geef je geen 120cc, maar 135 cc voeding.
    Als je 150/5 geeft geef je geen 150cc maar 165 cc voeding.
    Nederland hanteert het advies 1 liter, oftewel 30 schepjes. Dit is namelijk gelijk. (5 x6 is 30 en 5 x 200 cc is 1 liter)

    Dus 8 x 120/4 is 1080 cc voeding (32 schepjes)
    en 7 x 150/5 is 1155 cc voeding (35 schepjes)


    @ts.
    Kleinere flesjes zijn vaak beter. Ongeveer 20 minuten wil niet zeggen dat het genoeg is. Het advies is minimaal 15 minuten, maar beter is 20 minuten. Echter voor sommige kinderen is 25 minuten zelfs veel fijner. Juist de kindjes die hongerig zijn of reflux hebben of krampen is extra tijd veel winst. Het zou zonde zijn om dat niet te proberen.

    Ik zou, zeker gezien de leeftijd, echt wel proberen om onder de 30 schepjes te blijven. Ik weet dat de regel in be niet geld, maar met 4 weken ben je wel heel vroeg over de 30 schepjes heen.
    Soms werkt het prima als je en terug gaat in de voeding en tegelijkertijd de duur verlengt. Eventueel met extra water, dat hoef je namelijk niet als voeding te rekenen. Dus bijvoorbeeld 130/4.

    Ook kan je, als bovenstaande niet voldoende werkt, gaan nadenken over forte voeding.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina