Grote/zware baby

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door PetiteBelge, 27 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Hallo,

    Ik weet dat het geen ramp is, maar ben toch wat geschrokken en had graag jullie ervaringen gehoord...
    Ik ben momenteel bijna 27 weken zwanger en net terug van de gynaecoloog en daar bleek dat ons kindje best zwaar is. Hij weegt nu 1 kilo 80 en als hij dezelfde groeicurve aanhoudt, zal hij op 40 weken 3 kilo 800 wegen.
    Ik ben zelf mager (voor de zwangerschap 50 kilo) en eigenlijk ook nog maar ongeveer 7 kilo aangekomen (wat wel normaal is).
    Ons mannetje zou echter op '75' zitten, wat wil zeggen dat 75% van de babytjes met 27 weken lichter is en slechts 25% nog zwaarder. Niet problematisch dus, maar gezien mijn gestalte lijkt een normale geboorte al niet meer mogelijk. Tenzij hij nu wat minder snel bijkomt... Qua groei zit hij ongeveer 1 weekje voor.
    Er is bloed getrokken en morgen weet ik normaal de uitslag (mogelijk zwangerschapdiabetes?). In het ergste geval verwijst ze mij dan door naar een diëtist.

    Ik snoep wel wat meer dan voor de zwangerschap, vooal koekjes en chocolade, maar zeker niet extreem.
    Hier ga ik nu dus wel mee stoppen.
    Iemand die hetzelfde heeft of tips heeft? Wat mag ik zeker wel en zeker niet meer eten?

    Sorry voor het lange verhaal!!
    Groetjes,

    PetiteBelge
     
  2. Miss M

    Miss M Fanatiek lid

    19 mrt 2012
    2.387
    596
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Heeft de gynaecoloog gezegd dat een normale geboorte dan bijna niet mogelijk is?
    Ik ken best wat 'petite' meisjes die prima konden bevallen. Het heeft meer met je bekken te maken dacht ik.
    3500 gram is gemiddeld voor een baby dus hij zit er niet zo veel boven.

    Mijn eerste is met P95 geboren, wel wat eerder (spontaan)
    Anders hadden ze misschien ingeleid met een week of 38/39 :)
     
  3. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    @Miss M , mijn bekken zijn aan de smalle kant... Ze zei dat het niet de bedoeling is dat het een traumatische bevalling wordt voor mij.
    Hoeveel woog jouw kindje dan met P95?
    Was je kindje dan een 'luie drinker'? (want daar sprak de gyn ook van). En is hij/zij zwaar gebleven of nu een normaal gewicht?

    Alvast bedankt voor je reactie!
     
  4. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.911
    15.361
    113
    #4 Sado, 27 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2018
    Heb je al meerdere groeiecho’s gehad? Slechts 1 echo zegt namelijk erg weinig. Je kindje kan net een groeispurtje gehad hebben waardoor hij nu wat groter lijkt. De groei kan nu zomaar eventjes stilstaan waardoor hij bij een volgende echo ‘gewoon’ gemiddeld is.

    Ik moet zeggen dat ik de paniek niet zo goed begrijp, 3,8kg is helemaal niet extreem bovengemiddeld (zoals je zelf terecht zegt is zelfs 25% - oftewel 1 op de 4 - van de kindjes groter dan dit).
     
  5. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Ik kreeg tot hier toe elke 5 weken controle en echo bij de gynaecoloog. Vorige keren heeft ze er niets over gezegd, maar meen mij te herinneren dat hij altijd een paar dagen voor zat op de groei. Paniek is er niet echt hoor, maar ze ging er toch ook niet te licht over.
    Vooral het feit dat ze al sprak over een diëtist, deed mij schrikken. Temeer omdat ik zelf een lichtgewichtje ben.
    Het zal nu wat meer opgevolgd worden, over 3 weken mag ik terug gaan.
    Het kan 2 kanten uit...
     
  6. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.911
    15.361
    113
    Nu heeft de gynaecoloog er voor gestudeerd en ik niet, maar toch begrijp ik de reactie niet zo... Diëtist, why? Een paar koekjes meer of minder (zoals je zelf noemt) gaat je baby echt niet kleiner maken....
    Mij is altijd verteld dat een ‘groeiafwijking’ van anderhalve week (aan beide kanten) gewoon binnen de marge valt en dus normaal is. Daar valt je baby dus ruimschoots binnen.

    Zo liep mijn dochter ook de gehele zwangerschap zo’n twee weken voor op groei en is geboren met 3550gr (met 38 weken). Ernstige zorgen hierover zijn nooit uitgesproken door mijn gynaecoloog zowel tijdens als na de zwangerschap niet.

    Ik heb wel met 27 weken de OGTT (suikertest) gedaan, maar dit wegens andere redenen.
     
    Lara123 vindt dit leuk.
  7. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    De diëtist is enkel nodig als blijkt dat ik zwangerschapsdiabetes heb hoor. Vandaag werd mijn bloed getrokken (na het drinken van zo een flesje glucose ongeveer 1u op voorhand) en morgen zal ik hierover meer weten. Ze zei dat dit de reden kon zijn. In urine nochtans niets van suiker gevonden...
    Als de groei zo blijft, is het inderdaad niet onmiddellijk problematisch, maar het kan nog gaan stijgen en dat wil ik dus voorkomen.
     
  8. Jajo

    Jajo Fanatiek lid

    7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    Ik vind het gewicht wel mee vallen. Voor meisjes is het gemiddeld 3500 en voor jongens 3700. Het maakt niet zo veel uit hoe slank je bent. Het gaat om je bekken.
     
  9. Miss M

    Miss M Fanatiek lid

    19 mrt 2012
    2.387
    596
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Vandaar! Fijn dat ze er rekening mee houden!
    Mijn kindje woog 3575 gram, maar wel bij een termijn van 36+6.
    Ik weet niet precies wat er met 'luie drinker' bedoeld wordt, maar hij dronk na de geboorte zeer moeizaam.
    De borst redde hij niet en een flesje deed hij een uur over. Met alle trucjes om hem daar wakker bij te houden.

    Hij is nu 5,5 en een normaal gewicht. Gewoon een slanke kleuter :thumup:
     
    PetiteBelge vindt dit leuk.
  10. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.688
    2.136
    113
    Ik vind t ook vreemd dat de gyn zo reageert. Indd, die heeft er voor geleerd en ik niet. Maar mijn zoontje liep gehele zwangerschap voor. Woog 4160 gram met 40 WK precies. Dit was te groot voor mij, ik ben 1,60 m en t paste nauwelijks. Vacuümpomp en schoudertjes zat vast. Daarom word ik nu ingeleid met 38 weken. Maar 3800 gram, ik teken ervoor :) ik zou indd vragen of ze nog een aantal groeiechos willen maken, pas dan kan je een redelijke schatting maken.
     
  11. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.688
    2.136
    113
    Oohja, mijn zoontje blijft wat boven gemiddeld. Niet dik, maar gewoon algeheel wat groter dan gemiddeld. Hij eet als een dijkwerker. De borst had hij totaaaaal geen moeite mee na de geboorte, dronk prima.
     
  12. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik vind het ook wel meevallen, plus dat 1 echo niet zoveel zegt en zeker niet met deze termijn. Loopt je gyn niet op de zaken vooruit? Bij mijn zoon bleven ze maar groei echo's maken (tussen 30 en 37 weken) omdat hij op bijna 10 pond werd geschat en zijn benen 7 weken voorliepen. De gyn en ik maakten ons niet zo druk.. Misschien andere uiterste..
    Uiteindelijk werd hij spontaan met 39+4 geboren en was idd erg lang (nu nog) maar hij woog 'maar' 3965 gram en geen 5000..
    Dus vandaar dat ik zeg: misschien voorbarige conclusie met 1 echo op die termijn.

    Ik had trouwens nog geen schaafwondje, dus de bevalling viel ook wel mee :D
     
  13. HvO

    HvO Niet meer actief

    #13 HvO, 27 mrt 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 mrt 2018
    Het is mijn eerste kindje maar vind het ook beetje voorbarig(?). Hier wordt de kleine geschat op 3500-3800 en mijn VK geeft aan dat dat een redelijk normaal gewicht is. Ben zelf ook aan de kleine kant (1.60) maar ook daar heeft ze nooit wat over gezegd.

    Ik zou sowieso nu niet gaan “dieeten” om alleen maar te voorkomen dat de kleine “groeit”. :eek:

    Als er daadwerkelijk sprake is van zwangerschapssuiker wordt het een ander verhaal. Maar dan helpt de diëtiste daarbij.

    Mijn kleine smalle omaatje (1.55m) heeft overigens meerdere 10/11-ponders gebaard zonder kleerscheuren.:| (Dooddoener I know. :roflmao:)
     
    Lara123 en Sado vinden dit leuk.
  14. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.617
    3.990
    113
    Hier 2 baby's van >P97.
    maar dit waren kindjes van 4400 (met 40.0 weken) en 4200 gram (met 39.2) (bij mij 1x spoedkeizersnede door de ligging van kindje, en een geplande keizersnede omdat de tweede dus weer groot werd)
    Dat is een stuk groter dan de 3800 gram waar ze bij jouw op rekenen, het is goed dat ze het verder in de gaten houden. dan kunnen ze erop anticiperen als het eenmaal zo ver is dat de bevalling nadert.
    Ook wat extra aandacht met een paar extra groei echo's om het in de gaten te houden. wat andere al zeggen het is een moment opname. en 1 echo zegt dan niet zoveel. ook is het zo dat een meting met een paar mm verschil in de echo interpretatie al een groot effect op het gewicht/lengte van je kindje kan hebben.

    overigens zijn mijn kinderen het eerste jaar boven de normal curve geweest maar daarna steeds meer naar de normale lijn gegaan. borstvoeding ging bij ons niet, maar dit had een andere oorzaak. uit de flesjes werd gulzig gedronken.
     
  15. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.911
    15.361
    113
    Vooral dit ja....
     
  16. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Denk dat dit ook vooral haar grootste zorg is! Morgen zal ik normaal meer weten.
     
  17. Katenhond

    Katenhond Fanatiek lid

    14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Hoe weet je dat je bekken smal is? Dat kun je vaak enkel via nader onderzoek beoordelen, het heeft nml alleszins weinig met de buitenkant te maken maar juist met de breedte tussen je bekken. Je kunt breder gebouwd zijn maar een krappe bekken doorgang hebben en andersom.

    Verder wens ik je een fijne zwangerschap!
    Misschien verschilt protocol in Be met NL? En het is mijn ervaring dat de ene medicus veel vlotter medicaliseert dan de andere.
     
  18. Miss M

    Miss M Fanatiek lid

    19 mrt 2012
    2.387
    596
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Overigens kwam dat moeizame drinken door de randprematuriteit en niet door het gewicht ;)
     
  19. blessings

    blessings Fanatiek lid

    7 dec 2015
    1.079
    1.538
    113
    Vrouw
    Ik zou me ook zeker geen zorgen maken hoor! Ik ben ook heel smal (ben wel heel lang, dus misschien heb ik in verhouding daardoor wel een breder bekken dan jou), maar ik ben "gewoon" vaginaal bevallen, zonder medisch ingrijpen van een kindje van 4500 gram met 40+3, terwijl ze dachten dat hij rond de 3500gr zou zijn.
    Denk maar zo; alleen maar fijn dat ze het allemaal nauwlettend in de gaten houden, dan hoef jij je er verder niet druk om te maken ;)
     
    PetiteBelge vindt dit leuk.
  20. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.866
    7.809
    113
    Amsterdam
    Ik zou me geen zorgen maken hoor. Wat ook nog zo is dat je van tevoren totaal niet kan beoordelen of je bekken te smal is. Dus snap ook niet dat dat nu mogelijk geopperd wordt. Er is namelijk heel wat onderzoek naar gedaan en dit bleek juist absoluut niet te voorspellen. Je weet dit pas letterlijk wanneer je aan het bevallen is. En klein van stuk zegt ook echt helemaal niks etc iemand die lang is kan ook een smal bekken hebben.

    Dus vooral geen zorgen en ook wat hierboven is gezegd 3800 gr valt echt heel erg mee.
     

Deel Deze Pagina