-H achter de naam

Discussie in 'Babynamen' gestart door K00, 19 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. K00

    K00 Niet meer actief

    Hoi Dames,

    Ik heb even een vraagje. Wij zijn niet zwanger (over een tijdje hopelijk wel), maar hebben het wel eens over meisjesnamen. Namen als Hanna, Sara en Nora vinden we erg mooi.
    Mijn man twijfelt echter aan deze namen, omdat hij vindt dat een naam zo geschreven moet worden als dat hij uitgesproken moet worden en dat er geen twijfel over mag zijn.
    (Namen als Bobbi/ie/y, Loïs, Lynn/Finn/Senn vallen dus af.

    Maar goed, ook achter de -A namen wordt vaak een -H geschreven.
    Weet iemand waar dat vandaan komt? Is het net wat je mooi vindt? Want ik kan me niet indenken dat het taalkundig of uitspraak technisch nog iets toevoegt?

    Ben gewoon nieuwsgierig :)
    (en ik zoek iets om hem te overtuigen van Hanna (maakt me werkelijk waar niet uit of we het met H of zonder h schrijven haha)
     
  2. Tord

    Tord VIP lid

    26 okt 2009
    7.304
    298
    83
    Ik spreek de A korter of langer uit, als er wel of geen H achterstaat.
    Dus (overdreven) Hannaa en Hannah.
     
    K00 vindt dit leuk.
  3. indy22

    indy22 Fanatiek lid

    20 okt 2012
    1.829
    25
    38
    Geen idee waar het vandaan komt eigenlijk.

    Ik houd net als je man wel van namen die geschreven worden zoals je ze uitspreekt. We zijn ooit op vakantie verliefd geworden op de naam Myrrh maar mocht er ooit een dochter komen die zo heet gaat het toch echt geschreven worden als Mirre bijv.

    Ben dan ook een groot voorstander van Sara en Nora (ipv sarah en norah). Maar zou gek genoeg dan weer wel voor Hannah gaan. (misschien omdat ie dan zo fijn omkeerbaar is?)
    Ik maak in uitspraak overigens geen onderscheid tussen sara en sarah (de kindjes die bij mij op school hebben gezeten en een van die namen hadden spraken het ook allemaal precies hetzelfde uit). Dus ik denk dat het meer gaat om wat jij mooi op papier vind staan.
     
  4. In your eyes

    In your eyes Niet meer actief

    Ik ben juist een groot voorstander van de h. Geeft de naam meer sfeer, vind Hanna en Sara snel wat boers of hard klinken. Hannah en Sarah een stuk zachter.

    Daarnaast is het bij sommige namen ook de originele spelling en daar hou ik wel van.
     
    Belle22 en Leed vinden dit leuk.
  5. K00

    K00 Niet meer actief

    Ik deel de mening mbt Hannah, maar dat komt er zeker niet door haha.
    De naam Hanna wordt wel vaker gegeven dan Hanna, maar ook die is gegeven afgelopen jaar. Nora met H vind ik er dan weer heel gek uit zien....

    Overigens heet onze zoon Rens.. .En ik heb ooit de vraag gehad of je dat met een S of een Z op het eind schrijft ... ( en dan denk je toch een hele normale naam gekozen te hebben)

    Bedankt voor het meedenken :)
     
  6. Besco

    Besco Fanatiek lid

    2 jun 2016
    1.154
    999
    113
    Hannah en Sarah hoort mijn inziens met een H, geen idee waarom hoor! En Nora dan weer zonder.
     
    Louloute vindt dit leuk.
  7. K00

    K00 Niet meer actief

    Dat vraag ik me dus af. Ik ben aan het zoeken geweest en het schijnt dat Hanna een Finse naam is en zo geschreven wordt.
    In de Engelse taal is een -H gebruikelijk, en ook vanuit het jodendom.
    Maar hoe weet ik nou wat de originele spelling is?
     
  8. Nimue

    Nimue Niet meer actief

    Eens. Ik zal voor de meest voorkomende schrijfwijze zou kiezen. Al vind ik sara (meest voorkomende schrijfwijze) minder mooi staan dan Sarah
     
  9. In your eyes

    In your eyes Niet meer actief

    Dat is inderdaad een lastige, bij sommige namen is het een stuk duidelijker. ;)
     
  10. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind bij Hannah de extra H wel mooi. Palindroom. Ik mis hem als hij er niet achter staat. Terwijl ik zowel Hannah, Hanna als Hana ken.

    Bij Nora(h) en Sara(h) maakt het me niet uit.

    Ergens anders staat een namentopic over Judit. Daar mis ik de h ook echt.
     
  11. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Ik vind zonder 'h' het mooist. Heb zelf ook een naam uit jouw rijtje, geschreven zonder H.

    Heel leuk trouwens, Hanna!
     
  12. Ocean83

    Ocean83 Bekend lid

    13 mei 2015
    731
    82
    28
    Ik vind het mooier zonder 'h' erachter, vind vooral Hanna erg leuk!
     
  13. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.645
    1.286
    113
    Ik denk dat het met de oorsprong van de namen te maken heeft. Voor zover ik mijn godsdienst/geschiedenis kennis gaat zijn Hannah en Sarah Hebreeuwse namen. Daar werd vroeger geen klinker geschreven. Dus Hnnh en Srh. Als de 'h' er dan niet achter staat kan het ook Hann en Saar zijn bij wijze van. Door de laatste 'h' is het duidelijk dat er nog een klinker tussen komt.

    Nora weet ik niet zo goed. Ik denk dat die wat moderner is of uit een andere taal (Eleonora is meen ik Grieks of Latijns) en dat werd anders geschreven. Denk dat het daar meer een kwestie van smaak is.
     
    Manque en In your eyes vinden dit leuk.
  14. Anoukskie

    Anoukskie Fanatiek lid

    18 okt 2016
    2.402
    844
    113
    Ik vind bij zowel Sarah en Hannah de naam met h mooier!
    Bij Leah vind ik dat overigens ook.

    Nora vind ik zonder h weer veel mooier.
    Maar waar dat vandaan komt weet ik niet zo goed!

    Sarah en Hannah staan beide op mijn lijst als ik een dochter mag krijgen.
     
  15. maansneeuw

    maansneeuw VIP lid

    14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Hannah komt van het Hebreeuwse Channah en ook Sarah is Hebreeuws. Daar is het van afgeleid. Ik denk dat het naar bijvoorbeeld Scandinavië is overgewaaid op klank (hebben dan met handelen of door reizigers bijvoorbeeld de naam gehoord in vertellingen o.i.d.) en dat zij dan eerder fonetisch schreven en de h niet erachter zetten. Zoiets, lijkt me.
    Hoewel Nora dan weer wel de oorspronkelijke versie is, en Norah een variant, maar dat is dan ook niet Hebreeuws en komt oorspronkelijk van Honora of Eleanor / Eleonora / Aliénor en daar zit dan weer allemaal geen h achter.

    Bij -ah neig ik trouwens meer naar de ah-klank en bij -a naar aa. Dus hannah of hannaa. saarah of saaraa, noorah of nooraa.
     
    K00 vindt dit leuk.
  16. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Dit!
     
  17. dreumesje

    dreumesje VIP lid

    7 jan 2014
    7.315
    1.782
    113
    Vrouw
    Bij Norah en Hannah vind de H mooier dan bij Sara
     
  18. Aries

    Aries Niet meer actief

    Ik vind de -h een naam vaak een wat internationaler karakter geven, dat is voor mij een pre. Zonder -h staat het voor mij wat Hollandser. Maar heel persoonlijk wat je mooier vindt, het kan allebei prima.
     
  19. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.411
    4.732
    113
    Ik vind zonder -h het mooist. Dus Hanna, Sara, Nora etc. Staat gewoon iets 'vlotter' vind ik.
     
  20. Eva123

    Eva123 Actief lid

    9 apr 2013
    129
    15
    18
    Het heeft volgens mij ook met de oorsprong te maken. Ik vind het zonder H meestal mooier. Wij hebben een F.aya en een N.ora, allebei bewust zonder H. Vooral om hoe het op papier staat hoor, want ik zou het niet anders uitspreken met een H erachter.
     

Deel Deze Pagina