Haakje op de slaapkamerdeur ja/nee?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Danabelle, 29 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bri

    Bri Niet meer actief

    Ik zou geen haakje doen, puur omdat ik het een gek idee vind om m'n kind op te sluiten. Dat heeft niets met brandgevaar of zo te maken.

    Maar goed, mijn oudste is niet zo'n enorme klimtijger en liet (en laat) zich wel tegenhouden door een traphekje. Hij mag gewoon op zijn eigen verdieping (hij en z'n zusje slapen op 2 hoog, wij op 1 hoog) rondlopen. Sterker nog: hij mag nu ook zelf de trap af komen, het hekje staat open. Maar hij is ook al bijna 3, dat is wat anders dan de dochter van TS.

    Ik zou goed gaan oefenen met achteruit de trap af gaan. En dan toch het hekje voorlopig nog maar dicht. al moet ik er niet aan denken dat ze erover zou klimmen....
     
  2. Storm

    Storm Niet meer actief

    Ik zou wel voor een haakje gaan. Als je kind uit bed kan klimmen en vervolgens ook nog eens over het traphekje kan klimmen lijkt me een haakje veiliger dan het risico nemen om je kind van over het hekje naar beneden te laten stuiteren. Dat gevaar is mijns inziens reëler dan brand en niet uit de kamer kunnen komen. Wat anderen ook zeggen, een kind van 20 maanden komt misschien wel helemaal niet zelf uit zijn of haar kamer als er brand is.
    Mijn broertje heeft ook een haakje op de deur gehad omdat hij elke nacht bij mijn ouders in bed kroop en mijn ouders daar een beetje gek van werden.
    2 nachten is het nodig geweest en daarna was het klaar. Hij kwam uit bed, kon zijn kamer niet uit en ging weer in bed. Hij heeft het nadien niet weer geprobeerd en binnen twee weken was het haakje overbodig.
    Ik zou trouwens het traphekje ook niet meer veilig vinden als je kind er overheen dreigt te klimmen.
     
  3. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Volgens mij bedoelt ze dat ook met opengebroken... Een flinke duw met je schouder en zo'n haakje ligt eruit. En dat lijkt mij ook de verstandigste keuze, je wil ook niet meemaken dat je kindje beneden ligt omdat jij nog lekker lag te slapen...

    Overigens had de moeder van een vriendinnetje van mij zo'n winkelbelletje op de deur gemaakt bij mijn vriendinnetje. Je weet wel, zo'n ouderwets belletje waar de deur tegenaan komt als je hem opendoet. Werkte als een tierelier en vast goedkoper dan een alarm... ;)
     
  4. mamavanmeisje

    mamavanmeisje Fanatiek lid

    17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Wat dacht je van een belletje?

    Zo kun je via de babyfoon horen of je kindje de deur uit gaat.
     
  5. knor

    knor Fanatiek lid

    4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    Heb niet alles gelezen... Ik zou geen slotje op de deur doen. Het idee alleen al dat je kindje dan opgeloten zit....
     
  6. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    even een gedachte hardop. mag je een kind wettelijk gezien wel opsluiten op zijn kamer? dat vraag ik me eigenlijk af. (ik zou zelf namelijk helemaal gek worden mocht iemand de deur van buitenaf dicht hebben gedaan en ik er niet uit kunnen.) ik zou dat mijn kinderen nooit moedwillig aandoen, hier dus geen slotjes, haakjes, of wat dan ook.

    je mag een kind wettelijk gezien ook niet alleen thuis laten als het niet voor zichzelf kan zorgen en dat doen ook legio mensen. ze gaan dan ook voorbij aan het feit dat het gewoon strafbaar is.(en al helemaal als er iets gebeurd)
     
  7. ikkelies10

    ikkelies10 Fanatiek lid

    31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    ik heb bij mijn dochter een kettinkje op haar deur,.
    dus zei kan der deur een klein stukje open maken.

    het is hier een beetje kiezen uit 2 kwaden hier.
    dochter heeft de slaapkamer het dichtst bij voordeur,( appartement) deze kan beneden op slot,maar die kan me dochter openmaken. en de voordeur met de sleutel op slot doen durf ik niet, want als ik hem erin laat zitten krijgt ze hem ook open,
    en de deur op slot draaien en de sleutel wegleggen durf ik niet.

    dus het is of een haakje op haar deur, of het risico dat ze midden in de nacht naar buiten toe loopt ( op 3 hoog met een open brandtrap naast ons)
     
  8. Danabelle

    Danabelle Fanatiek lid

    3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    @ Blup, ja, en als mijn kind dus haar kamer uitbanjert, over het traphek klimt en gewond raakt door een val van de trap krijg ik ook (ten minste!) Jeugdzorg op mijn dak denk ik, dan is dat ongetwijfeld weer nalatigheid en dat is toch ook strafbaar?
     
  9. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    je had ook een hoger traphekje aan kunnen schaffen dan. die zijn op internet verkrijgbaar.
     
  10. Danabelle

    Danabelle Fanatiek lid

    3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Ja, dan klimt ze wel over de balustrade, of ze klimt op een stoel, of, of.. etc. Je kunt nooit alles voorkomen, en dat betekent niet dat je een slechte moeder bent of meteen maar strafrechtelijk vervolgd moet worden ofzo.
     
  11. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    ieder zijn ding. niet mijn keus, bij de andere 2 ook nooit gedaan.

    ik vroeg het me gewoon af hoe dat strafrecherlijk zat da's alles.
     
  12. Sterre82

    Sterre82 VIP lid

    23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Als ik moest kiezen tussen het risico van een brand of dat mijn kindje over het traphekje naar beneden kan vallen dan was mijn keuze snel gemaakt... een haakje erop.

    Dat strafrechterlijk vervolgen gaat wel erg ver hoor. Dan zou je je kind in de auto ook niet vast mogen maken want als je te water raakt kan die zichzelf ook niet los maken.
     
  13. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.494
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Je sluit je kind ook op in z'n kamer als je het in z'n bedje zet waar het niet uit kan. Of als je de klinken van de deuren omhoog zet. Dus ja ik denk dat het mag, en ik denk dat niet vergelijkbaar is met het thuislaten van je kinderen.
     
  14. Elegance

    Elegance VIP lid

    13 nov 2008
    5.478
    2
    38
    ik zou niet voor haakjes kiezen, ivm brandveiligheid. Toen ik nog met jeugdigen werkte met gedragsproblemen (4-12 jr) waren er ook ouders die voor deze oplossing kozen. Het is ieders eigen keuze, als je de risico's maar kent.. Op het internaat waar ik werkte was het iig strikt verboden..

    Persoonlijk vind ik dat je misschien wat speelgoed van haar kamer moet afhalen waar ze op kan klimmen om er zo overheen te kunnen komen.. en ik zou met haar gaan oefenen overdag zodat ze weet dat het fout is als ze eroverheen klimt.. ze zal het toch moeten leren dat dat gewoon niet kan en mag...

    en haar zeker belonen als ze op haar kamertje blijft met bv het deurhekje dicht.. beloon haar smorgens als ze het goed gedaan heeft bv..

    heel veel succes!
     
  15. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    bij ons was het ook strikt verboden op het internaat waar ik vroeger zat elegance. ook op last van de politie en brandweer. wij mochten nooit onze deuren op slot hebben. alleen die van badkamers en wc's.
     
  16. Loesie1982

    Loesie1982 VIP lid

    25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Ik snap iets niet...

    Er zijn meiden die de hele tijd beginnen over de brandveiligheid enz, maar een meisje van nog geen 2 bedenkt zichzelf toch niet als er brand is dat ze van haar kamertje afmoet?!

    En als je haar er zelf uit wil halen als er brand is, dan is dat haakje zo te vinden en anders met een flinke duw tegen de deur kapot te breken...

    Daarbij komt, dat TS moet kiezen tussen elke dag het gevaar van een klimmend meisje, dus de kans dat ze over traphekjes of weet ik al wat niet meer klimt, of het gevaar dat er brand uitbreekt, wat dus niet dagelijks gebeurt.

    Ik ken een verhaal van 2 kindjes, waarvan de oudste naar de slaapkamer van de jongste ging en zelf in het wiegje wilde liggen, dus de baby eruit heeft 'gegooid'...(baby heeft het wel overleefd) maar die ouders hebben nu daar een haakje voor gemaakt op de slaapkamer van de oudste, zodat hij niet ongemerkt naar zijn broertje kan...

    Dus een haakje lijkt mij geen stafbaar feit!

    En kinderen van 4-12jr kun je toch veel beter uitleggen wat de gevaren zijn dan zo'n klein meisje!
    Vind het nog al wat om haar dan te vergelijken met ouders van kinderen met gedragsproblemen!
    Dit kindje ziet de gevaren toch niet, dat is heel wat anders!
     
  17. Danabelle

    Danabelle Fanatiek lid

    3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Ha dames,
    Ik wist niet dat mijn vraag zulke discussies los zou maken zeg! W.b. het internaat waar jullie over schrijven: iemand schreef over kinderen met gedragsproblemen, kinderen van vier jaar en ouder. Mijn dochtertje is nog geen twee en heeft geen gedragsproblemen hoor! Dus is dat niet appels met peren vergelijken..? En ja, natuurlijk leer ik dochter dat ze niet zomaar overal op en over mag klimmen! Maar ze is ondernemend en, zoals de meeste kinderen denk ik, ook wel eens ondeugend. En ik weet dat ze over het traphek heen kan klimmen, ze heeft het wel eens voorgedaan (dat was van beneden naar boven), dus ik schat zo in dat ze het 'zomaar' zou doen, al wéét ze wel dat het niet mag.
    En ik stelde mijn vraag over het haakje, omdat ik idd hier eens op de site had gelezen dat dat 'gevaarlijk' zou kunnen zijn ivm brand. Maar de kans op brand acht ik kleiner dan de kans dat dochter gevaarlijke toeren uit gaat halen bij de trap. Ik heb dus mijn keus gemaakt en een haakje klaarliggen, manlief gaat het zondag op dochter's kamerdeur schroeven. Gewoon zo'n windhaakje.
    Overigens is het níet zo dat dochter élke dag of nacht gevaarlijke toeren uithaalt als ze uit haar bedje komt hoor! Ze weet dat ze eigenlijk in haar bedje, of tenminste op haar kamertje, moet blijven als ze wakker is en dat ze ons dan moet roepen. Meestal gaat dat goed, maar die keren dat ik haar bij toeval op de overloop 'betrapte' (want haar niet gehoord had) was ik toch niet blij!
     
  18. Roes

    Roes Fanatiek lid

    9 okt 2009
    1.791
    0
    0
    woonbeg voor jongeren met een verst beperking
    Gelderland
    klopt omdat het hier gaat om een instelling en die zijn wettelijk aantal dingen verplicht rondom veiligheid ed, is hier niet mee te vergelijken.
    Naar mijn inziens hoeft men niet heel lang op school gezeten te hebben om dit zelf te kunnen bedenken (lijkt mij...)

    Mijn zus heeft vroeger het haakje op de deur gedaan zonder dat mijn moeder dit door had..ze was op een stoel geklommen zodoende kwam ze erbij...op zich is er niets gebeurd maar mss wel handig om hier goed naar te kijken als er meerdere kids in huis zijn...
     

Deel Deze Pagina