Halfvolle melk vs opvolg/dreumesmelk

Discussie in 'Voeding' gestart door GDuif, 15 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GDuif

    GDuif Bekend lid

    22 mei 2016
    940
    170
    43
    Hoi!

    Ons meisje wordt bijna 1 jaar en ik weet dat ze vanaf dan ook gewone melk mogen hebben. Maar zitten daar niet veel minder voedingsstoffen in? Wij hebben een heel klein meisje ( 7500 gram met ruim 11 maanden, volgt wel haar lijntje) en eten is soms wel wat gedoe.

    Ze krijgt nu nog drie flessen opvolgmelk waarvan 1 papfles. Ik zou dan als eerste de fles na de lunch willen vervangen door gewone halfvolle melk. Maar mijn vraag is of dat qua voedingsstoffen niet heel erg scheelt.
     
  2. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Ik zou dan kiezen voor volle melk i.p.v. halfvolle melk, zo te horen kan ze dat prima gebruiken!
    Doorgaans hebben kinderen na 1 jaar geen opvolgmelk meer nodig vanwege de voedingsstoffen. Echter, als ze klein en licht is zou ik dus wel kiezen voor de volle producten of bijv. griekse yoghurt en roomboter op haar boterham.
     
    GDuif vindt dit leuk.
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.910
    3.328
    113
    Ik zou ook voor volle melk gaan. Die vetten hebben kinderen nodig om te groeien.
    De adviezen voor volwassenen en kinderen worden nog wel eens door elkaar gehaald.
     
    GDuif vindt dit leuk.
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Sowieso zitten in halfvolle melk te weinig vetten voor een kind in volle ontwikkeling.

    Verder is het beleid anders in België tov Nederland: hier in België wordt groeimelk aangeraden. Niet alleen omwille van meer vitamines en mineralen, maar vooral omdat er minder eiwitten in zitten, en dat is belangrijk voor de nieren. Maar in Nederland worden dan weer strikte maxima qua hoeveelheid zuivel opgelegd, en dat is hier dan weer niet.

    Geraak je er nog wijs uit?:)
     
    Blijdorp en GDuif vinden dit leuk.
  5. PBV

    PBV Fanatiek lid

    6 feb 2018
    1.765
    1.321
    113
    Vrouw
    In het westen
    Mijn zoontje krijgt nog steeds opvolg peutermelk voor het slapen gaan en smorgens yogurtdrink.

    Toen hij 1 was kreeg hij ook gewoon opvolgmelk. Volgens het cb kan het geen kwaad. Volgens mij deed ik hetzelfde wat jij nu ook doet.
    Ik zou gewoon lekker doorgeven.
     
    GDuif vindt dit leuk.
  6. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Nu ben ik absoluut geen fan van opvolgmelk. Ik vind het geldklopperij.
    Maar je zou het nog kunnen combineren? Dus bijvoorbeeld 's ochtends bordje pap met opvolmelk en dan bij de lunch een bekertje volle melk.
     
    Hopsatee en GDuif vinden dit leuk.
  7. GDuif

    GDuif Bekend lid

    22 mei 2016
    940
    170
    43
    Ja, ik wil het dan inderdaad in fases gaan aanbieden. Eerst de lunchfles vervangen, daarna de ochtendpap en als laatste pas de fles voor het slapen gaan. Ben alleen bang dat ze teveel voedingsstoffen gaat missen als ik flessen ga vervangen door gewone melk.
     
  8. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    In principe is het de bedoeling dat de kinderen na 1 jaar hun voedingsstoffen gewoon uit een gezonde en gevarieerde voeding halen, opvolgmelk voegt dan in feite niet zo heel veel meer toe. Behalve een voller gevoel waardoor er minder gegeten wordt.
     
    Jessi79 en GDuif vinden dit leuk.
  9. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Het overstappen is ook een beetje spannend, vond ik.
    Mij is wel uitgelegd dat ze rond 1 jaar echt in staat zijn om voldoende voedingsstoffen uit het vaste voedsel te halen, mits je je kleintje gezond en gevarieerd eten aanbiedt.

    Als je je zorgen maakt over haar gewicht dan mag je dus volle producten aanbieden, koken in roomboter, en roomboter op haar broodje smeren.

    Wat hier gebeurde toen hij geen enkele fles meer kreeg en dus ook geen opvolgmelk, is dat hij veel meer begon te eten.
     
    GDuif vindt dit leuk.
  10. Ocean83

    Ocean83 Bekend lid

    13 mei 2015
    731
    82
    28
    Wij hebben ervoor gekozen om met 1 jaar over te gaan op volle melk. Ze aten beiden vrij goed, dus vonden we opvolgmelk of dreumesmelk niet nodig. Als je denk dat ze wat extra’s kan gebruiken, kun je ook nog even opvolgmelk blijven geven. Je hoeft niet gelijk op de verjaardag te gaan afbouwen ;) en je kunt ook eerst 1 fles vervangen en dan over een paar maand de volgende.
     
    GDuif vindt dit leuk.
  11. GDuif

    GDuif Bekend lid

    22 mei 2016
    940
    170
    43
    Denk dat we het zo gaan doen. Het eten gaat nu sinds twee weken echt wel beter nadat ze echt maandenlang snotverkouden is geweest, maar tis een kleine eter en zal dat ook wel blijven. Roomboter op brood etc doen we al, eten we zelf ook. :)
     
  12. GDuif

    GDuif Bekend lid

    22 mei 2016
    940
    170
    43
    Dat hoop ik ook! Dat dat gebeurt. Ik ga wel in stapjes afbouwen.
     
  13. GDuif

    GDuif Bekend lid

    22 mei 2016
    940
    170
    43
    Ow ja, nog een vraag. Men zegt dan: bij de lunch krijgen ze een bekertje melk. Hoeveel is dat dan en in wat voor beker? Ze drinkt water uit een rietjesbeker maar dat zijn geen enorme hoeveelheden. Gedurende de dag wat slokjes.
     
  14. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Hoeft niet perse hoor, zolang ze maar rond de 300ml zuivel per dag krijgt.
    Mag ook yoghurt, karnemelk en kaas wordt ook meegerekend.

    Als hij hier bij de lunch koemelk krijgt dan krijgt hij 150cc. Hij laat soms een klein laagje staan, maar daar let ik niet zo op.
    Hij drinkt het uit een rietjesbeker
     
    GDuif vindt dit leuk.
  15. Ocean83

    Ocean83 Bekend lid

    13 mei 2015
    731
    82
    28
    Ik geef de volle melk vanaf het begin in de rietjesbeker. Niet veel bij de lunch, zo’n 100 ml, omdat hij ook al melk door zijn pap krijgt ‘s ochtends en yoghurt als toetje ‘s avonds.
    Ze gaat vanzelf meer drinken uit de rietjesbeker!
     
  16. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Hier ook een slechte eter. Wij zijn de poedermelk gaan afbouwen en zitten nu op gewone melk en misschien is het toeval maar hij eet sinds deze week enorm goed.
     
    GDuif vindt dit leuk.
  17. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Gewoon een klein laagje in een open beker, dan is het niet zo`n bende als het omgaat.
    Zo doe ik het nog, peuter is 26 maanden. (trouwens nooit kv gehad, maar voor de hoeveelheden). Altijd volle producten aangeboden, zijn veel minder bewerkt en kinderen hebben de vetten nodig voor de groei.
     
  18. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Wij hebben (foei foei) de flesvoeding al twee weken vervangen door volle melk. Door een buikvirus kwam alle flesvoeding eruit. Volgens de ha omdat dat echt zwaar op de maag valt. Zij raadde aan het te vervangen door gewone melk. Dat bleef goed binnen en daarom zijn we niet meer teruggegaan.

    Oh en we kiezen voor volle melk (weer foei foei van cb) omdat we dat zelf ook drinken. Ben geen fan van light producten.
     
    Adrianna en GDuif vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina