handenweigeraar in beroep tegen afwijzing

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Amfy, 21 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    Novum) - De orthodoxe moslim die geen baan kreeg bij de gemeente Rotterdam omdat hij weigert vrouwen een hand te geven, gaat in hoger beroep. De rechter bepaalde twee weken geleden dat de gemeente de man terecht niet heeft aangenomen. Hij vindt echter dat zijn weigering handen te geven valt onder de godsdienstvrijheid, zei hij donderdagochtend op Radio 1.

    In 2005 solliciteerde de man naar een functie als klantmanager bij de Rotterdamse dienst sociale zaken en werkgelegenheid. Hierbij weigerde hij een vrouw van de personeelsafdeling een hand te geven. Zij gaf later aan dat als de man haar wel de hand had geschud, hij de baan had gekregen.

    De Commissie Gelijke Behandeling oordeelde eerder dat de gemeente de moslim niet had mogen weigeren op grond van zijn orthodoxe kleding en zijn weigering vrouwen de hand te schudden.

    De Rotterdamse rechtbank heeft er begrip voor dat de gemeente geen klantmanager wil die onderscheid maakt tussen mannen of vrouwen. De gemeente zou er volgens de rechter voor kunnen kiezen om voor te schrijven dat klantmanagers niemand meer de hand schudden. Ook dan is er immers geen onderscheid tussen man en vrouw. Echter, de rechter vindt dat het schudden van de hand in Nederland een gebruikelijke vorm van begroeting is en dat het weigeren van een hand als onbeleefd of kwetsend kan worden ervaren.

    Bron: http://binnenland.nieuws.nl/523805/Hand ... _afwijzing





    wat vinden jullie hier van.ik vind wel dat ze gelijk hebben wat ik zou het ook echt erg vinden als ik geen hand zou krijgen ter kennis maken
     
  2. Arendskelk

    Arendskelk Niet meer actief

    Tja, als je allergisch voor katten bent ga je toch ook niet in een dierenasiel werken? Over die hele handschudderij gaat ik mijn mond maar niet openen, dan zit er binnen de kortste keren een slot op dit topic.. :rolleyes:
     
  3. Annalise74

    Annalise74 Fanatiek lid

    6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Hahaha Flientje... dat is ook mijn gedachte, maar ik ga er toch iets over zeggen:

    Iedereen moet doen wat hij zelf wil! Als die man een vrouw geen hand wil schudden, moet hij dat lekker niet doen. Iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt. Wie ben ik om daar iets van te zeggen?!

    MAAR we leven in Nederland, de meerderheid van de bevolking schud elkaar de hand. Als je hier wilt wonen, hoor je je aan te passen aan de gebruiken van het land. En doe je dat niet.... moet je helemaal zelf weten, maar als je dan die baan niet krijgt..... ga dan niet lopen zeuren!
     
  4. San79

    San79 Fanatiek lid

    10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Eens :D
    Prima als je geen handen wilt schudden met een vrouw. Maar in een publieke functie of bij een overheidsfunctie kan dat niet.
    En over zijn orthodoxe kleding: prima, vooral dragen als je je daar goed in voelt. Maar wederom niet in een publieke functie of bij de overheid. Als ik er uit wil zien als een skinhead kan ik zulke functies ook wel op m´n buik schrijven, en terecht.
     
  5. Siem

    Siem Actief lid

    7 apr 2007
    399
    0
    0
    snap heel goed dat hij niet is aangenomen.. hij moet zich gewoon aanpassen!
     
  6. Maud77

    Maud77 Fanatiek lid

    27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Als we ons zouden aflebberen bij wijze van begroeting zou ik hem wel kunnen begrijpen,maar we schudden gewoon de hand...
    In zo`n functie is dat onvermijdelijk en bovendien vind ik het zeer klant-onvriendelijk als meneer dat niet zou doen.
    Verder hou ik ook mijn mond want het topic verloopt zeer netjes
    ;)
     
  7. Arendskelk

    Arendskelk Niet meer actief

    Oké, ik probeer het ook even heel netjes te formuleren. Ik ben persoonlijk van mening dat mensen mensen zijn. Of ze nou blank, getint of paars zijn, of ze nou wel of geen religie aanhangen. Of ze nou een lange baard, oorbellen, pierings, hoofddoek, evakostuum, skinny jeans, een toga, een pij of grasrokje dragen. Of het een man of vrouw is, ik maak daarin geen onderscheid. En ik heb erg veel moeite mee dat er blijkbaar mensen zijn die vinden dat een ander 'soort' ondergeschikt zou moeten zijn aan hen. Wat ik moeilijk vind om te begrijpen is dat een man een vrouw geen hand wil geven, op deze manier hou je eigenlijk discriminatie in stand en dat is iets wat ik gewoon heel jammer vind.

    Ik wil niemand aanvallen, al helemaal geen catfight ontketenen en ik hoor het wel als iemand zich toch aangevallen voelt.
     
  8. Maud77

    Maud77 Fanatiek lid

    27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Helemaal mee eens Flientje,

    *ik blijf op mijn handen zitten*
     
  9. Arendskelk

    Arendskelk Niet meer actief

    *durft bijna niet meer in dit topic te kijken*
     
  10. Maud77

    Maud77 Fanatiek lid

    27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Meneer woont in Nederland,kent de Nederlandse gebruiken en de Nederlandse normen en waarden.
    Een beetje kinderachtig gaan zitten doen omdat hij niet is aangenomen omdat hij vrouwen niet de hand wil schudden!
    Hoort erbij,klaar!
    Ik kan me hier zo boos over maken,vreselijk.
    Ik werk in een nette kinderkleding zaak,als ik gesolliciteerd had met een bomberjack aan en kistjes aan mijn voeten en mijn haar voor de helft afgeschoren was ik ook niet aangenomen.
    Dat schrikt mijn doelgroep af.
    Als meneer geen handen wil schudden,solliciteert hij maar in zijn land van herkomst op dezelfde functie of hij past zich hier aan!
     
  11. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.983
    1.800
    113
    Provincie Groningen
    Goed geformuleerd flientje
     
  12. loopy

    loopy Fanatiek lid

    23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    vind ik ook hoor. als je je niet wil aanpassen ga je toch ergens anders wonen.

    als ik in een land kom met andere normen en waarden pas ik me ook aan door bijvoorbeeld niet in hotpants te lopen. in rome mocht je niet in korte broek de kerk in dus deden we een lange oprolbroek aan. (kerk in: pijpen naar beneden, kerk uit: pijpen omhoog). als ik naar saoudi arabie zou gaan zou ik ook niet in spaghettibandjestopje gaan lopen.

    aanpassen is repect tonen. wil je je niet aanpassen dan toon je geen respect. Dat is mijn mening.
     
  13. Lyst

    Lyst Bekend lid

    29 aug 2007
    580
    0
    0
    Utreg
    Toch grappig dat mensen hier niet eens echt durven te zeggen wat ze erover denken (niet op het forum, maar in NL in het algemeen).
    Dit is toch een vrij land, waarom zou je dan niet mogen zeggen wat JIJ vind?
    Misschien omdat er al zo snel wordt geroepen dat we "discrimineren".
    *zucht
    Ik word het een beetje zat, het lijkt steeds erger te worden, en er wordt niets aan gedaan.

    Enne, flientje omschreef het heel netjes, net als loopy en Maud77. :D
     
  14. San79

    San79 Fanatiek lid

    10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Ik voel me niet aangevallen, maar wil wel iets rechtzetten. Bij veel mensen is dit geen kwestie van vrouwen ondergeschikt vinden, maar een teken van respect. Zo vertelde een collega dat zijn vader ook liever geen vrouw de hand schudt... Hij zal wel zijn hoofd voor je buigen en je vriendelijk goedemorgen/goedemiddag wensen en de deur voor je openhouden. Het is voor hem oprecht een teken van respect om, behalve zijn eigen vrouw, geen vrouw aan te raken.
    Maar... deze man solliciteerd ook niet bij een publieke/overheidsfunctie waarbij dit wel verwacht wordt, hij loopt niet te zeuren dat hij onbegrepen wordt, en als het echt van hem gevraagd wordt zal hij zijn diep ingewortelde gevoel van wat hoort opzij zetten om je een hand te geven.

    Ik wou alleen maar even aangeven dat het dus niet per sé een teken is van "Ik ben man, jij bent vrouw, jij bent vies/niet waardig/etc en ik geef je geen hand". ;)
     
  15. melloncollie

    melloncollie Niet meer actief

    ' Niets, maar dan ook niets wat een ander zegt heeft ook maar iets met jou te maken!' Even vergeten wie het zei ;)

    Schudden van de hand of niet, ik zou het belangrijker vinden of deze man zijn werk goed en met plezier doet. Kijken naar zijn kwaliteiten en ervaring.
     
  16. Arendskelk

    Arendskelk Niet meer actief

    Een vrouw niet aanraken uit respect vind ik ook erg vreemd hoor. Het geeft dan maar weer aan dat vrouwen moeten ''lijden'' omdat er mannen zijn die er misschien iets seksueels inzien en daarom geen hand geven. Vrouwen moeten dat dan maar accepteren omdat een man van mening is dat het niet goed is. Zeker als je je mischien niet kunt inhouden moet je niet gaan solliciteren op een functie waarmee je veel te maken krijgt met vrouwen.
     
  17. Krokus

    Krokus Fanatiek lid

    5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    ik vind dat als je in dit land wil wonen je je dan dient aan te passen. Bijv in turkije mag je niet in een overheidsinstelling werken als je een hoofddoek draagt, ook mag je daar niet naar de universiteit met hoofddoek. Waarom zou dat in nederland dan wel mogen? Ik vind het persoonlijk niet uit zien als er een vrouw met een hoofddoek aan de kassa van een supermarkt zit, ik vind het gewoon niet passen in het beeld.

    Wat betreft die man die niet aangenomen is, groot gelijk. Gaat ie toch lekker in zijn vaderland solliciteren. Ik vraag me ook af waar die man dan oorspronkelijk vandaan komt, er staat orthodoxe moslim, ik ben zelf ook moslim maar ken geen enkele man die een vrouw geen hand mag geven.
     
  18. Arendskelk

    Arendskelk Niet meer actief

    Het gaat om een functie als klantmanager. Da's één groot handjes-geef-festijn. En laat de man misschien de beste zijn met Exel, Office en heel goed de telefoon kunnen aannnemen, in het werkveld zelf kan hij niet voldoende presteren. Een mogelijke nieuwe klant geen hand schudden? No way dat je 'm binnenhaalt...
     
  19. melloncollie

    melloncollie Niet meer actief

    Dan verbaas ik me over kortzichtigheid op dit gebied.
    De man representeert natuurlijk wel zijn bedrijf, maar dat is iets waar ik zo moeilijk bij kan. Het bedrijfsleven trekt mij om die reden dan ook helemaal niet. Ik denk dat het dit bedrijf niet eens zo zeer over de overtuiging zelf gaat, maar meer over het image en de inkomsten van hun eigen bedrijf. Goed das een keuze....maar het zou niet de mijne zijn geweest.

    Maar ik vind het gewoon zoiets onbenulligs, snap je, in verhouding met alle andere dingen die je moet doen. Ookal is het 1 groot handjes-schut-festijn.
     
  20. Arendskelk

    Arendskelk Niet meer actief

    Oké, dus als jij een goedlopend bedrijf hebt. Je hebt flink wat klanten en je wilt verder groeien, zou jij dan iemand aan nemen die:

    Ten eerste je imago kan schaden door vrouwen geen hand te geven?

    Ten tweede klanten eerder afschrikt dan binnenhaalt?

    Ikke niet hoor, of het nou om handschudden gaat of om iets anders, ik zou mijn klanten willen houden en geen slechte naam willen...
     

Deel Deze Pagina