Happen naar adem/ heel benauwd

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Irisje24, 9 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Irisje24

    Irisje24 Bekend lid

    18 apr 2017
    763
    298
    63
    De laatste paar weken begint het steeds erger te worden. Gister avond lag ik in bed en ik kreeg weer zo'n vlaag van benauwdheid begon bijna te hyperventileren uit paniek. Hoe kan het dat ik zo benauwd ben de hele tijd? Ook nu voel ik een zware druk op m'n borst en moet ik goed op m'n ademhaling letten anders komt die benauwdheid weer op. Iemand tips? Vind het eng ben bang dat ik ga stikken ofzo..
     
  2. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Dit heb ik ook...vanaf 27wk ofzo.
    Op je rug liggen moet je niet meer doen, op je linkerzij krijg je meer lucht.
    Probeer ook af en toe op de buik ademhaling te letten. Even diep zuchten, door neus in en door mond weer uit.

    Door je buik hebben je longen wat minder ruimte. Je zult niet zomaar stikken hoor. Bij benauwd gevoel even op je buik ademhaling letten en diep zuchten. Het hoort er een beetje bij. Zodra baby indaalt krijg je weer wat meer lucht.
     
  3. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Benauwdheid tot op zekere hoogte hoort erbij. Zeker in bepaalde houdingen, zoals hierboven beschreven.
    Maar dit is niet iets dat continue mag worden (!) en je moet altijd verlichting kunnen vinden door van houding te veranderen. Anders zeker naar je huisarts gaan. Ik wil je niet onnodig bang maken - maar longembolieën komen tijdens de zwangerschap ietsje vaker voor dan anders.
    Is het houdingsafhankelijk: houd vol! Want zoals hierboven al geschreven is: het wordt minder. Als de baby goed gaat liggen en daarna nog minder als de indaling begint.
    Dat je hyperventileert is juist een reactie van het lichaam - zodat je je houding aanpast en het "probleem" oplost. Je gaat absoluut niet stikken! En de baby krijgt ook zeker wat hij nodig heeft. Dus no worries!
     
  4. Irisje24

    Irisje24 Bekend lid

    18 apr 2017
    763
    298
    63
    Oke gelukkig dat het normaal is en er bij hoort. Had er geen fijn gevoel over. Ik merk dat als ik op m'n linkerzij lig ik het het minste heb. Moet er nog maar even mee leven denk ik achja nog 3 maand te gaan hahaha.
     
  5. Yoga fanaatje 1987

    Yoga fanaatje 1987 Actief lid

    3 mei 2017
    353
    91
    28
    Vrouw
    Je kan ook je handen op je flanken leggen. Net onder je borsten. En daarnaartoe ademen. (Flank ademhaling) ben yoga docent. En deze helpt vaak tegen benauwdheid. Je krijgt ook meer ruimte dan. Helemaal omdat de buikadem nu moeilijker is. Is dit een goede.
     
    LoveXx en Irisje24 vinden dit leuk.
  6. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Ik heb het de laatste 2 weken ook erg. Vooral s avonds. Doordat ik veel lig ivm veel harde buiken en voorweeen is het ook wat erger helaas. Linkerzij is het fijnst. Ik neem daarnaast af en toe een flinke teug en hou even vast. Dan opent de boel zich weer een beetje.
     
  7. Bronwater

    Bronwater Lid

    23 apr 2017
    27
    2
    3
    Vrouw
    Ik had ook paar dage benauwd voor dat mijn bevalling te vroeg begon. Hou het in de gaten mocht je iderdaad geen verlichting kinnen vinden bel je verloskundige. Dan kunnen ze bekijken of het niks anders is als gewoon baarmoeder die drukt
     
  8. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.333
    113
    Mijn schoonzusje had dat ook, die dacht dat het erbij hoorde, maar had dus meerdere longembolieen. Ze had niet veel langer moeten rondlopen.

    Als het aanhoudt, zeker even laten controleren of alles goed is.
     
  9. Irisje24

    Irisje24 Bekend lid

    18 apr 2017
    763
    298
    63
    Oh heftig! Bah wat beangstigend.. zal het in de gaten houden vanaf nu
     
  10. Irisje24

    Irisje24 Bekend lid

    18 apr 2017
    763
    298
    63
    Vanacht bijna niet geslapen door de benauwdheid, het is echt zo naar!! Vriend word nu ook wakker door mijn gehijg en snakken naar adem.. ik heb het tegen de gyn gezegd maar ze zeiden dat dit er bij hoort. Vraag me wel af tot hoever het normaal is.. tis snachts bijna niet meer te doen nu :(
     
  11. jeshh

    jeshh Niet meer actief

    Het helpt mij om mijn kussen wat te verhogen! Als je dan op je linkerzij gaat liggen hebben je longen net wat meer ruimte. Ik herken het gevoel, heel akelig is het inderdaad, maar het wordt uiteindelijk beter :)
     
  12. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Wat meer rechtop. ..dus kussens of hoofdsteun in bed.
    Het is heel vervelend...heb er ook heel lang last van gehad.
    Nu is mn baby ingedaald en is het stukken beter.
    Sterkte.
     
  13. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Hoe lig je? Idd rug vermijden.
    Ik word ook meerdere keren per nacht wakker van benauwdheid, en dan ben ik meestal op m'n rug gedraaid.
    Ene keer is het erger dan de andere. Hij is nu wat gezakt en dat scheelt.
     
  14. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ik sliep de laatste weken altijd half zittend. Begin nu ook weer meer benauwd te worden.
    Het moet niet de hele dag aanhouden en niet vastzitten aan de ademhaling en/of pijnlijk zijn, dan moet je echt aan de bel trekken.
     
  15. Irisje24

    Irisje24 Bekend lid

    18 apr 2017
    763
    298
    63
    Bij mij houd het wel de hele dag aan ook als ik gewoon zit of loop.. pijn doet het niet maar wel z'n heel verzwaard gevoel zegmaar en soms wat steken
     
  16. Irisje24

    Irisje24 Bekend lid

    18 apr 2017
    763
    298
    63
    Nou dan ga ik wat meer recht op slapen proberen, hopelijk helpt dat. Me vriend word ook beetje gek van mij en m'n rare geluiden haha. Ik slaap al wel op m'n zij maar ik merk qua lucht weinig verschil hoe ik ook lig eigenlijk voel ik het de hele dag door die benauwdheid.
     
  17. nutts

    nutts Fanatiek lid

    13 apr 2014
    1.937
    462
    83
    Anders even naar de huisarts? Uitsluiten of je geen longontsteking ofzo hebt?
     
  18. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hoe is je bloeddruk, en hebben ze je urine al eens nagekeken op eiwitten?
    Benauwdheid is één ding...maar als je benauwd word vh gevoel dat er een strakke band om je bovenbuik zit kan dat ook wijzen op iets heel anders, nml zwangerschapsvergiftiging.

    Mss moet je dat ook even laten uitsluiten. Want de hele dag zo benauwd ben ik nooit geweest...hier werd het echt beter als ik op mn linkerzij lag.
     
  19. Irisje24

    Irisje24 Bekend lid

    18 apr 2017
    763
    298
    63
    Bloeddruk word elke keer gemeten als ik kom, tot nu toe was hij niet abnormaal hoog soms ietsje hoger maar ze zeiden altijd dat het prima was. Urine is nog nooit nagekeken, ik heb volgende week een afspraak dan vraag ik wel of ik zo'n test mag doen voor de zekerheid. Bedankt voor de tip.
     
  20. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Doet het zeer als je diep inademt? Ik zou even langs de huisarts gaan, hij/zij kan allicht even luisteren en je klachten beter uitvragen dan medemoeders op een forum kunnen. Dan kan hij/zij je ook gerust stellen over een evt. longembolie.
    Ik zou niet akkoord gaan met de opmerking van je gyn dat het "erbij hoort" . Dat vind ik te makkelijk geoordeeld. Natuurlijk hoort een zekere mate van benauwdheid er bij, hoewel niet iedereen daar last van heeft, maar als het je zo beperkt zou ik het zekere voor het onzekere nemen.
     

Deel Deze Pagina