Harde buik of baby die beweegt?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Prettykitty, 27 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Ik ben aankomende zaterdag 20 weken zwanger.
    Ons jongetje is heel bewegelijk en ik voel hem al een week iedere dag. Schoppen/slaan/ en volgens mij ook draaien.
    (Ik voel hem vaak vandaag een keer of 50?)

    Nu heb ik volgens mij geen last van harde buiken.

    Maar ik dacht hier zitten ervaringsdeskundige dus ik vraag het maar even. :thumup:

    Hoe voelt het :
    - Aan de onderkant links van mijn buik is het wat harder af en toe.

    -Het voelt niet als kramp, het duurt een paar seconden. (5 a 10)

    -De rest van mijn buik is niet hard.
    Als ik bijvoorbeeld van op mijn rug liggend draai naar mijn zij is het minder.

    -Ik kan mijn buik indrukken.

    -Het voelt niet als een "zware kei" of voetbal

    Ik heb eerder het idee dat het de baby is die beweegt.

    Misschien handig om te weten :

    (Mijn placenta ligt achter en ik draag hem laag)
    Mijn buik groeit behoorlijk snel.


    Ik vraag dit na aanleiding van een beetje steken in mijn rug vanavond.
    Ik heb contact gezocht met de vk, en het klonk voor haar gewoon als rugpijn. (Het zat tussen mijn bh bandje en onderrug en leek vooral mijn ruggenwervel)

    Inmiddels heb ik daar geen last meer van. Maar ze vroeg of ik last had van harde buiken. Ik zei neehoor!
    (Maar na 1.5 uur ofzo voelde het alsof de baby in mijn buik draaide zoals hierboven omschreven);)

    Ik heb trouwens een gevoelige baarmoeder(mond). Met 12 en 13 weken een bloeding gehad. Gynaecoloog kon niets vinden, tijdens een uitstrijkje bloedde ik ook al direct. (Terwijl ik er echt niks van voelde en vroeg of hij al klaar was?)

    Ik heb zoveel mogelijk informatie proberen op te schrijven zodat jullie een goed beeld hebben. :D

    Alvast bedankt!
     
  2. jeshh

    jeshh Niet meer actief

    Geen harde buik inderdaad, maar het kan wel spanning zijn van je baarmoeder. Ik denk dat je kindje nu nog te klein is om hem of haar van buitenaf al goed te kunnen voelen.

    Ik heb tot nu toe nog maar 1 keer een harde buik gehad, maar als dat zo ver is weet je ook echt zeker dat het er een is, kan niet missen. Het is een raar en ook beetje naar gevoel, ik vond het vooral vervelend dat mijn buik niet wilde ontspannen, wat ik ook deed (letten op ademhaling, masseren). En na een minuutje was het weg :)
     
  3. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie!
    Het is mijn eerste kindje, dus alles is nog zo nieuw!
    Fijn om te horen dat ik het waarschijnlijk toch bij het juiste eind had. :D

    Ons kindje voel ik trouwens wel echt bewegen. Gisteren zag ik zelfs mijn buik bewegen! Ik was zelf ook ontzettend verbaasd. Want ik dacht dat kan toch nog helemaal niet, kindje is nu iets van 22 cm? Maar het is echt zo. (Niet mijn hart die klopt ofzo)
     
  4. Jairy0811

    Jairy0811 Fanatiek lid

    19 sep 2016
    2.217
    1.383
    113
    Bij een harde buik vormt je hele baarmoeder zich tot een harde bal, het voelt vaak ook vreemd en niet super fijn. Wat jij beschrijft is dan ook geen harde buik, ik denk eerder misschien een gespannen buikspier. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of de harde plekken misschien toch ook al je kleintje zouden kunnen zijn, maar dat je de bewegingen van buiten af kunt zien/voelen kan zeker!
    Hier gaat mn buik zo nu en dan ook al op en neer als de kleine man druk bezig is en zijn de schopjes en duwtjes ook al van buitenaf te voelen, en dat terwijl mijn placenta voor ligt.
     
  5. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Hmmm mijn harde buik voelt niet echt als een harde bal. Eerder als even denken... een halve harde bal... dus de helft alleen. (De onderkant).

    Heb vannacht best goed geslapen, alleen nu toch wakker en af en toe steken in mijn rug!

    Vanavond de 20 weken echo. Hoop dat ze daar ook even naar mijn baarmoedermond gluren, en misschien meten of hij lang (genoeg) is.
     
  6. Jairy0811

    Jairy0811 Fanatiek lid

    19 sep 2016
    2.217
    1.383
    113
    Dan denk ik toch dat het je buikspieren zijn die wat gespannen zijn, gezien zij op den duur het gewicht van je buik mee gaan dragen. Mocht je twijfelen kun je het vanavond ook altijd even navragen aan je vk!

    Wat betreft je baarmoedermond, deze zullen ze niet zomaar gaan controleren; mits daar een reden voor is (denk aan veel harde buiken). Dit doen ze pas na 30 weken, als ik het me goed herinner. Wel kijken ze via de echo of de uitgang vrij is en of de placenta er niet voor/naast ligt.
     
  7. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Hier was het bij 20 weken echo standaard hoor om cervix te meten. Succes vanavond!
     
  8. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Nee geen harde buik idd. Bij een harde buik wordt je gehele buik echt kei hard (harde bal) en voelt deze ook (oncomfortabel) gespannen aan. Dit houdt een paar seconden tot een minuutje aan en zakt dan weer weg.

    Het zou kunnen zijn dat het bijv. de billen zijn van je baby, aangezien je aangeeft dat je 'm heel vaak voelt bewegen. Al is hij natuurlijk nog wel erg klein. Ik zou gokken op je buikspieren. Heb je ook een spierpijnachtig gevoel? Hier heb ik tot week 19/20 in elk geval super aanwezige buikspieren gehad (vk voelde toen ook vooral buikspieren en weinig baby) dus dat zou niet gek zijn. (Even zeer offtopic maar helaas heeft mijn tengere, voorheen strakke buik er ook voor gezorgd dat ik nu ONDER de paarse striae zit, maar dan ook echt over mijn gehele buik, grrr).
    Ik zou me absoluut niet druk maken. Je kleintje heeft nu nog zo veel ruimte om lekker te bewegen, waar hij ook enorm gebruik van maakt!
     
  9. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Heb nog even contact gehad met de vk en die vond het toch een goed idee om mijn urine op kweek te laten zetten!

    Dus mijn schoonvader is nu mijn urine weg aan het brengen haha. :roflmao: *beetje ongemakkelijk* maar mijn vriend zijn ouders zijn schatten!

    @Jairy0811 Ja ik zal het inderdaad even vragen vanavond. De vk zei dat ze op de echo ook kunnen zien of hij nog mooi lang is. Toch een prettig idee als we weten of hij lang is!

    Het zou ook heel goed kunnen dat het mijn spieren zijn hoor. Ik had mijn schoonouders 3 dagen niet gezien, en gisteren zei mn schoonmoeder dat ik mijn taille weer terug kreeg (dus in 3 dagen is mijn buik alweer zo veranderd)

    @Do1981 Fijn om te weten! Is toch een geruststelling. :D Super!


    @Nina Sanders Ik heb op dit moment geen spierpijnachtig gevoel. Wel heb ik vorige week een groeispurt gehad, wat duidelijk zichtbaar en ook voelbaar was.
    Wel balen van je straie, leuk is natuurlijk anders. Maar over een paar weken heb je jullie mannetje in je armen en wie weet wordt het na een tijdje weer wat minder zichtbaar. Je bent vast en zeker sowieso mooi, met of zonder straie. ;)


    Ontzettend bedankt voor de reacties. Vind ik echt heel erg fijn, ik probeer te genieten van de zwangerschap al is dat gewoon zo moeilijk. Je wilt natuurlijk dat alles goed gaat, en aangezien mijn eerste zwangerschap slecht afliep (mk) blijft dat onzekere gevoel helaas toch altijd aan je knagen!

    Al doe ik heel erg mijn best om wel te genieten van mijn zwangerschap, maar aangezien alles nieuw is en ik daarbij ook nog heel gevoelig ben (snel bloedverlies enzo, nu gelukkig niet hoor!!) Is het gewoon een zeer spannende tijd.

    Gelukkig bestaat dit forum met ervaringsdeskundige, die leken zoals mij een beetje kunnen vertellen hoe of wat. ♡
     
    Nina Sanders en Do1981 vinden dit leuk.
  10. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Haha, wat fijn dat je een schoonvader hebt die dat doet. Geweldig!
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  11. cinniz

    cinniz Actief lid

    19 jul 2011
    365
    45
    28
    als ik een harde buik heb voel ik precies tot waar mn baarmoeder nu loopt maar ken het gevoel wel wat je omschrijft heb er ook veel last van maar dat is geen harde buik indd.
     
  12. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Ik had zo'n harde bobbel op het begin ook...nooit geweten wat het nou precies was.
    Later voel je duidelijk een voetje of billetjes uitsteken of het ruggetje, maar het lijkt me dat je kleintje daar nog iets te klein voor is nu
     
  13. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Ja hij is fantastisch hoor haha!


    Assistente belde terug dat mijn urine schoon was. Ik zei huh dat kun je niet weten want hij moest op kweek?
    Ja als de verloskundige ons dat niet heeft laten weten dan doen we dat niet zomaar... ehh ik laat het toch weten?

    Maar op eigen kosten kan het wel. Nou prima, betaal ik het toch zelf..

    Ze zei ja anders zou je doodziek moeten wezen als je wel blaasontsteking hebt. Ik dacht hmmm laat ik maar netjes blijven :roflmao: en niet in discussie gaan.

    Woensdag de uitslag!
    (Bij mijn eigen ha had ik niet eens hoeven vragen of het aub of kweek kon.. Die had het zonder moeite gedaan)

    @cinniz toevallig lopen we ook gelijk qua termijn zo te zien.
    Fijn dat je het herkent als niet-harde-buik.

    Ben erg blij dat ik vanavond naar de verloskundige ga voor een 20 weken echo. Z'n extra check is altijd prettig, en vooral nu ik dit heb.
     
  14. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Ja ook z'n harde bobbel aan de onderkant van je navel zeg maar? Het voelt gek, maar niet pijnlijk. Wel voel je het opkomen zetten en weer afzakken!

    Ja zoiets dacht ik inderdaad ook dat het kindje daarvoor nog veel te klein is. Maar ik zie mijn buik ook bewegen soms. Dus wie weet kan het dan ook het kindje zijn die beweegt ofzo?
    Jammer dat je geen filmpjes hier kunt uploaden.
     
  15. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Nou ja zeg. Dat is wel bijzonder.... (understatement). Bij mijn huisarts doen ze dat standaard bij zwangere vrouwen. En daar kwam ook een keer wat uit en toen was ik zeer zeker niet doodziek.

    Ze zullen vast de beste bedoelingen hebben, maar een beetje meedenken zou toch wel echt helpen. Maar ja, snap ergens ook wel dat als ze de hele dag allerlei 'idioten/hypochonders/etc'* langs hebben dat ze iedereen gaan behandelen alsof ze dat zijn. Maar naar de patiënt kijken en haar verhaal is nog nooit iemand slechter van geworden.....

    * dan bedoel ik de mensen die om ieder wissewasje bij de huisarts zitten. Vriendin van mij is huisarts en dat is best lastig soms mee om te gaan hoor ik dan.
     
  16. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Ik heb het ook maar ben dan ook wel ietsje verder dan wat jij bent. Ze ligt hier met haar hoofdje onder mijn ribben en als ze beweegt wordt de bovenkant van mijn buik heel hard. Ook geen harde buik dus maar snap dat het verwarring geeft. :)
     
  17. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Zo vanavond de 20 weken echo gehad.
    Kindje helemaal in orde.

    Cervix zag er goed uit, mooi "lang" en gesloten ze heeft nog een inwendige echo gedaan voor de zekerheid en was helemaal goed.
    Ze zei dat het natuurlijk geen garantie is, maar ze was er erg tevreden over.

    Geeft me wel echt een goed gevoel.
     
    Butterfly36, Nina Sanders en Do1981 vinden dit leuk.
  18. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Fijn! En nu lekker proberen te genieten! Kon ik ook pas vanaf de 20 weken ong :roflmao:
     

Deel Deze Pagina