Heftige verlatingsangst

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Klaartje863, 28 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Klaartje863

    Klaartje863 VIP lid

    10 mei 2012
    6.606
    56
    48
    Ik ben op zoek naar ervaringen van mede mama's!

    Mijn oudste zoontje heeft vanaf ongeveer 1,5 week geleden enorme verlatingsangst. Dit uit zich vooral met slapen. Overdag is het geen probleem, dan gaat hij prima slapen. Maar de avonden en nachten zijn drama op het moment. Dit heeft hij eigenlijk nog nooit gehad, het is een makkelijke slaper geweest.

    Hij is nu 2,5 jaar. Herkennen meerdere mama's rond deze tijd een moeilijke slaapfase? En hoe zijn jullie hiermee omgegaan.

    Zl wil dus niet alleen gaan slapen. Hij gaat huilen zodra we zijn kamer uit lopen. Als hij een van ons ziet is het voldoende. Momenteel doe ik zijn deur op een kier en blijf achter de deur (dus niet in zijn kamer) wachten tot hij slaapt.
    Maar als hij dan 's nachts wakker wordt is hij direct in paniek, wat ook te begrijpen is, want hij ziet me niet meer. De ene keer valt hij makkelijk weer in slaap als ik er ben geweest, maar regelmatig beland hij ook bij ons in bed omdat ik dan geen zin hem om 15min bij zijn deur te staan om na een paar uur weer hetzelfde te moeten doen. Bij ons in bed slapen was ook nog nooit eerder voorgekomen, tot 1,5 week geleden dus...

    We hebben al van alles geprobeerd, een nachtlampje, muziekje, deur op een kier laten enz enz.
    Ik vind het prima als zl af en toe bij ons slaapt, maar ik ben ook bang voor gewenning. Het is een kind van structuur en regelmaat en hij doet graag alles zoals het altijd gaat.. Bijv bij wijze van uitzondering een keer een boterham op de bank eten wil hij niet, omdat we dus altijd aan tafel eten. En dan 'hoort' dat zo.
    Hij kan zelf niet zo goed uitleggen wat er precies aan de hand is, of hij ergens bang voor is, of misschien erg aan het dromen is de laatste tijd.

    Ik weet dus niet zo goed hoe hiermee om te gaan.. Laten huilen terwijl een kind angst heeft vind ik geen prettig idee. Maargoed helemaal 'meegaan' in de angst is ook niet de manier in mijn ogen...
     
  2. Diaantje88

    Diaantje88 Bekend lid

    10 feb 2013
    612
    86
    28
    Deur helemaal open laten met ee nachtlampje een optie?
    Hier willen ze datt nu ok opeens.. naja prima zolang ze slapen...
     
  3. Klaartje863

    Klaartje863 VIP lid

    10 mei 2012
    6.606
    56
    48
    Nope, ook geprobeerd, grote lamp aan ook niet. Boekjes, knuffels, auto's en t hele rataplan is ook al mee in bed geweest. Zelf boven rommelen ook niet, dan wacht ie gewoon tot ik terug ben en valt gewoon niet in slaap. Of hij begint toch te huilen als ik te lang weg blijf..

    Het enige wat helpt is dat wij er bij blijven. Prima, geen moeite mee als ie dat nodig heeft, maar volgens is hij ons dus kwijt in de nacht en dat is niet zo handig.. Ik zeg wel altijd tegen hem dat ik naar beneden ga als ik slaap. Dus hij weet wel dat ik weg ga..
     
  4. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.076
    283
    83
    Emmeloord
    Hier werkt de babyfoon met terug spreekfunctie.
    Uiteraard ook een lampje en deur open en een peuterbed. Zou eert ze zelf controle over de situatie. Ze kon roepen en wij terug praten. Als ze wil kan ze het bed uit en naar ons toe. Doet ze dus eigenlijk niet Haha. Maar het kan en dat maakte het verschil gek genoeg. Sindsdien slaapt ze zo waar eindelijk door en makkelijk in ;)
    Het heftigste was hier met 9 maand. En het heeft lang geduurd. En enkel met slapen
     
  5. Katenhond

    Katenhond Fanatiek lid

    14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Persoonlijk zou ik hem vooral de veiligheid en nabijheid bieden die hij kennelijk even nodig heeft.

    Het is maar even en zelf wil je ook graag getroost worden, als dat nodig is.
    Tenminste, dat is mijn redenatie;).

    Maar goed, wij co-slapen met onze kindjes en ook de kleuter heeft ons nog nodig om relaxed in dromenland te geraken
     
    RoxannaG vindt dit leuk.
  6. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.554
    21.039
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik wilde hetzelfde zeggen. Wij co-sleepen niet, maar als het nodig is dan gooien we een extra matras op haar kamer en gaat papa erbij liggen 's nachts.
     
  7. EverAfter

    EverAfter Bekend lid

    14 aug 2014
    674
    43
    28
    Vrouw
    Hier is dochter anderhalf, maar gaat het vanaf het begin met goede en slechte periodes. We kunnen ze een aantal weken/maanden zonder problemen meteen weglopen en dan slaapt ze zelf in, dan weer een periode dat ze echt iemand nodig heeft bij inslapen of als ze 's nachts huilend wakker wordt. Op die momenten komt ze ook geregeld 's nachts bij ons verder slapen. Maakte me er in het begin heel druk om, ook bang voor gewenning etc. Maar inmiddels weet ik dat het echt weer overgaat en het dus geen kwestie is van een spelletje spelen of wat ook. Papa en mama zijn op dat moment gewoon veilig!
     
  8. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ik zou er zelf voor kiezen om hem 's nachts, hoe vervelend dat ook is, in zijn bed te troosten. Ook al moet je dan dus een paar keer een kwartier voor zijn deur staan midden in de nacht. In mijn ogen geef je hem gelijk als je hem meeneemt naar je eigen bed, dan geef je de boodschap dat het inderdaad niet oké is om alleen in je eigen bed te slapen.
    Hoewel ik meestal een lichte allergie heb voor het woord gewenning (je doet 1 keer iets niet helemaal volgens het boekje en meteen komt het gewennings spook boe roepen ; zo'n vaart loopt het meestal niet) denk ik dat dat in dit geval wel een risico is, gezien zijn leeftijd. Met 2,5 zijn ze wat dat betreft toch wel wat gehaaider.
     
    Zusterke vindt dit leuk.
  9. Zusterke

    Zusterke Niet meer actief

    Wij hebben dit ook heel heftig gehad.
    Drama!
    Hij ging zelfs uit bed op de overloop vloer liggen om daar in slAap te vallen.
    Waren geen veranderingen op dat moment in zijn leven.
    Hij sliep al bijna een jaar in een peuterbed.
    Toen aangegeven dat als hij niet in zijn bed bleef we zijn baby bed terug zouden geven( deze stond nog te koop) en dat wilde hij direct.
    Vanaf dat moment geen problemen meer gehad.
    Peuterbed toen maar verkocht.
    Sinds anderhalf jaar slaapt hij in een groot bed zonder problemen.

    Sinds kort wel een dromenvanger opgehangen voor zijn gemoedsrust.
    Droomde veel en eng en durfde niet te gaan slapen. Vaak al erg angstig voor het slapen gaan, bang voor enge dromen.
    Heeft de dromenvanger zelf uitgekozen en nu slaapt hij weer goed.
     
  10. Yasmientje14

    Yasmientje14 Fanatiek lid

    10 jun 2014
    1.442
    263
    83
    Mijn tip,

    Hij vind het prima als je in de deuropening staat. Probeer eens net het hoekje om dat hij je net niet ziet maar dat hij aan je stem wel hoort dat je erg dichtbij bent. Dus zodra hij in paniek is, zeg je maar mama zit hier bij de deur, mama is hier vlakbij
     
  11. Jules!

    Jules! Bekend lid

    26 jun 2017
    813
    1.050
    93
    Vrouw
    Onze dochter van ruim 2,5 wordt ook ineens heel hard huilend wakker s'nachts sinds een paar maanden. Niet elke nacht, maar wel regelmatig.
    Natuurlijk ga je troosten, dat heeft niets te maken met "te veel meegaan in de angst". Waarschijnlijk droomt je zoontje eng en/of is hij bang dat het zo donker is wanneer hij wakker schrikt.

    Je bent bang voor gewenning wanneer je hem mee in bed neemt maar je wilt ook niet 15min midden in de nacht bij zijn deur staan. Tja, je zult toch moeten kiezen of als derde optie een matras neerleggen op zijn kamer en op die nachten dat hij huilend wakker wordt bij hem gaan liggen.

    Wat ik doe: ik ga naar haar toe en probeer haar gerust te stellen op haar kamer. Dat lukt meestal. Lukt dat niet, dan gaat ze bij mij in bed. Ik kies al vrij snel voor gezamenlijke nachtrust, als we allemaal slapen vind ik het wel prima. Ik ben niet bang voor gewenning, het zijn geen dingen die maanden duren (doorgaans) en ik ga mee met wat mijn kind nodig heeft als het om slapen en angst gaat. De reden dat ik mijn kinderen liever niet in mijn eigen bed heb is omdat ik dan zelf slecht slaap. Ik kies daarom liever voor het troosten op de eigen kamer.
     
  12. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Onze dochter slaapt over het algemeen erg goed alleen bij nieuwe situaties (vb op vakantie) of na een dag met heel veel prikkels heeft ze papa en mama gewoon wat meer nodig en huilt ze dus wel eens in de nacht als ze wakker word. Ik haal haar er meestal uit en leg haar bij me. Als we beiden in slaap vallen prima als we beiden niet kunnen slapen gaat ze als ze rustig is geworden na een half uurtje ofzo weer naar haar eigen bed en alaapt daar dan weer verder
     
  13. Klaartje863

    Klaartje863 VIP lid

    10 mei 2012
    6.606
    56
    48
    Ik probeer snachts inderdaad hem eerst in zijn eigen bed te houden. Eerste keer een kwartier voor zijn deur staan is prima. 2e keer ook nog. Maar bij een 3e keer in een korte tijd, bezwijk ik vaak en neem ik hem dus mee naar ons bed.
    Afgelopen week heeft hij 1 nacht geheel doorgeslapen, 3 nachten bij ons in bed en de andere 3 werd hij een paar keer wakker is wel in zijn eigen bed verder geslapen.

    Ik heb niet het gevoel dat hij het erom doet om bij ons te slapen, want hij vraagt er niet om ofzo. Maar als ik zeg kom je dan bij mama in bed, dan vliegt ie omhoog.

    Hij slaapt overigens in een peuterledikant. Een ledikant wat we kunnen opbouwen tot peuterbed. Maar dat is dus nog niet gebeurt.

    Terugspreek functie van de babyfoon is hij ook bang van op de een of andere manier.

    Ik had gehoopt om verhalen te lezen dat het vanzelf weer over gaat :D dat zal hopelijk ook vast wel gebeuren.

    Die dromenvanger vind ik een goede tip!
     
  14. Blaagje

    Blaagje Lid

    19 jul 2017
    56
    19
    8
    Vrouw
    Ik zing voor onze jongste nu vaak een liedje als hij in de nacht wakker wordt...ik heb ooit ergens gelezen dat het zingen van een liedje langer geruststelt dan praten....het heeft langer effect bedoel ik. Meestal kan ik dan ook na 1 of 2 liedjes mijn bed weer in. Tot nu toe komt het maar zelden voor dat hij, nadat ik bij hem ben geweest, nog een keer gaat huilen. Ik heb hem ook nooit uit bed gehaald en troost hem dan ook in zijn eigen bedje. Hij slaapt nog in een ledikant.
    De oudste (3 jaar) is wat lastiger wat dat betreft want zij kan er zelf uit....meestal breng ik haar meteen terug naar haar eigen kamer en soms slaap ik daar (daar staat nog een bed). Gelukkig is dit steeds minder vaak nodig en slaapt zij steeds beter.
     
  15. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.450
    2.261
    113
    Onze zoon, die zoals je weet even oud is :), heeft dat een tijd gehad toen zijn zus naar school ging en er een aantal dingen omtrent opvang veranderden. Wij hebben een hele tijd een matras naast zijn bed gelegd. Een van ons ging er naast liggen als hij ging huilen. was best pittig maar langzaam aan afgebouwd en nal twee maanden was het over. Slaapt weer als een roosje.
     
  16. Klaartje863

    Klaartje863 VIP lid

    10 mei 2012
    6.606
    56
    48
    Er is verbetering:)

    Zl gaat nu een paar dagen weer zelf slapen. Eerst moest ik nog wel boven blijven. Dan ging ik even douchen. Hij sliep nog niet wanneer ik klaar was. Maar ik kon daarna wel naar beneden sluipen ;)
    Snachts werd hij nog wel elke nacht een paar keer wakker en sliep geregeld uiteindelijk bij ons.

    Afgelopen nacht heeft hij weer de hele nacht in zijn eigen bed geslapen en praktisch doorgeslapen. Hij werd 2x huilend wakker, maar voordat ik bij zijn kamer was, was hij alweer stil.
    En vanavond ben ik gewoon direct naar beneden gelopen. Zonder problemen :)

    Savonds ben ik dus steeds weer wat meer afstand gaan creëren. In het begin zat ik langs zijn bed, daarna voor zijn deur, daarna achter de deur met de deur op een kier. En vervolgens dus hoorbaar boven gebleven (gaan douchen). Het lijkt erop dat dat goed heeft gedaan.

    Hopelijk hebben we het ergste nu weer gehad ;)
     

Deel Deze Pagina