Heldere kijk gevraagd.

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Lafelife, 29 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Ik kan in de titel geen duidelijke beschrijving bedenken.
    Ik heb denk ik even een duwtje in de rug nodig. Mijn man vindt dat ik veel te soft ben hierin, en ik denk dat ik gewoonweg niet zakelijk genoeg ben doordat mijn collega en ik elkaar al heel lang kennen en altijd 1 op 1 werken.
    Ik heb nu zwangerschaps verlof. Gewoon 16 weken zez uitkering. Mijn collega is zzp’er, ik ook. Ik heb een kleine kapsalon, en ik neem haar uren af. Ze is zzp’er omdat ik haar niet in dienst wilde nemen met alle rompslomp die daarbij hoort. Daartegenover betaal ik haar wel flink.
    Voor mijn zwangerschap hebben een gesprek gehad dat zij rustig aan op zoek wilde gaan voor ander werk. Ze verdiend te weinig, werkt gemiddeld 5 uur in de week voor mij, en haar man is afgekeurd. Ik gaf aan ook op den duur de kapsalon alleen te willen gaan doen.
    Toen ik net zwanger was was ze opgelucht dat ze in mijn verlof iig tijdelijk wat meer werk zou hebben, totaal zo’n 11 uur in de week.
    De vakanties die gingen komen hebben we besproken. Ik zou 1 weekje langer doorwerken, dus tot drie weken voor de bevalling zodat zij nog in de meivakantie vrij kon nemen. De zomervakantie was precies mijn overige verlof, maar de laatste week zou ze dan ook vrij kunnen nemen. Dan zou ik of weer gaan werken of de zaak een weekje sluiten.
    Nu komt het, ik krijg gisteren een whatsapp bericht van haar met de mededeling dat ze de laatste drie weken van de vakantie vrij neemt.
    Ik heb gereageerd dat dit wel heel kort van tevoren word medegedeeld, en dit niet afgesproken is, maar als zij dit wil, ik wat zal regelen. Krijg ik een bericht terug dat dit inderdaad niet besproken is, maar ze heeft haar rust nodig, het is leuk voor de kinderen en ‘het is niet aan mij hoe jij het met jouw zaak doet’
    Mijn man zegt, gelijk een streep erdoor, zoek een ander. Die ander is er al, stond al paraat.
    Ik zal wel gelijk weer aan het werk moeten, ik kan een nieuw iemand niet in het diepe gooien. Maar daar is wel een mouw aan te passen met oppas. Wel heel spannend , maar baby is dan 10 weken bijna. Hij is niet de enige die dan al naar een gastouder gaat.

    Moet ik haar hier nu voor gaan bellen. Terwijl zij dit met een berichtje mededeeld. Ik heb helemaal geen zin aan discussie of een lang zielig verhaal aan de telefoon. Wat dat gaat gebeuren. Er zit nog een heel financieel verhaal achter maar dat duurt te lang. En niet relevant vind ik ook. Het gaat om dit. Ik vind dat ze dit niet kan maken. Of ze nou voor een baas werkt of niet. Ik ben benieuwd hoe jullie dit zouden oplossen!
     
  2. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Sorry, maar ik vind het ook laf van haar dat ze je even in een whatsapp berichtje vertelt dat ze, tegen de gemaakte afspraken in, langer/eerder vrij neemt. Dat mag je haar ook best duidelijk maken.
    Ik zou haar gewoon opbellen en duidelijk aangeven dat dit niet de afspraak was.
    En de dooddoener dat "het niet haar zaak is hoe jij het allemaal regelt", dat klopt ook niet... daarvoor had je haar ingehuurd. Dat de weken werden opgevangen.

    Voor mij zou hiermee dan ook de kous af zijn. Ze kwam bij mij niet meer binnen voor werk.
     
    Juul75, podiki25 en Lafelife vinden dit leuk.
  3. Wolky84

    Wolky84 Bekend lid

    1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    Zo snel mogelijk afscheid nemen!
    Dit kost alleen maar negatieve energie voor jou en je kunt duidelijk niet op haar rekenen wanneer je het juist hard nodig hebt.
    Ik ken jullie afspraken verder niet maar heb wel iets vergelijkbaars meegemaakt. Jullie zitten duidelijk niet (meer) op een lijn. Dat gaat je alleen maar gedoe opleveren dus je moet inderdaad zakelijk zijn. Als je al iemand anders hebt die je kan helpen; waag die sprong gewoon. Want de kans dat de huidige dame je alsnog laat zitten en je ook met 10 weken weer aan de bak moet is ook groot. Dus dan zou ik kiezen voor datgene waar jij de meeste positieve energie van krijgt.

    Super vervelend! Ik weet hoe moeilijk het is om echt betrouwbare mensen te vinden. Maar als het lukt is het fantastisch; focus je daarop. Dat heeft veel meer toekomstperspectief.

    Sterkte ermee en denk vooral aan jezelf en de kleine!
     
    Juul75 en Lafelife vinden dit leuk.
  4. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.643
    3.770
    113
    Op zich alleen het niet nakomen van de afspraak zou ik nog niet direct iemand eruit gooien maar zo'n opmerking waaruit blijkt dat het haar echt niets interesseert zou voor mij wel de deur dicht doen.

    Verlaag je niet tot haar niveau met berichtjes sturen. Bel dr op en zeg dat je iemand hebt geregeld voor haar vakantie maar dat ze ook niet meer terug hoeft te komen. Dat is wel even heel spannend maar zij houdt duidelijk ook geen rekening met jou. Je bent haar niets verplicht.

    Succes en laat ff weten hoe het is afgelopen dadelijk!
     
  5. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Bedankt dames. Fijn om te horen dat ik niet gek ben. Jullie schrijven precies hoe ik het voel en het niet meer op een lijn liggen is gekomen sinds ze bij een financieel adviseur is geweest. Ik geloof dat ze het advies niet helemaal begrepen heeft, en daar ben ik een beetje tegenin gegaan.
    Eerder voelde het veel meer als dat het toch onze klanten waren. Ik hielp haar ook aan nieuwe klanten buiten de kapsalon. Dat het niet haar salon is heb ik wel altijd duidelijk gehouden. Ik snap deze stap van haar compleet niet. Twee maanden terug geen rekeningen kunnen betalen en nu drie weken geen inkomen hebben. Nu is het net dat ik haar helemaal kapot heb laten werken in de salon. Terwijl ze haar eigen uren mocht indelen. Maar ik kan wel blijven malen. Het raakt mij veel te persoonlijk doordat ik haar privé zo goed ken.
    Nou, maar bellen dan, met mijn telefoonangst:oops:. Denk dat ik eerst even een beetje moed ga indrinken en dan al lopend ga bellen. Dan kan ik het beste met de zenuwen omgaan.
     
    Hopmarjanneke en lorreke vinden dit leuk.
  6. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.593
    10.487
    113
    Ik zou even van te voren opschrijven wat je precies wilt zeggen. Ik zou mij overigens ook kunnen voorstellen dat je een persoonlijke afspraak wilt maken, maar dat terzijde.

    Succes! Zulke gesprekken zijn nooit leuk.
     
    Lafelife vindt dit leuk.
  7. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Dat was de bedoeling een persoonlijk gesprek, vorige week dinsdag, voor deze aankondiging. Maar ze stuurde een bericht dat ze niet kon. Ik wilde een einddatum met haar bespreken, om beide ergens naartoe te werken en ook voor mij naar haar, om haar aan te sporen te gaan solliciteren. Het lastige van een gesprek is, op het werk zijn er altijd klanten bij. Of ze lopen binnen. Ik zit in een verzorgingstehuis. En bij elkaar thuis vind ik niet fijn ivm de kinderen. En ergens gaan zitten in een café vind ik met zo’n gesprek ook niet wat.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  8. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.593
    10.487
    113
    Dan is het telefoongesprek inderdaad een logische oplossing. En het is niet dat zijzelf veel moeite heeft gedaan door het sturen van een sms, dus wat dat betreft maakt het ook niet uit.
     
    Lafelife vindt dit leuk.
  9. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.156
    2.051
    113
    Vrouw
    Nederland
    Er zijn duidelijke afspraken gemaakt en het is heel flauw (en totaal niet professioneel) dat zij daar op terugkomt op die manier. Je mag haar best duidelijk maken dat dit op die manier niet kan.
    Ik zou hier puur zakelijk over blijven. Zij interesseert zich niet voor jouw zaak, haar leven interesseert jou vanaf nu niet meer. De goede verstandhouding is nu toch al weg, dat is jammer maar daar zou ik geen moeite meer in steken.

    Of ze werkt haar uren en weken nog zoals afgesproken of ze kan per direct wegwezen. Haar keus.
     
    Juul75 en Lafelife vinden dit leuk.
  10. lorreke

    lorreke VIP lid

    10 sep 2013
    5.211
    355
    83
    hoe is het gesprek gegaan??
     
  11. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    We zitten nu op de camping. Ik wacht toch nog tot vrijdag, want ik denk dat ze na dit gesprek helemaal niet meer komt. En dan moet ik vanaf morgen gaan werken. Dat is miss niet helemaal eerlijk, maar ja dat is dit hele verhaal al niet.
     
  12. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Wel bedankt voor het vragen. :)
     
  13. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    @Lafelife hebben jullie afspraken op papier staan over de werkzaamheden die ze in jouw salon doet buiten en tijdens jouw verlof?
    Ik zou in dat geval wel zorgen dat je naast het telefoongesprek/telefonische mededeling dit ook per brief aangeeft met dus de verwijzingen naar die afspraken en het laat laten weten vanaf haar.

    Kan het niet zo zijn dat ze al een ‘nieuwe baan’ heeft waar verwacht wordt dat ze dan begint?
     
  14. lorreke

    lorreke VIP lid

    10 sep 2013
    5.211
    355
    83
    Ik had dan hetzelfde gedaan hoor ;)
     
    Lafelife vindt dit leuk.
  15. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Nee we hebben geen afspraken op papier staan. Misschien stom, maar we werken nu 7 jaar in deze salon met elkaar en ze is in het verleden bij mij in dienst geweest in mijn vorige kapsalon. Nooit geen rare dingen gehad. Mondelinge afspraken zijn van beide kanten altijd nagekomen.
    Er is wat discussie geweest vlak voor deze zwangerschap. Ze meldde toen terug te willen in dienst bij mij, ze werkte te weinig volgens een financieel adviseur. Ze dacht dat ze niet ook voor een baas kon werken naast het zzp verhaal. Het kwam allemaal een beetje rottig over, alsof ik haar tegenhield om meer te kunnen werken. En ze dus te weinig verdiende om rond te komen. Ik heb haar nog een facature doorgestuurd. En gemeld dat het geen probleem is als ze ander werk heeft. Maar wel even zeggen. Gewoon open en eerlijk.
    Dus of ze werk heeft gevonden, denk het niet.
    Krijg net plop een berichtje dat ze toch wel de 15e en 16e kan werken:rolleyes: . Hoe makkelijk toch allemaal hé.
    Ze gaat op vakantie vrijdag. Ik stuur nu alleen terug dat ik al vervanging heb en dat ik zelf ga werken.
     
  16. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Heeft het nog zin om ook een brief te sturen, juridisch gezien? Kan ze wat?
     
  17. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Wanneer je definitieve vervanging hebt, dus dat ze niet meer terug hoeft te komen zou ik dat wel per brief bevestigen met reden. Zo heb jij zwart op wit dat je haar dit ‘tijdig’ of in ieder geval ruim van tevoren hebt aangezegd. Mondeling is daarin minder makkelijk aan te tonen.
     
    Lafelife vindt dit leuk.
  18. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    Los van het feit dat je niets op papier hebt zou ik wel een rdelijke opzegtermijn in acht nemen. Dus haar netjes in een brief aangeven dat je over 2 maanden geen gebruik meer van haar diensten als ZZP-er gaat maken. Door het feit dat jullie je een hele tijd gedragen hebben als opdrachtgever en opdrachtnemer kan er een overeenkomst tot stand gekomen zijn ook al staat die niet op papier. Dus gewoon even netjes per brief opzeggen, krijg je ook geen schadevergoedingsaanvragen van haar financieel adviseur aan de broek :rolleyes:
     
  19. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Precies daar was ik een beetje bang voor. Ze is per 1-1-2017 zzp’er. Daarvoor via payrol. Dus dat maakt het zzp verhaal wel minder lang. Ik wilde sowieso stoppen met de samenwerken, tot 31-12 was het plan, maar nu dus tot 31-8. Dat is dus net geen maand. Maar ik denk dat ze dat zelf niet erg vindt om niet weer te komen alleen ben ik bang dat nu ineens de adviseurs om de hoek komen kijken. I.p.v. van dat ze haar hebben geholpen met uitleggen van kwartaalaangifte enz. Maar goed ik ben benieuwd of ze moeilijk gaan doen om 5 uur in de week werk:|
     
  20. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    Ja preciers, als ze moeilijk gaat doen gewoon nog 2 maanden 5 uur in de week laten werken.
     
    Lafelife vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina