Help elkaar - Tips en trucs

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Petra82, 7 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.600
    1.315
    113
    Westland
    Ik ben nu voor de 2e keer borstvoeding aan het geven (eerste keer bijna 3 jaar, nu alweer 3 maanden en still going strong), maar er zijn een aantal dingen waar ik nu pas achter kom. Zetten jullie hier ook je tips (en misschien ook flop) etc neer? Dan hoeft niet iedereen >3 jaar aan te tobben haha :)

    + Bij lekkage 's nachts (als je kindje gaat doorslapen) luiers in je bh
    + d'r. Brown prematuurspeen (op difrax fles). De enige waar ze zich niet bij verslikt Ivm groot gat.
    + Extra voedingskussen, 1 voor boven en 1 voor beneden
     
    Niny en Lieke1989 vinden dit leuk.
  2. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.600
    1.315
    113
    Westland
    Oh ja en:

    - van die doeken om te "verbergen" dat je borstvoeding geeft. Mijn dochter is een heethoofd, die krijgt t binnen 5 minuten Spaans benauwd onder zo'n doek
     
  3. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Ontspan, borstvoeding is net zo normaal als zelf drinken en iedereen die zegt dat het te vergelijken is met poep of plas zet je maar met een bord eten op de plee. Zien ze meteen hoe raar hun opmerking is.

    Borstvoeding geven is niet altijd meteen makelijk, vooral omdat we gewoon even moeten oefenen en de meesten van ons voordat we zelf borstvoeding gaven,het nooit bij iemand anders zagen en dus geen voorbeeld van hoe het moet hebben. Daarom is hulp van een lactatiekundige zo belangrijk.zij heeft heel veel ervaring met borstvoeding en kan daarom heel goed helpen met problemen. Extra tip, meestal word een consult vergoed door je zorgverzekering.

    Drinkt je baby vaker dan normaal?en voelen je borsten "leeg" Dan heb je waarschijnlijk een regeldag/ regeldagen. Vooral aan toe geven want zo zorgt je baby ervoor dat je productie verhoogt wordt. Dan zul je zien dat je binnen een paar dagen weer voldoende melk hebt en je baby weer tevreden is.

    Iedereen die verbaast vraagt of je nog steeds borstvoeding geeft (je weet wel met zo'n negatieve toon) of hoe lang je van plan bent borstvoeding te geven of wanneer je nou eindelijk "gewoon" de fles gaat geven, negeren, aangeven dat ze vanzelf wel stoppen voor hun 18e en dat flesvoeding of "normale" koemelk voor kalfjes is en dat je zover je weet je baby een mens is die mensenmelk drinkt.

    En nee papa is niet zielig want die kan zo veel andere leuke dingen met de baby doen zoals lekker knuffelen, in bad doen ect.

    Vergeet niet zelf wat te drinken. Zet bijvoorbeeld een flesje water neer naast de plek waar je zelf graag zit als je je kindje te drinken geeft.
     
    Zoe123, Majo1983, Fristi2012 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Heb vertrouwen in je lichaam, je kindje en jezelf. Dat is het halve werk.

    Gaat het voor je gevoel niet helemaal fijn, doet het pijn, heb je het idee dat je kindje het niet goed doet of als je aan jezelf twijfelt, schakel een lactatiekundige ibclc in.

    Kolven zegt niks over je productie, heeft je kindje voldoende plas en poepluiers, groeit het goed volgens de who curve en is het tevreden, dan krijgt het genoeg binnen. Sommige kindjes hebben genoeg aan 5x 5 min drinken, anderen drinken misschien wel 14x 15 minuten, is allemaal goed.

    Door een speen te gebruiken kan je hongersignalen missen. Geef daarom alleen een speen na een voeding, als je kindje de zuigbehoefte echt niet aan de borst wil doen. Zodra je kindje slaapt haal je de speen weer weg. En gebruik de speen (in principe) niet om voedingen uit te stellen.

    Gaat de groei wat minder zijn de eerste dingen die je kunt proberen: vaker aanleggen, tijdens een voeding vaker van borst wisselen en borstcompressie.
     
    Marbloempje, Lieke1989 en Petra82 vinden dit leuk.
  5. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Lees je in over regeldagen, clusteren, mamahonger.

    Vaak kleine voedingen is (meestal) beter dan weinig grote voedingen.

    Let als je gekolfde melk (of kv) geeft op de hoeveelheid in de fles. Hiervoor heeft la leche league een mooie berekening.
    https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/267-hoeveel-melk-in-een-fles

    Als je de fles geeft, doe dit dan therapeutisch. Zo klein mogelijke speen, zorg dat de fles zo’n 20 minuten duurt en dat er moeite wordt gedaan voor de fles
     
    Petra82 en Lieke1989 vinden dit leuk.
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Owja, lees mee op de Facebookgroep la leche league en/of vereniging borstvoeding natuurlijk. Veel van geleerd.

    En op de websites borstvoeding.com en van VBN en lll.
    Zelf vind ik de abc van lll heel handig, fijne artikelen.
    https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc?view=alpha
     
    Petra82 vindt dit leuk.
  7. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.600
    1.315
    113
    Westland
    Ik zit ook op beide facebookpagina's, maar moet wel zeggen dat er een aantal borstvoeding-dictators tussen zitten. Daar moet je wel doorheen kunnen prikken...
     
    ettol vindt dit leuk.
  8. ettol

    ettol Actief lid

    21 aug 2013
    233
    56
    28
    ik lees even mee. Nu ook tweede keer. De eerste keer was bij preemie dus daar moest het op gang komen door de eerste maand braaf iedere 3 uur te kolven. Nu gelukkig vanaf begin live kunnen doen; nu ruim 6 mnd bezig en aangezien je volgens de wet tot leeftijd van 9 mnd 25% van werktijd mag besteden aan voeden is dat mijn streven nu.
    Mijn tips zijn ook allemaal in het straatje van 'niet te druk maken en naar baby kijken':

    -Als je moe/gestresst bent kan je productie even lager zijn - vaker aanleggen.
    -Babies zijn geen robots, dus die richtlijnen van hoe vaak en hoe lang je je baby zou moeten voeden zijn achterlijk.
    -En idd volg de WHO curves ipv TNO. Dikke babies zijn heel schattig, maar het hoeft niet de norm te zijn.
    - ik word zelf helemaal kriegel van al die borstvoedingsdictators. Er is niet maar een goede manier om je baby te voeden. Iedere moeder en ieder kind zijn anders. Ook wat betreft introduceren van vast voedsel; kies lekker je eigen weg.
     
    Petra82 vindt dit leuk.
  9. MamaLe

    MamaLe Fanatiek lid

    28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Volg je eigen gevoel! Onzeker mag je zijn.
    Houd er rekening mee dat het begin zwaar kan zijn omdat zowel jij als je kindje moet wennen en leren hoe het allemaal werkt.
    En..
    Ja je mag er soms genoeg van hebben. Maar bedenk ook dat flesjes niet zaligmakend zijn! (3 weken terug gestopt met bv en o als ik nu soms midden in de nacht beneden sta voor een flesje, bleh, blij dat ik een jaar heb gevoed )
     
    Petra82 vindt dit leuk.
  10. RoxannaG

    RoxannaG Niet meer actief

    Lees je tijdens je zwangerschap goed in en bezoek verschillende voorlichtingen. Betrek je partner daar ook bij.
     
  11. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Al heel veel goede punten genoemd. Waar ik tegen aan liep:

    Allereerst: de eerste weken kunnen dramatisch, pijnlijk zijn. Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk. Samen slapen? Lekker doen. Je hoeft dan niet steeds je bed uit. Iets wat zo natuurlijk is, kan toch ontzettend lastig zijn.
    En hier werd het na 3 maanden goed. Geen pijn meer!

    Een goede lactatiekundige.

    Stop niet met bv geven op een slecht moment heb ik ooit eens gelezen. En dat heeft me altijd verder doen gaan.

    de opvang;
    Wees hierbij heel duidelijk in wat je verwacht en hoe je het wilt hebben of geef ze informatie om door te nemen. Bij mij werden heel veel dingen zelf ingevuld: voor het 1e levensjaar water/ thee wag niet nodig is; een koekje geven omdat andere kindjes ook zo lekker eten...etc etc.

    Voor problemen: gel pads bij pijnlijke tepels...kost wat maar wat een verlichting.
    En de lanoline enzo. Onmisbaar vond ik die.

    Oh...en wapen jezelf tegen omgeving. Dit gaf mij meer 'moelijkheden' dan de bv zelf. Van: "moet hij nu alweer eten?" tot "hij krijgt niet genoeg, hij moet pap erbij hebben".
    Ik had het gevoel me altijd te moeten verdedigen. Na een jaar was dit over. Vriendelijk lachen:" oh echt?" "Okay"....en doorrrr

    En ik wou dat mijn partner wat beter voorbereid was. Dus als je deze mee kan nemen in het hele geheel....doen!!
    En bedenk ook wat zijn rol is mbt bv. En ook zijn verwachtingen bespreken dan kun je hem met bepaalde ideeën (doorslapen) direct uit de droom helpen.

    Oh ja en baby's hoeven niet door te slapen. Elk ander die dat zegt...heeft er niks van begrepen.

    Och...ik heb nog zoveel haha....:roflmao:

    Inmiddels 22 maanden ♡ Ik hoop dat we de 2 jaar gaan halen, aangezien ik op nieuw in verwachting ben.

    Geniet! Ik kijk erop terug als wow!!!
     
    Petra82, Fristi2012 en Zoe123 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina