Help, hete pannen op de eettafel ...

Discussie in 'Maak je huis kindveilig' gestart door VeiligheidNL, 31 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. VeiligheidNL

    VeiligheidNL Veiligheidsexpert

    5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Bij VeiligheidNL krijgen we soms vragen van ouders die we ook hier graag met jullie delen. Dit is er zo eentje:

    "Ik vind die hete pannen en kommen met hete soep altijd zo eng met mijn kind aan de eettafel. Waar moet ik op letten?"

    De meeste verbrandingen bij jonge kinderen gebeuren in huis, terwijl je er zelf bij bent. Kinderen zijn nu eenmaal nieuwsgierig en razendsnel. Met een onverwachte beweging trekken ze zo een pan hete soep omver.

    Brandwonden doen erg pijn en de littekens gaan in veel gevallen nooit meer weg. Het is dus belangrijk om je kind hiertegen te beschermen.

    Ten eerste is het verstandig om geen tafelkleed te gebruiken. Je kind kan aan het tafelkleed trekken en trekt alles wat op tafel staat mee. Gebruik liever placemats.

    Zorg er ook voor dat je je kind nooit op schoot neemt als je hete dranken of soep eet. En bewaar hete dranken, zoals koffie en thee, in een goed afgesloten thermoskan.

    Ook bij het op tafel zetten van het eten kan het misgaan. Je moet er niet aan denken dat je struikelt over je kruipende kind, terwijl je met een hete pan jus van de keuken naar de eettafel loopt. Zet je kind daarom altijd eerst in de kinderstoel en zet daarna de hete pannen op tafel. Zorg wel dat er iemand bij je kind aan tafel zit, terwijl jij heen en weer loopt.

    En zet uiteraard alle hete pannen en kommen op veilige afstand van de grijpgrage handjes van je kind!

    Groet, Angela
    VeiligheidNL
     

Deel Deze Pagina