Help, mijn kind wil alleen eten!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MHMW, 3 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elke1984

    Elke1984 Niet meer actief

    :$

    TS, lekker laten doen en een groot plastic zeil onder zijn stoel leggen. ;)
    (ik dacht toen ik de titel zag dat het om een kind van een maand of 6 ging...:))
     
  2. brenda1976

    brenda1976 Niet meer actief

    hier ook wilde sander al vroeg zelf eten, maand of 8! nou soms lag er meer eten op de grond dan in zijn mond, tja zeil op tafel, slabbertje om en een labrador die de grond doet, even dweilen en klaar. Vind dat het bij de ontwikkeling hoort.

    En hij kan nu heel goed eten met mes en vork. Hij had eerst met vork, hij wilde mes erbij en keek naar ons en eet nu met mes en vork. Het gaat nog wel eens naast het bord hoor, maar gebeurd mij ook!

    Ik vond het wel zorgelijk dat je kind de kans niet krijg om gewoon te proberen te eten en als ze dit niet wil dat ze niks krijg. Ik schrik hier wel van!
    Waarom mag dit niet? kindjes worden toch vies, knoeien toch!
    hoort er toch gewoon bij!

    gr brenda
     
  3. Mickys

    Mickys Actief lid

    30 okt 2005
    339
    0
    0
    Onze dochter van 17 maanden wil dit ook echt zelf doen. Bij ons werkt het door haar de lepel zelf vast te laten houden, onze hand daaromheen te klemmen en haar dan toch enigszins te sturen. Ze voelt dan dat ze zelf de lepel vast heeft, maar wij kunnen mikken en echte hapjes opscheppen. Tot nu toe accepteert ze dat.

    Yoghurt mag ze wel zelf doen, dat blijft wel aan die lepel plakken. (Beter dan rijst bedoel ik dan....)

    En fruit en brood doet ze zelf met een vorkje.
     
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    Lijkt me een heel gezonde ontwikkeling. :) Lekker laten gaan dus. :)

    Wij hebben wel als 'regel' dat eten wel bedoeld is om op te eten. Het is niet erg als ze echt aan het eten is en er dan het eea op haar kleren, in haar haar, op de grond, enz. beland, maar het is niet de bedoeling dat ze gaat gooien met eten of er echt mee gaat smeren ed, daar zijn ballen en verf voor. ;)
     
  5. Duchess

    Duchess VIP lid

    26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Mijn dochter houd er al vanaf het begin niet van om gevoerd te worden (dus vanaf 6 mnd) en ze eet dus altijd zelf.
    Gelukkig heb ik een natte doek en een stofzuiger, dus voor mij geen probleem.
     
  6. 0babydream0

    0babydream0 Niet meer actief

    Lekker laten gaan!Madame hier ook maar die wil dit al een tijd..Lekker eten en hup daarna in bad..Zalig!!
     
  7. chantal29

    chantal29 Fanatiek lid

    30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    Geen drama van maken en lekker zelluf (zoals mijn dochter dat zegt) laten eten. Zij wilt dat ook. Zijn er dingen die zij zelf nog niet kon eten dan liet ik haar wat makkelijks zelf eten en de rest voerde ik. En zij vindt het geweldig om mama te helpen dus dan gooide ik het over die boeg en dat vond ze prima. Ik heb trouwens wel geluk dat mijn dochter erg netjes eet :)
     
  8. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Wat erg!! Het is een hele normale ontwikkeling dat je kindje zelf leert eten. Met een hoop geknoei ja... maar dat mag toch? Ze leren vanzelf wel netjes te eten. Mijn dochtertje eet vanaf 6 maanden al zelf. Als ik haar wat in haar mond stop, vist ze het er weer uit om het vervolgens zelf weer te doen. Ik vind dat alleen maar goed!
    Hier eet ze gewoon lekker met haar handjes en soms probeert ze het met een vork/lepel.
    Pff...
     
  9. Duchess

    Duchess VIP lid

    26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Idd erg. Ik heb het zelfs voorgelezen aan mijn man... dat zegt wat!
    Elk kindje zal op een gegeven moment zelf moeten leren eten. Rapley gevoerde kindjes leren dit vanaf het begin, en andere manier gevoerde kindjes nog niet, dus er komt een dag dat ze het zelf zullen moeten én willen leren. Of je moet ze áltijd willen blijven voeren natuurlijk.......
    Lijkt me ongezond om dit tegen te houden, eigenlijk.
     
  10. chantal29

    chantal29 Fanatiek lid

    30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    :$ :( Het is hoort bij de ontwikkeling van je kind dat hij/zij zelf wilt eten.
     
  11. Sarah84

    Sarah84 VIP lid

    21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Jeetje...ik schrik er gewoon van dat sommige moeders niet willen dat hun kindje zelf eet! Oke...als ze net gaan eten snap ik het! Maar boven een jaar is het toch normaal! Of willen jullie graag op hun 18e nog het vlees voor je kind snijden en voeren?

    Finn is nog geen 2 maanden gevoerd...hij wilde dan niets en ging schreeuwen e.d. Hij heeft dus al heel veel troep gemaakt! Hahaha! Maar ik vind het belangrijker dat hij zelf ontdekt en eet ipv dat mn vloer schoonblijft!
     
  12. L83

    L83 Bekend lid

    17 dec 2007
    627
    0
    0
    Ik had al gereageerd maar hier nog een kleine aanvulling :)
    Misschien dat je kunt kijken of je wat mag meesturen als hij zelf eet dus met jou hand over de zijne, misschien vind hij dit wel goed en leert hij wat sneller welke kant het eten op moet en er meer in zijn mond komt hihi
    Verder misschien wat meer eten wat hij aan een vorkje kan prikken, of in zijn hand kan pakken (dus losse groente/ vlees/ aardappels etc. in stukjes) geeft ook wat minder troep.
    Mijn zoontje eet alleen de stamppotten, pap etc. met een lepel de rest met vork of handjes, met een lepel gaat het dan nog niet zo goed.
     
  13. Sisa

    Sisa VIP lid

    13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Laat hem maar begaan, lekker laten knoeien, even je ogen dicht doen en het gaat redelijk snel beter. Verbieden zou ik zelf echt nooit doen, wat heeft dat voor zin? Wij hebben ons meisje bijna gelijk zelf laten eten, zij at met een jaar of zo gewoon alleen. Liever een kind dat alleen eet, dan een altijd schone vloer...
    Hier hetzelfde hoor, maar mijn dochter at gelukkig snel vrij netjes maar hoor van vriendinnen dezelfde knoeiverhalen... je kunt er niks aan doen.
    Het 'zelluf doen' wordt trouwens alleen nog maar erger, dan weet je dat vast ;)
    Wat je wel kunt doen is hem een beetje afleiden, zelf ook een lepel of vork erbij nemen en hem af en toe wat in zijn mond stoppen als hij met zijn eten zit te klungelen.
     
  14. wendelaa

    wendelaa VIP lid

    30 nov 2008
    8.641
    0
    0
    Noord Brabant
    @Tamale, ben je niet bang dat je zo eten met iets wat NIET leuk is linkt voor je dochter?
    Ik vind t zaligggg om te zien hoe Tim lekker kliedert met zn eten.
    Hij geniet er echt van en of t nu boerenkool, macaroni of boontjes zijn. Als hij met zn hand wil eten, dan mag hij dat!
    Dan leert hij juist hoe dingen aanvoelen en nog eens goed voor de fijne motoriek ook nog;)

    Dus TS, laat lekker dr gang gaan en daarna een doekje en een stofzuiger en klaaaaar
     
  15. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.281
    7.842
    113
    Gelderland
    Ik of mijn vriend geven het avondeten. Daarna mag hij met ons nog wat mee happen en dat pakt hij zelf.
    Middageten doen wel elke keer anders. Dan ik of samen met of zonder vork maakt hem ook niks uit als hij maar eten krijgt:)

    Zodra hij gaat gooien is het klaar meestal is dat een teken van vol zitten bij hem en anders proberen we het laten nog eens.
    Net lag er bijvoorbeeld eierkoek door heel de kamer;)
     
  16. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Hier waren we bij de eerste ook vrij krampachtig over de troep, al verboden we het niet. Maar we dachten dat hij wel netter moest leren eten en dat wij hem dat moesten leren.

    We bleken het fout te hebben. Toen we het loslieten bleef het even een troep maar al snel kon hij het prima zelf. Hij is nu 3 jaar en 5 maanden en snijdt al zelf zijn boterhammen met een mes en we gebruiken al lang geen slabbers meer... Wel jammer: er is bij hem een klein eettraumaatje ontwikkeld, omdat we er zo bovenop zaten. Hij eet nu dus bijna niets 's avonds en uit alles blijkt dat dat vooral is om ons te jennen. Hij lust het namelijk wel....

    Dochterlief krijgt nu dus alle vrijheid. Die eet al alleen sinds ze 11 maanden was. Soms sturen we even bij met een tweede lepel/vork en dat vindt ze prima.

    En zeg nou zelf: het is toch heerlijk om te zien?
     
  17. wendelaa

    wendelaa VIP lid

    30 nov 2008
    8.641
    0
    0
    Noord Brabant
    @Juud, hier een 4 jarige die ook al lang dr eigen brood smeert.
    Vind ze super om te doen, oke heel de aanrecht zit dan onder de boter...maar ach, doek en sop doen wonderen
     

Deel Deze Pagina