Help! Onrustige baby komt niet zelf in slaap

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Hevn, 20 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hevn

    Hevn Actief lid

    22 mei 2011
    236
    1
    18
    #1 Hevn, 20 jul 2017
    Laatst bewerkt: 20 jul 2017
    Ik hoop dat er tips zijn want ik kan wel nieuwe inspiratie gebruiken!

    Mijn zoontje van 5 maanden is een alerte baby, altijd in de weer, bezig en eigenlijk altijd vrolijk.. met het gevolg dat hij een enorm slechte zelfstandige slaper is. Tot nu toe bakerde we hem in en sliep hij 3 of 4 slaapjes van 45 minuten overdag, waarbij hij aan de borst of wiegend in slaap werd gebracht (kost ongeveer een half uur tot een uur), en savonds na een paar uur clusteren van 22 tot 4/5 en daarna door tot 6/7. Dat ging redelijk.
    Nu kan hij omrollen van rug naar buik en moeten we stoppen met inbakeren, maar dit blijkt echt een drama! Zodra hij in bed wordt gelegd hou ik even z'n handen op z'n buikje vast en verlaat dan z'n kamer, en vervolgens is hij binnen 5 minuten wakker. Vandaag heeft hij nog niet zelf geslapen, behalve net een uur in m'n armen..
    'S nachts valt hij na 3 uur in je armen, aan de borst, wiegend pas in slaap. Tot 4 uur en dan is het weer 2 uur lang feest.. daarna slaapt hij naast mij door in bed.

    Wat we al geprobeerd hebben:
    3R's, 5 minuten laten jengelen en niet uit bed halen maar wel troosten (wat niet werkt want hij wordt alleen maar overstuur als hij niet opgepakt wordt), muziekje, slaap ritueel, White noise, zijslapen.. zelf in slaap laten vallen door hem overstuur te laten huilend komt er bij mij niet in. Ik luister graag naar zijn behoefte. Maar die is dus altijd bij me zijn blijkbaar. Helaas moet ik vanaf volgende week weer aan het werk en kan dat gewoon niet. Daarnaast breekt het me ontzettend op..

    Iemand herkenning? Tips?

    Edit: hij pakt geen speen, doekje, duim, vingers oid om op te sabbelen.. alles wat geen tepel is en in z'n mond komt wordt op gekauwd, bekwijld en uitgespuugd. Als hij z'n duim zou pakken dan zou dat echt helpen om rustig te worden. Dus tips hoe je je baby aanleert om te duimen of speen of iets anders zijn ook welkom!
     
  2. Onyx

    Onyx Bekend lid

    10 sep 2014
    550
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hij heeft een slecht slaap associatie gekregen doordat je hem in slaap wiegt/voedt. Dit moet je proberen af te leren, en dat ik erg moeilijk. Probeer zoveel mogelijk een vast ritme te volgen, daar houden babytjes het meest van. Ontwaken-voeden-spelen-slapen. Wats hier goed werkte is bij de eerste vermoeidheid signalen in bed leggen, en als de baby gaat huilen, (mopperen mag wel een beetje) oppakken, troosten tot hij stil is en dan weer in bed leggen. Dit herhaal je tot het babytje slaapt. Trek hier wel ff een tijdje voor uit in alle rust, want dit kan ff duren voordat ze het oppakken en de verkeerde slaap associatie kwijt zijn.
     
  3. Hevn

    Hevn Actief lid

    22 mei 2011
    236
    1
    18
    Ja dat is nu net wat niet lukt. Het zelf in slaap vallen. Voordat we zijn gaan inbakeren en een paar weken terug heb ik dat geprobereerd; neerleggen en als hij huilt eruit en troosten. Het lastige is dat hij bij mij direct hapt en aan de borst wilt, waarna hij dus in slaap valt of bij mijn partner alleen rustig wordt als hij gewiegd wordt en dus in slaap valt.. leg je hem eerder terug dan is hij weer overstuur.. ik geef het nog een kans en ga het vanavond weer proberen..
    Overdag houden we een strak ritme, eten spelen slapen met max 1,5 uur tussen de slaapjes en bij iedere oogwrijf of moeheidssignaal naar bed. Kamer is verduisterd en m'n peuter blijft beneden rustig spelen.
    Ik vermoed ook dat hij verlatingsangst heeft, want als je overdag even uit beeld bent begint hij ook te roepen.
     
  4. Onyx

    Onyx Bekend lid

    10 sep 2014
    550
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dat ontwennen van verkeerde sllaaap associatie kan wel een dikke 2 a 3 weken duren hoor, dus geef niet te snel op! Consequent blijven, maar zeker niet laten huilen :)
     
  5. Hevn

    Hevn Actief lid

    22 mei 2011
    236
    1
    18
    Is het je eigen ervaring? Heb je het zo ook bij jouw kindjes gedaan? En welke leeftijd was dat?

    Van 6 tot 8 weken hebben we zo'n methode geprobeerd maar zelfs ingebakerd pakt hij zn rust niet. Paar weken geleden ook geprobeerd maar hij raakt echt overstuur, troosten en wegleggen is een never ending story. Wellicht voor veel kinderen geschikt maar ik denk niet voor mijn zoontje.
    Ik hoor graag meer ervaringsverhalen?
     
  6. Sophie221

    Sophie221 Bekend lid

    11 mei 2015
    608
    374
    63
    Vrouw
    Mijn zoontje is 4 maanden en door een snelle bevalling en medische ongemakken dragen we hem nog steeds 24/7 bij ons. Hij slaapt ingebakerd in onze armen, advies is zelfs om hem ook echt bij ons te houden.

    Toch moet ik over drie weken weer gaan werken en moeten we ook hem langzaamaan leren alleen te liggen en slapen. Dus wat dat betreft herken ik je verhaal en weet ik hoe zwaar het is.

    Tot nu toe kan hij nog geen minuut alleen liggen. Gaat ook tegen mijn gevoel in om hem weg te leggen terwijl hij laat heeft van lichamelijke dingen. Maar als ik wist dat hij gezond was had ik hem wel stap voor stap alleen leren liggen en slapen. Het is anders gewoon niet te doen. En de overgang voor hem des te moeilijker als jij straks weer gaat werken.

    Dus ik ben het eens met de eerdere reactie om hem stap voor stap, zonder lang te laten huilen, toch te leren om alleen te slapen. Dit hebben we bij mijn dochter ook gedaan. Dat duurde best even maar toen het eenmaal goed ging is ze altijd een goede slaper geweest.

    Mocht je dit toch niet zien zitten dan is er maar 1 andere optie: dragen. Maar met het oog op je werk hervatten is dat niet een permanente oplossing denk ik.

    Sterkte. Ik weet hoe zwaar het is :(
     
  7. Onyx

    Onyx Bekend lid

    10 sep 2014
    550
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bij mn zoon lukte het niet echt omdat ik het niet volhield. Bij onze dochter gaat het helemaal prima. Ze is nu 12 weekjes en met dit rond de 6 weken begonnen. Ik zeg noet dat het voor alle kindjes wetkt hoor. Sommige slapen gewoon super slecht
     
  8. Mamamijn

    Mamamijn Fanatiek lid

    14 feb 2013
    1.039
    365
    83
    Vrouw
    Kijk eens naar de boeken van Stephanie Lampe of op haar website. Ik heb veel tips gehad aan haar boek baby in een droomritme
     
  9. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.127
    1.926
    113
    Baby's houden van voorspelbaarheid, dus zorg voor een strak ritme: wakker worden, verschonen, voeden, spelen/knuffelen, naar bed bij de eerste vermoeidheidssignalen (gapen, oogjes wrijven, staren, wit wegtrekken etc). Hanteer ook een vast slaapritueel. Mijn dochter was een onrustige baby en wij hebben de handoplegging toegepast icm prikkelreductie. Dit houdt in dat je je baby in zijn bedje legt als je ziet dat hij moe is. Je zegt rustig dat je ziet dat hij moe is en dat het nu tijd is om te gaan slapen. Vanaf dat moment praat je niet meer tegen hem en maak je geen oogcontact meer (oogcontact/praten = prikkels). Leg je rustig je hand op zijn hoofd en op zijn buik (geeft een geborgen gevoel), en als hij wat rustig is geworden ga je weg. Kom weer terug als hij onrustig wordt en herhaal het bovenstaande. Dit net zolang herhalen tot hij slaapt. Het is hierbij belangrijk dat je zelf echt heel rustig bent, baby's voelen emoties van ouders haarfijn aan. En ook dit is helaas geen kant-en-klare oplossing, sleutelwoorden zijn tijd en doorzettingsvermogen. Veel succes!
     
  10. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Mijn dochter sliep ook niet zonder inbakeren. Ik ben dit daarom blijven doen, ook toen ze kon omrollen. Toen gebruikte ik geen inbakerslaapzakje meer maar een grote hydrofiel doek of een lakentje: dit komt makkelijk los als ze toch gaat rollen. Ik ben het blijven doen tot ze er zelf geen behoefte meer aan had, dat was met negen maanden ongeveer.
    Pakt hij de speen ook niet als je die een tijdje zacht tegen zijn mondje aan houdt? Dat je hem pas loslaat als hij er echt goed op zuigt.
     
  11. conejita

    conejita Fanatiek lid

    14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    #11 conejita, 21 jul 2017
    Laatst bewerkt: 21 jul 2017
    Herkenbaar hoor! Zl is al 18 mnd en is altijd een onrustige slaper geweest, kon nooit cyclussen aan elkaar plakken (nog steeds erg vaak wakker) en moeite met zelf inslapen. Het gaat op sommige vlakken nu een stuk beter. Inslapen en overdag slapen is geen probleem maar hij wordt nog wel vaak wakker. Ik heb methodes van Tracey Hogg gevolgd, en Stephanie Lampe. Maar ik heb ook mijn eigen intuïtie gevolgd en beseft dat elk kind anders is. Bijv het niet uit bed halen werkt hier niet. Hij wordt zo overstuur dat hij echt even lich contact nodig heeft om te kalmeren. Maar ik merk dat als ik meerdere dagen volhoudt, hij het heus wel onthouden heeft. Ik doe het dus in kleine stapjes. Het is dus ook een beetje (boel) uitvogelen hoe het bij jouw kindje het beste werkt. In het begin hield ik erg vast aan de methodes of wat anderen zeiden. Nu weet ik, ík ken hem en mezelf het beste (het moet ook goed voelen voor jou) en daar pas ik de "slaaptraining" op aan. Ik ben wel pas begonnen na 6 mnd omdat ik hem daarvoor nog te jong vond. Succes!

    Ps: zoontje heeft heel even speen gehad, maar helaas daarna niet meer. Leek mij ook zo handig ;) ! Knuffeltjes, doekjes, t-shirt dat naar mij ruikt, white noise, nachtlampje, aromatherapie, voeding aanpassen, magneetarmbandje, niks niks niks heeft hier geholpen of interesseerde hem. Het wordt uiteindelijk wel beter.
     
  12. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Ik lees hier hele stellige oneliners die gelijk herinneringen oproepen uit de tijd dat ik met hetzelfde worstelde als jij.

    "Babys houden van voorspelbaarheid, dus zorg voor een strak ritme."
    "Hij heeft een verkeerde slaapassociatie gekregen doordat je hem in slaap voedt/wiegt".

    Ruim 3,5 jaar geleden kreeg ik dit ook te horen. Maar met veel doorzettingsvermogen zou het moeten lukken; Een kindje dat volgens de norm netjes zelf in slaap zou vallen en dan ook in zijn eigen bedje bleef.

    Ik begon met de methode van stephanie lampe en heb dat 9! weken consequent volgehouden. En het hielp niks. Ook inbakeren, speentjes, magische muziekjes, white noise en uiteindelijk zelfs iemand die ons huis ontstoorde: hielp niks.
    Heel frustrerend, want alle baby's zijn toch geholpen door doorzettingsvermogen van de ouders? Rust en regelmaat is toch voor alle baby's het beste? Bovendien had ik dat niet-zelf inslaap vallen-gedrag zelf gecreëerd volgens de 'geleerden' en nu moest het weer afgeleerd worden om mijn baby een gezond slaapritme te gunnen. Want dat was het voor ons allemaal veel beter dan de negatieve spiraal die we zelf aan het creëeren waren. Ik was helemaal op na die 9 weken.

    Als ik er nu op terug krijg vind ik het heel verdrietig dat ik niet eerder de ander kant had ontdekt en belezen. Want waaròm lukt het niet om die baby in die 'gezonde' leefwijze te krijgen. Waarom vindt mijn baby alles fijn wat in de boekjes omschreven wordt als 'verkeerde slaapassociaties'. Ik kon niet anders dan op dat moment terug te vallen op wat werkt. We gingen dragen, wiegen, in slaap voeden en later een deel van de nacht samen slapen. En.. we kwamen tot rust. Ik zocht mogelijkheden om in deze situatie mijn draai te vinden en dat lukte veel beter dan in dat rrr-principe. Boodschappen doen met een slapende baby op je borst is best makkelijk en daarna nog een rondje met de hond. Kwam die ook weer eens aan wat aandacht.
    En s nachts, troosten vanuit je warme nest met een uitgestoken arm al bij je baby (cosleeper) voelt veel minder frustrerend dan 26 keer die overloop over.

    En het mooiste van dit verhaal is dat ik niks heb hoeven afleren. Niks! Geen slaaptraining, geen 5 minuten supernanny taferelen en geen overprikkelde baby. Mijn nabijheid was iets wat hij tot in zijn tenen nodig had. En langzaam liet hij dat helemaal zelf beetje bij beetje los. Wat ben ik trots op dat ventje! En wat ben ik blij dat ik net op tijd heb leren vertrouwen op hem en op de natuur.

    Later las ik veel meer over wat men tegenwoordig weet over de psyche en natuur van een baby. Heel interessant en op veel punten staat het haaks op de 'norm' die wij denken dat geldt. Er is gewoonweg geen algemene aanpak.

    Ik wil je adviseren dat voordat je methodes gaat inzetten, ook de andere visie daarop eens leest. Zo kun je een overwogen keuze maken in welk pad jij wilt bewandelen. Want eigenlijk denk ik dat deze periode voor iedereen over gaat. Hoe je het ook aanpakt. Maar het belangrijkste is dat als jij zelf erop terug kijkt, je het hebt aangepakt zoals je het zelf graag wilt en wat voor jou en je baby goed voelt.

    Wat links die je eens kunt lezen:
    https://kiind.nl/rust-en-regelmaat-voor-baby/
    https://kiind.nl/logica-van-het-dragen/
    https://kiind.nl/baby-alleen-huilen/
    En dan staat deze site bol van nog veel meer mooie artikelen.

    Veel succes met deze heftige periode! Maar vooral: geef de moeder in je de tijd om te worden wie ze is (het beste advies wat ik kreeg).
     
    Modra, exciting, ShampooL en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.044
    113
    Op buik slapen vindt je kleintje ook niks? ( aangezien t rollen gestart is). Hier een engel met slapen sinds ze kan rollen, al stond ik doodsangsten uit bij t idee dat ze op dr buik ging liggen (tis de eerste). Ze mept zichzelf in elk geval niet meer wakker en slaapt dieper. Maar dan nog, dr gaat nogal eens een party af in dr kamer en kletst ze de oren van dr beertje en op t moment is t moord en brand gillen gevolgd door 'hihihihihi' een dingetje. Beetje jammer als dat midden in de nacht is alleen...maar na ff klieren en kletsen en dr ding doen wat zij vindt dat ze dan moet doen (t maakt haar niet uit wat ik van t tijdstip vind) gaat ze maar weer slapen.

    Ga ik er echter heen (je schrikt je rot de eerste keren met dat gegil nu omdat je de 'hihihihi' er achteraan niet aan ziet komen) dan is t hek van de dam en heb ik drie uur lol en een sacho kind de volgende dag. Dus zolang ze het niet op een brullen zet of gaat huilen laat ik haar dr ding maar doen en met ziekte en koorts staan we dr gewoon en met koorts lig ik op een stretcher naast dr in haar kamer.
     
  14. Torretjeee

    Torretjeee Niet meer actief

    Hier ook een onrustige slaper. Ik herken veel dingen het inbakeren deden wij niet omdat hij wel rustig lag, hij werd alleen heel vaak wakker. Ook in slaap gevoed altijd tot 14 maanden. Op de momenten dat ik er niet was lukte het met de fles gelukkig ook. En vaak werd hij binnen het uur weer wakker.. toch leek het ook vaak alsof hij vaak nog half sliep. Wij haalde hem er altijd uit en wiegde hem in slaap en ik zong dan in de manenschijn voor hem. En regelmatig dat ik hem toch nog aanlegde zodat hij weer in slaap viel. Hij wilde geen speen doekje of iets, en nog steeds niet. Als baby sliep hij altijd op zijn zij, later op zijn buik dat hielp ook goed. Hij vond het ook fijn om een hydrofiele doek op zijn hoofd/gezicht te hebben..

    Erg lang laten huilen hebben we nooit gedaan. Na een jaar ben ik wel cold turkey gestopt met de nachtvoeding. Wat echt gewenning was omdat hij wat sabbelde en niet dronk. Twee nachten gehuild daarna was het over. Hij is nu 20 maanden hij slaapt 11 uur in 24 uur. Meer heeft hij niet nodig blijkbaar hij sliep als baby overdag ook altijd maar 3 keer een half uurtje.
    Wat @samarinde01 zegt klopte voor mij ook nu heb ik nooit echt methodes gevolgt wel vaak op het punt gestaan om ermee te beginnen. Als jij het gevoel hebt dat hij gewoon veel bij jou wil zijn, is daar geen methode voor om hem dat af te leren. En de vraag is zou je dat wel willen? Misschien kan je momenten voor jezelf inplannen dat je wat rust krijgt.. die hele zoektocht naar waarom slaapt hij nou niet en elke methode doorlezen vreet ook energie.
     
  15. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Ik heb even meegelezen omdat eind van de week onze meid ook 5 maanden is en aan het rollen. Vergeleken bij jou is het bij ons een makkie, maar zelf in slaap vallen doet ze niet.

    's Nachts slaapt ze geweldig (echt een luxe baby) maar ze valt wel altijd in slaap terwijl we haar handje vasthouden (letterlijk).
    Overdag plakt ze haar slaapcycli niet aan elkaar (altijd na max een uurtje wakker, het was eerst 45min dus vooruitgang al maakt ze er ook regelmatig maar 35min van). Ze slaapt dus zo'n 4 a 5x per dag omdat ze anders erg weinig slaapt. Het overdag in slaap krijgen is moeilijk. Ze vindt alles interessanter dan slapen.
    Alles geprobeerd qua rrr, muziek, speen, wiegen etc.
    Nu doen we eigenlijk nog maar 2 dingen: na 1.5u wakker zijn naar bed en niet slapend neerleggen. Al weken... Nee, ze valt nog niet zelf in slaap (houden tijden lang handje vast) en ze slaapt ook nog niet langer. Maar we zijn wel minder gestrest en rustiger. Ooit zal ze wel langer doorslapen (misschien als ze ouder wordt) en ooit zal ze wel zelf in slaap vallen (misschien pas als ze 4 is). We zien het wel. Of iemand moet echt een magische tip hebben ;)
     
  16. Onyx

    Onyx Bekend lid

    10 sep 2014
    550
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik snap je punt en ik sta er ook zeker wel achter, alleen is dit gewoon niet haalbaar voor de meeste moeders. Dit werkt helemaal prima als je een thuisblijf mama bent en lekker elke minuut van de dag met je kind kunt samen zijn.
    Meeste moeders hebben deze luxe niet en moeten vroeg of laat hun kind ergens achterlaten omdat mama moet werken.
    Niet iedereen kan en wil heel de dag met jouw kind op hun buik hangend in een draagdoek rondzeulen. Ook oma of papa niet.

    Plus, je beperkt jezelf zo tot alleen mama zijn! Kinderen zijn je alles en je gaat door het vuur voor ze, maar deze manier is net zo goed vermoeiend en geestelijk slopend dan het alternatief van slaaptrainingen.
     
  17. Sophie221

    Sophie221 Bekend lid

    11 mei 2015
    608
    374
    63
    Vrouw
    Ik snap je punt maar denk dat ze juist bedoelde dat meegaan in het ritme van haar kindje ( door wel het kindje te dragen en bij haar te houden) voor haar op dat moment minder energie kostte dan te forceren in een ander ritme.

    En een kindje van 7 weken is weer totaal anders dan een kindje van 12 weken.
    Soms gaat het dan ineens beter.
     
  18. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Voor mij was juist de gedachte aan het toepassen van een slaaptraining geestelijk slopend. Omdat dat zo tegen mijn gevoel in ging, maar iedereen zei dat dat de enige juiste keuze was voelde ik me alsof ik met de rug tegen de muur werd geduwd.

    Ik lees ook een stukje tekst waarin je invult dat ik een thuisblijfmoeder ben, maar ook ik ben een werkende moeder. En had ook geen oppas die mijn kindje bij zich kon/wilde dragen. En ook mijn man ziet dragen niet zitten. Maar iedereen vond zijn weg met onze baby. Wel met het geluk van de toewijding van onze beide ouders die allebei een dag oppasten. Mocht dat niet het geval zijn , dan zou ik zeker een gastouder of kdv zoeken die verdriet met nabijheid oplost ipv 'alleen uit laten huilen'. Er zijn inmiddels genoeg proffessionals die mijn visie delen. Bovendien kan het zijn dat babylief op het kinderdagverblijf heel ander slaapgedrag en behoeftes laat zien!

    Ook werkte ik een avond tot 22:30 En dat werd ergens de eerste avond dat het mijn man lukte zl in zijn bedje te laten slapen. Zonder drama's trouwens.
    Echt, het is niet zo zwart wit!

    En daarom is het bij je dragen van je kindje, als dat voor jou zelf een oplossing is, nooit gewenning/verwennerij. Het is niet alsof je ze iets inprent waardoor je 'er nooit meer van dat babytje tegen je aan afkomt'. Of alsof je andere verzorgers opzadelt met een een kind die niet meer anders wil. Nee joh. Fases komen en gaan en baby's kunnen bij verschillende mensen verschillende behoeftes hebben. Het zijn net mensen, echt!
     
    Torretjeee, pandavliegen en Chocoladekoekje vinden dit leuk.
  19. Hevn

    Hevn Actief lid

    22 mei 2011
    236
    1
    18
    Wouw! Dankjewel voor het delen van alle mooie ervaringen! Alle tips en ervaringen zijn welkom, ook als ze niet in mijn opvoedstraatje liggen, want wie weet dat nou vooraf? Dus iedereen bedankt!

    De afgelopen weken waren heftiger dan ooit. Tanden doorgekomen en daardoor om de 2 uur wakker na een cluster avond tot 10 uur, en om 7 uur vrolijke peuter erbij.. Overdag slaapjes van een half uur..
    ik heb het geaccepteerd. Vanaf de eerste keer dat we hem even lieten mopperen en dat weer in huilen overging. Ik heb hem opgepakt en in slaap gevoed, gekroeld en gewiegd. En dat doe ik nu steeds. Inderdaad 5x per dag omdat na 1 uur wakker hij toch weer moe is. In de ringsling aan de borst slapen onderweg is ook favoriet geworden. Hij heeft me nodig en ik ga er voor hem zijn. En het werkt eigenlijk heel goed. Vanavond tussen het drinken door samen op bed gelegen en naar elkaar gelachen. Geluidjes gemaakt. Geen stress dat hij niet slaapt. Nog een keer drinken en dat lukt het vast wel weer.
    En ben ik er niet? Dan is hij overdag wat vaker en langer wakker. Over een maand naar het kdv waar ik zo tegenop keek; ook daar heb ik meer vertrouwen in. Als hij overdag daar niet slaapt ben ik er de hele avond en nacht voor hem. Dat is dan niet anders.. ik ga in ieder geval alleen de deur uit om te werken. Het sloopt me maar ik overleef het wel. Hij wordt van zelf groot, ik heb vertrouwen in hem!

    Thanks voor het delen van de linkjes!
     
    Blijdorp vindt dit leuk.
  20. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Oh, wat klinkt dat sterk, Hevn. Blij dat je een beetje berust bent in hoe het nu 'gewoon' even gaat.
    Je bent vast een hele lieve, betrokken moeder. Het beste! En voor je het weet typ jij berichtjes naar een ander forumlid in de geest van:"het gaat voorbij meid" . Naar mij bijvoorbeeld over een paar maanden.
     

Deel Deze Pagina