Help verkeerde dingen gegeten tijdens zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Mathilda, 9 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mathilda

    Mathilda Lid

    31 mei 2015
    43
    2
    8
    NULL
    NULL
    Vandaag op bezoek nam ik een slok verse karnemelk.. ineens dacht ik waar komt ie vandaan.. van de kaasboer. En ja hoor: gemaakt van rauwe ongepasteuriseerde melk. Evenals de jonge kaas waar ik een plak van op heb. ( dacht dat die kaas wel goed zou zijn, toch de kaasboer gebeld.. nope ook rauw).
    Ziekenhuis gebeld en die zeggen, geen zorg, kans is zooo klein van eenmalig.. tja ik maak me dus wel zorgen!
    En heb ook nog kantenklare pannenkoeken gegeten. Ook dat is niet goed.
    In mijn hoofd heb ik al listeria :(.
    Wie heeft ervaring? Kan ik dit laten testen? ( ook als ik niet ziek word?)
    Bang ben ik.

    https://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Veelgestelde_vragen/Infectieziekten/Vragen_en_antwoorden_listeriose

    ( voor wie mijn kantenklarepannenkoeken niet gelooft)

    Maar dus.. wie? Ben ik de enige stomme onvoorzichtige???
     
  2. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Adem in, adem uit....relax!!! Je kunt er voor nu niets meer aan veranderen en de kans is echt super, super, supermega klein dat je er listeria van krijgt.

    Vanaf nu beter opletten maar zet het voor nu gewoon van je af.
     
  3. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Kant en klare pannenkoeken zou ik ook gewoon eten.

    Verder: helaas heb je het al op en niets meer aan te doen. De kans is erg klein!
    Naar mijn weten kun je het niet laten testen.
     
  4. Mathilda

    Mathilda Lid

    31 mei 2015
    43
    2
    8
    NULL
    NULL
    Dat "van me afzetten" vind ik nou net super moeilijk! Licht ( kuch) obsessief zit in mijn aard.

    Of dat testen kan hoopte ik eigenlijk wel..

    En zijn er lotgenoten?
     
  5. HvO

    HvO Niet meer actief

    Lotgenoten?!:eek: We praten over eten toch?

    Denk dat elke zwangere wel eens iets per ongeluk heeft gegeten wat niet mag.

    De kans is erg klein dat je iets hebt opgelopen. En helaas kun je het ook niet meer terugdraaien.

    En nee. Je kunt je niet laten testen.
     
    Louise11110, Robijn89, nizzie86 en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    ik snap je wel hoor, maar je kunt er nu toch niets meer aan veranderen. Oh en kant en klare pannekoeken is helemaal niks mis mee.

    Weet je: mijn oudste wordt dit jaar 22, toen werd er veel minder opgelet op dat gebied. Ja, je mocht geen filet americain en geen brie. (ook ivm ongepasteuriseerde melk). Maar je werd niet gewaarschuwd dat dat ook in "gewone" kaas kon zitten, dus wellicht heb ik dat toen ook op. Ook mocht je toen nog salami en ook was er toen geen waarschuwing van zalm ed....Heb ik toen dus ook gewoon gegeten.

    Was toen uiteraard door minder voorlichting bekend, want als ik het had geweten, had ik het ook niet gegeten, maar ik bedoel ermee te zeggen dat de kans dat je ziek wordt dus echt heel erg klein is.

    Hopelijk lucht dat je een beetje op.
     
  7. Mathilda

    Mathilda Lid

    31 mei 2015
    43
    2
    8
    NULL
    NULL
    Lotgenoten geen goed gekozen woord..
    Ik bedoelde puur of er anderen zijn die ook de "fout" in gingen. En hoe daarmee om te gaan?

    Dus niet testbaar? Dus nou is het "maar" afwachten?
     
  8. Regenboog01

    Regenboog01 Bekend lid

    23 jan 2017
    792
    478
    63
    Ik snap je gevoel. Ik heb deze zwangerschap per ongeluk gerookte zalm gegeten (vacuüm verpakt). Ik was nog pril zwanger en was het even vergeten dat ik zwanger was. Oeps!! Ik schoot toen ook even in de stress, maar na 1/2 dagen was dat weer weg.
    De kans is inderdaad heel klein dat je iets oploopt. Echt heel klein!!

    Het is echt zo’n cliché opmerking: je kan er nu toch niets meer aan doen, maar het is wel echt zo.
    Probeer het echt los te laten en vanaf nu er goed om denken. Heb ik ook gedaan en mijn baby zit nog steeds veilig in mijn buik en ondertussen 20 weken verder. Het komt vast goed!
     
  9. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Ik denk dat praktisch elke zwangere wel eens een ‘foutje’ heeft gemaakt!
    De kans dat je in Nederland of België ziek wordt van eten is erg klein. Zeker als je het maar eenmalig eer.

    En ja, je zult inderdaad gewoon moeten ‘afwachten’, maar heel eerlijk? Ik vind ren zwangerschap en het ouderschap voor een heel groot deel gewoon maar afwachten...
     
  10. mamaloe250

    mamaloe250 Fanatiek lid

    2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Nou lees net het artikel en ik heb van het lijstje pate, softijs en kant en klare pannenkoeken gegeten. Dus ja hier een lotgenoot. Ik heb zelfs vandaag nog twee softijs op van mac. o_O pannenkoeken verwarm ik wel altijd dus denk dat dat meevalt dan. Maar ik kan me er nu wel bij neerleggen, eet het gewoon niet meer.
     
  11. Adrianaj

    Adrianaj Actief lid

    25 aug 2017
    358
    576
    93
    Vrouw
    Hier net zo.. van die lijst heb ik in het begin een broodje Paté gegeten. En dacht daarna pas oja dat mag ik helemaal niet. Heb zelfs een stukje metworst gegeten zonder er bij na te denken. En softijs, Heb ik ook nog gehad. En die kant-en-klare pannenkoeken heb ik echt nog nooit van gehoord. Heb gistermiddag zelfs poffertjes gegeten. Ik zou me er niet al te druk om maken als ik jou was. Denk dat veel zwangeren wel eens ‘perongeluk’ iets hebben gegeten, en daarna dachten sh*t. Maar idd niks aan te doen alleen beter opletten. Komt allemaal wel goed :)
     
  12. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Softijs is echt geen probleem, mits het bij een winkel/snackbar vandaan komt waar ze goed met de hygiëne om gaan...
     
  13. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Hier eet ik nog steeds afentoe salami en stukje droge worst. In mijn vorige zwangerschap mocht dat nog gewoon. Evenaals leverpastei op brood (max 1 broodje per dag).

    Snap dat het kloten is maar je kunt het nu toch niet meer terugdraaien.
     
    HvO en kleinepien vinden dit leuk.
  14. ShallY

    ShallY Fanatiek lid

    14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Van kant en klare pannenkoeken ook? Nooit geweten.

    Snap dat je je zorgen maakt maar je kan het toch niet meer terug draaien.. hopen gewoon dat er niks aan de hand is.
     
  15. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Haha, toen ik heel pril zwanger was van de oudste heb ik een nacht carnaval gevierd (in de rook gestaan en wijntjes gedronken), biefstuk gegeten en gerookte zalm. Een week later teste ik positief, terwijl ik ervan overtuigd was dat het bij ons niet zo gemakkelijk zou gaan. Ik deed obulatietesten en haddie maand geen piek ontdekt .

    Ik wil maar zeggen dat sommige dingen gewoon gebeurd zijn. Laat het los en let nu gewoon goed op. Even afleiding zoeken vandaag helpt vast.
     
  16. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Ik heb met de zwangerschap van de oudste een keer ongewassen fruit op, een tosti met salami en ik haalde altijd de ham van broodjes gezond af. (Kruisbesmetting ;))
    Ik voelde me na alledrie ontzettend dom en ik snap dus heel goed hoe je je voelt. Helaas kan je er niets meer aan doen en de kans dat het misgaat is heel klein. Je moet toevallig net iets hebben gehad wat besmet is.
    Relax :)
     
  17. Mathilda

    Mathilda Lid

    31 mei 2015
    43
    2
    8
    NULL
    NULL
    Tis zo. Ik zou nuchterder moeten zijn maar vind het zo stom van mezelf.
    Ben al heel vaak degene geweest die in de kleine kansjes valt. ( behalve bij de loterij) en dat maakt het ook eng.

    Dat het niet getest kan worden snap ik niet. Als je symptomen hebt kan het wel.. waarom dan niet preventief?
     
  18. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Dit inderdaad... Schoonmoeder sprong laatst zowat uit dr vel toen ze mijn een rolletje parmaham met roomkaas zag eten op een verjaardag. Sloeg het nog net niet uit mijn handen. :rolleyes:"dat is rauwe ham en dat mag jij niet!!"

    Het is gedroogd en gepekeld, geen fatsoenlijke bacterie die daarin overleeft. Relax.

    Ik let echt wel op wat ik eet, maar blijf ook gewoon logisch nadenken en relativeren. Het scheelt ook al als je weet waarom iets precies wordt afgeraden, dan kun je er verder mee doen wat je wilt.
     
    Novastar en bozoe vinden dit leuk.
  19. Yoga fanaatje 1987

    Yoga fanaatje 1987 Actief lid

    3 mei 2017
    353
    91
    28
    Vrouw
    Waarom geen kant en klare pannenkoeken? Zit niks in wat voor listeria kan zorgen. Wel boel e nummers. Dus of dat nou zo gezond is. En soft ijs mag ook
     
  20. Mathilda

    Mathilda Lid

    31 mei 2015
    43
    2
    8
    NULL
    NULL

    Ik heb geen idee maar vond het rivm wel een betrouwbare bron..
     

Deel Deze Pagina