Help verkeerde dingen gegeten tijdens zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Mathilda, 9 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Het softijs op zich is inderdaad geen probleem. De machines waar het uit komt worden helaas regelmatig niet goed schoon gemaakt en soms veel te weinig gebruikt. Daar zit het risico. Ik at wel gewoon softijs van de Mac bv. maar niet bij een shabby achteraf friettentje.
     
  2. Yoga fanaatje 1987

    Yoga fanaatje 1987 Actief lid

    3 mei 2017
    353
    91
    28
    Vrouw
    RIVM vind ik zelf nou niet zo betrouwbaar. Maar goed. Dat gaat om andere dingen.

    Ik kan me echt niks voorstellen van kant en klare pannenkoeken. Snap wel als je dat leest dat je dan voorzichtig bent. Maar op voedings centrum staat het bijv niet.
     
  3. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik heb ook een paar keer softijs gegeten :rolleyes:

    Maak toilet ook niet dagelijks schoon, ben in mijn eentje.

    En ik verschoon de kattenbak met handschoenen.
     
  4. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Ik was mijn fruit bijna nooit. Ik denk er gewoon niet aan. Ik probeer met handschoenen aan in de tuin te werken maar dat is met warm weer geen doen. Ik was mijn handen dan erna. Ik eet gewoon sushi met rauwe vis van een goede toko. Een zachtgekookt ei laat ik niet staan. En bij kant en klare pannenkoeken zou ik niet eens stilstaan.

    Relax. Autorijden is gevaarlijker voor je baby.
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  5. K00

    K00 Niet meer actief

    Hier kant en klare salade! #lotgenoot.

    Het komt echt wel goed. Zolang je niet op je gemak een hele ongebakken koe gaat eten redden jullie het wel.

    Uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan maar probeer gewoon logisch na te blijven denken!
     
  6. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    @Yoga fanaatje 1987 en @Mathilda kant en klare pannenkoeken hebben 15jaar geleden voor een (in verhouding, want het blijft mega zeldzaam) forse uitbraak van listeria gezorgd, vandaar dat deze genoemd wordt. Het risico is ontstaan destijds bij nabesmetting (dus na besmetten bij het verpakken) en kant en klare pannenkoeken worden vervolgens niet meer voldoende verhit om daarna nog de bacterie te doden.

    In principe is listeria gewoon een mega zeldzame bacterie en ik geloof niet heel sterk in voedingsmiddelen vermijden ter voorkoming hiervan, muv rauwe producten (en dan heb ik het over NL, niet over het buitenland)
    Listeria wordt vrijwel altijd veroorzaakt door machines die niet voldoende schoongemaakt zijn en dus door nabesmetting. De meeste besmettingen vinden plaats door snijmachines (vleeswaren uit de supermarkt bijvoorbeeld), niet door pannenkoeken.

    TS ik zou je niet te druk maken. Het is gebeurt. Mocht je koorts krijgen zou ik wel met spoed aan de bel trekken, desnoods bij de HAP en uitleggen dat je zwanger bent en risicoproducten hebt gegeten.
     
  7. Bezige bij

    Bezige bij Fanatiek lid

    6 mrt 2016
    1.874
    1.653
    113
    Vrouw
    De kans is echt zeer klein en het is in zulke kleine hoeveelheid.
    En over de kaas gesproken was het een harde kaas? Of zacht zoals brie?
    Met brie moet je inderdaad oppassen die van de supermarkt kan je wel eten.
    Was het een harde kaas dan hoef je je niet druk te maken.
    Zoals boerenkaas is ook altijd van rauwe melk gemaakt maar omdat dit een harde kaas is mag je het eten. Dit heb ik nagevraagd.
     
  8. Raket78

    Raket78 Fanatiek lid

    7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Omdat, in tegenstelling van wat je zou denken op basis van de angstaanjagende verhalen op internet, Listeriose heel zeldzaam is.

    Haal diep adem en laat het los. De kans dat je Listeriose hebt opgelopen is echt heel klein.

    Ik ben trouwens ook een "lotgenoot".
     
  9. indy90

    indy90 Fanatiek lid

    21 jan 2017
    3.915
    3.603
    113
    Ik verbaas me echt over dingen die niet "mogen". Heb afgelopen week 2 x softijs op. En heb nog veel meer dingen gegeten die niet zouden mogen.. en weetje wat mijn baby zit er nog steeds.
     
    bozoe vindt dit leuk.
  10. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.945
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Bij de middelste heb ik de hele zwangerschap boerenkaas gegeten van rauwe melk. Ik haalde iedere vrijdag verse kaas bij de kaasboer en jaren later kwam ik erachter dat deze van rauwe melk is hihi Het kind is nu 12 jaar en kerngezond.
    Ik zou me vooral niet zo druk maken ;)
     
  11. Mery

    Mery Bekend lid

    24 mei 2017
    697
    278
    63
    Vrouw
    Ligt het aan mij of wordt de lijst met ‘verboden etenswaren’ tijdens de zwangerschap alleen maar langer?
     
    Wollig, bozoe en Biny vinden dit leuk.
  12. Mathilda

    Mathilda Lid

    31 mei 2015
    43
    2
    8
    NULL
    NULL
    Dank voor jullie relativerende woorden.
    Het was een jonge kaas (van die groten plakken). Valt dat onder harde kaas?

    Dan.blijft alleen die ene slok rauwmelkse karnemelk over.
    En mijn neiging tot obsessief zijn dan, das denk ik inmiddels meer een probleem.
     
    bozoe vindt dit leuk.
  13. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Wat lees ik nu!?!?!
    Zwanger èn een tweeling :D
    Gefeliciteerd!!

    Ontopic :oops:
    Ik at ook softijs maar dan van de mac of een goed lopende friture waar de automaten regelmatig worden gebruikt.
    Paté at ik ook. Had daar zón zin in! Dan at ik 2 boterhammen en was het weer gestilt voor een paar maanden. Teveel paté is niet goed ivm vit a (dacht ik) maar dat geldt ook voor kinderen en niet zwangeren.

    En ik pakte heel soms een slokje red bull. Mn kind is een stuiterbal dus misschien had ik dat beter kunnen laten ;) grapje natuurlijk want een slokje kan echt geen kwaad
     
    Riverdale87 vindt dit leuk.
  14. Raket78

    Raket78 Fanatiek lid

    7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Dat ligt niet aan jou, dat is zo. Ik huiver nu al als ik eraan denk wat wellicht de aanbevelingen zijn als mijn dochter zover is dat zij eventueel zwanger wordt. Ik heb nu al medelijden!
     
    pietje1987 vindt dit leuk.
  15. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.503
    5.600
    113
    Vrouw
    Je mag dat ook gewoon eten, maar wel uit een machine die heeel vaak word gebruikt.
    Niet bij de afgelegen snackbar die 1 softijsje per week maakt
     
  16. Emama

    Emama Bekend lid

    13 jun 2016
    792
    118
    43
    kans is idd heel klein maar begrijp je bezorgdheid wel

    maar je kunt er nu niks meer aan doen alleen beter op letten de rest van je zwangerschap

    ik kwam er deze zwangerschap achter dat ik dus bij mn vorige zwangerschap ook verkeerde dingen heb gegeten en mn dochtertje is gelukkig gewoon gezond geboren
     
  17. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    '
    Dit. Tegenwoordig zou je ook geen tonijn uit blik meer mogen eten. Datheb ik wat afgesmuld tijdens mn zwangerschap en zou ik zo weer doen.
     
  18. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Heb trouwens ook 'verboden' dingen gedaan hoor:
    - koffie drinken
    - veel zwarte thee
    - voorverpakte dingen
    - ik heb zelfs ook een keer een slokje van een glas bier genomen :) (om te proeven, het was een speciaalbiertje, maar het wel daarbij gehouden).
    Mijn kind is gewoon gezond hoor.
    Gedroogde vleeswaren heb ik niet gedaan (bijv. bresaola). Deze zijn gedroogd weliswaar, maar wel rauw.
    Gerookte zalm niet gedaan maar heb ik ook absoluut geen zin in gehad.
    Carpaccio en rosbief wel op maar gegaard in de magnetron! :roflmao::roflmao::roflmao::roflmao:
     
  19. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bij mijn oudste mocht ik meer eten dan 2jr later bij de jongste (oa tonijn uit blik, salami, pate..) en dat is echt goed gekomen hoor :)
     
  20. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    En ook gewoon in "korte" tijd.

    Tijdens mn zoontje zn zwangerschap mocht ik nog 1 a 2 keer per week een broodje leverworst of pate. Volgens het schema nu niet meer.

    Ik vind dat je gewoon zelf goed na moet denken. Geen rauwe dingen, geen alchohol en niet roken en verder niet teveel van alles.
    Zoals salami enzo van de supermarkt wat 3 maand houdbaar is, eet ik gewoon. Iets wat zolang houdbaar is, is simpelweg niet rauw. En dus eetbaar.

    Teveel gedoe tegenwoordig.
     
    Bootcamp babe vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina