helpen op school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Anna009, 17 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.134
    4.345
    113
    Home
    zijn jullie actief betrokken bij school?

    ze vragen hier best vaak om hulp maar ze doen ook echt veel dingen
    voorlezen, bakken, sportdag, juffendag, waterfeest etc en dat snap ik ook maar ik vind dat alle ouders wel een beetje mogen helpen en zie altijd dezelfde moeders/vaders opdraven
    ik werk vaak of heb de jongste bij mij als dat geen probleem is en er is iets wat ik wel leuk vind om mee te helpen dan kom ik wel

    ben wel benieuwd of jullie vaak helpen en dan niet de fulltime werkende moeders want dan begrijp ik dat het niet kan
     
  2. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Ik vind het heerlijk om te helpen. Gelukkig is dat vaak op vrijdag nodig en heb ik dan mijn vrije dag. Ik heb ondertussen wel geleerd om niet te kijken naar wat anderen doen. Om allerlei redenen kunnen of willen anderen niet.. dat geeft niet.. ik ga niet vergelijken, ik doe het omdat ík het leuk vind en mijn kinderen ook :)
     
    Elena22, Kiwi25 en Amberxx vinden dit leuk.
  3. lies276

    lies276 Niet meer actief

    Op de school van onze kinderen wordt ook best veel van de ouders gevraagd. Dat weet je al bij inschrijving.
    Sowieso is elke ouder 12 keer per jaar overblijfouder, 3 keer per jaar wordt je verwacht bij de schoonmaak en verder kun je je opgeven voor crea, koken, luizenpluizen, uitstapjes, biebouder, enz
    In de praktijk help ik ongeveer 1 keer per week op school.
     
    Adje vindt dit leuk.
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zit in de MR en heb het afgelopen jaar veel spoed-vergaderingen gehad, moest dan oppas regelen etc, daardoor voelde ik me niet zo genoodzaakt om overdag ook bij evenementen te gaan helpen (maar ik ben wel een paar keer meegeweest naar bv museum om de hoek, opendag ziekenhuis, speeltuin om de hoek). Sportdag en schoolreisje deed mijn man ;) Als het komend jaar rustiger is met de MR, ga ik overdag ook meer helpen - mijn jongste zit dan ook op school.
     
  5. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.487
    24.362
    113
    Ja, ik heb altijd al veel geholpen op school. Bij de leuke dingen (zoals excursies, kerstdiner, knutselmiddag, etc) maar ook de rotklusjes (luizencontrole, schoonmaken, boeken kaften met plakfolie, e.d.)
    Sinds zoon is geboren help ik een stuk minder daadwerkelijk op school ivm regelen van oppas. Maar afgelopen jaar wel weer klassenmoeder geweest en geholpen door berichtjes en hulpvragen van de juf door te sturen en andere ouders op te trommelen (het regelwerk dus).
    Als zoon naar de psz gaat of naar school, zal ik ook wel weer meer kunnen helpen. Ik vind dat ook leuk om te doen en het is een mooie manier om de klasgenoten van mijn kinderen te leren kennen.

    Er wordt hier ook wel regelmatig om hulp gevraagd, maar niet buitensporig vind ik. Meestal zijn er ook wel genoeg ouders om e.e.a. door te laten gaan. Alleen de rotklussen gaan wat lastiger. Dan zijn het altijd dezelfde die toch weer komen helpen.
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.353
    113
    #6 NiekeKris, 17 jul 2018
    Laatst bewerkt: 17 jul 2018
    Ik help redelijk veel op school. Zit in de OR en doe van daaruit aardig wat. Daarnaast nog voor de klassen van mijn kinderen (schoonmaken, bij activiteiten helpen, website-ouder, leesmoeder, enz.). Vind het leuk om te doen en daarnaast geeft het me ook nog eens veel informatie over hoe het met mijn kinderen gaat ed.
     
  7. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Ja hoor fruitsnijden, helpen met knutselochtend, rijden naar excursies/toneelstukjes, schoonmaken, begeleiden naar het bejaardencentrum.
    Ik ga alleen niet klaar overen. Verschrikkelijk.
     
  8. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.392
    4.246
    113
    Vrouw
    Ik was het afgelopen jaar de klassenmoeder. Ik kan nu de komende 6 jaar op mijn kont blijven zitten :D

    Nee hoor, ik vind het leuk om te helpen. Afgelopen jaar was het idd hetzelfde groepje moeders en een paar vaders die altijd op kwamen draven. Soms toch wel eens vervelend. Maar als er op het allerlaatste moment iets leuks georganiseerd kon worden, een uitje twee dagen vantevoren, werd wel door iedereen alles op alles gezet zodat er genoeg ouders, opa’s, oma’s, tantes beschikbaar waren om te rijden. Dat was wel top om mee te maken.

    In de aankomende jaren hoop ik dat ik iets van bijles mag geven of leesmoeder ofzo.
     
  9. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.027
    960
    113
    Vrouw
    Ik help af en toe. Vorig schooljaar de mappen van de kinderen bijgehouden. Dit jaar zou ik dan mijn peuter mee moeten nemen en dat is geen optie. Nu heb ik dus geholpen met schoonmaken, een avondje en wat mee naar huis om te wassen. Mijn man heeft een dag geholpen op de kleuter feestdag (ipv schoolreisje). Dus als het zo uit komt..
     
  10. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.560
    2.415
    113
    Ik vrij weinig eerlijk gezegd. Ik heb een paar keer gereden met sinterklaasfeest, koningsspelen, bezoekje museum. Verder een paar keer geholpen met een uitje naar de kinderboerderij, en 12x overblijfdienst gehad. De jongste van net 1 slaapt van 10.30 - 13.00 uur en een dag op school helpen gaat ten koste van zijn slaapje, en dan is hij de hele dag vervelend. Ik ben zelstandige en werk 4 dagem per week thuis onder schooltijd als de jongste slaapt. Een ochtend helpen op schook kost me dus 1/4 van mijn werkweek. Ik ben zo druk dat ik die uurtjes eigenlijk slecht kan missen. Er zijn gelukkig genoeg ouders die graag wekelijks helpen dus zolang de nood niet te hoog is vind ik het zo wel goed. Knutselen heb ik een hekel aan en luizenpluizen is niks voor mij, ik vind zelf naar de kapper gaan al vreselijk.
     
    mamavanmimi vindt dit leuk.
  11. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.494
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik ben geloof ik al 3 jaar klassenmoeder. Dan bij de 1 - dan bij de ander. Als ik kan help ik mee. Meestal bij korte klusjes. Ik heb weinig energie - dus moet wel mogelijk zijn. Luizencontrole vind ik prima. Afgelopen jaar ook regelmatig meegeweest met het schoolzwemmen - ook al zwommen mijn kinderen niet meer- maar de ouders van kinderen die wél zwommen konden (of wilde?) allemaal niet, dinsdag is een moeilijke dag. Verder een paar uurtjes bij de koningsspelen, het slaapfeest, met pasen. Ik vind het vooral leuk om te zien hoe mijn kinderen op school zijn- en daar dan toch een stukje van mee te krijgen.
     
  12. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.054
    3.520
    113
    Vrouw
    Hier wordt niet heel veel gevraagd aan de ouders. En als er hulp gevraagd wordt is het vaak de woensdag of vrijdag en dat zijn beide mijn werkdagen. Op vrije dagen moet de jongste mee en dat is ook weer niet handig.
    Heb nu 2 schoonmaakavonden geholpen, speelgoed gewassen, hapjes gemaakt en met de koningsspelen geholpen.
    Als de jongste op school zit, wil ik wel meer helpen op mijn 2 vrije dagen.
     
  13. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ondanks dat ik bijna fulltime werk, probeer ik mij in te zetten voor de school van de kinderen. Ik zit onder andere in de ouderraad. Vaak schuif ik bij activiteiten mijn partner "naar voren", hij is volledig thuis en ik werk 36 uur. Daar waar ik kan, schuif ik in mijn werkuren of neem een paar uurtjes verlof... wat natuurlijk niet oneindig kan.
    Qua "transport" wordt hier veel met bussen geregeld, dit heeft oa met het verzekeringsaspect te maken. In Duitsland lopen de zaken vaak wat anders als in NL :)
     
  14. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.531
    6.224
    113
    zuid-holland zuid
    Het zijn bij ons wel vaak dezelfde ouders die helpen, maar ik vind dat echt geen probleem. Ieder huisje heeft zijn kruisje zeg ik altijd maar, misschien heeft die moeder die altijd maar thuis lijkt te zitten wel eigenlijk psychische issues en trekt ze het helemaal niet om mee op schoolreis te gaan. Nou dan moet ze vooral thuisblijven en het overlaten en ouders die er wel plezier aan beleven en energie voor hebben denk ik dan.

    Zelf vind ik het heel leuk om te helpen, maar ik vind de verantwoordelijkheid voor andermans kinderen altijd heel zwaar voelen. Ik ga wel knutselen in de klas of helpen met het kerstdiner. Maar mee naar uitjes doe ik liever niet. Ik ben doodsbang dat een kind uit mijn groepje iets overkomt.
     
    duikster vindt dit leuk.
  15. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.353
    113
    Hier trouwens ook vaak dezelfde ouders die helpen. Maakt mij weinig uit. Wat me wel uitmaakt is als die ouders die niets of heel weinig doen gaan zitten zeuren/negatief gaan zitten doen. Dan heb ik zo iets van ‘dan doe je het toch lekker zelf?!’.
     
    Angel1980 vindt dit leuk.
  16. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    nee, ik ben niet actief betrokken bij school. ik heb 80 boekjes geplastificeerd en heb 3x geholpen met luizencheck en daar blijft het bij.
    ik ben alleenstaand en heb door de weeks 1 ochtend vrij die ik echt voor mezelf nodig heb.
    en eerlijk?
    Ik heb een schurfthekel aan andermand kinderen. mij doe je er echt geen plezier mee om met kinderen te knutselen, te lezen en spelletjes te doen. echt verschrikkelijk:oops:

    hier zijn het inderdaad steeds dezelfde ouders die helpen. ze vinden het dan ook geweldig leuk om te doen. prima, ik niet:thumup:
     
    Jenala, Youtan, Zonnestralen en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Nee niet echt. Hier worden vaak alleen dingen georganiseerd op mijn werkdagen en ik heb daar wel eens vrij voor genomen omdat de kinderen dat graag wilden, maar een hele dag vrij nemen voor een half uurtje pepernoten baklen gaat wat ver. Op mijn vrije dagen zou ik best willen helpen.
     
  18. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    Ik zou niet eens willen helpen. Vind dat soort dingen echt verschrikkelijk. Sowieso vind ik andermans kinderen vaak helemaal niet leuk en als ik vrij ben doe ik liever andere dingen.
    Maar mij zul je dan ook niet snel horen klagen, ben allang blij dat anderen het wel willen doen.
     
  19. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Toen mijn oudste nog op het reguliere onderwijs zat was ik luizenmoeder, hielp ik vaak bij andere klusjes zoals het inpakken van de vader/moederdag kadootjes, inbinden van de kleuterknutselwerkjes etc.

    Nu gaat hij naar het sbo en daar regelen ze zulke dingen meestal zelf, soms worden er ouders gevraagd die willen rijden. Meestal is er vooral hulp nodig bij de tussentijdse grote schoonmaak enzo.
    Als ik kan en het is geen probleem dat ik 1 of 2 kleintjes bij me heb, dan ga ik ook helpen.
     
  20. Cloud9

    Cloud9 Bekend lid

    17 nov 2016
    564
    307
    63
    Cloud 9
    Zou graag meer willen helpen op de school van mijn dochter maar omdat ik bijna volttijd werk en niet oneindig veel dagen heb lukt dit dus niet. Ben afgelopen jaar 1x mee geweest op een uitje (probeer ik ieder schooljaar minimaal 1x te doen) en heb geholpen met schoonmaken van speelgoed (kan ik in de avond thuis doen). Gelukkig zijn er ook ouders die niet voltijd werken en meer gelegenheid hebben om te helpen. Ben ik erg dankbaar voor omdat het met mijn werk bijna niet te combineren is.
     

Deel Deze Pagina