helpen op school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Anna009, 17 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat is bij ons nu de ‘regel’; er waren een heleboel ouders die het beter wisten, maar níks deden. Nu is het zo dat als je mee praat over de organisatie van iets, je ook mee moet helpen met die organisatie. Dat scheelt zoooo veel gezeur. Nu dus niet 1001 ideetjes waarvan 80% onuitvoerbaar en met flink geklaag en gezeur, maar vooral góede ideeen met mensen die het opperen omdat ze er bv ervaring mee hebben en dus goed kunnen helpen.
     
    Wen86 en cowgirl80 vinden dit leuk.
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    We hebbrn
    Dat zeg ik ook tegen ouders die tegen mij zeuren en dat werkt over het algemeen heel goed inderdaad. Alleen van de meesten hoor je het via via of tijdens het langslopen in de gang ed. De school is helaas te groot wat dat betreft. En mensen die zeuren om het zeuren houd je toch ook altijd. :roflmao:
     
  3. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Ik vind het behoorlijk dubbel. Ze verwachten op sommige scholen wel heel veel hulp bij van alles en nog wat. Daar moet je als werkende ouder ook maar tijd voor hebben... En jongere broers of zusjes mogen vaak niet mee dus apart oppas regelen. Soms mag het van mij ook wel een tandje minder qua activiteiten.

    Wat betreft luizen dat lijkt mij een taak voor ouders zelf. En zwemles ook (verantwoordelijkheid moet je als school niet eens willen hebben tegenwoordig gezien recente veroordeling bij fouten).

    En anders een hogere ouderbijdrage om bepaalde zaken mogelijk te maken.
     
  4. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.119
    4.333
    113
    Home
    mee met schoolreisje dat vind ik ook vreselijk
    maar bv helpen met versieringen ophangen voor sinterklaas/kerst vind ik wel leuk
    of pannenkoeken bakken doe ik dan ook nog wel

    hier waren ook van die moeders die het schoolreisje van dit jaar maar saai vonden
    dat zijn dan van die moeders die thuis zitten en nooit helpen en alleen maar zeuren wat er niet goed is
     
  5. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    Ikzelf niet, maar mijn man wel. Hij rijdt al jaren naar uitjes als het nodig is, en loopt mee met de a4d bijvoorbeeld. Ik doe wel eens wat op de achtergrond, soms moeten er wel eens pannenkoeken gebakken worden ofzo en dat doe ik dan wel. Maar thuis, ik ga niet graag naar school.
     
  6. Proudmama2012

    Proudmama2012 Bekend lid

    16 jul 2012
    904
    128
    43
    Tilburg
    Als ik kan en mijn lichamelijke conditie laat het toe help ik. Mijn dochter vindt het zo leuk. Ben luizenmoeder geweest dit jaar. Gelukkig geen luis gevonden haha. Als beloning mocht ik mee op schoolreisje. Nou beloning, het was slopend. Maar mijn best dochter heeft genoten daar doen we het dan voor. Hier overigens ook veelal dezelfde personen. Als iemand tegen mij begint uit te leggen waarom ze niet kunnen helpen zeg ik altijd dat ze mij geen verantwoording hoeven af te leggen. En als ze gewoon geen zin hebben dit ook een reden is. Iedereen maakt voor zichzelf uit wat uu wil.
     
    Fietwordtmama en Oceanna vinden dit leuk.
  7. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    De laatste tijd ben ik bijna elke week wel een keer actief op of voor school. Maar bijna alle ouders doen dat, op een paar na misschien. Ook de fulltime werkers :)
     
  8. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.380
    415
    83
    Limburg
    Afgelopen schooljaar had ik bijna elke dinsdag een leesgroepje bij mijn jongste dochter in groep 3. Verder ong 1x per maand overblijf. En als de uitjes op mijn vrije dagen zijn doe ik dat zoals bv schaatsbaan met de oudste. Maar dat was dit jaar wat minder op mijn vrije dagen. Konings spelen ook geholpen.
     
  9. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik zit in de ouderraad en van de 12 leden zijn 10 (fulltime) werkende ouders. We doen onwijs veel voor school (irganiseren zowat alle niet lesgebonden activiteiten en uitjes, schoolreisjes enz), voornamelijk 's avonds en in de weekenden.
    Activiteiten zelf (meestal doen 2 OR leden de coördinatie op de activiteitdag) kosten ons vakantiedagen.

    Ik ben een jaar luizenmoeder geweest, daarna een jaar klassemoeder, technieklessen gegeven afwisselend met mijn man, en daarna ook bij de or gegaan. Papa wordt ook regelmatig ingeschakeld, voornamelijk als ze in de klas hulpouders zoeken.

    Al met al, kan ik zo de rol van Nancy overnemen denk ik :))
     
    spruitje80 vindt dit leuk.
  10. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wij hebben regelmatig hulpouders en ORleden die mee willen stoppen vanwege dit soort passief agressieve zeurende moeders (ja, altijd moeders), die vooral van de zijkant iets van willen vinden.
     
  11. Young Flower

    Young Flower Fanatiek lid

    25 jul 2006
    3.299
    477
    83
    near rotterdam
    Op deze school vragen ze weinig hulp. En als ze hulp vragen is het vaak op mijn werkdag. Maar meestal rij ik naar de sportdag en kinderboerderij. En help bij het eindejaarsfeest. Op hun vorige school hielp ik veel vaker omdat daar meer hulp gevraagd werd
     
  12. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.949
    1.040
    113
    Vrouw
    Als het iets is op een van de dagen dat ik niet werk, dan probeer ik wel te helpen. Moet het wel iets zijn waar de andere twee mee naartoe kunnen.
    Zoals schoonmaken, voorlezen, thuis iets maken voor het kerstontbijt, met de auto ergens heenrijden (hebben 7-zitter), plakboeken inplakken dat lukt wel met de twee andere kinderen erbij.
    Maar begeleiden met een uitje wordt lastiger.

    Dit jaar was de animo erg laag onder de ouders. De juf had dit nog nooit meegemaakt in al die jaren.
     
  13. Kaatje85

    Kaatje85 VIP lid

    14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik ben sinds een aantal jaar klassenmoeder en dat is ideaal als je zelf veel werkt en weinig tijd hebt. Schoonmaakroosters en via de mail/whatsapp hulp ouders regelen is prima te doen in de tijd die je dan wel vrij bent.

    Ik merk idd ook dat het vaak dezelfde ouders zijn die komen helpen. In de ene klas is dit erger dan in de andere klas.
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Jep heel veel.
    Zit in de OR, wat betekend dat we eigenlijk elke activiteit organiseren. Inclusief de boodschappen en uitvoering op de dag zelf zijn ook 2 of 3 van ons aanwezig.
    Verder was ik afgelopen jaar en ben ik komend jaar klassenouder bij de jongste. Bij de kleuters betekend dat dat ik er in sommige periodes wel elke week 1 of 2 keer ben icm de OR.

    Man werkt fulltime en zit in de MR.
     
  15. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Nee ik help niet vaak. Niet omdat ik niet wil, maar omdat ik bijna nooit kan. Er worden vaak dingen op woensdag en vrijdag georganiseerd, maar dan werk ik en kan ik dus niet helpen. En de laatste paar keren werd er iets op donderdag georganiseerd (maa en dond zijn mijn vrije dagen), maar dat was dan van 13.00 tot 15.00 en om 13.45 uur moet ik in de auto om mijn dochter op te halen van school, dus toen kon het ook niet.

    Best jammer (alhoewel op stap oid met allemaal kinderen niet per se mijn hobby is...), maar het is niet anders.
     
  16. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Ik help wanneer ik kan, maar nu met een vliegensvlugge peuter erbij is dat niet handig. Als zij straks naar school gaat kan ik misschien wat meer doen, hoewel ik dan nr 3 heb.

    Bij de laatste schooldag wel aanwezig geweest als hulp bij de spelletjes maar alleen omdat dochter bij de peuters was. Zo ook bij sportdagen en uitjes waar zij bij kan zijn, bijv naar de bieb rijden voor een voorleesochtend, of wanneer een evenement op een papadag valt.

    Wat mij dan opvalt is dat de hulpouders die overal vooraan staan om te helpen, eigenlijk alleen met elkaar staan te kletsen en als je even bijv naar het toilet wilt, ze snel naar een ander wijzen want zij zijn druk in gesprek. En ondertussen wel zichzelf op de borst slaan dat de zoveel doen voor school. Dan vergaat mij vlot de zin om vaker mee te helpen eerlijk gezegd.

    Oh, en de eindejaars schoonmaak (voor kerst- en zomervakantie) is gewoon verplicht. Elk kindje neemt een bak speelgoed mee.
     
  17. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    Ik help graag mee, ook bij dingen die niet zo populair zijn, zoals luizenmoeder of schoolplein onderhouden. In groep 1 was ik klassenouder, maar ik vond het niet leuk, om altijd maar cadeautjes te moeten verzinnen. Toen heb ik maar voorgesteld om het per jaar te wisselen.

    Over het algemeen helpen best wel veel ouders mee, natuurlijk kan niet iedereen altijd, maar als iedereen iets doet, komt het op meer schouders terecht en is het makkelijker voor allemaal. Zo heeft bijvoorbeeld een moeder, die gastouder is en met kleine kinderen thuis zit, vaak de was gedaan, anderen rijden als er een uitje is, en je kunt je opgeven om de klas schoon te maken.
    Ik was ook leesmoeder, dat kostte ongeveer 1 uur per week. Ook was ik afgelopen jaar lid van het ouderpanel, wij mochten op drie avonden onze mening geven over de gang van zaken op school. Dat vond ik best leuk om te doen en ik zie nu al dat ze er ook wat mee hebben gedaan.
    Ouders met meerdere kinderen zijn vaak extra tijd kwijt, omdat ze bij elk kind willen helpen.

    Ik vind het gewoon leuk om te zien, hoe de interactie tussen de kinderen is en wat ze allemaal doen op school, mijn zoon vertelt namelijk nooit veel.
     
  18. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.950
    8.762
    113
    Onze knul zit nog maar net op school (3maanden) maar we vinden het beide leuk om te helpen. Mijn man is mee geweest op een schoolreisje, ik heb geholpen bij de grote schoonmaak en heb extra spul meegenomen om schoon te maken en 2 dingen uit de huishoek wat ze zouden weggooien maar ik kon het makkelijk herstellen dus nu kunnen ze er weer vol op mee spelen.

    Hoeft niet elke week maar ben wel graag betrokken. Het moet niet zo zijn dat de school afhankelijk is van de ouders.
     
  19. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.516
    1.942
    113
    Ik help alleen met de schoonmaak aan het eind van het jaar omdat dat in de avond uren is.
    Vrijwel alle andere dingen waar ze hulp voor vragen is in de ochtend uren en dan ben ik aan het werk.
    Ik neem ook wel bakken speelgoed mee naar huis om schoon te maken.
    Dat soort dingen.
    Maar meehelpen met uitjes etc is wat minder praktisch voor mij.
    Dan moet ik daar echt een vrije dag voor opnemen.
     
  20. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Is het ook, maar als je ziet hoe vaak er toch nog hoofdluis is na de vakantie. Dan controleren ouders dus niet (goed genoeg).
     

Deel Deze Pagina