helpen op school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Anna009, 17 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.388
    3.259
    113
    Bij de inschrijving werd duidelijk aangegeven dat er verwacht word dat je als ouder wanneer mogelijk probeert te helpen bij activiteiten.
    Dit doe ik ook regelmatig, ik vind het leuk en dochter ook!
     
  2. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

    Ik ben altijd heel actief betrokken geweest, elk jaar klassenmoeder, luizenmoeder, 'ik-rij-wel-weer- ergens-naar-toe moeder' etc... :rolleyes: Het wordt gelukkig minder nu ze ouder worden, maar ik heb mijn strepen wel verdiend :|
     
    owly vindt dit leuk.
  3. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja hoor doe best regelmatig iets. Helpen in de klas en ik ga regelmatig mee met uitjes. Ik was ook wasouder maar dit heb ik nu opgezegd, gewoon niet meer te combineren met mijn eigen huishouden. Heb het ruim twee jaar gedaan en nu mag iemand anders het stokje overnemen.
    Mijn oudste kinderen zitten al op het VO en de jongste in de kleuterklas, ben aan het overwegen om evt in het nieuwe schooljaar contactouder te worden maar dan wel met een andere moeder samen want anders is het geen doen. Heb nog 5 weken om erover na te denken.
     
  4. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Ik doe eigenlijk alles wel op school. Ben met elk uitje mee van m'n eigen kids, en dus begeleider voor meerdere kinderen. Ik heb wel eens heel kort voor de klas gestaan aantal keer(groep 1&2 bij m'n dochter omdat juf snel even wat moet doen. Kids zitten dan lekker te knutselen. En bij groep 3&4 bij m'n zoontje omdat de inval juf de klas niet aan kon) Ook ben ik leesmoeder geweest in groep 3&4. Kamp, schooluitjes. Ik zit overigens ook in de Oudervereniging dus ik plan en regel ook zo goed als alle feestjes. Kerst, sinterklaas, Pasen, alles. Ik help ook elk jaar bij schoolfotograaf, dit doe ik al 3jaar en krijg elk jaar de vraag van de fotograaf of ik weer kom helpen. Tijdens foto's maken sta ik regelmatig ook bij de klassen in de groep als juf zelf op foto gaat. Ik heb ook 2jaar de overblijf gedaan elke dag.

    Tja ik doe best veel dus :D zo veel dat kinderen op school mij juf noemen :roflmao:
    En inderdaad, zijn altijd dezelfde ouders die komen helpen
     
    Kiwi25 en owly vinden dit leuk.
  5. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Interessant! Onze oudste gaat bijna naar school. Ik werk 4 dagen en zou best op woensdag eens willen helpen maar dan heb ik bijvoorbeeld altijd mijn jongste ook. Waar ik dan geen oppas voor wil regelen want het is al mijn enige dag... Veel vakantiedagen heb ik ook niet en die wil ik vooral uitgeven aan...vakantie ;)

    Ik zit er daarom wel eens over te denken hoe dat dan moet. Ik zou het graag willen maar hoop dus dat er ook dingen zijn die in de avonduren kunnen of wellicht iets korts zoals een uurtje sochtends vroeg of smiddags (dat kan ik altijd wel met mijn werk regelen) Gelukkig heb ik ook een man die zijn bijdrage kan leveren dus het komt vast goed.
     
  6. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Voor alle ouders die niet kunnen helpen omdat ze fulltime werken, hebben jullie er van te voren niet bij stil gestaan dat schoolgaande kinderen ook op school tijd van je vragen? En school eigenlijk niet kan zonder hulp ouders?

    Ik wil niemand aanvallen maar voor ons wat dat logisch toen de kids naar school gingen.
     
    Angel1980 vindt dit leuk.
  7. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.037
    1.729
    113
    Kraamverzorgende
    Ik help wanneer ik kan. Doordat ik in de zorg werk kan ik lang niet altijd maar ik doe mijn best. Ik ben mee geweest op schoolreisje toen ik hoogzwanger was van jongste, ik heb luizen gepluist met de jongste in de draagdoek op mijn rug, weleens geholpen met kleuterdag en sportdag, afgelopen maanden op vrijdagochtend met duo-lezen. Ik bak voor schoolactiviteiten. Best veel maar als ik niet kan of ik moet me in 1000 bochten wringen dan kan ik niet simpel als dat.
     
  8. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    Ok maar wat hadden die ouders dan moeten doen? Parttime werken is niet altijd mogelijk.
     
  9. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Wat niet kan, kan niet. Maar wij hebben wel altijd in ons achterhoofd gehouden dat als het kan wij ook hulp zouden kunnen bieden op school. Ik kan ook fulltime werken als ik zou willen, maar kies er voor dat niet te doen en ook betrokken te zijn op school/sportclub etc.
     
    Angel1980 vindt dit leuk.
  10. MariMari

    MariMari Actief lid

    8 jun 2018
    204
    331
    63
    Vrouw
    Thuis
    Nooit gedacht dat ik een actieve hulpmoeder zou worden én dat ik het nog leuk vind ook :D
    Ik ben afgekeurd dus niet alles is haalbaar voor me, denk aan schoolreisje en de eindschoonmaak bijvoorbeeld...maar de bieb, het tuincentrum, de kinderboerderij, kerstknutselen, sportdag, verjaardag meester, afscheidsfeest...daar was ik bij en dan vaak met hetzelfde groepje.

    Op zich veroordeel ik niemand, want wat niet kan kan niet, maar vind het wel wat bijzonder dat in een klas met 28 kinderen er voor sommige uitjes opa's/oma's opgetrommeld moeten worden omdat er niet genoeg ouders zijn...en met schoolreisje is er ineens een reservelijst :confused:
     
  11. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Dat is hier ook. Daar willen ouders wel vrii voor nemen, net als het kerstdiner. Terwijl voor de kinderen het uitje naar de kinderboerderij net zo leuk is, als je mama of papa mee gaat. Die willen gewoon dat hun mama of papa ook eens mee gaat.

    En in plaats van hard roepen, ik kan nu eenmaal niet helpen want ik moet werken, zou je als ouder ook de juf of meester kunnen vragen wat je dan wel kan doen op een moment dat het je uitkomt. Dat wordt echt heel erg gewaardeerd!
     
  12. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.495
    24.370
    113
    En dat laatste is natuurlijk niet zichtbaar voor andere ouders. Dus wie weet wordt er nog best veel geholpen door die fulltimers. Je kan er natuurlijk van alles van vinden en over oordelen, maar ik vind het zelf een beetje onzinnig om me daar mee bezig te houden en langs een soort meetlat te leggen wie wel of niet veel meehelpen.

    Zo heb ik de laatste twee jaar minder geholpen op school zelf of met meegaan met uitjes omdat ik dat te veel gedoe vind met een baby/dreumes/peuter, maar meer achter de schermen. Dat anderen dan niet zien wat ik allemaal doe voor school zal mij een worst wezen. Ik doe het tenslotte voor mijn kind en haar leerkracht en niet om me te profileren bij andere ouders.
     
  13. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

    #53 Angel1980, 22 jul 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jul 2018
    Waar ik wel allergisch voor ben (en eigenlijk echt niet niet NIET kan uitstaan :rolleyes:), zijn ouders die (veel) tijd hebben en niet helpen uit principe of omdat ze het niet leuk vinden. Alsof de ouders die vaak helpen en betrokken zijn wel alles leuk vinden, zin hebben om in hun vrije uurtjes een klaslokaal schoon te maken of voor de zoveelste keer sint cadeautjes in te pakken..

    School is nu eenmaal afhankelijk van ouders, dat is gewoon een feit. Zonder ouders geen activiteiten, geen versierde school of uitjes. Dat geld dan ook voor het kind van de ouder die niet wil helpen (lees goed, niet de ouders die niet kunnen helpen!).

    Het is de verantwoordelijkheid van alle ouders (dus ook de vaders) om te helpen. Veel te makkelijk om te zeggen dat je 'geen zin hebt' of 'kinderen niet leuk vindt'.

    En het zijn vaak steeds dezelfde ouders die helpen omdat andere zich niet aanbieden. Ik heb wel eens bewust gewacht tot de laatste dag om te kijken of er iemand reageerde, maar er was gewoon volledige radiostilte, met de wetenschap dat mensen wel kunnen. Echt gênant en als je het mij vraagt behoorlijk egoïstisch..
     
    Zara75, Tienn en mel78 vinden dit leuk.
  14. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    "Waar ik wel allergisch voor ben (en eigenlijk echt niet niet NIET kan uitstaan :rolleyes:), zijn ouders die (veel) tijd hebben en niet helpen uit principe of omdat ze het niet leuk vinden"

    Maar hoe weet je dat dan? Hoe weet je dat het alleen maar is omdat ze er geen zin in hebben? Zeggen ze dat ook tegen je?
    Ik kan me best voorstellen dat andere ouders over mij zouden kunnen denken dat ik niet meega en meehelp omdat ik er geen zin in zou hebben. Maar dat is de aanname die in mijn geval niet klopt. Je weet nooit precies wat erachter zit.
     
  15. Tienn

    Tienn Niet meer actief

    Ik help waar ik kan. Als het niet onder schooltijd kan, probeer ik thuis wat te doen. Of na schooltijd schoonmaken op school ofzo. Ik vind het wel belangrijk om te helpen en betrokken te zijn bij school.
     
    Angel1980 vindt dit leuk.
  16. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

    Yep, ze zijn open en eerlijk. Natuurlijk niet allemaal, maar je zou je verbazen wat ouders roepen, kijk maar naar dit topic. En in alle eerlijkheid, je kan toch best eens per jaar een moment vinden waarbij je kan helpen? Ik werk, mijn man werkt, we hebben een druk sociaal leven, veel sport en ook wij vinden mogelijkheden om te helpen. Ouders nemen hun jonge kinderen zelfs mee naar school, dus er zijn altijd mogelijkheden. Het is een verantwoordelijkheid van ALLE ouders en dan zit je inderdaad behoorlijk in mijn allergie als je zegt dat je 'niet wil helpen'.
     
  17. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

    En daar heb ik heel veel respect voor, juist omdat je er ook alleen voor staat. En dan begrijp ik ouders oprecht niet als ze zeeën van tijd hebben, tijd vinden om (bij wijze van spreken) naar de kapper, pedicure en sauna te gaan, maar niet de moeite willen nemen om te helpen op school omdat ze geen zin hebben of kinderen niet leuk vinden.
     
    Tienn vindt dit leuk.
  18. Tienn

    Tienn Niet meer actief

    Lief! Ik moet wel zeggen dat onze school heel gemakkelijk is met bijvoorbeeld het meenemen van jongere kinderen. Ik kan me voorstellen dat als een school daar moeilijker in is dat het voor ouders ook weer moeilijker wordt. Maar hier heb je inderdaad ook ouders (niet veel) die, ondanks genoeg tijd, echt niet willen helpen. Ik vind dat ook jammer, het is een fijn klein dorpsschooltje met een hele fijne sfeer voor de kinderen, maar ook afhankelijk van ouders. En helpen hoeft niet veel tijd te kosten, bijvoorbeeld iets als speelgoed wassen of dingen even uitzoeken kun je gewoon thuis doen. Schoonmaken op school is vaak ook nog heel gezellig!:roflmao:

    Als het echt echt echt niet kan, dan kan het niet. Maar echt niet willen vind ik ook wel een beetje raar.
     
    Angel1980 vindt dit leuk.
  19. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

    Graag gedaan en oprecht gemeend ;) En het hoeft idd niet veel tijd te kosten en je kan het zeker gezellig maken :p

    En er zijn altijd uitzonderingen, maar als je al van te voren roept dat je (principieel) niet gaat, gaan mijn haren overeind staan :cool:
     
    Tienn vindt dit leuk.
  20. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Even voor de mensen die aangeven kinderen niet leuk te vinden: hoe doe je dat dan met afspreken met vriendjes, kinderfeestje etc? Is dat ook te veel?

    Ik merk juist door te helpen op school dat je andere kindjes beter leert kennen, en dat is echt heel leuk.
     
    chrystel73, Tienn en Angel1980 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina