Het leed dat consultatiebureau heet

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door moonlightt, 18 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moonlightt

    moonlightt Actief lid

    10 mei 2014
    265
    26
    28
    Weet echt niet wat ik precies verkeerd gedaan heb, maar dit klinkt niet heel goed.

    Tijdens de ene laatste controle bij het CB met mijn jongste ben ik tegen het advies van het CB gegaan, gezegd wat ik ervan dacht en dat ik door mijn oudere kinderen prima weet hoe ik ze moet opvoeden.
    Ze vertelde dat ik er niet zo levendig uitzag omdat ik of relatie problemen heb of depressief was. Heb haar netjes verteld dat ik voor het eerst na de bevalling aan het menstrueren was en dat ik er echt beroerd door was. Is het zo vreemd voor een vrouw dat niet alle menstruaties een pretje zijn?!
    Toen kwam de huidige controle van de jongste, heb mijn ervaring van de keer ervoor voorgelegd aan de verpleegkundige, ze snapte het allemaal wel, het was niet de gang van zaken en zo hoort de arts ook niet te oordelen. Was toen voor een paar minuten opgelucht. Ze kijkt naar mijn jongste, ze zegt dat hij er heel vriendelijk en levendig uit ziet, toont veel interesse in de omgeving. En ineens zegt ze:
    Na aanleiding van de vorige keer hebben wij in het team besproken dat jullie (man + kinderen + ik) een gezinsplan krijgen. En als wij hier niet aan meewerken er consequenties aan verbonden zitten. Had hier nog nooit over gehoord, maar het klonk meteen als een stempel. Heb om die reden gezegd eerst te willen overleggen met mijn man. Vond ze prima. Liep er met een behoorlijk kut gevoel uit en heb in de bus moeite gehad om even niet te huilen. Toen mijn man thuis kwam van werk heb ik het hem ook verteld, ben op Google gaan zoeken wat zo'n gezinsplan inhoud en ik word er niet bepaald vrolijk van. Lees alleen maar instantie dit, organisatie dat, probleem gezin zus, hulpverlening zo. Dat is totaal niet hoe wij zijn! In de 8 jaar tijd dat wij onszelf ouders mogen noemen hebben wij hier nog nooit van gehoord :O Werd vanmorgen vroeg gebeld dat de verpleegkundige morgen wilt langskomen om dit te bespreken en een plan te maken
    Is dit het risico wat je loopt als je een tegen woord hebt tegen het CB? Wie heeft er ervaring met zo'n gezinsplan? Gebeurd er echt iets als je weigert?

    Kinderen krijgen eten, drinken, kleding, hygiëne, school, hebben vriendjes/vriendinnetjes, krijgen bijna alles wat ze willen, hebben niet te maken met geweld. Op basis waarvan willen ze in godsnaam zo'n gezinsplan opmaken?
     
  2. MiaMaria

    MiaMaria Niet meer actief

    Nou ja!!!! Ik kan het echt niet geloven... waar halen ze dit vandaan.
    Ik zou ook compleet ondersteboven zijn. En zeer zeker niet zomaar akkoord gaan. Ik weet ook niet wat je moet doen of waar je aan kunt kloppen. Maar zoals jij het omschrijft heb je in elk geval niks te verbergen of bewijzen. Laat het CB maar eens precies zwart op wit (met jullie dossier van de afgelopen jaren dat je daar al rond loopt) aantonen op basis waarvan zij een gezinsplan willen starten.
    En probeer ondertussen uit te vinden wie in dit geval jullie kan steunen (huisarts, school, geen idee!)
    Ik zou in geen geval iets tekenen of akkoord gaan met iets. Sterkte!!
     
  3. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Maar waarom willen ze een gezinsplan? Dat roepen ze toch niet zomaar uit het niets, 'he het is maandag laten we even een gezinsplan maken'. Hebben ze niet verteld waarom? Waarom ze zich zorgen maken? Waarom ze dit überhaupt willen opstarten?
     
    jupke, username, puzzelstukje en 7 anderen vinden dit leuk.
  4. Regina88

    Regina88 Niet meer actief

    Jeetje.. Ik vind het goed dat er zulke gezinsplannen zijn. Ik weet niet of het cb nou direct de aangewezene is om dit in werking te zetten, maar goed.
    Onder dwang (zo klinkt het nu) is alleen bij uiterste gevallen. Als dat er geval was bij jou had je toch zeker een idee moeten hebben waar het op gebaseerd is enndat heb je niet. Ik zou er niet mee akkoord gaan en vriendelijk afwijzen. Laat her circus maar starten (dat gebeurd toch wel met gezinsplan) en dan mogen zij zien hoe jullie als erin zijn.
    Er mee instemmen zou voor mijn gevoel hun oordeel bevestigen.

    Maar ze doet dit op basis van je ene laatste gesprek? Wat was haar advies dan dat je niet wilde opvolgen? Zo heftig kan het toch niet zijn?
     
  5. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.597
    5.862
    113
    Waaruit is gebleken dat zij zo'n plan noodzakelijk vinden? Dat zullen ze toch wel benoemd hebben mag ik aannemen? En zo niet dan zou ik alsnog naar de reden vragen als ik jou was.
     
  6. fanona

    fanona Bekend lid

    9 dec 2014
    892
    336
    63
    Misschien dat jullie huisarts hierin iets kan betekenen, informatie, wat je het beste kan doen in zo'n situatie en adviseren welke vervolgstappen je moet nemen.
     
    Chocolat, karlijn, Caithy en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    vreemd, maar waarom ben je weggegaan tijdens dat gesprek met de verloskundige, terwijl jou niet duidelijk was waarom je dit voorgeschoteld krijgt? Na aanleiding van je menstruatie dip? Dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Ik zou meer uitleg vragen. Misschien als het jou niet goed lukt dit aan je man vragen om te doen. Of samen een afspraak maken is nog beter.
     
  8. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.180
    2.374
    113
    Goede tip!!
     
  9. Manque

    Manque Niet meer actief

  10. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Tegen wat voor advies ben je ingegaan dan?
    Ik zou idd met de huisarts overleggen. Is het niet zo dat zoiets pas wordt ingezet als er van meerdere kanten signalen zijn gekomen en niet n.a.v. 1 gesprek dat niet zo lekker liep?
     
  11. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    Maar ze hebben toch wel verteld waarom ze zo'n plan willen maken? En op welk punt ben je vorige keer tegen het cb ingegaan?
     
    Noorie vindt dit leuk.
  12. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.404
    23.913
    113
    Ik zou toch eerst vooral willen weten waarom ze een gezinsplan nodig vinden. En ik denk dat ik inzage zou eisen in het dossier. Dan kan je zwart op wit zien wat ze aan informatie over je genoteerd hebben.
     
    Hommeltje, VEC en lies276 vinden dit leuk.
  13. Lamode

    Lamode Bekend lid

    19 feb 2014
    793
    183
    43
    Vrouw
    Helaas maak ik dit vaker mee op mijn werk dat het CB hulp (gezinsbegeleiding) wilt inschakelen.
    Dit doen ze echter als ze vermoedens hebben van iets, of dit met jullie hebben besproken en jullie staan erachter.
    Zo was er laatste een melding binnen gekomen van het CB omdat een moeder die ik begeleid haar baby niet wilde inenten. Ze vonden moeder niet bekwaam genoeg om dit te besluiten en wilde CJG hierover inlichten.

    Een gezinsplan wordt niet zomaar geschreven en jullie als gezin wordt niet zomaar in een teamoverleg besproken.
    Jij hebt inzage in dit dossier en de vermoedens die hun blijkbaar hebben over jullie.

    Als er geen hulpverlening betrokken is in jullie gezin dan zou ik je adviseren contact op te nemen met de huisarts en dit met hem/haar te bespreken.
    De huisarts kan dan eventueel (mochten er geen zorgen zijn) contact opnemen met het CB hierover.
    Ik zou al vandaag citaat hebben met de huisarts en een afspraak maken en de afspraak morgen met de verpleegkundige afzeggen.
     
    Ladylola, Chocolat, MaMa en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Dat zou ik zeker doen.
     
  15. Lamode

    Lamode Bekend lid

    19 feb 2014
    793
    183
    43
    Vrouw
    Oow ja, ik adviseer open en eerlijk te communiceren naar het CB dat je dit eerst met de huisarts wilt bespreken en hun dan later terugbelt hierover.

    Aangeven dat je niet goed snapt waar de zorgen van het CB op gebaseerd zijn en dat je dus niet achter een gezinsplan staat.
     
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Ik dacht bovendien dat het CB vrijwillig is, dus hoe kunnen ze je dan verplichten mee te werken aan een plan? Hier overigens ook slechte ervaringen met een CB, maar nog nooit zoiets.
     
  17. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Ik heb hier ervaring mee vanuit mijn werk.
    Waar heeft het CB zorgen over? Heb je hier niet naar gevraagd? Een gezinsplanning stellen ze niet zomaar op (alleen wanneer er echte zorgen zijn) zorgen moeten ook met jou besproken zijn. Dit is ook niet als er 1x iets mis lijkt te gaan maar alleen als er structureel zorgen zijn. Aangezien jullie situatie ook echt in een team besproken is zullen de zorgen gedeeld worden door diverse disciplines.

    Wat ik me afvraag, als er niks aan de hand is zoals je zegt, heb je toch niks te verliezen? Dan wordt dit snel tijdens het hulpverleningstraject duidelijk en wordt je dossier afgesloten. Wanneer je hier niet mee in stemt kunnen de gevolgen een stuk groter zijn. Zij zullen dan een melding doen bij veilig thuis en de raad vd kinderbescherming.

    Mijn ervaring is dat ouders waarbij het CB/school/huisarts enz zorgen heeft het zelf anders zien maar waar uiteindelijk wel degelijk iets aan de hand is.

    Mijn advies, ga met je man naar het gesprek en probeer hier open in te stappen. Vraag naar welke zorgen ze hebben en wat zij van jullie verwachten. Het weigeren van het tekenen van het gezinsplan kan dan altijd nog.
     
    jupke, Syane, Ladylola en 5 anderen vinden dit leuk.
  18. moonlightt

    moonlightt Actief lid

    10 mei 2014
    265
    26
    28
    Ze vroeg hoe de jongste slaapt, ben toen eerlijk geweest dat ik soms even naar boven moet om een aai over het bolletje te geven en het speentje in te doen. Cb adviseerde: laten huilen.
    Het is mijn kind! ''Maar huilen is goed voor de longen". Heb toen gezegd "ik vind troosten beter, als jezelf ergens last van hebt vind je het ook prettig als je je daain gesteund voelt in plaats van dat ze je links laten liggen".
    Kan er niets aan doen hoor, loop liever een keer naar boven dan dat baby's helemaal onrustig worden.

    Vervolgens kwam het dingetje "voeding" ter spraken. Had van te voren precies uitgerekend hoeveel ze van het cb per gewicht mogen hebben (gewicht x 125 : aantal voedingen). Kwam uit op 180 ongeveer, kom ik bij het cb zeggen ze 160. Terwijl die 20ml heel veel verschil maakt tussen niet verzadigd en wel verzadigd. Moest afbouwen naar 160, ben daar niet mee begonnen.
    Mijn kinderen krijgen wat ze zelf nodig hebben en niet wat een, volgens cb, modelkind zou moeten krijgen.
     
  19. Mamaa6

    Mamaa6 Bekend lid

    10 jun 2015
    933
    563
    93

    Hoe heb je gereageerd wellicht dat daar iets alarmerends was? Want die 20 Ml en een kind troosten kan nooit reden zijn voor zon plan lijkt mij
     
    Bloem2310, Logan, Ctje1987 en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Regina88

    Regina88 Niet meer actief

    Dat lijkt mij ook niet idd.
     

Deel Deze Pagina