Het leed dat consultatiebureau heet

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door moonlightt, 18 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Tussen zo'n 'plan' opstellen en het daadwerkelijk krijgen zit een verschil ;)
    Dit hebben ze indertijd hier ook aangegeven en bleven dat pushen terwijl ik al lang wist dat ik er geen gebruik van kon maken omdat mijn inkomen te hoog was. Zowel betreffende zoon als indertijd met mijn rolstoel en de huishoudelijke hulp/pgb. (Dus niet alleen als het van het cb afkomt ook als het van het wijkteam af komt) mijn ervaring is meer dat je daardoor een 'snellere' ingang hebt doordat je een contactpersoon hebt om het aan te vragen dan wat anders.

    Overigens ts ze hadden je wel op de hoogte moeten stellen dat het afhankelijk is van inkomen of je uiteindelijk in aanmerking komt voor die vergoedingen/potjes.
     
    In your eyes vindt dit leuk.
  2. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Maar jij had dus te maken met pgb en je had (tijdelijk?) een rolstoel. Dan vind ik het veel minder vreemd dat er over potjes en subsidies gepraat wordt.
    TS geeft aan niks van dit alles te hebben. Dan is het toch raar dat ze daar überhaupt over beginnen?
     
  3. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    De eerste keer was het naar aanleiding van mijn zoon, ik had al uitgezocht of ik in aanmerking kwam voor subsidies of potjes met betrekking tot sport etc. Als ik terug op mezelf ging wonen. Dus wist toen ze het voorstelde al dat ik niet in aanmerking kwam. Maar is voor mijn gevoel een 'standaard' iets wat ze ieder consult aangeven, stel je voor dat je het vergeet ;)
    De tweede keer was toen ik mijn rolstoel aan moest vragen (helaas niet tijdelijk), invalidenparkeerkaart, huishoudelijke hulp. Ook toen wist ik al dat ik voor het gros niet in aanmerking kwam voor die potjes en subsidie en dat een pgb voor mij verstandiger zou zijn.
    Maar ondanks dat dit in een 'keukentafelgesprek' al aangegeven was vonden ze toch dat ze dat in het plan moesten opnemen dat ik daarvoor in aanmerking kwam (daar is behoorlijk wat heisa over geweest met de gemeente vervolgens).
     
  4. In your eyes

    In your eyes Niet meer actief

    #124 In your eyes, 20 sep 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 sep 2017
    Het is ook heel krom hoor, en het spreekt elkaar ook tegen. Hulpverleners (althans degene die ik heb gehad) laten het voorkomen alsof met de juiste papieren je gouden koetsen van de gemeente kunt krijgen, ongetwijfeld goed bedoeld om te zorgen dat de kinderen niks te kort komen (welk kind wil nou geen gouden koets?), maar degene die de bijzondere bijstand daadwerkelijk toekennen zijn een stuk strenger. Verhuisgeld is bijvoorbeeld vaak in de vorm van een lening, en geen gift.
    Wat ts al aangaf, het lijkt een mooi sprookje, en zo is het mij toen ook verkocht. Van sommige dingen heb ik gebruik gemaakt, maar bijvoorbeeld van het schoolgeld kreeg ik te horen dat ik gek was dat ik dat betaalde van de kinderbijslag (ook al kon het gewoon) want ik kon het ook aan de gemeente vragen en iets leuks van dat geld doen. Zo zit ik niet in elkaar, maar dat werd wel gestimuleerd.
    Wel is de inkomenseis voor het aanvragen hoger dan het sociaal minimum, dus het kan goed dat ts goed kan rond komen maar er nog steeds recht op heeft. (Dit is natuurlijk ook afhankelijk van haar vaste lasten)
    Maar ik heb een keer daadwerkelijk iets aangevraagd, (de meest simpele, goedkope laptop om te kunnen solliciteren) en dat werd afgewezen omdat ik ook vanuit de bieb kon solliciteren. Ik denk dat ik die gouden koets dus sowieso wel kan vergeten :roflmao:

    Het is net als met reclame, het wondermiddel wat alle vlekken verwijderd, je vindt krijgt een route omschrijving mee over waar je het kan halen, en daar aangekomen is het niks meer dan een fles jumbo huismerk afwasmiddel ;)
     
  5. moonlightt

    moonlightt Actief lid

    10 mei 2014
    265
    26
    28
    Wij hebben meermalen aangegeven dat ons inkomen waarschijnlijk te hoog ligt voor dit soort subsidies, voor ons lijkt het onwaarschijnlijk dat de gemeente ook maar een dubbeltje aan ons zal geven aangezien er ook mensen zijn met een uitkering, zij zullen het veel harder nodig hebben.

    Het klinkt allemaal zo mooi, (volledige) vergoeding van opvang, zodat ik fulltime zou kunnen werken. Maar om te zien wat de gemeente daar precies aan vergoed, moet eerst dat plan in elkaar gezet en ondertekend worden, dat hele idee zit mij niet lekker. Dit hele plan zal de kinderen geen goude koets opleveren. Om een klein voorbeeld te noemen, wij hebben geen recht op belastingsgeld dus waarom zouden wij wel recht hebben op gemeentelijke potjes? Beide is inkomensafhankelijk.
     
  6. Logan

    Logan Niet meer actief

    Maar, je hebt het psz formulier te laat ingevuld en krijgt nu een plan zodat je aanspraak kunt maken op potjes? Ik snap er werkelijk niks van :D
     
    Marchella, Betsy en gitaartje vinden dit leuk.
  7. moonlightt

    moonlightt Actief lid

    10 mei 2014
    265
    26
    28
    Nee, voor ons zou dat plan kunnen helpen om onder de wachttijd van de psz uit te komen, omdat er geen indicatie is voor vve. Maar met dat plan heb je ook recht om potjes leeg te trekken, alleen is het onwaarschijnlijk dat dit ook bij ons van toepassing is vanwege de inkomsten.
     
  8. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ik begrijp er echt helemaal niets van. Wil je ft gaan werken dan? Doen ze zoiets voor alle ouders die beiden ft werken?
    Waarom, in eerste instantie, dreigen met consequenties als het zoiets haast onbenulligs blijkt te zijn?

    Waarom onder de wachttijd van de PSZ uitkomen als er geen aanleiding voor is en je geen VVE indicatie hebt en dat dus niet noodzakelijk is? Alle kindjes staan toch gewoon op zo`n wachtlijst? Waarom moeten jullie daaronder uit komen?

    Ik vind het alleen maar meer vragen oproepen...
     
    chrystel73, twinkle star en Grietjenb vinden dit leuk.
  9. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Vind ik ook heel raar.
    Zou dus betekenen als ik, om wat voor reden dan ook, mijn kind wat laat aanmeld bij de psz ik bij het cb aan de bel kan trekken. Zo van zorgen jullie maar eens dat mijn kind toch op tijd naar de psz kan....
    Nee, ik moet gewoon op mijn beurt wachten!
     
    jongemama1993 vindt dit leuk.
  10. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief


    Sorry dat ik hier toch nog even op reageer maar jouw post roepen bij mij alleen maar meer vragen op. Ik heb het idee dat je niet helemaal begrijpt wat ze hiermee bedoelen. Heb je ook gevraagd wat de consequenties zijn van zo'n plan? Moet je als je straks je handtekening gezet hebt meewerken aan hulpverlening bijv? Of je moet in een vreselijk rijke gemeente wonen die met geld aan het strooien is, of er is veel meer aan de hand. Bij ons zou jouw verhaal (Op basis welke informatie jij ons nu geeft). nl helemaal niet in aanmerking komen voor welke potje bijstand dan ook. Of geven ze je via dat plan straks de stempel risicogezin?
     
  11. jongemama1993

    jongemama1993 Fanatiek lid

    5 mrt 2014
    1.187
    3
    38
    PRECIES dit!
    Cb kan hier vrij weinig aan veranderen, zeker als er geen VVE indicatie is dan moet er toch echt op je beurt worden gewacht.

    Zou wat zijn zeg, als iedere ouder wilt dat zijn/haar kind snel aar de psz moet er even geklaagd word bij het cb in de hoop dat het versneld kan worden. Zo krijgen de kinderen met VVE niet de kans die ze nodig hebben.
     
  12. Manque

    Manque Niet meer actief

    Ts, mag ik je vragen: ben jij of je man allochtoon? En wat voor opleiding hebben jullie genoten? Want toen ze zagen dat ik allochtoon was begonnen ze ook over een begeleidingstraject. Toen waren wij nog niet eens op het CB geweest, maar kwam de wijkverpleegkundige om de gehoortest te doen vlak na de geboorte. We woonden ook nog eens in een superklein huisje via de sociale woningbouw, dus kennelijk voldeden we aan een bepaald profiel... totdat ik zei dat we allebei hogeropgeleid waren, toen hoefde het toch weer niet. Soms is het een combinatie van bepaalde eigenschappen die dan in een profiel passen, zonder dat er écht een probleem is. Je behoort dan tot een 'risico'groep. Misschien kun je daar eens naar vragen? Of je binnen een bepaald profiel past volgens hen?
     
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    het wordt wel een vaag verhaal idd.

    Volgens mij kunnen er een aantal opties zijn:
    - of zo'n aanbod van die potjes is een standaard ding zoals hier eerder werd gezegd en als ts er wel gebruik van wil maken wordt straks duidelijk dat ze daar dus helemaal niet voor in aanmerking komt.
    - of zo'n aanbod van potjes en sneller bij de psz terecht kunnen is helemaal niet zo vrijblijvend als het klinkt en ts zit straks aan 1 of ander hulpverleningstraject verbonden. (ik weet nl van familie die in dat werkveld zitten dat er ook mensen een indicatie voor hulp krijgen waarvan het lijkt alsof ze de regie over het huishouden en afspraken kwijt zijn)
    - of ts en de medewerker van het cb begrijpen elkaar total verkeerd en er wordt langs elkaar heen gepraat.

    Hoe dan ook, ik zou heel wat vragen hebben voor het cb.
     
    chrystel73 en twinkle star vinden dit leuk.
  14. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik heb inmiddels wel geleerd dat je moet "oppassen" met wat je zegt bij CB, wordt genoteerd en komt steeds terug.

    Ik had de eerste weken hulp gevraagd over inbakeren omdat onze zoon zichzelf wakker mepte met zijn fladderarmpjes. Deed ze de techniek van het inwikkelen voor. Ik zei dat ik door mijn ADHD motorisch wat vaker instructie nodig heb dus of ze het nog een keer kon laten zien.

    En hoppa, ieder vervolggesprek kwam die ADHD terug in al zijn facetten. Of ik wel eens heel boos werd (wie niet?) Of ik zelfmedicatie (= drugs) gebruik en of ik begeleiding heb bij mijn administratie. Ik ben doktersassistente en afgestudeerd maatschappelijk werker...ik verleen hulp, ipv zelf nodig te hebben. Maar de zorgelijke blik blijft en ook het ADHD etiketje blijft terugkomen.

    En guess what: onze zoon is ruim 3 en een echte jongenspeuter: wild, onbehouwen, kort lontje. En het CB oppert de mogelijkheid en verdenking op: ......ADHD. Juist ja.
     
  15. MiaMaria

    MiaMaria Niet meer actief

    Pff.. zucht... :(
     
  16. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    #136 twinkle star, 20 sep 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 sep 2017
    Sorry maar ik lees hierin niets geks. Maar juist jij als afgestudeerd maatschappelijk werker zou dit moeten weten.

    Neemt niet weg dat het vast vervelend is zulke vragen te krijgen.
     
    Noorie, Fuddey en lies276 vinden dit leuk.
  17. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Maar dan snap ik wel waarom ze (al dan niet verplicht) over die subsidies beginnen. Ze weten niet wat je inkomen is. Maar ze weten wel dat jij extra kosten maakt, meer dan de 'normale' situatie. Waarschijnlijk moeten ze dan wijzen op eventuele subsidies die beschikbaar zijn Op zich geen gek idee.

    Bij TS is er echter geen sprake van extra kosten. Dan is het toch heel raar om over die subsidies te beginnen?
    Er is bij mij nog nooit gesproken over eventuele subsidies. Niet omdat ze weten wat ik verdien, want volgens mij weten ze dat niet, maar omdat ik geen bijzondere kosten heb.

    Neemt niet weg dat het heel vervelend is als ze je blij maken met subsidies waar je vervolgens helemaal geen recht op hebt.
     
  18. moonlightt

    moonlightt Actief lid

    10 mei 2014
    265
    26
    28
    Wij zijn beide helemaal nederlands. Ik heb mbo, man heeft hbo. Dan nog is het niet geheel logisch, want waarom komen ze dan hier nu mee, en niet toen onze eerste 8 jaar geleden geboren werd?
     
  19. moonlightt

    moonlightt Actief lid

    10 mei 2014
    265
    26
    28
    Eerste optie zijn wij vrij zeker van, dat het een standaard riedeltje is om over subsidies te beginnen, omdat het wel mogelijk is dat de gemeente potjes heeft voor bepaalde voorzieningen, maar zodra je je inkomsten moet opgeven de gemeente niets kan, in combinatie met de tweede optie dat wanneer je getekend hebt je automatisch ook vast zit aan een hulpverleningstraject. Denk dat dit het addertje is. Alleen is de vraag waar dan de hulp vraag ligt, want zij hebben geen zorgen. Kan mij niet voorstellen dat je hulpverlening moet krijgen om aan te tonen dat je kind zsm geplaatst moet worden op de psz. Eer dat het traject rond is zit mijn kind al heerlijk te spelen daar haha.

    Vond het wel gek dat ze bleef hameren op het fulltime werken, hele mooie sprookjes vertelde ze. Stel als wij beide ft zouden werken, de inkomsten worden dan nog hoger. Zij zou zelf toch ook moeten weten dat de potjes van de gemeente ook inkomstenafhankelijk zijn?
     
  20. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    In de gemeente waar ik woon en met mijn kinderen naar het CB ging was het geen standaard riedeltje. Bij de gemeente waar ik werk al helemaal niet. Daar worden alleen mensen die in de hulpverlening zitten en echt problemen hebben door hun contactpersoon op een potje gewezen als ze iets te kort komen, niet standaard. Stel ze krijgen hulp in de opvoeding en blijkt dat er geen geld is voor een sport maar het kind dit wel nodig lijkt te hebben wordt door de contactpersoon bij de gemeente een aanvraag gedaan voor bijzondere bijstand.
     

Deel Deze Pagina