Opruimprobleem 2-jarige

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Virginie83, 14 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Virginie83

    Virginie83 Fanatiek lid

    3 apr 2007
    2.581
    0
    0
    Secretaresse
    Bij Brussel (België)
    Hey meiden,

    Mijn dochtertje is net 2 geworden en ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Ik weet gewoon niet meer hoe ik moet reageren.

    Er is niet enkel het opruimen, maar laat dat iets zijn dat ik echt niet weet hoe op te lossen.

    Daarstraks:

    Ze gooit alle potloden uit de doos (ze kan nogal driftig zijn) en voor ze gaat slapen zeg ik haar dat ze moet opruimen. Dan bekijkt ze je met een blik van 'doe maar lekker zelf'. Dan begin met dreigementen, dan neem ik dit of dat af, mag je niet meer kleuren, enz.. Belachelijk, want het zijn toch steeds dingen die ik achter niet kan waarmaken.
    Het eindigt altijd in geroep, ik voel de onmacht en dan ga reageer ik zo.

    Ik ben het beu, want het is echt niet gezellig meer, zeker voor haar niet!!

    Tips???!!!!
     
  2. Karoke

    Karoke Niet meer actief

    Mijn ventje is nog maar anderhalf, dus ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar is dit niet ontzettend streng voor een tweejarige? Volgens mij kan je wel willen dat ze al zelf alles opruimt, maar dit echt eisen lijkt me nog erg verregaand voor zo'n klein meisje.

    Ik zou eerder proberen op een leuke manier haar te vragen om mee op te ruimen en wil ze dit niet zou ik persoonlijk er geen probleem uit maken. Ze is, lijkt mij, echt nog heel jong om zo'n dingen te "moeten".
     
  3. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik zou er geen moeten van maken. Hier maken we er een spelletje van en doen we het samen. Maar ga er geen probleem van maken.
    Als ik door heb dat ze het toch niet ga doen, doe ik haar op bed en ruim ik het dan op.
    Maar meestal wil ze wel meehelpen mits ik het maar op een leuke manier breng.
     
  4. sandraske

    sandraske VIP lid

    23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik heb speelgoed in plastic bakken (ikea), die ruimen we meerdere keren per dag op samen.

    Bijv. ''s morgens krijgt ze bak 1 waar ze mee mag spelen, als we fruit gaan eten, gooien we eerst al het speelgoed in de bak en zetten de bak weg. Fruit eten en daarna pakken we een nieuwe bak (of dezelfde ze kiest zelf) en die bak ruimen we weer op als we gaan lunchen of als we weggaan. Als ik nu zeg dat we de speelgoedjes op gaan ruimen, gaat ze zelf al alles in de bak gooien (ik moet dan wel vlug zijn met de bak wegzetten, anders laadt ze hem weer leeg :D)
     
  5. sassie25

    sassie25 Fanatiek lid

    15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    wij ruimen ook samen op als we gaan eten,drinekn of slapen enz. Ik breng het op ene leuek manier en uiteindelijk gaat het redelijk. Whahah en indd gauw dan de deksel op de mand/doos want zodra ik me omdraai ligt ie alweer omver ;)
    En als het een keer niet lukt, dan niet, ruim ik het zelf ff op. Tycho is nog geeneens 2 dus ja kan e rwel moeilijk over doen maar wat schiet ik ermee op? Momenteel roep ik al de hele dag nee omdat hij oevral aan zit ineens hahaha. Als ik dan ook nog eens "lelijk" doe over het opruimen is helemaal niks meer leuk.

    xx
     
  6. Jen27

    Jen27 Niet meer actief

    Ja ik heb wel een tip voor je;

    Straf haar op een manier die je wel kunt nakomen, want door steeds ergens mee te dreigen en dit vervolgens niet door te (kunnen) zetten geeft haar natuurlijk een vrijbrief! Mama zegt het wel, maar ze doet het toch niet!

    Dit is niet lullig bedoeld; dit is uit eigen ervaring..........
    Aldoende leert men, zal ik maar zeggen... :D
     
  7. Jen27

    Jen27 Niet meer actief

    Ik denk dat het heel erg aan het kind ligt overigens of je dit al serieus moet nemen. 2 is inderdaad nog wat aan de jonge kant; zou dan eerder voor samen opruimen gaan....

    Maar mijn eerdere post was bij ons vanaf een jaar of 3,5 wel van toepassing...
     
  8. Eylem

    Eylem Niet meer actief

    Ik vind niet dat ze te jong zijn om in ieder geval te helpen met opruimen.

    Mijn dochtertje is heel erg opruimerig en ruimt bijna altijd zelf al alles op als ik zeg dat we weg gaan of gaan eten of wat dan ook. Een enkele keer is ze driftig en gooit ze alles op de grond en wil ze niet opruimen, dan ga ik bij haar op de grond zitten en begin zelf met opruimen maar ik wil wel dat ze meehelpt, ook al is het maar 1 Duplo blokje. En ik denk dat ze nooit te jong zijn om mee te helpen. Sinds dat mijn dochtertje kan lopen vraag ik altijd of ze even meehelpt op te ruimen als we weg moeten of als het een troep is geworden en nu hoef ik haar dus vaak als niet eens meer te helpen, ze gooit zelf alles eerst in de krat voor ze wat nieuws pakt.

    Dus ja, ik zou geen straf geven of gaan dreigen, maar het gewoon gezellig houden als dat gaat maar wel vragen om hulp of in ieder geval dat ze erbij blijft als jij opruimt, als ze echt niet wil helpen.
     
  9. Duchess

    Duchess VIP lid

    26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Eens met Eylem.. Zo gaat het hier eigenlijk ook.
    Maak opruimen niet iets vervelends, maar iets dat normaal en niet erg is.
     
  10. Snowtje

    Snowtje Fanatiek lid

    6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat ze zeker de leeftijd heeft om al iets op te ruimen. potloden in een bakje doen moet kunnen vind ik. Die van mij is nog maar 16,5 maand, maar helpt al mee met opruimen van duplo en blokken ed.
    Standaard bij het opruimen zingen we een liedje. We gaan vanaf dat ze 10 maanden is naar 'the little gym' en daar zingen ze ook liedjes bij het opruimen en dat werkt fantastisch! en thuis nu dus ook:
    'we ruimen alle blokken op, de blokken op, de blokken op' 'it's time to put the blocks away, at our own house'. Ja ze doen daar alles tweetalig, vandaar ;)
    maar dus systematisch vrolijk een liedje zingen. ze herkent het en gaat enthousiast aan de slag met de blokken ed opruimen. Geen druk, geen negativiteit, veel prijzen en ophemelen. Hier werkt het . maar duurt waarschijnlijk een tijd voordat ze zo een liedje herkennen en ook gezellig mee gaan doen. conditionering.. Is het proberen waard misschien :)
     
  11. lin80

    lin80 Fanatiek lid

    7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Zoiezo heeft dreigen met iets wat je niet waar kunt maken geen zin, dreig dan niet, want op die manier gelooft ze je op een gegeven moment gewoon niet meer.

    Maar ook hier maken we er gewoon een spelletje van. Als ik wil dat de kinderen opruimen ga ik bij ze op de grond zitten en gooien we om en om allemaal iets in de bak. Soms schuif ik al het speelgoed bijelkaar en dan verdeel ik het in bultjes en doen we wie het eerst de bult in de bak heeft, is ook erg leuk en ik verlies bijna altijd.;)
    Maak het dus leuk en help gezellig mee.
     
  12. jada08

    jada08 VIP lid

    14 jan 2009
    7.549
    319
    83
    Ik denk dat je hier al de 'fout' in gaat. Als jij je dochter wilt straffen door iets van haar af te nemen en je doet dit niet. Tja dan is het in mijn ogen logisch dat ze het niet doet, mama is toch niet consequent. Hoe klein ze ook zijn dit hebben ze snel genoeg door.

    Daarbij is ze nog maar 2,5 jaar oud, ik vind dat best nog jong. Ik zou van het opruimen iets leuks maken en het samen met haar doen.
     
  13. Mentiera

    Mentiera Actief lid

    29 mrt 2010
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kan beter je verwachtingen bijstellen. Een kind van 2 ruimt nog niet netjes op en luistert ook nog niet braaf naar zijn ouders.
    Enne, als ze 5 zijn ook nog niet.
    daarna zal het steeds beter gaan en komt de puberteit:D

    Opruimen en leren luisteren zal je constant opnieuw moeten leren. Je doet jezelf echt een plezier als je je hier niet aan gaat irriteren.
    Pick your battles vind ik altijd een wijze gedachte;)
     
  14. Me312

    Me312 Actief lid

    2 feb 2012
    272
    9
    18
    Genieten van de kids
    Velsen
    Mijn dochter is ook net 2 en opruimen doet ze wel.. Maar wel in haar mate hihi als ik echt op me streven ga staan dat ze iets moet opruimen omdat ze dus in haar driftige bui (die heeft die van mij ook :D ) alle potloden op de grond gooid dan weet ze dondersgoed dat ze ze ook weer zelf mag opruimen...
    Maar speelgoed van de dag (waar ze dus de hele dag lekker meegespeeld heeft) ruim ik eigenlijk op en anders idd samen..
    Of als we er zin in hebben een hard muziekje op en gaan met die banaan ;)

    Oh en voor de rest ben ik het met de rest eens!
    Geen dingen zeggen die je niet doet heeft geen nut..
    Zeg iets wat je wel doet! En wel iets wat op dat moment slaat.. Dus niet je krijgt vanavond geen toetje of je mag nooit meer kleuren daar snappen ze helemaal niks van.. ;)
    Maar wel als ze de kleurtjes op de grond gooit en je haar waarschuwt dat ze zelf moet opruimen en dat ze anders klaar is met kleuren en dat je het opruimt.. (en dat dus ook gewoon doet!)

    Succes!!!
     
  15. ratatosk

    ratatosk VIP lid

    16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Jazeker! Geen straffen verzinnen die je niet kunt nakomen want dat slaat nergens op. Verzin iets waarvan je weet dat je het uit kunt en uit gáát voeren en straf haar dan als ze weer zo doet.
    Dat heeft ze waarschijnlijk zo door ;).
     
  16. Virginie83

    Virginie83 Fanatiek lid

    3 apr 2007
    2.581
    0
    0
    Secretaresse
    Bij Brussel (België)
    Bedankt allemaal voor de reacties!

    Ik weet heel goed dat ik geen dingen moet verzinnen die ik niet nakom, in het heetst van de strijd flap ik er dus die onzin uit en achteraf voel ik mij wel heeeeel dom! :D

    Ik ben het ook met iedereen eens hoor, als de kinderen spelen, moeten ze opruimen als we gaan eten, slapen, weggaan,.. en dan help ik ook wel of ze doen het samen (de oudste is 4,5). Probleem bij de oudste is dat hij meestal één stuk speelgoed opraapt om op te ruimen en daar dan verder mee speelt ;).

    Dus het opruimen in normale situaties gaat meestal goed, het is als ze driftig is. Momenteel veegt ze alles van tafel als ze boos is, of
    gooit met haar knuffel, speentje,.. Of neemt ze het speelgoedje af van haar jongste zus. Kijk, ik ga echt niet opruimen wat zij weggooit.

    Als ze iets afneemt van haar zus, neem ik haar speentje af zolang ze het niet teruggeeft (de jongste is 6 maanden, ze trekt bv. de bijtring uit haar mond). Maar dus gisteren, met die potloden, pffff.

    Moeilijke leeftijd, ze zijn nog klein, maar ze snappen uiteindelijk ook al veel. En mijn zoontje is nooit zo geweest, dus daar heb ik geen last mee gehad, op dat gebied! :p

    Maar ik ga sowieso proberen het rustiger aan te pakken, want ik mezelf gek zo!
     
  17. ratatosk

    ratatosk VIP lid

    16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Succes!
     
  18. veertje

    veertje Fanatiek lid

    Probeer samen om te ruimen..
    Lisa ruimt hier altijd samen met haar broer en als Stijn er niet is dan vraag ik haar om op te ruimen en ze heeft er geen zin in dan zeg ik meestal mama gaat even iets in de keuken opruimen en Lisa doet haar speelgoed en daarna gaan we weg of ik zeg tegen Lisa jij ruimt die en die op dan doet mama dat stukje speelgoed.. Werkt hier eigenlijk altijd.. Soms ruimt ze al uit zichzelf op als ik zeg dat we weggaan of naar bed gaan..
     
  19. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik denk dat je haar moet leren niet te gooien. Gooit ze "iets" geef haar een waarschuwing, gooit ze nog een keer, ruim dat speelgoed op en vertel haar dat ze morgen weer mag proberen.....

    Mijn dochter gooit haar lepel tijdens het eten weg.....nou deze blijft dan gewoon op de grond liggen.
     
  20. Virginie83

    Virginie83 Fanatiek lid

    3 apr 2007
    2.581
    0
    0
    Secretaresse
    Bij Brussel (België)
    @ Ratatosk: Als ze de bijtring ofzo van de jongste afneemt, dan neem ik haar knuffel of speen af, om te tonen dat het niet leuk is iemand iets afpakt. Dan geeft ze het meestal meteen terug. En ja, ze heeft nog een speentje, ze is net 2. We proberen het af te leren.

    @ Dds: Goeie tip!!
     

Deel Deze Pagina