Het loopt uit de klauwen op school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Luuz, 12 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. disaro

    disaro Fanatiek lid

    18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Jeetje nog een thuiszitter. Wat een narigheid, mijn dochter heeft ook anderhalf jaar thuis gezeten. Heeft bijna een heel schooljaar geduurd voor ze werd toegelaten op het sbo.
    Maar af en toe is het voor het kind op dat moment ook goed om even niet meer naar school te gaan en wat rust te hebben. Een schooltrauma heb je namelijk snel opgelopen.
    Hier overigens een dochter met een hechtingsstoornis.
    Sterkte en succes verder, het is niet makkelijk.
     
  2. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.203
    3.638
    113
    1,5 jaar pfff... hoe ben je dat door gekomen. Ik vind thuiszitten met een 6 jarige die graag naar school wil echt rete zwaar.
    Ik had ook gehoopt op sbo maar men denkt dat hij op SO beter op zijn plaats is omdat SBO zich meer richt op het cognitieve en langzamer aanbieden van stof. Hij is tegen hoogbegaafd aan dus SBO lijkt geen oplossing
     
  3. disaro

    disaro Fanatiek lid

    18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Mijn dochter was destijds 8, dus 2 jaar ouder.
    Schoolwerk thuis maken en verder ging ze gewoon overal mee naar toe, ze vond het heerlijk thuis. Maar uiteindelijk wilde ze wel weer graag naar haar nieuwe school.
    Uiteindelijk komt hij wel op zijn plekje, maar meestal heeft dat tijd nodig en neem die, laat je volgen door je gevoel, jij bent zijn moeder en dus weet jij wat goed is.
    Bij ons is het sbo uiteindelijk mislukt, maar ze zit nu op een dagbehandeling waar ze het onwijs naar haar zin heeft.
     
  4. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.203
    3.638
    113
    Na de zomer gaan we idd maar starten met thuisonderwijs tot we een plekje gevonden hebben. Heel, heel verdrietig allemaal
     
    littlemunchkin vindt dit leuk.
  5. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.203
    3.638
    113
    zo ik je een pb mogen sturen met wat vragen? Of vind je dat vervelend?
     
  6. disaro

    disaro Fanatiek lid

    18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Nee hoor, natuurlijk mag dat.
     
  7. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.108
    2.838
    113
    Op verzoek van @Luuz heropend.

    Met vriendelijke groet,
    Beheer Zwangerschapspagina.nl
     
  8. Luuz

    Luuz VIP lid

    16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Bedankt :)

    Ik vond het wel weer tijd voor een update.

    We zijn nu een aantal weken bezig op school en het gaat best goed. Afgelopen week heb ik een afspraak gehad met zijn juf (de ib’er notabene) om even te sparren over hoe we bepaalde situaties aan gaan pakken. En het lijkt wel alsof ze 180 graden gedraaid is. Vorig jaar konden ze rustig bepaalde situaties een tijdje aankijken voor ze ingrepen. Onder het mom van; even kijken wat hij gaat doen en of hij zelf uit de situatie kan stappen etc. Maar nu grijpt ze meteen in. Hij krijgt 1 waarschuwing en daarna moet het klaar zijn. Dat ging de eerste week mis, maar sinds de tweede week is een waarschuwing soms voldoende.
    Ook is ze druk bezig met zijn faalangst en lage zelfbeeld. Vorige week stootte iemand tegen hem aan per ongeluk en hij kan dan echt boos worden. Maar dinsdag gebeurde zoiets ook met gym en toen is hij gewoon weggelopen.

    Ook probeert ze wat minder haar stem te gebruiken. Ze heeft erkent dat hij haar nog niet voldoende vertrouwt om van het goede uit te gaan bij haar. Dus als hij teveel lawaai maakt met zijn groepje, tikt ze hem even op zijn schouder zodat hij haar aankijkt en steekt dan 3 vingers omhoog en telt af naar 0. Maar dan zonder stem. Bij 0 moet hij of stil zijn of bijvoorbeeld bij haar komen naar haar bureau.

    Vorige week heeft ze hem een stopwatch gegeven om te kijken hoe lang hij stil kan zijn tijdens het werken aan zijn taak. Ruim 4 minuten. Deze week doen ze dat opnieuw en dan wil ze proberen om op de 5 minuten te komen. En zo langzaam uitbouwen tot hij 1 complete taak in rust kan werken. Wiebelen en friemelen laat ze nu gelukkig voor wat het is.

    Qua diagnose schiet het totaal niet op. Ik kreeg ineens een brief dat het therapeutisch centrum hem heeft afgemeld ivm gebrek aan gegevens. Hij zou niet aangemeld zijn via de website en geen toestemmingsverklaring hebben gekregen.
    Terwijl hij door mij en het cjg netjes is aangemeld. Heel gedoe met telefonisch contact, maar uiteindelijk bleek er in de zomerperiode iets fout te zijn gegaan bij hen, want zijn aanmelding zat wel in zijn dossier. Alleen was het systeem niet bijgewerkt, dus werd hij eruit gegooid. Nu hebben ze zijn dossier weer geopend en hopelijk wordt de vergoeding door de gemeente ook weer goedgekeurd, want ook zij hadden de afmelding per post gekregen. Heel vervelend, maar omdat zij de fout hebben gemaakt, proberen ze ons ergens tussen te drukken.

    Al met al weer een hoop gebeurd, maar wel in het positieve. Ik merk enorm dat hij steeds meer vertrouwen krijgt in de juf en niet meer gelijk in de verdediging schiet. Als hij echt over de scheef gaat, moet hij na schooltijd even blijven om te praten met de juf, dat is een afspraak die ze gezamenlijk met de klas heeft gemaakt. Ze trekt voor iedereen dezelfde grens en dat is prettig. Hij vindt het zelf ook heel fijn, want hij heeft zo de kans om over zijn eigen gedrag na te denken en hij zit niet in een boze bui bij de juf.
     
    Athina, flipflop en Roanna vinden dit leuk.
  9. Luuz

    Luuz VIP lid

    16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    O ja. Afgelopen dinsdag had ik de afspraak met zijn juf. Dan voert ze haar ib-taken uit en heeft hij een andere juf. Dezelfde als vorig jaar, dus bekend.

    S morgens was er iets gebeurd met gym, ik weet niet meer exact wat, maar hij was boos. Dus in theorie zou hij s middags na schooltijd even moeten praten met de juf.

    Nu had ze de ib’er daar op aangesproken, want ze wist eigenlijk niet wat ze er mee moest doen. Eigenlijk moest hij nablijven, maar ze wist niet goed wat ze er mee moest.

    Sommige dingen overkomen hem inderdaad, maar dat wil niet zeggen dat dat allemaal maar mag. Ook hij moet gewoon een consequentie aanvaarden. Ze had hem dus moeten zeggen wanneer hij afgekoeld was, dat hij moest blijven na schooltijd. Heeft ze niet gedaan (was rond 11.00 uur en om 13.00 uur had ik de afspraak). 15.30 is hij klaar met school, dus hij kwam gewoon naar buiten lopen. De ib’er vond dat hij gewoon moest blijven en ik eigenlijk ook. Dit is de afspraak die ze gemaakt hebben namelijk en ik vind dat een prima deal. Maar goed, hij wist dat natuurlijk niet. Ik heb hem na schooltijd verteld dat hij even naar de juf moest om samen nog even de afspraken door te nemen, zodat we zeker weten dat hij bepaalde consequenties begreep. Het voorval van die morgen is alleen als voorbeeld genoemd dit keer. ‘Kijk, vanmorgen deed je dit en dat. De volgende keer moet je om 15.30 even blijven om het erover te hebben etc’. Dat begreep hij ook en hij zei nog dat hij het al gek vond dat hij gewoon na schooltijd naar huis mocht :D

    Dus eigenlijk ben ik op dit moment best tevreden. Ze zijn echt in het positieve veranderd en hoewel ik het er nog steeds extra bovenop zit, merk ik wel dat hij het elke week een beetje beter doet. School verwacht inmiddels ook echt niet meer dat ze op korte termijn een perfecte leerling hebben, maar zolang het elke week een beetje beter gaat, houden we deze manier van aanpak erin :) hij is zelf ook veranderd. Hij heeft niet genoeg vertrouwen in de juf nog, maar ook dat groeit weer een beetje elke week. Gisteren kwam hij uit zichzelf naar de juf dat hij iets niet begreep en of ze hem kon helpen. Voor hem is dat een enorme stap, omdat hij alles zelf wil uitzoeken en gelijk goed wil doen. Als beloning een groot compliment van de juf en hij mocht zijn topografietoets op de computer oefenen :)
     
    Athina, flipflop, Roanna en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Heel fijn!

    Als de communicatie goed gaat dan heb je al veel gewonnen. Eindelijk word hij eens gehoord door school/juf :thumup:
     
    Luuz vindt dit leuk.
  11. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    wat een fijn nieuws om te horen! Ik heb nooit actief gereageerd, maar wel meegelezen. Hoop dat het zo door blijft gaan en dat het met de diagnose ook wat op gaat schieten...
     
    Luuz vindt dit leuk.
  12. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Fijn dat er nu een stijgende lijn in zit!
     
    Luuz vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina