Heupdysplasie / stuitligging

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door Draaikont, 24 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    hallo,

    Mijn dochter ligt al de hele zwangerschap in stuit.
    Nu heb ik gelezen dat er bij deze kindjes vaker heupdysplasie voorkomt.
    Iemand hier ervaring mee?
     
  2. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.275
    2.176
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Dochter heeft ook in stuit gelegen en in stuit geboren. Had inderdaad ook heupdysplasie.
    Bijna een jaar een spreidbroek gehad en het is helemaal goed gekomen gelukkig.
     
  3. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Bedankt voor je antwoord. Hoe kom je erachter dat ze dat heeft? Al snel na de geboorte?
     
  4. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Risicofactoren voor heupdysplasie zijn idd stuitligging, meisje, komt in familie voor.

    Ik heb een schoonzusje die zelf heupdysplasie had en ondanks behandeling niet helemaal goed gekomen, waardoor zij ernstige problemen heeft gekregen op (jong) volwassen leeftijd, onder andere een compleet versleten heup (waarvoor kunstheup toen ze 30 jr was), scheve versleten rug met meerdere hernia's vanwege beenlengte verschil en artrose in haar SI gewrichten waar ze niets meer aan kunnen doen. Dramatisch voorbeeld waarom ik er wel heel alert op was.

    Haar eerste dochter is in stuit geboren (ks) en toen ze 2 wkn oud was, zag mijn broer (een leek dus!) al bij het verschonen dat de beentjes niet symmetrisch waren (bilplooien e.d.). Aangedrongen op onderzoek maar CB zag het belang niet. Via gynaecoloog die nacontrole deed een directe verwijzing naar kinderorthopeed gekregen die meteen zonder moeite een heupdysplasie met luxatie kon vaststellen. Ze zijn meteen dat eerste bezoek al aan spreidbroek-achtig iets begonnen (5 wkn oud). Ze heeft geloof ik tot haar 1e verjaardag in spreidbroek gezeten, daarna nog 2 jaar op controle, maar heup ontwikkelde zich daarna goed en je ziet/merkt er nu niets van.

    Toen mijn dochter met 36 wkn nog steeds in stuit lag, draaide ze spontaan letterlijk de dag voor we naar de gyn zouden gaan. Niemand heeft het over heupdysplasie gehad, maar ik heb zelf aangedrongen op een controle van mijn dochter. Ik wilde niets aan toeval over laten :oops:... Toen ze 10 wkn oud was een echo van heupjes, de linkerheup was niet goed. Meteen foto moeten maken en afspraak bij orthopeed. Het bleek te gaan om een 'onrijpe' heup (mgl wel gerelateerd aan langdurige stuitligging), die vaak spontaan bij zou trekken, maar soms wel behandeling nodig had, dus moest wel gecontroleerd worden. Na 6 mnd nieuwe foto's en toen was alles goed, dus uiteindelijk met sisser afgelopen. :rolleyes: Maar ik heb altijd wel gevoel gehouden dat ik geen verkeerde beslissing had genomen om die echo te willen...
     
  5. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Hier ook een meisje bijna hele zwangerschap in stuit gelegen en ook heupdysplasie. 6 maanden een spreidbroek. Nu nergens meer last van.
    Bij ons vertelde de verpleegkundige van consultatiebureau al bij de eerste intake thuis dat ze uit voorzorg met 3-4 maanden een echo of foto laten maken. Hier schreef de arts van het consultatiebureau bij 3 maanden een verwijzing voor.
    Het was voor ons als ouder erger dan voor mijn dochter hoor. Mijn dochter had er helemaal geen last van. Ik vond het voornamelijk onhandig met verschonen ed.
    Dus ik ga er vanuit dat ze bij jullie ook preventief een foto laten maken anders zou ik hier om vragen.
     
    Draaikont vindt dit leuk.
  6. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    @Kache jeetje zeg! Wat heftig voor je schoonzusje ook.
    Nou mooie voorbeelden om ook aan te dringen op een goede controle. Dank je wel.

    @Roty ja er zijn ergere dingen natuurlijk! Al zou ik best wel even balen als mijn dochter in zo’n spreidbroek moet zitten. Alles voor het goede doel natuurlijk. Maar kan me lichtelijke indenken op alle irritante reactie’s van de buitenwereld. Ik ga inderdaad maar even naar vragen.
    Beter optijd checken dan er te laat achter komen.
     
  7. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.275
    2.176
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Ja ze hebben rond de 2-3 maanden geloof ik een foto gemaakt om het te controleren. En toen was het overduidelijk.
    Spreidbroek leek mij vreselijk, was ze zo aan gewend ze kon zelfs met spreidbroek aan staan. Toen hij afging was het wel weer echt wennen, heeft ze echt weer opnieuw moeten leren zitten en staan enz. Ze was zo 1 met die broek.
     
    Draaikont vindt dit leuk.
  8. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Hier ook een kindje dat eigenlijk de hele zwangerschap in stuit heeft gelegen. Na 3 maanden werd er dmv een echo naar haar heupjes gekeken. Toen leek alles goed te zijn. Mijn gevoel zei alleen wat anders.
    Omdat onze dochter een voorkeurshouding had kregen we fysio aan huis. Zij zag ook een verschil in hoogte van de rand van haar bil. Haar advies was om nogmaals een echo te laten maken. Daaruit bleek dat er toch sprake was van een heupafwijking en mocht dl gelijk in een spreidbroek. Zij was inmiddels 6 maanden. Net na haar verjaardag was de behandeling klaar.

    Mijn ervaring is dat ze geen last van de spreidbroek heeft gehad. Ze heeft alleen nooit geleerd te kruipen.

    Ik heb hier op Zwangerschapspagina een tip gelezen over een autostoel voor kindjes met heupdysplasie. Het is de Maxi cosi OpalHD.

    Via het consultatiebureau krijg je (als het goed is) als de baby 3 maanden oud is een verwijzing voor het maken van een echo van de heupen van je baby. Beginnen ze er niet over? Vraag er dan zelf naar!

    -x-
    Mooiezomer
     
    Draaikont vindt dit leuk.
  9. DDucky

    DDucky Bekend lid

    7 jul 2014
    997
    317
    63
    Mijn 2e dochter heeft tot week 35 in stuit gelegen. Toen het consultatiebureau dit hoorde hebben ze een preventieve echo van haar heupjes geadviseerd. Deze word gemaakt als de kleine 3 maanden is ten opzichte van de uitgerekende datum.
    Hier bleek uiteindelijk niets aan de hand te zijn gelukkig.
     
    Draaikont vindt dit leuk.
  10. GDuif

    GDuif Bekend lid

    22 mei 2016
    940
    170
    43
    Inderdaad: als baby's in stuit hebben gelegen, krijg je rond drie maanden via cb een doorverwijzing voor een echo van de heupjes. Ons meisje heeft in derde trimester een halve week in stuit gelegen, en toen kregen we ook al de doorverwijzing. Geen heupdysplasie.

    Het cb controleert die eerste maanden ook zelf op heupafwijkingen. Door de beentjes gestrekt naast elkaar te leggen, kijken of de plooien gelijk lopen etc.
     
    Draaikont vindt dit leuk.
  11. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Wij konden kiezen tussen echo of foto. Wij hebben gekozen voor foto, omdat dit vaak direct meer duidelijkheid gaf volgens arts.
     
    Draaikont vindt dit leuk.
  12. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Onze kleine heeft van week 20 tm week 39 in stuit gelegen (toen is ze geboren). Met 3 maanden een echo gehad, een heup leek niet goed. Met 5 maanden nog een echo gehad en toen was alles goed.
    Wel van week 9 tot maand 9 fysio gehad ivm voorkeurshouding door het klemliggen.
     
  13. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.789
    14.136
    113
    Hier met 34 weken versiepogingen gehad met de 4e poging draaide ze pas goed, tip meegekregen om in kikvorshouding te dragen als ik ging dragen en 3 maanden na bevalling kregen we echo.

    In t begin gebruikte ze een beentje duidelijk minder en hebben vooral rustig aan gedaan met dr. Ging ook nauwelijks op dr buik, was iets mee waarom we dat niet teveel deden maar vraag me niet waarom, nek en rug was ze super sterk mee dat was t niet, daarnaast was t gelijk driften en nijdig (zal de reflux geweest zijn).

    Alles was goed maar wel spannend. Thuisgekomen op dr buik gelegd, ka gaf aan dat we dat nu vooral moesten gaan trainen ivm draaien en madame draaide al gelijk naar dr rug, ook niks aan overgehouden dus.

    Idd die maxicosi in de gaten houden. Geloof dat maxicosi klantenservice m ook uitleende, was dat ooit ergens tegen gekomen maar weet niet of dat nog steeds is.
     
  14. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Bij maxi cost kan je inderdaad nog steeds een autostoel lenen.
     
  15. Proetsel

    Proetsel Actief lid

    5 jul 2017
    167
    112
    43
    Vrouw
    Bij mijn dochter hebben we ook na 3 maanden een heupecho gehad ivm stuitligging/stuitbevalling. Zoals de kinderarts eerder al dacht, was alles goed, en had ze dus geen spreidbroekje nodig.
    De echo was trouwens helemaal niet vervelend! Ze hebben daar een soort kussen voor waar ze op haar zij tussen kan liggen, dan maken ze het bandje van de luier los en kunnen ze meteen kijken. Ik mocht daarna in de wachtkamer meteen de uitslag afwachten, hoefde ik ook geen telefoontje af te wachten!
     
  16. Love1990

    Love1990 Niet meer actief

    De jongste heeft ook de hele zwangerschap in stuit gelegen, haar oudere zusje is geboren met een heupluxatie dus de kans op heupdysplasie was bij haar heel groot. Toen ze 4 weken oud was heeft ze een lichamelijk onderzoek gehad bij de orthopeed en met 3 maanden een heup echo, gelukkig was bij haar alles goed.
     
  17. Elmyra

    Elmyra Niet meer actief

    Hier dochtertje met heupdysplasie maar ze lag niet in stuit. Stuit is wel een risicofactor maar betekent niet per definitie heupdysplasie. Inderdaad even opletten dat je een verwijzing krijgt voor een echo. Ons dochtertje heeft van 6 tot 9 maanden een Pavlik bandage gehad. De linkerheup was al bij de echo met 3 maanden afwijkend maar ze wilden het nog de kans geven. Bij herhaling van de echo met 6 maanden bleek wel een dysplasie. Ze heeft elke dag 23,5 uur die Pavlik gehad en we hadden echt mooi resultaat. Meer correctie dan we nodig hadden dus na 3 maanden mocht hij ook al weer af. Ze had er in de tussentijd ‘gewoon’ mee leren kruipen. Net als een zeehondje :rolleyes:. Hopelijk is met jouw kindje gewoon alles in orde.
     
  18. Diaantje88

    Diaantje88 Bekend lid

    10 feb 2013
    612
    86
    28
    Hier beide tweeling allebei stuit.. geen heupafwijkingen gelukkig...

    Nu zoontje met klompvoet en moet ook voor een foto met 3 mnd..
    Ik hoorde dat ze Tegenwoordig geen spreidbeugel meer krijgen maar iets met riempjes zodat ze wel vrijheid hebben... in rust gaan de benen dan in spreidstand... succes! Blijf positief de kans is groter dat ze geen afwijkingen hebben..
     
  19. Rombely

    Rombely Niet meer actief

    Hier zelf heupdysplasie en heupluxatie en dochter lag de hele zwangerschap in stuit. Met 3, 6 en 9 maanden echo en foto gehad maar zij heeft het niet gelukkig. Zoon lag niet in stuit maar kreeg vanwege een extra plooi en beenlengte verschil ook met 3, 6 en 9 maanden echo en foto, ook niks aan de hand gelukkig.

    Bij mijzelf was de heupdysplasie op heel jonge leeftijd al wel zichtbaar maar cb vond het niet nodig om door te sturen (37 jaar geleden). Inmiddels 8 operaties verder en ooit zal ik een keer een kunstheup krijgen. Maar tegenwoordig zijn ze er wel goed mee op het cb, vraag om een doorverwijzing sowieso en als je het niet vertrouwd later nogmaals!!
     
  20. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.789
    14.136
    113
    Hangt geloof ik van de afwijking af of ze gipsbroek of die pavlik krijgen. In t ziekenhuis in dordt zag ik vorig jaar in elk geval nog een baby met gipsbroek voorbij komen toen wij op de uitslag aan t wachten waren. Man wist niet wat t was, die trok een beetje wit weg toen ik m dat uitlegde. Grappig verschil mama al alles afgespeurd voor t 'wat als' scenario en papa geen idee.
     

Deel Deze Pagina