Heupdysplasie symptomen?!

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door Smoothie123, 16 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Smoothie123

    Smoothie123 Actief lid

    7 apr 2016
    194
    56
    28
    Hallo allemaal

    Vorige week had ik een afspraak op het consultatiebureau met de arts. Kleine weer helemaal nagekeken. Nu 3 maanden oud. Bij het spreiden van de beentjes viel haar op dat ze erg gespannen was en als ze ze helemaal Spreiden moet ze ook altijd erg huilen. Dit deed ze al vanaf toen ze heel klein was en ze in de draagzak ging. Ze wilde nooit haar beentjes zover spreiden. Huilde toen niet echt maar wel aan het protesteren. Dit doet ze overigens nu niet meer in de draagzak. Nu vind ze het niet erg om met haar beentjes gespreid te zitten.
    De arts vond dat ze ook (als ze recht voor haar lag) met haar beentjes en heupjes wat naar links neigt. Ze vroeg of mij dit ook opviel en of ik haar luier makkelijk kon verschonen. Hier nooit problemen mee gehad en dit ook gezegd. Ze zei dat ze dan wel lekker zo zou liggen en dat dit niet zo erg was. Ook dat ze het niet fijn vond in het begin om in de draagzak te gaan was ook niet erg.
    Nadat ze de spuitjes had gekregen en we eigenlijk konden gaan zei ze er toch een aantekening van te maken dat de volgende keer de verpleegkundige nog eens goed keek of ze weer naar links lag. Ze verwachtte er niks van maar deed het toch voor de zekerheid opschrijven.

    Jullie kunnen het wel raden. Eenmaal thuis gekomen ging ik googlen en toch druk maken. Nu valt me dus ook de afgelopen dagen op dat ze inderdaad veel naar links ligt. Ze gaat ook omrollen en doet dit ook naar die kant voornamelijk. Nu heb ik liever dat ze meteen nakijken of ze het heeft dan er te lang mee te wachten.
    Op internet lees ik vooral ongelijke beenlengtes en huidplooien. Dit heeft ze dus niet. Maar dit wil dus niet altijd zeggen dat het niet zo is.

    Mensen met ervaringen met babys met heupdysplasie? Wat waren bij jullie de symptomen?
     
  2. Mammie79

    Mammie79 Actief lid

    28 aug 2014
    266
    81
    28
    Hier ervaring. Dochter is met 6,5 maand voor 9 maanden in een spreidbroek gegaan. Het viel ons op dat ze re een scherpe liesplooi had, verder niet veel. Dit bij de 6 maanden controle aangegeven en toen bleek zeook iets beenlengte verschil te hebben. Dit was nooit eerder gezien. Met echo erachter gekomen dat ze heupdysplasie heeft. Helaas nog niet voldoende verbeterd....
    Nu zie je niets aan haar, loopt, rent, springt etc. Wel hoor je een soort klik als je haar optilt. Over 3 maanden nieuwe foto en afhankelijk daar van evt een operatie.
    Bij twijfel dus verzoeken om een echo.
     
  3. Evelien80

    Evelien80 Niet meer actief

    Hier ook ervaring met heupdysplasie bij 2 dochters.
    Ze hebben gelukkig maar 2 maanden in een spreidbroek gezeten.
    Zou toch even vragen ofdat ze niet alvast een verwijsbrief willen voorschrijven voor de orthopeed.
    Er zit toch weer een wachtlijst daar.
    Die maakt dan echo's en rontgenfotos.
    Zou er zelf niet tot de volgende maand mee wachten.
    Hoe langer je wacht hoe langer ze dan eventueel in spreidbroekje moeten.
    De eerste x was mijn dochter destijds 4 maanden .
    De 2e x was ze ook ongeveer 3 a 4 maanden.
    Had het meteen al aangegeven bij het consultatiebureau en werd iedere x bekeken toen destijds.
     
    Edr89 vindt dit leuk.
  4. 1BB

    1BB Bekend lid

    3 okt 2016
    573
    67
    28
    Vrouw
    ♡
    Ik was er zelf 1! Heb een halfjaar in spreibroekje gelegen. Naar wat ik weet wisten ze het toendertijd Door een "v-tje" net boven de naad bij de billetjes.

    Mijn dochtertje gaat een röntgenfoto krijgen om dit uit te sluiten, ik zou hier ook op aansturen als ik jou was.

    Ik heb overigens een beenlengte verschil van 1,5cm waar ik niks van merk en er verder ook niets aan overgehouden. Behalve dat ik lenig ben maar das handig tijdens yoga :)
     
  5. Smoothie123

    Smoothie123 Actief lid

    7 apr 2016
    194
    56
    28
    Bedankt voor jullie reacties.
    Ik heb inderdaad toch even de huisarts gebeld en kan daar vrijdag heen! Liever dat ze er inderdaad nu al na kijken dan er nog langer mee wachten!
     
  6. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.849
    3.614
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn dochter is er wel op gecontroleerd, precies omdat het iedere keer bij het consultatiebureau hetzelfde liedje was: plooitje fout, beentje (misschien) iets langer (net wie er naar keek) en veel uitgesproken twijfels door de verpleegkundigen en artsen.

    Met de 9 maanden controle had ik er genoeg van en zijn we naar het ziekenhuis geweest om een foto te laten maken. Gelukkig heeft ze het niet.

    Ik geef je dus groot gelijk dat je er nu naar laat kijken, als ze het heeft is het beter om zo snel mogelijk aan de behandeling te beginnen, (want dan duurt deze minder lang) en jij hoeft zo niet maanden in onzekerheid te zitten.
     
  7. Ntje

    Ntje Fanatiek lid

    11 nov 2012
    3.687
    76
    48
    Almere
    Als je je zorgen maakt zou ik gewoon vragen voor een doorverwijzing met een foto (geen echo)

    wij hadden een echo laten maken daar was niks te zien maar met 6 maanden weer terug en een foto laten maken en toen had hij het toch. hoe jonger hoe beter en hoe sneller ze er vaak weer vanaf zijn.
     
  8. Love1990

    Love1990 Niet meer actief

    Ik zou inderdaad via je huisarts een verwijzing vragen. Hier helaas geen goede ervaringen. Onze dochter lag ook scheef, kon haar benen niet goed spreiden, a-symmetrische bilplooi. Ze heeft met 3,5 maand een röntgenfoto gehad en daarop was te zien dat ze links heupdysplasie icm luxatie had. Heel traject doorlopen en met haar 1e verjaardag was de behandeling klaar. Nu zie je helemaal niks meer aan haar en functioneert ze net als ieder ander kind van 2,5.
     
  9. Evelien80

    Evelien80 Niet meer actief

    Hoe is het gegaan bij de huisarts?
     
  10. Smoothie123

    Smoothie123 Actief lid

    7 apr 2016
    194
    56
    28
    Geen doorverwijzing. Ze zei zelf dat we nog niet te laat waren en zij zag helemaal niks aan haar. Ze liet toevallig deze keer het spreiden ook nog beter toe ...
    Nu dus even afwachten 21 juni moet ik weer na het CB. Ze zei dat het na 1 kant liggen gewoon een voorkeur kon zijn en dit normaal was.

    Wat ze nu bv ook doet sinds 2 dagen is de hele box doorgaan. Ze draait dan om haar as zeg maar. Ene moment ligt ze met de benen na rechts en andere moment links. Maar ze schuift zeg maar alleen naar links.
    Wat de kleine van een vriendin ook deed en dit zou normaal zijn.

    Ene moment denk ik er is niks aan de hand jk maak mezelf gek. andere moment denk ik ze heeft het misschien toch.

    Maar goed we wachten nog maar even af tot 21-6. Dan hebben we weer controle.
     
  11. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.108
    2.838
    113
    Misschien heb je wat aan dit artikel over heupdysplasie bij baby's.

    Mijn ervaring is dat er soms niet goed genoeg naar gekeken wordt. Hier een kindje dat bij 3 maanden geen afwijkende echo had. Dit ondanks haar langdurige stuitligging. Bij 6 maanden weer voor een echo, omdat de fysio het toch afwijkend vond. Toen moest ze opeens wel in een spreidbroek. Hier heeft ze overigens geen last van gehad hoor!
     
  12. Love1990

    Love1990 Niet meer actief

    Ik heb het artikel ook even gelezen, misschien even een tip uit het artikel voor de moeders met kindjes in een spreidbroek. Via maxicosi kun je een aangepaste autostoel krijgen! Heb je zelf een maxicosi dan betaal je alleen een borg.
     
  13. Elmyra

    Elmyra Niet meer actief

    Ongelijke beenlengte en verschil in huidplooien links en rechts kan idd duiden op hd. Mijn jongste dochter had een lichte afwijking, geen symptomen maar wel echo ivm familiaire belasting. Mijn oudste dochter was dus in orde, jongste dochter niets te zien en lichte hd links en mijn zoontje krijgt 23 juni een echo. Hopelijk zijn zijn heupjes ook oké. Als je je toch zorgen maakt zou ik aansturen op een echo. Het is namelijk echt niet altijd vast te stellen. Als mijn kids niet standaard echo kregen was het bij mijn jongste dochter gemist.
     
  14. Ansji

    Ansji Niet meer actief

    Mijn oudste had een heupdysplasie. Deze is door de arts van het consultatiebureau geconstateerd met 3 maanden. Symptomen waren een extra huidplooi, een beentje dat gestrekt bleef en lengte verschil. Dus meteen bij de huisarts een verwijsbrief gekregen en diezelfde week nog een pavlikbandage, daarna een spreidbroek. Toen ze 10 maanden was, mocht alles weer weg en was de kom goed gegroeid.

    Wij vonden het in het begin even schrikken maar het wend snel. En ben blij dat het toen zo snel geconstateerd is! Ons kleintje had geen last van de spreidbroek. Ontwikkeling is ook prima gegaan.

    Ik duim voor jullie dat het niks is, maar als het wel een heupdysplasie is, dan is het goed dat ze er snel bij zijn. Mijn ervaring is dat baby's er erg makkelijk en zeer snel aan wennen, bij de ouders duurt dat vaak wat langer...
     

Deel Deze Pagina